Goed belicht landschap met filters <in bewerking>

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Er zijn meerdere wegen om een goed belicht landschap te krijgen.

Een ervan is de methode van Wardie, met behulp van software.

Ik wil het nu echter hebben over het gebruik van filters om hetzelfde effect (minimaal) te bewerkstelligen.

Wie kent het niet. Prachtig weer, mooie luchten, lekker zonnetje. Jaaaaaa we gaan foto's maken. Er worden vele foto's geschoten en we komen weer thuis. De foto's worden van de geheugenkaart gehaald en in de computer geopend. OH teleurstelling! Landschap donker, lucht zwaar overbelicht en totaal geen detail meer.....

Stand P, Iso 100, f/8; 1/160 (lichtmeting over de hele sensor)
Afbeelding

Hoe had je dit kunnen voorkomen.

Diverse fabrikanten van filters maken zogenaamde ND grad filters. Ik heb zelf de beschikking over filters van Cokin.
Wat is een ND grad filter?

Een ND grad filter is een stuk glas of plastic waarvan de onderste helft volledig helder is en de bovenste helft een verloop van grijstinten van licht naar donker kent. Het mooie van het grijze filter is, dat het niets doet met je kleuren. Het enige dat het doet is het aloude tegenhouden, iets wat de analoge fotograaf vroeger in zijn of haar doca deed.

Tegenhouden heeft als effect dat het gedeelte dat je tegenhoudt minder belicht wordt dan het gedeelte dat je niet tegenhoudt. Met verschillende graduele filters kun je hier rekening mee houden.

Ik heb zelf de beschikking over 3 graduele filters van Cokin (de hd 250 set):
* de 121L (1 stop tegenhouden)
* de 121M (2 stops tegenhouden)
* de 121S (3 stops tegenhouden)

Wat wil dit zeggen?

Hierna zijn alle foto's genomen met de horizon precies in het midden. En Rond 8 uur gisteravond. Stand M, 100 ISO, F/8 en 1/80

Afbeelding geen filter. Ik heb hier dus bewust gekozen voor een volle stop extra belichting t.o.v. stand P.

Als je de 121L gebruikt, wordt het licht 1 stop tegengehouden. We houden het filter zo, dat het onderste gedeelte doorzichtig is en het bovenste gedeelte grijs. Vervolgens meten we met spotmeting de belichting die we nodig hebben om het land correct belicht te krijgen.

Stel we krijgen bij F/11 een belichtingstijd van 1/80, dan zal bij het maken met de foto van het landschap de lucht worden gefotografeerd als ware die genomen bij een belichtingstijd van 1/160. Een volle stop maximaal (het is immers een gradueel filter) tegengehouden.

Afbeelding 121L helemaal omhoog geschoven in houder
Afbeelding 121L helemaal omlaag geschoven in houder

Op het moment dat je nu een perfecte opname hebt (histogram, schermpje) dan stop je. Is de lucht NOG overbelicht, dan gaan we over tot de 121 M. Hierbij worden 2 stops tegengehouden. We krijgen nu dan bij F/11 bij een belichtingstijd van 1/80 een lucht die met 1/320 zou zijn gefotografeerd.

Afbeelding121M helemaal omhoog geschoven in houder
Afbeelding 121Mhelemaal omlaag geschoven in houder

Is de lucht nu NOG steeds overbelicht, dan pakken we de 121S erbij. Hierbij houd je de lucht maximaal 3 stops tegen. Hier is het meestal wel gelukt. Zo niet, kun je filters gaan stacken (2 filters op elkaar stapelen) om een nog groter effect te bereiken. Aangezien dit vaak niet nodig is, ga ik er nu nog niet op in. Dit gebeurt in een later stadium wellicht nog.

Afbeelding 121S helemaal omhoog geschoven in houder
Afbeelding 121S helemaal omlaag geschoven in houder

Wat ik vaak doe, om snel een keuze te kunnen maken welk filter ik neem is een spotmeting op de lucht te doen en een spotmeting op de grond en kijken hoeveel stops verschil ik heb. Daarna pak ik het meest geschikte filter.

Afbeelding Zo had ik hem waarschijnlijk gemaakt en door de nabewerking gegooid.

Hierbij even een snel voorbeeld met een 121M (minimaal nabewerkt). Ik ga nog even foto's maken waarbij ik alle filters die ik maar heb erop stouw...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 4 op VFRood, in totaal 3 keer gewijzigd.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Werkt een ND grad filter ook in combinatie met een pola filter?
En zo ja, hoe ziet dat effect eruit dan?
Gebruikers-avatar
nieuw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 354
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2006 14:41
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Nu heb ik geen spotmeting op de 400D, raakt mijn lichtmeting dan in de war?

mvg,
marco
400D+grip+24-105 L IS USM+kit+50 1.8II+polar+580EXll.
Ik moet van mijn vriendin vragen of jullie ook eens op haar online speelgoedwinkel willen kijken http://farena.nl bij deze dan ;)
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Bij je voorbeeld foto, had je je filter niet meer omlaag kunnen doen, zodat de lucht wat egaler zou zijn, ik vind het verloop zo te groot, van erg licht naar erg donker boven in?

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Ben nog bezig met dit topic....

Moet eerst even een heldere dag hebben om een serie mooie foto's te maken :)

Heb er alleen een foto bijgeplaatst waarbij je kunt zien, hoe een foto eruit kan zien die met 1/125 f/9 is gemaakt. Er komen dus nog heel andere foto's bij. Ik vind zelf het verloop mooi zo. En de stenen van de pier waren erg licht. Had ik het donkerder gewild, dan had ik een 121L moeten gebruiken :) Ook hier speelt de voorkeur van de fotograaf een rol.

Je kunt ook met centrumgerichte meting een heel eind komen. Zolang je maar zo goed mogelijk het verschil tussen ondergrond en lucht meet. De bedoeling hiervan is het dynamisch bereik iets te verkleinen.

ND grad werkt ook in combinatie met een pola filter. Dat kan ik ook nog wel laten zien.
Ik wil hier ook nog laten zien, hoe je in combinatie met een ND filter de totale sluitertijd nog langer kunt maken om water te laten stromen. Als mensen foto's hebben die dit illustreren kunnen (dan wel zonder EN met filters!) dan houd ik me hiervoor aanbevolen.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
espresso
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2008 11:14

Ik heb toevallig gisteren net een setje gekocht (filter, filterhouder en verloopring).
Leuk dat je er een onderwerp van maakt, want het is leuk om met dit soort dingen te spelen, zonder dat het gelijk weer honderden euro's kost.

Ik hou het in de gaten.

edit: ik vind de lucht in de voorbeeld foto wel erg onnatuurlijk, maar wel goed om als voorbeeld om te laten zien wat het effect is.
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

espresso schreefCOLONIk heb toevallig gisteren net een setje gekocht (filter, filterhouder en verloopring).
Leuk dat je er een onderwerp van maakt, want het is leuk om met dit soort dingen te spelen, zonder dat het gelijk weer honderden euro's kost.

Ik hou het in de gaten.

edit: ik vind de lucht in de voorbeeld foto wel erg onnatuurlijk, maar wel goed om als voorbeeld om te laten zien wat het effect is.
Heb je toevallig de Cokin H250 gekocht? Zo ja: waar dan? Ben er hard naar op zoek!
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
Gebruikers-avatar
nielz
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2007 18:37
WoonplaatsCOLON den bosch
CONTACTCOLON

Ik wil graag even toevoegen dat het ook met een B+W filter kan die je gewoon op je lens schroeft :)

Deze zijn er in verschillende maten en verlopen.

Zie hier fotos:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je op de onderste foto ziet kan je deze ring draaien net zoals een Polarisatie filter.

Ik zal nog een keer wat fotos maken buiten om Vfrood wat meer materiaal te geven als dat nodig is :)
EOS 500 :: EOS 850 :: EOS 30D+grip :: EOS 5D+grip :: 50mm 1.8 II :: 24-70L 2.8 :: Tamron 17-35 2.8/4.0 :: 430EX II :: Lowepro rugzak :: Statief ::
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Ik ben wel benieuwd of er veel verschil is tussen cokin filters en filters die je op je lens draait.
Gebruikers-avatar
nielz
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2007 18:37
WoonplaatsCOLON den bosch
CONTACTCOLON

Nou wat ik in ieder geval zie is dat die cokin filter wel erg sterk is, de bovenkant van de foto aan het begin van dit topic is bijna zwart.

Bij die B+W filter die ik heb is dat veel minder het geval maar dat is ook kwestie van smaak natuurlijk. :)
EOS 500 :: EOS 850 :: EOS 30D+grip :: EOS 5D+grip :: 50mm 1.8 II :: 24-70L 2.8 :: Tamron 17-35 2.8/4.0 :: 430EX II :: Lowepro rugzak :: Statief ::
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

nielz schreefCOLONNou wat ik in ieder geval zie is dat die cokin filter wel erg sterk is, de bovenkant van de foto aan het begin van dit topic is bijna zwart.

Bij die B+W filter die ik heb is dat veel minder het geval maar dat is ook kwestie van smaak natuurlijk. :)
Volgens mij niet alleen van smaak, maar ook van noodzaak ;-) Als de lucht heel veel lichter is dan het landschap dan kan het toch handig zijn zo een zwart verloop te gebruiken. Overigens zit bij de H250 set een 1, een 2 en een 4 stops filter. Je kan deze ook achter elkaar zetten tot 7 stops (redelijk zwart inderdaad), maar ook voor 1 stop gebruiken.
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Foto's toegevoegd. Is dit wat?

De foto's zijn totaal niet bewerkt. Het enige dat er batchgewijs aan is gebeurd is dat ik de vignettering en abberaties via DPP heb weggehaald. Verder in PSP XII alle foto's rechtgezet.

Daarna in bordermaker in 1 batch verkleind.

De kleuren zijn dus zo, als ze uit de camera komen. Normaal gesproken had ik nog wat gesatureerd en nog wat contrast toegevoegd. DIt leek me in dit geval niet helemaal eerlijk. De laatste plaat is dus wel gesatureerd en met contrast bewerkt. (Die van de fietsen)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
espresso
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2008 11:14

De foto's hoeven niet mooi te zijn, maar duidelijk.
Dat lijkt me prima gelukt.
Je kunt overal goed het verschil zien.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

C8080 schreefCOLONIk ben wel benieuwd of er veel verschil is tussen cokin filters en filters die je op je lens draait.
jups! Cokin filters kun je, zoals je ziet, naar boven en beneden schuiven. Opschroef filters (ook die van cokin) hebben de horizon precies in het midden. Dus als je de horizon op de foto niet exact in het midden zet, kun je de effecten verwachten die ik nu laat zien, door de filters van de horizon te verschuiven. Verder is grijs, grijs en laat het een bepaalde hoeveelheid licht door. Je ziet ook, dat de kleur bijna niet verandert op de diverse foto's. Alleen de intensiteit is anders...

HUISHOUDELIJK! Zou ik de platen eventueel moeten verkleinen tot 400 pixels om ze zo naast elkaar te zetten of eventueel thumbnails moeten gebruiken???? Iemand?
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Hierbij het uiteindelijk resultaat.... Met de 121S omhoog geschoven, de horizon gezakt naar 40% en de kleuren gesatureerd en extra contrast erin. Rechts nog wat minder licht gemaakt in PSP.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=109577[/img]
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Akumal

VFRood,
Complimenten voor het stuk wat je hebt geschreven, gratis biertje af halen in de bar :lol: .
Even een vraagje, ik wil hier tzt ook mee beginnen. Ik begrijp alleen niet dat je het hebt over; "omhoog geschoven, naar beneden geschoven."
Je hebt toch de houder en hier schuif je de desbetrefende filter van boven helemaal naar beneden in?

Rob.
Gebruikers-avatar
martinculemborg
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Wat ik me afvraag is hoe het met de lichtinval op zo'n Cokin glas gaat. Je kunt immers geen zonnekap meer gebruiken. Dat probleem heb je natuurlijk niet met een opschroefbaar filter.
www.donkfoto.nl portretfotografie familiefotografie profielfotografie bedrijfsfotografie productfotografie
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

martinculemborg schreefCOLONJe kunt immers geen zonnekap meer gebruiken.

Daar hebben de vrienden van Cokin een speciaal kapje voor bedacht die weer op de filterhouder past.
Maar zonder kan ook, als je maar goed in de gaten houd waar het licht vandaan komt
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Akumal schreefCOLONVFRood,
Complimenten voor het stuk wat je hebt geschreven, gratis biertje af halen in de bar :lol: .
Even een vraagje, ik wil hier tzt ook mee beginnen. Ik begrijp alleen niet dat je het hebt over; "omhoog geschoven, naar beneden geschoven."
Je hebt toch de houder en hier schuif je de desbetrefende filter van boven helemaal naar beneden in?

Rob.
Het filter steekt, als je EN de overgang naar grijs op het filter EN de horizon precies in het midden houdt, boven en onder iets uit de houder.

Ik heb het filter dus helemaal naar beneden gedrukt, zodat het grijs van het filter onder de horizon is gezakt EN helemaal naar boven gedrukt, zodat het grijs pas op zo'n 60% begint. Dat kun je in sommige platen ook zien, omdat het pitriet wat donkerder is.

Bij een schroeffilter ben je veroordeeld tot precies op de horizon, of je krijgt een van de effecten in mijn foto's.

Het duurt nog wel even tot ik ergens een waterval of snelstromend beekje signaleer, dus foto's van stacken moeten nog even wachten.

En inderdaad heeft cokin zelf ook lenskappen.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Akumal

OK, helemaal duidelijk. Op de DVD van Zoom.nl (landschappen) werkt ook iemand deze filters.


rob.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar