10 korte tips

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ben er nog niet klaar mee, meer foto's volgen

Leuk plaatjes maken doe je maar met je compact op vakantie.
Hier tien tips om je foto’s interessant te maken

1 Leer het licht lezen
Met fotograferen draait alles om het licht.
Hoe valt het? Hoe intens is het? Waar zitten de schaduwpartijen? Waar zitten de hooglichten?
Allemaal dingen die je je af moet vragen wanneer je ergens gaat fotograferen.
Het licht in de foto creeert je sfeer. Erg belangrijk dus om voor het maken van je foto naar die dingen gekeken te hebben.
Slecht licht verknalt een foto totaal terwijl geweldig licht het sfeertje helemaal maakt.

Afbeelding
Door het spel tussen schaduw en licht ligt het accent nog meerr op deze zonnende leeuwin

2 Diepte
Het menselijk oog kan zien in breedte, hoogte en diepte, je camera niet.
Een camera kan de breedte en de hoogte van een situatie weergeven, maar diepte gaat niet.
Beweeg bij het zien van een foto maar eens naar links en rechts; het plaatje blijft gelijk.

Probeer dus de diepte in de foto te brengen door het zorgvuldig uitzoeken van je onderwerpen.
Splits een foto op in 3 lagen; voorgrond, middengebied en achtergrond en ga dat vervolgens invullen. Een onderwerp op de voorgrond kan een schitterende inleiding voor de achtergrond zijn. En het vertelt daarmee iets over de diepte van de foto.

Afbeelding
Door de hardloopster met veel groothoek te fotograferen is ze lekker dichtbij. Door haar schaduw wordt je richting achtergrond getrokken om te zien in welke omgeving het is gemaakt

3 Neem de tijd
Probeer niet even snel een plaatje te maken. Het werkt niet.
Als je de tijd voor iets neemt en op je gemak rondwandelt, dan zie je vaak meer als wanneer je naar je favoriete plek rent. Kijk rustig om je heen en geniet van de kleine dingetjes. En als ze echt mooi zijn, maak een foto!

4 Kijk rond
Focus je niet op dat ene wat je wilt vangen.
Er is zoveel meer te zien. Kijk om je heen, kijk links, kijk rechts. Maar ook zeker een keer omhoog en een keer achter je.
Wedden dat als je dat doet, dat je veel meer interessante dingen tegenkomt.

5 Zeg me alles
Wanneer je ergens bent, laat dan ook alles zien. Maak gebruik van verschillende soorten foto’s.
Maak er in landschapsmodus, maar ook in portretstand. Werk met groothoek, maar ook met tele. Zoek weidse landschappen, maar kruip er ook een keer in.
Wissel af in je foto’s en je komt met een gevarieerd aanbod thuis.
Als fotograaf ben je bezig met communiceren via de camera. Doe me een lol; zeg me alles!

6 Kader het in
Geen verhaal, simpel een foto, maakt het veel duidelijker.

Afbeelding
Door de bomen ligt het accent op de mensen

7 Houd rekening met de achtergrond
Achtergronden maken de foto. Zorg ervoor dat er geen rare dingen uit je onderwerp steken.
Een vlaggemast uit een hoofd is ‘not done’.
Een horizon die dwars door iemands nek loopt, is geen optie

8 Vul het plaatje
Laat zien wat je bedoeld.
Vaak genoeg zie je de foto’s van een tante in de verte voor een mooi gebouw. Leuk, maar het gaat om die tante. Zet haar dan ook in beeld. Loop er naar toe en gebruik wat groothoek om toch de achtergrond vol in beeld te krijgen.
Maar belangrijk; zorg dat je onderwerp goed gevuld in beeld is

9 Houd het plaatje in je hoofd.
Fotografie is niet alleen op het knopje drukken. Ook een stukje nabewerking is essentieel.
Houd daar al rekening mee bij het maken van de foto.

Afbeelding
Even ter illustratie een before and after. Hoe ver je gaat, moet je zelf bepalen. Maar ik wist van tevoren dat ik de palen wegkreeg en maakte me daar bij het maken van de foto ook geen zorgen om (Natuurlijk zijn ze bij de publicatie blijven staan :wink: )

10 Breek met de regels
Als je de regels kent en kunt toepassen, breek er dan mee.
Fotografie is creatief. Wees het dan ook. Doe anders, doe eens gek. Laat dingen zien vanuit hoeken die we niet verwachten.

Afbeelding
Door veel ruimte om het vliegtuigje te laten leg ik nog meer nadruk op dat vliegtuigje
Laatst gewijzigd door 1 op fotojeroen, in totaal 3 keer gewijzigd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
dubbelaa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 212
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2008 14:49
CONTACTCOLON

Mag ik reageren.
Ik vind het super dat je de 10 tips hier neerzet. Ik kan er best veel mee.
Fijn dat er mensen zoals jij zijn, die de moeite nemen om de tips te delen met anderen.
Groetjes Anne
EOS 550D , 24-105mm IS L lens, 100mm IS L macrolens, kitlens 18-55mm IS, 70-300mm IS USM, flitser 430EX
www.annemarievanalem.nl
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

Erg leuk dit! Bovendien goed geïllustreerd met die foto's!
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
Gebruikers-avatar
*geronimo*
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 127
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2008 16:06
WoonplaatsCOLON Coevorden

Bedankt voor deze tips hier ga ik zeker wat mee doen :) :)
[Canon EOS 400D + Canon EF-S 18-55 IS +Canon EF-S 70-300mm 1:4-5.6 IS USM en EF100mm f/2.8 MACRO USM]
Gebruikers-avatar
laawim
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2008 19:03
WoonplaatsCOLON `s-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Ha die Jeroen :D

Ik las je theorie hierboven en voelde gelijk het stukje praktijk die je mij gaf in de Drunense Duinen. Gelukkig zie ik ook een gezicht bij deze vertelling.

Je bent een bijzonder persoon die, ondanks zover is gevordigd, toch de inmense moeite neemt het andere te willen leren. Betreft de oefening voor je workshops.

"Je bent meer dan geslaagd!" TOPPIE!

Op http://www.world-of-photo-art.eu heb ik al wat RAW bewerkingen geplaatst. Ook je 10 tips heb ik in acht gehouden. Zelf vind ik het niet slecht t.o.v. de overige categoriën die ik vóór je uitleg ooit maakte. Alleen de echte "Scherpte" ontbreekt nog bij mij. Daar moet ik meer over zien te vinden. Mijn voorbeeld is de winnende foto van de maand juni. Die twee verliefde vogel koppies, dat is scherp...Hoe? Daar ben ik nog niet uit.

Groetjes Wim :wink:
HDR is een tussenweg van KUNST en FOTOGRAFIE. Groetjes "Anton Pieck".
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wim,

Ik kan de RAW's niet vinden. Anders mail ze maar even
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De scherpte komt hoofdzakelijk terug met USM oftewel UnSharp Mask. Dat is een filter waarin het contrast op scheislijnen tussen vlakken wordt opgehaald.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Welke instellingen ik exact heb gebruikt durf ik niet meer te zeggen.
Is voor mij een beetje lang geleden. Ik vermoed dat het rond 300% en 0,2 is. Dit gezien het een behoorlijk klein plaatje is.
De scherpte komt namelijk niet helemaal uit het USM. Het contrast is met levels ook wat opgehaald en dat is optisch ook al een verbetering.

Belangrijk bij de bewerkingen is de volgorde.
Verscherpen doe je pas in het laatste stadium. Dit omdat alle andere bewerkingen naderhand de scherpte weer ongedaan kunnen maken en dat is dus zonde.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Mozila
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2008 19:25

:D Ook een stukje nabewerking is essentieel, zoals je schrijft bij foto 9.
Ik ben het daar niet helemaal mee eens :oops:
Naar mijn idee moet je zo goed als mogelijk fotograveren en pas gaan
psp,en als het resultaat niet naar wens is.
Het komt bij mij over als knip er maar op los psp doet wonderen.
Vroeger in het analoge tijdperk kon je ook niet psp,en.
Dit is hoe ik er over denk,maar voor de rest van je topic ,bedankt voor de zeer bruikbare tips.
Een boel Leuke hebbedingen.Maar er kan nog meer bij.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mozila schreefCOLONVroeger in het analoge tijdperk kon je ook niet psp,en.
Van vroeger, daar weet ik het nodige van :lol:
Ook toen werden foto's bewerkt maar dan in de doka (doordrukken, retoucheren, vergroten, uitsneden maken, inkleuren).
Er was zelfs een heus beroep: dokamedewerker.
Elke beroepsfotograaf maakte daar gebruik van (of deed het zelf).

De werkelijkheid is met normale middelen toch niet te vatten.
Daarom moet de kunstenaar of vakman in de fotograaf er maar wat van maken :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

" Niet nabewerken is als je analoge rolletje met heel veel zorgvuldigheid laten belichten en het dan op 10x15 afdrukken bij de 1 uurs-service van het kruidvat. "

Als je een beetje serieus met je beeld bezig bent, dan zorg je allereerst voor een goed origineel. Ten tweede zorg je gewoon voor een correcte afwerking. Je camera maakt wel plaatjes, maar wat er uit de camera komt is kwalitatief niet acceptabel als je kritisch bent.
Er hoeft niet altijd mega-bewerkt te worden, maar een beetje contrast (naar eigen smaak) of verscherping is bijna altijd wel van toepassing.

Daarnaast is het ook "Omdat het kan". Geen gebruik maken van de mogelijkheden van de computer bestempellen je in één keer tot een fotoggraaf van de oude stempel met moderne technologie. Het door mij geschetste voorbeeld gaat met die palen wel extreem, maar het is een voorbeeld. Als je kijkt naar verscherping en het 'poppen' van het oranje op de motor, zie je twee dingen die wel makkelijk kunnen.

De computer is een hulpmiddel, geen redmiddel. Soms kan het een foto redden. Maar vaak is een slecht origineel ook met de computer niet tot een goede foto te maken. 'Ik maak van een drol ook geen taart' is iets wat ik vaak genoeg zeg :lol:

Ook in de 'oude tijd' werd er nabewerkt. De icoontjes voor doordrukken en tegenhouden (Dodge and Burn) in Photoshop komen nog uit die tijd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Ninatje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2006 11:07

Zeker wel goede tips waar je iets mee kunt :)
Gebruikers-avatar
frankyboy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2009 08:12
WoonplaatsCOLON Gemert
CONTACTCOLON

leuke tip`s , de verkeersborden had je voor mij zeker mogen laten staan in nr 9


grt 'Frank
Groetjes; Frank www.brouwersfotografie.nl
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Het topic is al een paar dagen oud, ik zal het vast gelezen hebben. Maar regel nummer tien wil ik nog even onderstrepen :D
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

frankyboy schreefCOLONde verkeersborden had je voor mij zeker mogen laten staan in nr 9
Het ging ook even om het voorbeeld. Natuurlijk laat je ze in een neiuwsfoto staan, ze hebben immers ook een tijds/archiefwaarde voor iemand die wil uitzoeken wanneer dat model lantaarnpalen er stond.
MartinPhili schreefCOLONHet topic is al een paar dagen oud, ik zal het vast gelezen hebben. Maar regel nummer tien wil ik nog even onderstrepen :D
Tja, is dat niet met al het creatieve?
Je krijgt een pak werk met regels en als je alles kent dan wordt je verteld dat dat de regeltjes zijn, maar dat je zeker ook je eigen ding moet doen :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Tja, is dat niet met al het creatieve?
zekers, zekers.
Al te vaak zie ik helaas dat creatieve uitspattingen en ontdekkingsreisjes de kop in worden gedrukt door critici die menen te moeten oordelen juist vanuit de regeltjes.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Regels zijn heel goed om toe te passen als je rustige plaatsjes wil maken. Maar juist niet als je iets anders wilt. En ik denk dat een combinatie van regels toepassen EN de regels breken vaak mooie foto's oplevert :-)
Gebruikers-avatar
frankyboy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2009 08:12
WoonplaatsCOLON Gemert
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLON Het ging ook even om het voorbeeld.
ja o.k. !
ben zeker voor bewerking (doe zelf best veel) maar het moet wel een doel hebben. :wink:


grt Frank
Groetjes; Frank www.brouwersfotografie.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ook deze is inmiddels in PDF te downloaden, voor degene die het willen uitdraaien.
http://www.fotojeroen.nl/extra/documenten.php
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar