De grote overstap van 300D naar... (hulp gezocht)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
aspers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 181
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2006 11:32
WoonplaatsCOLON Beesel

Mijn 300D (tweede hands) begint af en toe wat kuurtjes te krijgen. En na aanschaf van mijn Canon 2.8 70/200mm lens wil ik langzaam overstappen naar sneller, beter en net iets professioneler!

Twijfel zelf nog tussen de 40d en de 50d (de laatste is natuurlijk het duurste...). Of zie ik een ander model over het hoofd?

oh, en dan nog een vraag (naar aanleiding van een verhaal van de fotospeciaalzaak). Is het waar dat de kitlens op de 40 en 50d een stuk beter is dan die van de 300d!? Ik was nl. eerst van plan om alleen een nieuw body te kopen, maar nu twijfel ik dus...

Alvast bedankt voor het advies!
Laatst gewijzigd door 1 op aspers, in totaal 29 keer gewijzigd.
Canon 50D | Canon 300D (rebel) | Canon 50mm 1.8 | Canon 18-55mm f3.5 5.6 IS | Canon 70-200mm 2.8 L IS | Sigma 55-200mm | Soligor tussenringen
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

aspers schreefCOLONDe grote overstap van 300D naar...
een 50D :P
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
aspers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 181
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2006 11:32
WoonplaatsCOLON Beesel

musicjohn schreefCOLON
aspers schreefCOLONDe grote overstap van 300D naar...
een 50D :P
Ook enig argument? (behalve dat het leuk nieuw speelgoed is) :wink:
Canon 50D | Canon 300D (rebel) | Canon 50mm 1.8 | Canon 18-55mm f3.5 5.6 IS | Canon 70-200mm 2.8 L IS | Sigma 55-200mm | Soligor tussenringen
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

aspers schreefCOLON oh, en dan nog een vraag (naar aanleiding van een verhaal van de fotospeciaalzaak). Is het waar dat de kitlens op de 40 en 50d een stuk beter is dan die van de 300d!? Ik was nl. eerst van plan om alleen een nieuw body te kopen, maar nu twijfel ik dus...

Alvast bedankt voor het advies!
De EF-S 18-55 IS is een stuk beter dan zijn voorganger en volgens Photozone.de verslaat hij ook de 17-85 op diverse gebieden.

Lees zelf maar (klikkkkkkkk)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
onno
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2005 12:33
CONTACTCOLON

Afgelopen vrijdag mijn EOS 350D in geruilt voor een 40D.
Heb ook nog FF staan twijfelen aan een 50D.
Maar ik (en ook de fotoboer) vonden het prijsverschil te groot. 15MP Prima, maar hoe vaak heb je het nodig. Digi IV , ook mooi, maar ik hoef niet zo snel te schieten. Had ook al een maand geleden de EF-S 17-85 IS USM aan geschaft.
Prima combinatie

Ten opzichte van de 350D is het al een wereld van verschil met de 40D.
Alleen het gewicht en de omvang zijn aal een voordeel. Licht stabiel in de hand en is gemakelijk te bedienen, zonde op het venster te hoeven kijk.

Ik zou zeggen ga voor de 40D en koop nog een mooi stukkie glas erbij
Canon EOS 40D + Canon EF-S 17-85 IS UMS + Canon EF 70-200 f/4 [color=red]L[/color] IS UMS + Canon EF Extender 1.4 II en wat flitslicht.
Bilaro Monopod +Gedged Tripod
Gebruikers-avatar
DJ41
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 389
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2008 18:29
WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk aan den IJssel

onno schreefCOLON 15MP Prima, maar hoe vaak heb je het nodig.
Crop jij nooit foto's? :?
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Alhoewel de vraag niet aan mij was gericht, ik crop maar weinig, tegenwoordig steeds minder. Grootste vooruitgang van de 50D ten opzichte van de 40D is in mijn opzicht de verbeterde iso-prestaties, maar met de 40D heb je ook al een uitstekende camera in handen en maak je een grote sprong vanaf een 300D.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Ik kwam bij het surfen ergens een test tegen waarin een 40D en een 50D qua ISO behandeling naast elkaar waren gezet. De foto's lieten geen verschillen zien :) Helaas heb ik de site niet bij de favorieten gezet anders had ik er hier een linkje naartoe gedaan.

De 40D is een prima camera volgens mij :) Als je even wacht, worden de oude modellen 5D ook goedkoper. Maar de voornaamste vraag is: wat is je intentie en wat fotografeer je het meest?
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

aspers schreefCOLON
musicjohn schreefCOLON
aspers schreefCOLONDe grote overstap van 300D naar...
een 50D :P
Ook enig argument? (behalve dat het leuk nieuw speelgoed is) :wink:
Ja, en een latere reactie verwoord het indirect eigenlijk al:
geert h schreefCOLON...maar met de 40D heb je ook al een uitstekende camera in handen en maak je een grote sprong vanaf een 300D.
Aspers is dus niet iemand die ieder jaar het nieuwste model koopt zodra het op de markt komt. Dus eens in de zoveel tijd een "major upgrade" is zijn motto.

Ik ben dan van mening dat, wanneer je dan zo'n dergelijk stap maakt, je voor de nieuwste technologie van dit moment moet gaan, zodat je het weer heel lang uit kunt zingen voordat de volgende "major upgrade" aan de beurt is.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
PeetPlafond

Ik ben het met John eens, maarrrrr.... nog geen 2 a 3 maanden geleden was de 40D een prima camera.... en als de knaken niet voor het oprapen liggen is dit een heeeeeele goede keuze.
Want laten we eerlijk zijn... nu betaal (te) veel voor een 50D.

tenminste... dit is een standpunt dat ik over het algemeen inneem als ik een nieuw toestel koop.... vorig model kopen als het nieuwe model net uit is... Hou je knaken in de zak en als je weer aan vernieuwing toe bent, gewoon weer hetzelfde liedje.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

De 40D is een uitstekende keus.

Ik vind het ruis verhaal vaak ver uit z'n verband getrokken. Wanneer je
een goede belichtingskeuze maakt, dan valt de ruis praktisch niet op. Om
alleen een 50D voor een betere ruisprestatie tekopen, vind ik onzin. Ik
schiet regelmatig met ISO-waardes van 400, 800, 1600 en 3200 ISO,
maar de 40D presteert dan in mijn ogen nog perfect. ISO 3200 is natuur-
lijk wat minder en probeer ik ook zo min mogelijk te gebruiken, maar
soms moet het...

Lees eens over "rechts belichten"... :wink:

groetjes Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

PeetPlafond schreefCOLONIk ben het met John eens, maarrrrr.... nog geen 2 a 3 maanden geleden was de 40D een prima camera.... en als de knaken niet voor het oprapen liggen is dit een heeeeeele goede keuze.
Want laten we eerlijk zijn... nu betaal (te) veel voor een 50D.

tenminste... dit is een standpunt dat ik over het algemeen inneem als ik een nieuw toestel koop.... vorig model kopen als het nieuwe model net uit is... Hou je knaken in de zak en als je weer aan vernieuwing toe bent, gewoon weer hetzelfde liedje.
Ik kan me ook geheel in jouw verhaal vinden Peet. :P

Echter, het verschil tussen een 40D en een 50D word nu al berhoorlijk klein. Het stunten met de prijzen lijkt begonnen te zijn. De 50D word nu al aangeboden voor € 1050,00

Overigens werkt mijn eigen verhaal tegen me. Mijn 40D staat te koop (heb ik nog niet echt aan de grote klok gehangen). Gaat plaats maken voor de 5D-mkII

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
aspers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 181
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2006 11:32
WoonplaatsCOLON Beesel

musicjohn schreefCOLON
PeetPlafond schreefCOLONIk ben het met John eens, maarrrrr.... nog geen 2 a 3 maanden geleden was de 40D een prima camera.... en als de knaken niet voor het oprapen liggen is dit een heeeeeele goede keuze.
Want laten we eerlijk zijn... nu betaal (te) veel voor een 50D.

tenminste... dit is een standpunt dat ik over het algemeen inneem als ik een nieuw toestel koop.... vorig model kopen als het nieuwe model net uit is... Hou je knaken in de zak en als je weer aan vernieuwing toe bent, gewoon weer hetzelfde liedje.
Ik kan me ook geheel in jouw verhaal vinden Peet. :P

Echter, het verschil tussen een 40D en een 50D word nu al berhoorlijk klein. Het stunten met de prijzen lijkt begonnen te zijn. De 50D word nu al aangeboden voor € 1050,00

Overigens werkt mijn eigen verhaal tegen me. Mijn 40D staat te koop (heb ik nog niet echt aan de grote klok gehangen). Gaat plaats maken voor de 5D-mkII

:wink:
Je hebt helemaal gelijk, dat ik nu liever iets meer uitgeef, en dat ik er dan wat langer mee doe. I.p.v. nu een 40D kopen, en over 2 jaar spijt hebben dat ik niet de 50D heb gekocht... maaarrrrr geld speelt in zekere zin wel een rol. Als het echt een verschil is van honderden euro's... tja..

Wat zijn de prijzen dan nu nog van een nieuwe 40D?
Enne John... wat kost een 2e hands? :wink: :cry:
Canon 50D | Canon 300D (rebel) | Canon 50mm 1.8 | Canon 18-55mm f3.5 5.6 IS | Canon 70-200mm 2.8 L IS | Sigma 55-200mm | Soligor tussenringen
wezep
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2007 22:16

Interessant topic.
Heb zelf ook nog een 300d en kom nu steeds meer beperkingen tegen van de camera. Zeker nu de lenzen niet meer de beperkende factor zijn (Canon 70-200IS, Tamron 28-75).

Volgens mij is de 50D op dit moment het geld niet waard ten opzichte van de 40D. Zeker als je van een 300D komt. De 40D wordt nu al aangeboden voor 650 euro (http://tweakers.net/pricewatch/160210/c ... -body.html).
Dit is 400 euro verschil.
Ik hoop eigenlijk dat Canon binnenkort nog met een cash back komt en afhankelijk daarvan maak ik een keuze.
Gebruikers-avatar
aspers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 181
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2006 11:32
WoonplaatsCOLON Beesel

Kan ik trouwens ergens voorbeelden van het ISO verschil zien tussen de 300D en de 40 en/of 50D???
Canon 50D | Canon 300D (rebel) | Canon 50mm 1.8 | Canon 18-55mm f3.5 5.6 IS | Canon 70-200mm 2.8 L IS | Sigma 55-200mm | Soligor tussenringen
Gebruikers-avatar
MartijnBravenboer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2007 09:46
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Volgens mij moeten we er ook even aan denken, dat de 50D een nieuwe processor heeft, en een nieuwe sensor.

Misschien is dat het prijs verschil wel, en dat zal er niet voor niks zijn.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Aspers,

Ik kan nu al zeggen, dat een 40D of 50D een veel beter ruisniveau heeft,
dan een 300D. Dus een 40D of 50D gaat beter om met ruis bij hoge inge-
stelde ISO-waardes.

Nogmaals wil ik er ook opwijzen, dat het juist belichten van een opname
er ook toedraagt dat ruis minder te zien is bij hoge ISO-waardes. In don-
kere partijen zal ruis altijd meer opvallen. Dus belicht bij hoge ISO-waar-
des eens (rechts belichten) een stukje over...

groetjes Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
aspers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 181
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2006 11:32
WoonplaatsCOLON Beesel

Denk dat het de 50D gaat worden (maak mijn keuze in april). Het prijsverschil tussen de 40D en 50D in nu 'slechts' 170-. Dan maar even iets meer investeren.

Hoeveel beelden kan de 50D maken per minuut? Mijn 300D is soms wat traag (zeker met wegschrijven). Hoop dat de 50D daar een stuk beter in is toch?
Canon 50D | Canon 300D (rebel) | Canon 50mm 1.8 | Canon 18-55mm f3.5 5.6 IS | Canon 70-200mm 2.8 L IS | Sigma 55-200mm | Soligor tussenringen
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

aspers schreefCOLONDenk dat het de 50D gaat worden (maak mijn keuze in april). Het prijsverschil tussen de 40D en 50D in nu 'slechts' 170-. Dan maar even iets meer investeren.

Hoeveel beelden kan de 50D maken per minuut? Mijn 300D is soms wat traag (zeker met wegschrijven). Hoop dat de 50D daar een stuk beter in is toch?
170 euro prijsverschil kom ik nergens tegen. 300 euro is zo'n beetje het verschil tussen de goedkoopste 40d (635) en 50d (935).
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

aspers schreefCOLONHoeveel beelden ...
Vergelijk 300D met 50D
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar