De meeste simpele vragen stelt u hier!

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_TOPIC_LOCKED
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

nooit op 22 een landshap fotograferen !! om maar even iets toe te voegen, landschappen worden 9 van de 10 keer met groothoekachtige lenzen genomen en dan volstaat zelfs diafragma 4.0 omdat je al op 5/6 meter op oneindig zit met je objectief, beste is bij landschapsfotografie tussen de 8 en 11 te gaan zitten, dan heb je ook nog eens de sweetspot van de meeste objectieven te pakken.
Statief kan behulpzaam zijn, maar geen must !!
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Nol77
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1373
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2008 13:39
WoonplaatsCOLON nijkerk gld

oké, even een vraag van een beginner die het fotograferen steeds leuker gaat vinden. Ik ga morgen voor het eerst de natuur in met een 170-500 sigma lens. Het wordt helder weer dus dat moet gaan lukken. Een statief is onmisbaar dus die gaat ook mee. Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten als je met zo'n toeter gaat fotograferen??? Alle advies is welkom. Inderdaad een vraag voor een rookie, maar dat ben ik ook!

Cheers for now,
Arnold
Vroeger had ik een hekel aan werken, maar tegenwoordig vind ik het wel leuk om naar te kijken...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Er wordt een vuistregel gehanteerd qua sluitertijden.
De vuistregel is dat je sluitertijd 1/brandpunt moet zijn

Met een sigma 170-500 zouden die sluitertijden tussen de 1/170 en 1/500 moeten liggen. Maar als de lens op statief staat maakt dat eigenlijk weinig uit. Met een goed statief staat het als een huis. Met een slecht statief niet.

Zorg dat je ook op statief niet te langzame sluitertijden gebruikt. De blaadjes die je fotografeert kunnen immers ook bewegen en dan heb je onscherpte door een bewogen onderwerp.

Probeer wel van de camera en het statief af te blijven als je fotografeert.
Vooral bij lange lenzen (zwaar) beweegt de combinatie bij aanrakingen.
Kijk maar eens door de zoeker op 500mm en tik dan maar eens zachtjes tegen de lens. Je ziet het beeld bewegen.
Staar je hier overigens niet op blind hoor.
Maar een draadontspanner werkt dan toch wel het makkelijkst. Heb je die niet, dan zou je de timer van je camera kunnen gebruiken

Succes in ieder geval
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

dejong1racing schreefCOLONMaar een draadontspanner werkt dan toch wel het makkelijkst. Heb je die niet, dan zou je de timer van je camera kunnen gebruikenSucces in ieder geval
Al werkt het met die timer natuurlijk niet als je dieren wilt fotograferen. Die doen niet over 10sec wat jij wilt.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Nee, voor bewegende dingen gaat dat natuurlijk niet op. Maar dan lijkt een draadremote me ook niet zo handig. Sterker nog, dan zou ik waarschijnlijk ook geen statief gebruiken
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Hmm, ik heb hier anders nog wel een voorbeeld liggen van een insect op 1/8 sec., dat zou ik niet uit de hand redden op 150mm.
Gebruikers-avatar
Nol77
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1373
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2008 13:39
WoonplaatsCOLON nijkerk gld

Bedankt voor jullie tips. vandaag even naar OVP geweest en wat getest. Ik ben tot de conclusie gekomen dat een remote inderdaad geen overbodige luxe is. Er zitten ook hele scherpe bij, maar ook wat met duidelijk bewegingsonscherpte. Verder was er vanmiddag voor OVP begrippen niet veel te beleven. Een vos was het meest spannende wat ik lekker dichtbij kon halen.

De zoom werkt wel als een tierelier, heb hem op AI Servo staan, had ik hier ook ergens gelezen, dit werkt op zich goed, maar toch heb ik het idee dat de camera (of ik zelf) op de verkeerde dingen in de foto scherpstelt. Iemand ervaring mee?

Cheers for now,
Arnold
Vroeger had ik een hekel aan werken, maar tegenwoordig vind ik het wel leuk om naar te kijken...
Hans van Wijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2008 13:40
WoonplaatsCOLON Nieuw-Buinen

Wat is backfocus nu precies, en hoe kan je dit controleren als je in de winkel staat om de lens aan te schaffen.
Of is dit niet zo eenvoudig te doen :?: .
Met vriendelijke groet,

Hans.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Bakcfocus (en frontfocus) is als de focus respektievelijk achter of voor het daadwerkelijke scherpstelpunt ligt. Dit is een afwijking van een lens en kan in 99 van de 100 gevallen wel weer afgesteld worden.

Helaas is het vaak niet mogelijk om het inde winkel te achterhalen.
Je moet toch een bepaalde testopstelling maken en dat zal een winkelier niet zo leuk vinden
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Yellow
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2008 22:06
CONTACTCOLON

Vraagje: Hoe kan je (gemakkelijk) croppen en de verhoudingen vd foto behouden? Dat je niet blijft zitten met een foto die qua lengte en breedte niet meer klopt.
Ik zal even een eigen voorbeeld geven: linkje. Omzetten van kleur naar zwart-wit is hier goed gelukt, ik heb de brievenbus en een stukje stoep weggehaald, maar dat resulteert in een foto die niet meer dezelfde verhoudingen heeft als het origineel. Is er ergens een tool die ervoor zorgt dat je alleen in bepaalde verhoudingen kan croppen (k werk met Photoshop)?

Domme vragen bestaan niet zeggen ze toch?! :P
www.team-design.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Daarvoor hebben ze in photoshop de croptool of het vierkante selectiekader tool

Je kunt in de croptool rechtsboven meteen de afmetingen intypen. Wil je een plaatje van 900 x 600 pixels (dit blijft dezelfde verhouding van 3:2 als je volledige foto), dan type je in het ene vakje 900px en in het andere 600px. Photoshop ziet dat px als pixels en dan kun je meteen in het juiste formaat croppen. Resizen doet hij zelf. Je kunt ook andere dingen invullen zoals cm voor centimeters en mm voor milimeters.

Je kunt ook het selectiekadergereedschap gebruiken. (Sneltoets M)
Bovenin kun je dan kiezen voor drie dingen; onder andere vaste verhoudingen (hier kun je dan bijvoorbeeld 3 en 2 invullen)
Nu selecteer je je beel en kies je bij "edit" voor "crop"

*Ik werk met een engelstalige versie, geen idee hoe het in het nederlands allemaal heet
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Yellow
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2008 22:06
CONTACTCOLON

Oki, bedankt! Simpele vraag, simpel antwoord :D Beide tools heb ik uiteraard al vaker gebruikt, beetje jammer dat ik deze opties niet zelf heb kunnen ontdekken... Vanavond maar eens kijken of ik mn foto opnieuw in verhouding kan croppen!
www.team-design.nl
Hans van Wijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2008 13:40
WoonplaatsCOLON Nieuw-Buinen

Eerst even dit, geweldige site, hier leer ik enorm veel dingen van.
Nu weer een vraag, ik wil een 17-55 of een 24-105 L lens aanschaffen, en ik fotografeer met de canon Eos 30D.
Nu kreeg ik dit antwoord van broer Konijn '' Een veel betere keus is inderdaad de 17-55 2.8. In uw geval zal deze lens een betere keus zijn dan de 24-105. Mocht u echter in de nabije toekomst over willen stappen naar een full frame camera dan is de 24-105 wel weer een goed alternatief. De 17-55 is n.l een EF-S lens en deze past niet op full frame!''
Maar wat is nu precies een full frame camera.
Alvast bedankt voor het antwoord.
Met vriendelijke groet,

Hans.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Bij een fullframe camera heeft de sensor dezelfde maten als een 35mm kleinbeeldfilm. Dit zijn de 5D-serie en de 1Ds-serie. De 30D heeft een kleinere sensor, met een cropfactor van 1,6X.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Ik ben wel erg benieuwd wat jouw vraag geweest is als ze zeggen dat de 17-55 een veel betere keuze is. een 24-105 werkt uiteraard ook uitstekend op een cropcam.
groeten Sarpa
Hans van Wijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2008 13:40
WoonplaatsCOLON Nieuw-Buinen

Hartelijk dank voor dit antwoord.
Sarpa schreefCOLONIk ben wel erg benieuwd wat jouw vraag geweest is als ze zeggen dat de 17-55 een veel betere keuze is. een 24-105 werkt uiteraard ook uitstekend op een cropcam.
groeten Sarpa
Mijn vraag was, of ik ook veel verlies in groothoek had met de 24-105 ten opzichte van de 17-55. Ook zou ik vertekening op 24mm hebben omdat ik de groothoek wel gebruik (vrachtwagenfotografie).
En of ze kwalitatief voor elkaar onder deden.
Al met al weet ik nog steeds niet, welke lens ik nu moet kopen.
Met vriendelijke groet,

Hans.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik denk dat je voor een goed lensadvies beter een apart topic kunt openen. Dit topic is echt voor de kleine simpele algemene basisvragen en die van jou wordt waarschijnlijk toch iets te specifiek.

Wat full frame is kun je hier prima vragen, maar voor op persoon specifiek gemaakt advies zou ik een nieuw topic in Objectieven openen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
S1993
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2008 09:32

wanneer gebruik je 1 scherpstelpunt (en welke dan)
en wanneer gebruik je meerder scherpstelpunten?
En, wanneer gebruik je bij de AF-mode one shot, al focus en al servo??
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Over de AF-modes

- One-shot, als er geen beweging in je onderwerp zit. Zodra er autofocus is, stopt de focus
- AI-servo, als je bewegende onderwerpen wil fotograferen. Focus varieert continu
- AI-focus, combinatie tussen die twee. Als je op ietst focust wat stilstaat, dan stopt de focus, maar als het gaat bewegen dan gaat de focus mee. Bij bijvoorbeeld een bewegende auto.

Wanneer je welk scherpstelpunt gebruikt? Dat moet je helemaal zelf weten. Maar over het algemeen is het beter om 1 scherpstelpunt te gebruiken als je een onderwerp hebt wat een beetje opgaat in de menigte (als je dus zeker weet dat de kans groot is dat de camera het verkeerde kiest als hij het zelf mocht bepalen). Welke je gebruikt ligt eraan waar je onderwerp staat.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Niemand meer vragen?
Weten we dan allemaal alles al? :lol:

Kan het me niet voorstellen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar