welke externe flitser???

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
boabreeder
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2008 16:03
WoonplaatsCOLON borgloon
CONTACTCOLON

Waarom is een externe flitser beter dan je interne flitser?
Waarschijnlijk voor een groot deel dat je indirect kan flitsen?
Welke externe canonflitser raden jullie een leek aan?
220ex......430ex.......430exll ......580exll

Weet niet of het belangrijk is maar ik heb een 40 D
Laatst gewijzigd door 1 op boabreeder, in totaal 4 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
lairnoc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 475
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2008 00:26
WoonplaatsCOLON Roosendaal (Noord-Brabant)
CONTACTCOLON

Een externe flitser is meestal sterker in zijn flits. het zogenaamde Richtgetal. Je flits komt dan een x aantal meters verder dan je interne flitser. Bijkomend voordeel is dat je geen schaduwrand krijgt als je bijvoorbeeld een groothoeklens hebt. Je interne flitser komt dan niet hoog genoeg om eroverheen te flitsen. En De externe flitser maakt geen gebruik van je camerabaterij. Dus je kan ook meer foto's maken :)

Ow en ik heb zelf een 430EX. Prima ding. je hebt ook nog een stap hoger de 580EXII die kan je ook nog als master flitser gebruiken bv met een 430. Dan kan je van 2 kanten af flitsen., maar daar zal je voorkopig nog niet aan toe zijn denk ik. En het is ook een duur geintje zo. Wel is een aanraderd e omnibuonce die eroor zorgt dat je een zachtet licht hebt als je flits.

Ow en bij een externe flitser zoals de 430EX kan je je flits ook op het flafond of via een muur laten kaatsen wat weer leuke effecten kan geven
Een Canon EOS en een grote tas voor de rest van de accessoires
===> Mijn Foto gallerij <===
===> Twitter <===
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Het is inderdaad zo dat een externe flitser meer vermogen heeft. Maar een externe flitser geeft ook meer mogelijkheden, zoals indirect flitsen, en het geeft ook meer controle over je flitsfoto.

220EX: is het meest geschikt op een kleine (pocket) camera, of als een kleine lichte fill-in flitser op de professionele camera's. Met een "guide-number" (zeg maar bereik) van 22 meter komt deze wel verder dan de flits van de 40D (13 meter), maar één van de andere flitsers is interessanter, niet alleen qua bereik, maar ook qua mogelijkheden. (deze heeft trouwens ook geen tilt mogelijkheid)

430ex: opgevolgd door de 430exII - als je er een kunt vinden voor een leuke prijs, gewoon doen, dat is een goede flitser - bijna net zo goed als de 430exII.

430exII: dit is de flitser waarvoor ik zou gaan, het guidenumber is minder dan die van de 580ex, maar meestal voldoende. Redelijk formaat, voldoende mogelijkheden - een hele mooie flitser om mee te beginnen en om mee door te groeien - ik denk dat je deze flitser niet snel zult ontgroeien.

580exII: top-of-the-line flitser. Tenzij je het bereik nodig hebt, of een specifieke functie, is deze overkill om mee te beginnen.

De tip van een omnibounce (of van een ander merk) diffuser kan ik onderschrijven. Houd er wel rekening mee dat dit ten koste gaat van het bereik van de flits!

Anyway, happy shooting, en toon ons je flitsfoto's 8)

edit: hoofdzakelijk typo's
Laatst gewijzigd door 2 op addy101, in totaal 5 keer gewijzigd.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Ik heb de Metz mecablitz 58 AF 1
Die ondersteunt alle functies die een Canon flitser ook ondersteunt. en is met het richtgetal van 58 vergelijkbaar met de canon 580. De Metz heeft daarbij een extra flitsbuis aan de voorzijde zodat je een regelbare hoeveelheid licht rechtstreeks op het onderwerp kunt sturen, terwijl het grootste deel van het vermogen via plafond of wand gekaatst kan worden. Deze flitser zit qua prijs tussen de canon 430 en 580 in
andrevdvries
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 09:11
WoonplaatsCOLON Bedum (gr.)

de 430EX2 is cker een goeie om mee te beginnen, genoeg functies en redelijk nieuw en zeer snel.
[size=75]450D BG-E5 18-55mm IS 55-250mm IS 430EX ll[/size]
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

@addy,

Het richtgetal heeft de betekenis richtgetal gedeeld door afstand = diafragma. Dus bij richtgetal 22 en diafragma 11 is het bereik 2 m
Het richtgetal wordt in het algemeen gegeven met iso 100.
Een omnibounce of ander hulpmiddel vermindert het bereik aanzienlijk. Vandaar dat ik voor het hoge vermogen van de metz gekozen heb.
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Gewoon voor de 430 EXII gaan. Die heeft genoeg functies en het is een Canon wat toch het beste werkt.

Gr. Chris
boabreeder
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2008 16:03
WoonplaatsCOLON borgloon
CONTACTCOLON

lijkt me wel duidelijk dat ik voor de 430 exll moet gaan.

Niet meteen de 580exll dus? Te hoog gegrepen?
Niet nodig als beginner?

@Piet Ik zie toch niet zoveel verschillen met de metz en de canon
of zit ik er nu helemaal naast?
Gebruikers-avatar
dommel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 465
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 13:30

Niet meteen de 580exll dus? Te hoog gegrepen?
Kijk eens naar de prijzen:

Canon Speedlite 430EX 198,00
Canon Speedlite 430EX II 222,00
Canon Speedlite 580EX II 398,00

Ik denk dat het eerder de vraag is of je de flitser zoveel gaat gebruiken dat dit het bedrag rechtvaardigt. Ga je weathersealing, powerpack, bereik, snelheid en master/slave flitsen dan heb je echt een 580 nodig.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

De 580 reeks heeft als voordeel dat jke deze als master voor andere kan gbruiken. Als je geen andere flitser hebt, is dit niet relevant.

Verder is het richt getal hoger. Hoe vaak wil je iets op meer dan 40 meter afstand goed uitlichten ?

De hele EXII serie heft dan nog als voordeel dat je meer vanuit de camera kan instellen de EX niet. Hierbij moet je meer op de flitser instellen....
boabreeder
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2008 16:03
WoonplaatsCOLON borgloon
CONTACTCOLON

ik las optie voor slave flitser bij de 430 ex ll
Wat is master en of slave flitsen dan?
Is er een groot kwaliteits verschil in de verschillende omnibouncers?
Zag er net nog een opblaasbare.............vanwaar de prijsverschillen?
Ik vermoed dat ze allemaal hun ding doen ....zit het prijsverschil dan
enkel in de gebruikte materialen?

owja de 430exll zag ik net voor 209€
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Een mater is de flitser die andere flitsers kan aansturen. Een slave is een flitser die volgt.

Er zijn kleine verschillen in de bounce dingen, maar wat precies en hoe.... Sorry daar kan ik je neit mee helpen, ik heb de mijne gekregen toen ik mijn 430 EX kocht, en ben dar tevreden van, dus waarom dan verder zoeken....
boabreeder
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2008 16:03
WoonplaatsCOLON borgloon
CONTACTCOLON

okè thx voor de reacties...
..word dan hoogstwaarschijnlijk een 430 ex ll samen met
zo'n bounce dingetje :lol:
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

De metz 58 kan net iets meer dan de canon speedlite 580 maar een stukje goedkoper.En Metz is een topmerk op het gebied van flitsers.
Gebruikers-avatar
Poulusma
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2010 09:02
WoonplaatsCOLON Houten

Ik heb in de beschrijving van de EOS 500D gelezen dat Liveview niet ondersteund word dan andere flitser als de Speedlite's van Canon.
Nou zal je Liveview niet vaak gebruiken, maar in sommige lastige situaties zal het wel makkelijk zijn.
Ik wil graag de Metz Mecablitz 48 AF-1 kopen.
Iemand ervaringen hiermee??
Alvast bedankt!!
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Canon is nogal druk bezig met het in stand houden van de mythe dat alleen canon flitsers voor 100% samen werken met canon camera's. Het is alleen niet waar.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Zou je een lijstje willen maken van flitsers die 100% samenwerken met Canon EOS?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Van de metz flitsers weet ik het zeker. En komt er een nieuwe camera dan komt er ook een firmware update.

Ik bedoel alleen dat er elke keer twijfel gezaaid wordt of third party flitsers wel zullen samenwerken met canon. Bij objectieven en statieven heb je dat minder. Zo'n wonder van techniek is E-TTL of E-TTL II nu ook weer niet.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Piet van Vroonhoven schreefCOLONIk bedoel alleen dat er elke keer twijfel gezaaid wordt of third party flitsers wel zullen samenwerken met canon.
Daarom is een lijstje toch nuttig?

Dus alfabetisch en 100% compatibel met Canon:

- Canon
- Metz voor de Canon

Wie weet meer?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON
Piet van Vroonhoven schreefCOLONIk bedoel alleen dat er elke keer twijfel gezaaid wordt of third party flitsers wel zullen samenwerken met canon.
Daarom is een lijstje toch nuttig?

Dus alfabetisch en 100% compatibel met Canon:

- Canon
- Metz voor de Canon

Wie weet meer?
Misschien een domme vraag, maar ik heb een metz 48 flitser, alleen ik kan met de flitser niet flitsen op het tweede gordijn. Als ik in het menu van de camera bij flitsinstellingen kom dan geeft de camera aan dat de flitser niet compatibel is...

Ik heb ook een 40d, en de vraag is dus of dit opgelost is als ik een canon 430exII flitser neem, of de metz 58??
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar