Reisgeheugen

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.

Wat voor geheugen mee op reis?

CF geheugenkaarten
27
56%
Externe harde schijf
9
19%
Databank
10
21%
Anders, namelijk...
2
4%
 
Aantal stemmenCOLON 48
jveersema
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2008 18:39

Ik ga in augustus een maand backpacken door India & Nepal en uiteraard gaat de camera mee!

Nu vraag ik me alleen af wat voor geheugen ik het best mee kan nemen om al die foto's die ik ga maken op te slaan. Ik heb zelf 3GB aan CF geheugen, wat voor dagelijks gebruik prima is, omdat ik ze diezelfde dag nog op m'n computer kan zetten. Maar aangezien ik niet mijn laptop mee wil gaan slepen, is dit voor onderweg geen optie.

Wat zouden jullie doen:
- Een hele hoop CF kaarten aanschaffen (capaciteit/verdeling per kaart)?
- Een externe harde schijf meenemen (merk)?
- Een datatank aanschaffen (merk)?
- Op locatie mijn foto's tussentijds op CD laten branden?
- Of heb je nog een andere goede tip?

Als je jouw keuze aan zou willen geven bij de poll en het hieronder toe zou willen lichten, heel graag! Op het moment ben ik teveel in dubio!

Bedankt!
Laatst gewijzigd door 1 op jveersema, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ik heb ongeveer 18 gig (3 x 2, 1 x 4 en 1 x 8) aan kaartjes, tesamen met een beetje opletten wat je fotografeerd, dus niet filmen met je camera maar fotograferen, moet dit ruim voldoende zijn.
Tevens elke avond even doorbladeren en besluiten wat erop mag blijven staan of wat gelijk al weg kan.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Nettie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 994
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2005 13:06

Ik neem altijd mijn externe harde schjf mee maar heb ook meer dan genoeg geheugenkaartjes bij mij voor je weet maar nooit
-------------------------------------------------------
Nee ik heb geen onderschrift waar al mijn fotogear in genoemd is !!!
Gebruikers-avatar
nielz
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2007 18:37
WoonplaatsCOLON den bosch
CONTACTCOLON

Ik ga vrijdag op vakantie naar spanje en ik weet van vorig jaar dat ik met mijn vorige camera (compact) 1100 fotos heb gemaakt. maar dat was minder geheugen omdat dat een compact was.

Ik heb nu 6 gig aan CF kaartjes en ik denk dat ik het redelijk zal redden.
Wat ik altijd doe na een dag fotos maken is goed kijken wat je wilt bewaren en de rest wegflikkeren dat scheelt al gauw 200 fotos.

Zoals bij een festival zaterdag, al mijn kaartjes zaten vol dus ik had even wat drinken gepakt en was ergens gaan zitten, na een half uur verwijderen kon ik weer ongeveer 300 foto's maken en ik heb zo alsnog alles kunnen fotograferen op het festival.

En wat natuurlijk ook altijd zo is: je kan overal geheugenkaartjes kopen!!!!
Waarom zou ik nu nog een 4 gig kaart kopen als blijkt dat ik hem dadelijk helemaal niet nodig heb in spanje, die kan ik daar wel kopen als ik echt zonder geheugen kom te zitten. (waarschijnlijk nog goedkoper ook)
EOS 500 :: EOS 850 :: EOS 30D+grip :: EOS 5D+grip :: 50mm 1.8 II :: 24-70L 2.8 :: Tamron 17-35 2.8/4.0 :: 430EX II :: Lowepro rugzak :: Statief ::
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ben er zelf ook nog niet uit.
Voor een lange vakantie (RAW) is CF nogal duur. Al boven de 10 Gb oid is een imagetank veel goedkoper, maar vind het risico op schokken persoonlijk nog een nadeel.
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
Gebruikers-avatar
Lvnielen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 370
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Schiedam

Ik zelf heb een PD70X met 80 gb HDm ben daar heel erg tevrede over!

Het is een heel makkelijk apparaat! CF kaartje erin en wordt vanzelf snel leeg getrokken

http://www.4memory.nl/product_info.php/ ... cts_id/570
kiekeboe!
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

in India / Nepal kan je niet overal zomaar CF-kaartjes kopen lijkt mij. Penlites voor de fototank wellicht wel.
Extra geheugenkaartjes zijn dan geen luxe.
Ik heb 6 Gig en twijfel of daarmee ik de twee weken wel door kom.

(edit) neem dus wel een paar extra batterijen mee (merchandise)

off-topic @ Nielz : op Schiphol was fotospul al duur, maar in Spanje is het prijspeil nog hoger.
Laatst gewijzigd door 1 op aflits, in totaal 2 keer gewijzigd.
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

Heb nu 22 gig aan CF-kaarten voor mijn 30D en zojuist een Archos speler met CF-lezer van 20gb aangeschaft (deze laatste eigenlijk alleen als backup voor de CF-kaarten, just in case...)
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
Gebruikers-avatar
Designer
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 588
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 16:30
WoonplaatsCOLON Gaanderen
CONTACTCOLON

Ik zou een image tank meenemen
voor een kleine €100 heb je 160Gb.

ik zou deze dan zelf samenstellen, dus een lege imagetank kopen en dan ook een losse HD.
Omdat het geheel in je rugzakje moet komen zou ik er nog wat extra schuim omheen doen, maar laten we eerlijk zijn, ik sjouw dagelijks voor mijn werk met een laptop, en laten we wel verstaan dit is voor mij gereedschap net als een hamer, een harde schijf kan best wat hebben hoor.

Hou wel in de gaten dat na een paar dumps je batterij van je imagetank leeg is, denk dus wel na hoe je deze kunt opladen !!
Is er geen mogelijkheid tot opladen dan zit je vast aan je CF kaartjes

Ik denk dat dit laatste de doorslag zal geven, want om nou ik weet niet hoeveel AA-tjes mee te gaan nemen...
40D | 24-105 | 70-200 | 430 EX | gereedschapskist |
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb gekozen voor CF's.

Een imagetank heeft wel meer capaciteit, maar heeft stroom nodig. Moet je dus wel hebben. Enige stroom waar een CF van afhankelijk is, is die van de camera. En als die leeg is, dan maak je toch geen foto's meer.

Een combinatie zou ook kunnen. Imagetank kun je dan in het hotel laten.
Ding is toch wel redelijk kwetsbaar als je wat ruiger doet. CF kaartjes hebben zelfs de instrotende twin towers overleeft
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Overal kun je nu terug lezen dat de externe CF Cardreaders nu het omslagpunt bereikt hebben en dat je met SD en CF kaarten nu beter uitkomt.

Minder ruimte, altijd te gebruiken, geen extra voeding meer spreiding etc. Echter als je al een CF Cardreader hebt dan is een het nog wel rendabel en ook als je er een 2e hands koopt.

Echter denk ook eens na. Wat schiet je allemaal en wat kijk je serieus later nog terug. Wel eens bij mensen een videofilmpje gezien die niet geedit was tot 15 essentiele minuten informatie!!???????!!! Dat heet terreur.

Vroeger maakte je ook selectiever foto's dus 5 rolletjes met 36 opnames. Nu dat het kan zijn we weer als echte hollanders Veul voor Weinug aan het aanhouden. Zolang je niet naar iets excotisch oord gaat, dus gewoon de camping in spanje dan moet je gewoon eens nadenken voor je de ontspanner in drukt:

Wil ik met een half bruin gezicht thuis komen, niet gezien hebben dan alleen alles door de zoeker gezien te hebben en daarna 2 weken lang 's avonds foto's bewerken, rubriceren, opslaan, laten afdrukken enz enz.

Nu dat iedereen het DSLR virus heeft gaan we met zijn allen achter de PC weg om achter een nog kleiner LCD schermpje door te brengen.

EEN BOEK! 8)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik heb 6 Gig en twijfel of daarmee ik de twee weken wel door kom.
In RAW.. vast niet.
Krijg opeen het geniale idee om voor 'n lange reis een keer een paar CF's te lenen. :)
Laatst gewijzigd door 1 op sdirkx, in totaal 2 keer gewijzigd.
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
jveersema
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2008 18:39

jvanarkel schreefCOLONOveral kun je nu terug lezen dat de externe CF Cardreaders nu het omslagpunt bereikt hebben en dat je met SD en CF kaarten nu beter uitkomt.

Minder ruimte, altijd te gebruiken, geen extra voeding meer spreiding etc. Echter als je al een CF Cardreader hebt dan is een het nog wel rendabel en ook als je er een 2e hands koopt.

Echter denk ook eens na. Wat schiet je allemaal en wat kijk je serieus later nog terug. Wel eens bij mensen een videofilmpje gezien die niet geedit was tot 15 essentiele minuten informatie!!???????!!! Dat heet terreur.

Vroeger maakte je ook selectiever foto's dus 5 rolletjes met 36 opnames. Nu dat het kan zijn we weer als echte hollanders Veul voor Weinug aan het aanhouden. Zolang je niet naar iets excotisch oord gaat, dus gewoon de camping in spanje dan moet je gewoon eens nadenken voor je de ontspanner in drukt:

Wil ik met een half bruin gezicht thuis komen, niet gezien hebben dan alleen alles door de zoeker gezien te hebben en daarna 2 weken lang 's avonds foto's bewerken, rubriceren, opslaan, laten afdrukken enz enz.

Nu dat iedereen het DSLR virus heeft gaan we met zijn allen achter de PC weg om achter een nog kleiner LCD schermpje door te brengen.

EEN BOEK! 8)
Wat een betoog. Maar even to the point, ik ga niet naar de camping ik ga zoals gezegd naar India & Nepal. Redelijk fotogeniek oord lijkt me. Ik maak trouwens geen filmpjes met een DSLR camera, jij? En ja, ik zal ook een boek (misschien wel twee!) meenemen, al is het alleen voor jou.

Als ik het goed begrijp hou jij het bij geheugen kaarten en selectief schieten. Bon.
Laatst gewijzigd door 1 op jveersema, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Bj gqqt gewoon de lqptop met externe HD's mee. Dat bevel vorig jaar zeer goed, dus dit jaar doen ik dat weer...
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

jveersema schreefCOLONRedelijk fotogeniek oord lijkt me. Ik maak trouwens geen filmpjes met een DSLR camera, jij?
Als ik het goed begrijp hou jij het bij geheugen kaarten en selectief schieten. Bon.
Ik maak geen filmpjes 8) , maar het gaat om het vast kunnen leggen van data, wil nog niet betekenen dat je dat ook MOET doen. En ja ik heb 2x4Gb en 4x1Gb kaarten. Ik heb afgelopen week in totaal meer dan 1600 RAW foto's geschoten. Maar dat was een opdracht. En dat was sport dus daar zit ook nog een hoop burst mode tussen. www.chamionstrophy.nl

Wat ik zeg is, als je naar India gaat geniet er ook van, en niet zoals een Japanner achteraf. Verder als je heel veel schiet ben je heel veel tijd kwijt achter af. Als je niet sport fotografeert kun je ook met langzame 4Gb kaarten veel vast leggen. 4x4Gb Sandisk 1, dus de blauwe, kost je 100 euro en dan kan je 16Gb volschieten en het past in je kontzak.

Maw neem je huidige kaartjes mee en koop nog 2x4Gb, het is zo wie zo handig om meerdere CF kaarten te hebben.

Jeroen, die met 1 camera en 16Gb in zijn broekzak een stuk lichter en flexibeler is dan een 160Gb CF dump zonder voeding in de bergen en die ook nog eens voor maar 10% gevuld word. Maar ieder zijn meug als je toch een externe opslag wilt waarom dan nog om een menig vragen, of is de directie thuis het punt? :roll: :oops: 8)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

jveersema schreefCOLON Wat zouden jullie doen:
- Een hele hoop CF kaarten aanschaffen (capaciteit/verdeling per kaart)?
Ik zou deze keus adviseren.
Ik heb ook veel van dit soort reizen gemaakt.
En heb een reis naar Zuid India voor de boeg.
Ik heb nu 10 GIG over 5 verschillende kaartje.
Of dit genoeg is weet ik nog niet zeker.
En denk zeker niet terug, aan vroeger, wat Jeroen aan haalt.
Maak veel foto's, deze landen zijn zo kleur-rijk, dat je spijt krijgt van te weinig gemaakte foto's.

Grt, Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

trouwens Cf kaartjes hoef je niet gelijk van die extreem 3 dure kaartjes te kopen, ik heb een bulk kaartjes gekocht van MS, redelijk snel (genoeg voor de "normale" fotografie) en kosten 13 Euro voor 2 gig, 18 Euro voor 4gig, 31 Euro voor 8 gig, dus daar hoef je het niet meer voor te laten. 13 Euro voor 2 gig.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Closeshooter schreefCOLONik heb een bulk kaartjes gekocht van MS, redelijk snel (genoeg voor de "normale" fotografie)
Prima oplossing!

Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

MS?
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

hieronde het adres, lekker snel dag later heb je ze al in de bus, gewoon met een factuurtje en niet vooraf betalen, prima kaartjes.
Ik gebruik ze in een 30 en een 5D, beide geen snelheidsmonsters dus deze zijn ruim voldoende qua snelheid.

http://www.musiccomp.nl/?page=catalog&v ... y&cat_id=1
Fotograferen is kijken niet klikken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar