AF Punten erg flauw zichtbaar

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Slipstream
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 527
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2008 19:45
WoonplaatsCOLON Bilthoven

Hallo,

Ik heb een probleem en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben in het bezit van een Canon EOS 450D en ik had laatste wat stofjes op de spiegel van het oculair zitten (zowel de opklap spiegel als die met de AF punten). Deze heb ik verwijderd, echter heb ik sindsdien het probleem dat zodra ik de AF gebruik en de AF punten worden rood dat die niet scherp en goed zichtbaar zijn. Ook liggen ze niet precies in de aangegeven cirkels maar ook daar buiten zit een lichte rode gloed van de AF lampjes.

Komt dit door iets vettigs oid dat op de spiegel zit dat ik per ongeluk tijdens het stof verwijderen heb achtergelaten? Of heb ik iets van een coating beschadigd?

Ik hoor graag wat het probleem is volgens jullie en hoe dit op te lossen is.
[size=75]40D | Tokina 12-24 F4 AT-X PRO | Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM | Sigma 1.4x EX Extender | Canon 430EX II | Canon 50 f/1.8 II | Canon EF-S 18-55 IS | Lowepro Flipside 400 AW[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De eerste vraag is natuurlijk: "Hoe heb je het schoongemaakt". Dus; "Hoe heb je het schoongemaakt"?

Het kan namelijk best zijn dat je een coating beschadigd hebt, of door gebruik van het verkeerde middel een vettige laag achter hebt gelaten.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Slipstream
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 527
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2008 19:45
WoonplaatsCOLON Bilthoven

Met zo'n brillendoekje die ik nog ergens had liggen, had ik voorheen ook nog nooit gebruikt, dus geen speciale vloeistoffen gebruikt. Het verwijderde prima de stofjes, maar mogelijk dat mijn vinger het glas even heeft geraakt? En als dat zo is, hoe verwijder je dit dan?
[size=75]40D | Tokina 12-24 F4 AT-X PRO | Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM | Sigma 1.4x EX Extender | Canon 430EX II | Canon 50 f/1.8 II | Canon EF-S 18-55 IS | Lowepro Flipside 400 AW[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik zou het wel aandurven met de spullen die geleverd worden bij een setje waarmee je je sensor nat reinigt (Niet op mijn verantwoordelijkheid hoor :wink: )
Anders kun je er ook altijd nog mee langs ETB of Chipclean
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Slipstream
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 527
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2008 19:45
WoonplaatsCOLON Bilthoven

Maar hoe pak ik dat dan zelf aan?
[size=75]40D | Tokina 12-24 F4 AT-X PRO | Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM | Sigma 1.4x EX Extender | Canon 430EX II | Canon 50 f/1.8 II | Canon EF-S 18-55 IS | Lowepro Flipside 400 AW[/size]
Gebruikers-avatar
nielz
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2007 18:37
WoonplaatsCOLON den bosch
CONTACTCOLON

Ik denk niet, voordat je het misschien nog verder sloopt ;)
Zoveel kost het nou ook weer niet en ik denk dat de plaatselijke fotozaak het ook wel kan.
EOS 500 :: EOS 850 :: EOS 30D+grip :: EOS 5D+grip :: 50mm 1.8 II :: 24-70L 2.8 :: Tamron 17-35 2.8/4.0 :: 430EX II :: Lowepro rugzak :: Statief ::
Slipstream
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 527
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2008 19:45
WoonplaatsCOLON Bilthoven

Al bijna gelukt, je had het over nat reinigen en heb toen een sateprikker gepakt, een klein stukje watten licht vochtig gemaakt en strak om de sate prikker gerold.

Toen rustig over de spiegel gegaan ermee en toen met brillendoekje overheen. En bijna alle AF punten zijn weer goed zichtbaar, alleen de bovenste moet nog. Het was dus idd iets van vingervet.

Iig bedankt :D
[size=75]40D | Tokina 12-24 F4 AT-X PRO | Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM | Sigma 1.4x EX Extender | Canon 430EX II | Canon 50 f/1.8 II | Canon EF-S 18-55 IS | Lowepro Flipside 400 AW[/size]
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Oei dat is niet zo mooi, mij is altijd voorgehouden i.v.m silicone die in brille doekjes zit dit onbruikbaar is voor zo'n gevoelig object, en waarom geen blaas kwastje ? ik ben bang dat je te veel schade hebt veroorzaakt om dit nog goed te krijgen.

Gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
E.Dirks
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 389
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2007 18:01
WoonplaatsCOLON BrouwHuis.
CONTACTCOLON

:shock:

Ik vind dit behoorlijk lef hebben of behoorlijk dom.
Weet eigenlijk niet welke... sorry.

Ten eerste zou ik nooit, maar dan ook nooit zelf rommelen met de sensor.
Of ik moet professioneel spul in huis halen.

Maar toch nooit met een brillendoekje en watten en zeker niet met een sateprikker :?
[b]Konnichiwa, Eric[/b]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik lees een wattenstaaf en sateprikker.

Stop met wat je aan het doen bent, je begeeft je nu op glad ijs!
Als je niet weet wat je doet (en omdat je de vraag stelde ga ik daar even vanuit) bestaat de kans dat je straks meer schade hebt als nu
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Slipstream
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 527
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2008 19:45
WoonplaatsCOLON Bilthoven

Het is niet de sensor maar de oculair spiegel.

En tis al bijna opgelost.

Maar oke, jullie zullen er meer verstand van hebben, dus voor die laatste ga ik van de week even naar de fotozaak hier in de buurt.
[size=75]40D | Tokina 12-24 F4 AT-X PRO | Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM | Sigma 1.4x EX Extender | Canon 430EX II | Canon 50 f/1.8 II | Canon EF-S 18-55 IS | Lowepro Flipside 400 AW[/size]
Gebruikers-avatar
silitek
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 122
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2008 09:27
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Slipstream schreefCOLONHet is niet de sensor maar de oculair spiegel.

En tis al bijna opgelost.

Maar oke, jullie zullen er meer verstand van hebben, dus voor die laatste ga ik van de week even naar de fotozaak hier in de buurt.
O, dan is het goed :? ..man wat een risico neem jij zeg!. Hoop dat er geen blijvende schade is.
[color=red]Canon EOS[/color] 450D+ [size=75]Ansmann C450 Grip EF-S 18-55mm IS| EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM[/size]
Slipstream
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 527
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2008 19:45
WoonplaatsCOLON Bilthoven

Net even van alles geprobeerd maar niks geen schade oid zo te zien, AF punten zijn weer helder, reageren weer goed. Alleen 1tje nog niet helemaal perfect maar die laat ik wel aan de fotozaak over.

@EOSKOP: die lens/brillen doekjes verkoopt kamera-express en andere (online) fotozaken ook gewoon voor reiniging

EDIT:
Ik snap jullie punt wel...als ik ff eraan denk was het ook gewoon stom gezien ik er geen ervaring mee heb :oops:
[size=75]40D | Tokina 12-24 F4 AT-X PRO | Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM | Sigma 1.4x EX Extender | Canon 430EX II | Canon 50 f/1.8 II | Canon EF-S 18-55 IS | Lowepro Flipside 400 AW[/size]
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Kamera express verkoopt brillen doekjes dat klopt maar niet voor het inwendige van de Camera. :shock:
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Slipstream
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 527
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2008 19:45
WoonplaatsCOLON Bilthoven

Ik ga dr morgen wel gewoon mee naar de fotozaak :lol:
[size=75]40D | Tokina 12-24 F4 AT-X PRO | Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM | Sigma 1.4x EX Extender | Canon 430EX II | Canon 50 f/1.8 II | Canon EF-S 18-55 IS | Lowepro Flipside 400 AW[/size]
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Nou, jij weet wel hoe je een topic spannend kunt maken :shock: :shock: :lol:

Gelukkig lijkt er geen schade te zijn, en stoer of stom, het voelt vast goed dat je jouw probleem voor een deel hebt opgelost :wink:
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Ach ja met vallen en opstaan moet je het leren he. :? :shock:

Gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
dirkvols
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 336
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2008 19:59
WoonplaatsCOLON Zuid-Limburg

Ik maak nog niet eens mijn bril met dit soort doekjes schoon, laat me zwijgen met een sate prikker, dit zou het zelfde zijn alsof jij je billen met 80 er schuurpapier zou vegen. En jij zit daarmee in een stuk hitech te roeren. Reinig jij je monitor dan misschien in de vaatwasser :roll: :?:
Eos 70D + 550D / lowe pro rugzakje /Canon EF 70-200 mm f/4 L USM / speedlight 430 EX II / Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM en van de rest droom ik nog.
Dexter202

Slipstream schreefCOLON(zowel de opklap spiegel als die met de AF punten).
...
niet scherp en goed zichtbaar zijn.
...
Ook liggen ze niet precies in de aangegeven cirkels maar ook daar buiten zit een lichte rode gloed van de AF lampjes
Hmm, doet me denken aan een lichtbron dat net buiten focus/brandpunt valt...

Zomaar een vermoeden: zou het kunnen dat tijdens de schoonmaak actie het matglas is verschoven? Dat zou de rode gloed en de verplaatsing van de cirkels kunnen verklaren... Of denk ik verkeerd?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar