Gelukt, de maan...

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
apopka
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2008 14:59
WoonplaatsCOLON Twente

Dag allemaal,

Zaterdagavond de lef (want dat moet je hebben) gehad om mijn toestel uit te proberen op het maan gebeuren....
Meestal ben ik er gewoon te bang voor, dat ik iets verkeerd doe met het toestel.:oops:

Ik heb geen statief dus de woordenboeken op elkaar gestapeld en een klein boekje spaans voor de vakantie :lol:

Van de ruim 40 foto's waren er maar 5 a 6 wel redelijk.
De rest leken echt net ufo's....
Heb ze nog wel iets bewerkt in de picasa.
Daar komen ze en natuurlijk sta ik voor positieve inbreng open.

MAAN5
Afbeelding

MAAN4
Afbeelding

MAAN3
Afbeelding

MAAN2
Afbeelding

MAAN1
Afbeelding

Groetjes,
Marian
Een beginneling.........met een CANON EOS 400D kit en een Sigma 18-200 DC OS
arjan t
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 300
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2005 17:11
WoonplaatsCOLON Hulsen (Overijssel)

Vind ze redelijk gelukt, heb je ze erg gecropt? Had jij geen last van een "vochtige waas"rond de maan. Aangezien ik ook in Twente woon had ik er zaterdagavond best veel last van.

groeten,

Arjan.
Eos 7d + 350d. canon 100mm F2.8 macro + Tamron 28-75 + canon 70-200 IS F4,0L + canon 300mm F4.0 IS L + canon 1.4 teleconverter + canon 24mm F2.8 + Tokina 12-24 + canon 50mm 1.8 II + sigma 50mm macro + canon 17-40L
Gebruikers-avatar
apopka
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2008 14:59
WoonplaatsCOLON Twente

Hoi Arjan,

Leuk dat ik op ruim 300 kijkers toch 1 berichtje krijg :wink: .
Ja ik heb wel gecropt hoor , maar van een waas echt helemaal geen enkele last gehad.
Wij wonen vlak bij de duitse grens en het was hier heel helder.
Wilde ook nog van de sterren foto´s maken maar dat lukte mij totaal niet.
Maar ik stond echt met de ogen te knipperen toen ik de foto´s op de laptop plaatsen en daar toch 5 mooie plaatjes uitkwamen.

Ik ga de instelingen daarvan maar eens opschrijven en nog eens gewoon op de normale maan uitproberen :wink:

Groetjes,
Marian
Een beginneling.........met een CANON EOS 400D kit en een Sigma 18-200 DC OS
arjan t
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 300
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2005 17:11
WoonplaatsCOLON Hulsen (Overijssel)

apopka schreefCOLONDag allemaal,


Meestal ben ik er gewoon te bang voor, dat ik iets verkeerd doe met het toestel.
\

Je moet niet bang zijn voor je toestel :wink: Het is immers een gebruiksvoorwerp. Je moet gewoon leren van de fouten die je ermee maakt.
Eos 7d + 350d. canon 100mm F2.8 macro + Tamron 28-75 + canon 70-200 IS F4,0L + canon 300mm F4.0 IS L + canon 1.4 teleconverter + canon 24mm F2.8 + Tokina 12-24 + canon 50mm 1.8 II + sigma 50mm macro + canon 17-40L
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Voor een eerste keer ben je goed geslaagd. Tijd voor een statief :wink:
apopka schreefCOLON....Ik ga de instelingen daarvan maar eens opschrijven en nog eens gewoon op de normale maan uitproberen :wink: ....
Ken je dit verzamel topic al? Hier kun je inspiratie en instellingen 'afkijken' van de meesters :D
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
apopka
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2008 14:59
WoonplaatsCOLON Twente

Hee Arjan,

Ik ga zeker met minder onzekerheid uitproberen.
Deze foto´s maken wel dat je nog veeeeeeeeeeel meer wilt :D

Hoi J.

Dank voor je compliment...daar groei je weer een beetje van he :D
Ik was al aan het spitten voor een statief.
Dacht zelf aan de Velbon CX 444 F die lijkt mij aardig voor mij en niet te groot .zwaar:wink:
En niet te duur, ik lees her en der er wel iets erover maar snap ook daar nog niet veel van. :roll:
Ik hoop dat het voor een beginneling, die hem niet al te veel nodig heeft en een eos 400d plus Sigma lens 18-200 heeft, een goede keuze is.

Die link die je erbij gaf ga ik morgen eens bekijken :wink:

Groetjes,
Marian
Een beginneling.........met een CANON EOS 400D kit en een Sigma 18-200 DC OS
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

Ik vind ze super gelukt!
Hier in Drenthe een grote waas, na tig foto's nog niks fatsoenlijks te zien. :cry: Dit kreeg ik er niet op en zeker niet met f200. Ik heb de truk met de spiegel gedaan, sluitertijden waarbij ik ondertussen kon koffie halen......... helaas.
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Marjan, ik denk dat dit statief voor die prijs geen verkeerde aanschaf is.
(Ik heb ook niet zo'n hele dure (60 euro geloof ik) en hij bevalt prima)
sighthound schreefCOLON...Ik heb de truk met de spiegel gedaan...
:?: Kun je dit uitleggen :?:

sighthound schreefCOLON...sluitertijden waarbij ik ondertussen kon koffie halen......... helaas.
De maan geeft zo veel licht af dat je met sluitertijden van 1/1250 al een knappe foto kunt maken (dan krijg je niet zo'n fel witte overbelichte maan :wink: ). Ik begin meestal op 1/250" en werk naar beneden tot hij naar mijn zin is.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
apopka
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2008 14:59
WoonplaatsCOLON Twente

Hoi sighthound,
Bedankt voor jou reaktie.....ik hoop niet dat ik op een knopje gedrukt heb waardoor de spieger opgeklapt is :shock:
Daar blijf ik momenteel liever nog even vanaf :wink:

Bedankt J. :wink: , ik zie op de forums hier soms het bos niet meer :oops: en om dan op het juiste advies af te gaan....
Verder...
Gisteren was er een regenboog waar ik een foto van wilde maken, bleek dat ik zaterdag ook nog niet eens de beeldstabilisator van de Sigma aan had :oops:
Neem aan dat ze dan nog beter waren geworden=
Of kun je met dit soort foto´s hem beter uit laten?

Je ziet ben echt nog een "groentje"

Groet,
Marian
Een beginneling.........met een CANON EOS 400D kit en een Sigma 18-200 DC OS
Gebruikers-avatar
dommel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 465
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 13:30

apopka schreefCOLONVerder...
Gisteren was er een regenboog waar ik een foto van wilde maken, bleek dat ik zaterdag ook nog niet eens de beeldstabilisator van de Sigma aan had :oops:
Op een statief maakt moet je de stabilisatie juist uitzetten. Toevallig gisterenavond geen foto's gemaakt? De maan stond mooi dichtbij.
Gebruikers-avatar
apopka
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2008 14:59
WoonplaatsCOLON Twente

Hoi Dommel,
Nee helaas niet was bewolkt en het regende bij tijd en wijle :(
Ik heb later ook niet meer gekeken :?
Misschien vanavond even kijken...moet ik wel weer de boeken toren opbouwen :lol: :wink:

Maar domme vraag misschien, waarom moet je die uitzetten als je een statief gebruikt?
(voel mij net Maxima met "een beetje dom he" :roll: :lol: )
Ik ben blij dat mensen mij raad geven!!!!!, maar ik wil ook heel graag weten waarom dat moet, zodat ik de logica ervan snap :lol:

groetjes
Een beginneling.........met een CANON EOS 400D kit en een Sigma 18-200 DC OS
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

JvdH schreefCOLON.Ik heb de truk met de spiegel gedaan...
:?: Kun je dit uitleggen :?:

Ik heb in het verzameltopic veel maanfoto's gezien met verschillende sluitertijden waarvan veel onder 1/100. En ergens gelezen dat je bij hele lange sl.tijden de spiegel kunt opklappen om trilling te voorkomen. Ik had de camera in het kantelraam staan :lol: en geen statief bij de hand, dus een mooie gelegenheid om eens uit te testen. Al doende en lezende leert men bij.
Tis al leuk als je het kunt vinden in het menu, boek op schoot en testen maar.( heb namelijk de schurft aan h.leidingen lezen :wink: )
Volgende gelegenheid ga ik ook vanaf 1/250 eens proberen de maan te schieten.
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
Gebruikers-avatar
apopka
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2008 14:59
WoonplaatsCOLON Twente

Hee sound,
Misschien vanavond als de maan goed te zien is?
Gaat vast lukken...als zo een leek als ik het kan :wink:
Kijk uit naar jou eerste foto :wink:
Een beginneling.........met een CANON EOS 400D kit en een Sigma 18-200 DC OS
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

@Marian: Juist advies :oops: :? dat weet je pas achteraf :wink:
Vlgs. mijn maakt het niet uit of je stabilisator aan of uit staat, want in priciepe licht/staat je cam. helemaal stil.

@sighthound: Nu snap ik 'de truuk met de spiegel' :wink:
Toen ik het las dacht ik dat je de maan via een moeilijke spiegel constructie in je zoeker wist te vangen.
Bij statiefwerk is het altijd beter om je spiegel van te voren te laten opklappen. (maar vergeet deze funktie
niet om ook weer uit te zetten anders sta je raar te kijken bij de eerste foto die je daarna uit de hand neemt :lol: )
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
arjan t
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 300
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2005 17:11
WoonplaatsCOLON Hulsen (Overijssel)

Het maakt wel degelijk uit :!:

Waarom geen Image Stabilizer (IS) gebruiken op statief?

De lens bevat gyroscopen die ervoor zorgen dat het beeld (wat niet trillingsvrij is) door tegenwerkende krachten recht wordt gehouden. 100% recht houden kan helaas niet, maar het zorgt er wel voor dat de sluitertijden langer kunnen worden.
Betreft statief: IS is speciaal ontworpen voor uit de hand fotografie. De IS kent het menselijk trillen van de handen, als de lens stil staat (dus op statief) veroorzaakt IS een soort "ruisstroom". Hierdoor krijg je een onscherper beeld als je hem op statief zet. Daarom altijd uitzetten :!:

groeten,

Arjan.
Eos 7d + 350d. canon 100mm F2.8 macro + Tamron 28-75 + canon 70-200 IS F4,0L + canon 300mm F4.0 IS L + canon 1.4 teleconverter + canon 24mm F2.8 + Tokina 12-24 + canon 50mm 1.8 II + sigma 50mm macro + canon 17-40L
Gebruikers-avatar
apopka
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2008 14:59
WoonplaatsCOLON Twente

Arjan,
Dank je wel voor jou bericht...achteraf ben ik blij dat ik (op goed geluk)
uit had staan :wink:

groetjes,
Marian
Een beginneling.........met een CANON EOS 400D kit en een Sigma 18-200 DC OS
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar