Dierentuin, onscherpe foto's

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
Evert61
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2008 16:51
WoonplaatsCOLON Bennekom
CONTACTCOLON

Hallo allemaal
Gisteren ben ik met de 70-200 f2.8 IS van mijn zwager naar de dierentuin geweest .
Ik heb er 80 foto's gemaakt en heb geen enkele scherpe foto!!
Ik plaats er hier een paar en zou graag willen horen hoe dat kan en wat ik eraan kan doen.

Alvast bedankt

Foto1
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=123105[/img]

Foto2
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=123106[/img]

Foto3
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=123107[/img]

Foto4
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=123108[/img]
Ik fotografeer met Canon 400D,Tamron AF SP 28-75/2.8 XR Di LD Asf. IF, Canon 70-200 F4 IS, verder heb ik een 3 poot en een 1 poot van manfrotto.

Groetjes Evert
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Op basis van jouw informatie kan ik geen uitsluitsel geven, want hoe beoordeel jij scherpte, hoe heb je geschoten (wel of niet statief gebruikt, iso-waarde, etc.) ??

Wat ik nu al durf te zeggen is dat jouw sluitertijden aan de lage kant zijn. Een lens zonder IS geeft de meest veilige resultaten wanneer je de sluitertijden niet laat uitkomen beneden de brandpuntsafstand. Dat zou in jouw geval minimaal 1/200 geweest zijn, in plaats van de 1/100 of 1/50 die je nu gebruikt hebt!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
leovee
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 497
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2007 09:21
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Hm, zonder statief met IS geschoten en op statief IS netjes uit. Da's goed.

Kan het eigenlijk alleen maar bewegingsonscherpte van het onderwerp zijn, gezien de sluitertijden. Dieren blijven nu eenmaal niet stil zitten en wind doet ook wel wat met scherpte. Ook trilling door het indrukken van de ontspanknop of het opklappen van de spiegel zijn bij langere sluitertijden snel zichtbaar als onscherpte.

Kortom: snellere (=kortere) sluitertijden gebruiken.
Laatst gewijzigd door 2 op leovee, in totaal 16 keer gewijzigd.
Doosjes, buisjes, glaasjes, pootjes, lichtjes, tank voor mijn image, website en 2 ogen
"It is all in the eye of the beholder...."
Whitebalance kills 'couleur locale'!
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

Bij de foto's staat toch met of zonder statief.
Dan denk ik bij #2 met statief en 1/50 - waarschijnlijk onscherpte door beweging, want ik denk niet dat het aapje zolang stilzit. En dan heb je aan IS ook niet veel :cry:

En wat Gumpje aangeeft op 200mm zit je al snel op 1/200 sluitertijd.

Gewoon nog eens de lens lenen en een dagje dierentuin "doen". :wink:
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

sighthound schreefCOLONBij de foto's staat toch met of zonder statief.
Sorry, niet goed genoeg gelezen :lol:
Inderdaad een combinatie van bewegingsonscherpte en te langzame sluitertijd, lijkt me. Afhankelijk van de Iso-waarde die je gebruikt kun je daar wellicht wat winst halen... Iso iets omhoog, waardoor je sluitertijd iets omhoog kan. IS houdt namelijk geen beweging van je onderwerp tegen!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Gebruik bij de volgende trip de monopod en zet de IS aan (mode 1).

Heb je de foto's nog nabewerkt (licht verscherpen)?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Evert61
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2008 16:51
WoonplaatsCOLON Bennekom
CONTACTCOLON

Allereerst bedankt voor jullie reacties.
De dieren op bovenstaande foto's zaten lang genoeg stil om een scherpe foto te kunnen maken.
Iso stond bij foto 1,2 en 4 op 100, bij 3 op 400.
Bij de volgende foto van Banjer waren de instellingen volgens mij goed genoeg om een scherpe plaat te maken maar ook deze mist volgens mij scherpte.
Als ik het zo bekijk lijkt het wel of het hek net achter Banjer wel scherp is.

Banjer
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=123110[/img]
Ik fotografeer met Canon 400D,Tamron AF SP 28-75/2.8 XR Di LD Asf. IF, Canon 70-200 F4 IS, verder heb ik een 3 poot en een 1 poot van manfrotto.

Groetjes Evert
pierke
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 595
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2006 09:01
WoonplaatsCOLON goeree overflakkee

Aan de foto,s de zien ben je in ouwehands geweest en dat is op de meeste plaatsen een vrij donkere dierentuin bij grauw weer al wat moeilijker daar om wat moois te maken. Of ik lees er overheen maar zie nergens je iso waarden wat waren die .

Groet Peter


Edit : we zaten gelijk tijdig te tikken ha ha. Je iso waarde had wel iets omhoog gemoeten ondanks de 2.8 .


en wat voor scherpstel punten heb je genomen.
this lyric is under construction !!!!
Gebruikers-avatar
Evert61
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2008 16:51
WoonplaatsCOLON Bennekom
CONTACTCOLON

pierke schreefCOLONen wat voor scherpstel punten heb je genomen.
Hij staat op meerdere scherpstel punten met nadruk op het midden.
Ik heb al geprobeerd om 1 scherpstelpunt te nemen maar dat lukt me niet , is dat wel mogenlijk op de 400d?
Ik fotografeer met Canon 400D,Tamron AF SP 28-75/2.8 XR Di LD Asf. IF, Canon 70-200 F4 IS, verder heb ik een 3 poot en een 1 poot van manfrotto.

Groetjes Evert
Gebruikers-avatar
OllieB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2008 20:46
WoonplaatsCOLON Almelo
CONTACTCOLON

Meerdere scherpstelpunten met nadruk op het midden? Dat kan volgens mij niet met een 400d. Ben je niet in de war met je lichtmeting?

Je kan wel verschillende scherpstelpunten selecteren (maar dan telkens 1) door de knop helemaal rechtsboven op je camera in te drukken en dan aan het wieltje te draaien (of evt. met de keuzetoetsen naast het scherm). Je ziet dan je 9 af-punten in beeld waarvan je er vervolgens 1 kan selecteren.

Verder zou ik bij je hond het diafragma nog wat verder knijpen, hij is op de neus (en idd op het hek) wel scherp.

Een voorbeeld, wanneer je ongeveer op 2 meter van je hond afstond, dan heb je op f4,5 bij 125 mm een scherptediepte van 4 cm. Zou je hierbij scherpstellen op de neus, heb je grote kans dat het oog en oor onscherp zijn.

Wouter
Gebruikers-avatar
peter b
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 557
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 19:07
WoonplaatsCOLON almere

OllieB schreefCOLON
Een voorbeeld, wanneer je ongeveer op 2 meter van je hond afstond, dan heb je op f4,5 bij 125 mm een scherptediepte van 4 cm. Zou je hierbij scherpstellen op de neus, heb je grote kans dat het oog en oor onscherp zijn.

Wouter
Is hier een formule voor om de scherptediete te berekenen?
[size=59][color=blue]Canon EOS 7D+bg | EF-S 10-22mm | EF-S 17-55mm f2.8 IS | EF 24-105 f4.0 IS | EF 70-200mm f2.8 IS | EF 300mm f4.0 IS | EF 100mm f2.8 macro | 580EX II | Canon 1.4x | Manfrotto tripod[/color][/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Greenmanalishi
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 28 Okt 2006 08:26
WoonplaatsCOLON Delft

leovee schreefCOLONHm, zonder statief met IS geschoten en op statief IS netjes uit. Da's goed.
Wat is de reden om bij gebruik van statief geen IS te gebruiken? Hoe meer stabiliteit, en van het statief, en door de IS, hoe beter toch? Of zie ik iets over het hoofd? Zit er een nadeel aan IS?
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Je sluitertijden zijn gewoon te lang, gebruik een wat hogere iso waarde en zorg dat je sluitertijden wat korter worden 1/200 bijv. De dieren zitten niet stil en ook IS of een statief zijn een hulpmiddel. Je kan de camera op statief zetten maar nog steeds met afdrukken een lichte beweging veroorzaken. IS zou het moeten tegen gaan maar met 1/50 uit de hand kan het heus voorkomen dat je onscherpte hebt.

Houd als leidraad aan brandpuntafstand is sluitertijd. ofwel op 70mm zit je zeg maar 1/60 - 1/125 en op 200mm op 1/200. Probeer ook naar boven af te ronden. Ofwel speel met je iso om de gewenste sluitertijden te krijgen.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

IS op statief is niet fantastisch. De nieuwste generatie IS detecteert dat er een statief gebruikt wordt en schakelt zichzelf uit. De oude moet je zelf uitzetten. (het is toch verstandig om het met de neiuwe generatie ook te doen).

Waarom is IS op een driepootstatief niet handig? (monopod kan op zich wel) IS probeert beweging te constateren en dat tegen te gaan. Is er geen beweging, dan gaat IS dat ook corrigeren met JUIIST bewegingsonscherpte als resultaat. Heb nog wel mooie maanfoto's (1e helft verduistering van dit jaar) die het mooi illustreren :)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
peter b
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 557
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 19:07
WoonplaatsCOLON almere

@boels

Bedankt voor de tip :D
[size=59][color=blue]Canon EOS 7D+bg | EF-S 10-22mm | EF-S 17-55mm f2.8 IS | EF 24-105 f4.0 IS | EF 70-200mm f2.8 IS | EF 300mm f4.0 IS | EF 100mm f2.8 macro | 580EX II | Canon 1.4x | Manfrotto tripod[/color][/size]
Gebruikers-avatar
patrick-canon
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2008 17:27
CONTACTCOLON

als je de foto's die je nu heb gemaakt even door photoshop heen haalt ben je klaar

dan gebruik je usm unsharp mask staat onder filter
de instellingen: threshold: 1 radius: 1,4 amount: tussen de 50 en de 90, net wat je wil..

patrick
Gebruikers-avatar
dutchy
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 522
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Zuid Duitsland
CONTACTCOLON

Misschien denk ik te simpel. Als ik mn scherpte wil bepalen, doe ik dat niet met dieren, maar neem ik een voorwerp dat zich niet beweegt.

Zet een fles cola aan de andere kant van de kamer scherpstellen midden op de fles en kijken of je op je foto de kleine letters kunt lezen....
Eos 50D | Tokina Macro 100mm F2.8 D | EF 70-200 F/4 L USM | Sigma 17-70mm 1:2,8-4,5 | Sigma 10-20mm 1:4-5,6 | Sigma EF-530 DG Super

http://www.diebouwmeesters.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Evert61
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2008 16:51
WoonplaatsCOLON Bennekom
CONTACTCOLON

OllieB schreefCOLONMeerdere scherpstelpunten met nadruk op het midden? Dat kan volgens mij niet met een 400d. Ben je niet in de war met je lichtmeting?
Ben ik even blij dat ik op dit forum terecht ben gekomen.
Ik heb dus de gebruiksaanwijzing niet goed gelezen (wel gelezen ja :lol: )en heb steeds gedacht dat dat voor het scherpstellen was :oops:

Ik was ook van mening dat je met een IS objectief met lagere sluitertijden kon fotograferen.
Ik ben me aan het orienteren welke objectief ik ga kopen als vervanger van mijn 100-300, als ik mijn foto's met die 2.8 zo zie dan is een nieuw objectief aan mij niet besteed :cry:
Ik fotografeer met Canon 400D,Tamron AF SP 28-75/2.8 XR Di LD Asf. IF, Canon 70-200 F4 IS, verder heb ik een 3 poot en een 1 poot van manfrotto.

Groetjes Evert
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Niet zo wanhopen hoor en zeggen dat een 70-200 f2.8 IS niet voor jou is bestemd. Je hebt gewoon het verkeerde focus punt gebruikt en een te laag diafragma. Elke fotograaf heeft wel eens van die fouten gemaakt :roll:

Als de instelling in je camera niet goed zijn werkt geen enkele lens naar behoren ook geen L lens :lol:

Trouwens knap dat je de foto's getoont hebt en je fouten erkent. Je leert daar veel door.

Gr. Chris
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar