Basisnabewerking kleur en contrast.

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

In deze korte tutorial wil ik wat uitleggen over wat basis nabewerkingen die ik toepas in photoshop voor extra kleur en contrast. Deze bewerkingen zijn in meerdere programma's mogelijk en heten dan waarschijnlijk net iets anders. In photoshop elements heten ze in ieder geval wel hetzelfde. Verder zijn er meer wegen die hetzelfde resultaat zullen geven, en wellicht zelfs betere. Ik ga hier echter enkel de eerste basis behandelen waarmee veel foto's al net iets beter ogen en zodat ook de echte beginner het nog kan volgen, om ze uiteindelijk hier te kunnen tonen. Ik heb een Engelstalige versie, helaas kan ik je niet helpen aan de Nederlandse benamingen voor de handelingen.

We beginnen met een foto te selecteren die we willen tonen, ik kies voor deze tutorial voor een foto van een libel die in de volle zon genomen is. Foto's in de volle zon ogen vaak een beetje flets, maar daar is vaak wat aan te doen.

Foto net geopend in photoshop:
Afbeelding

Ik begin daarna altijd eerst met een (lichte) curve, om het contrast iets op te schroeven. Die kun je vinden onder image-->adjustments-->curves... (of Ctrl + M). Een kleine S-curve is vaak genoeg, maar speel er maar mee om het uit te testen wat het precies doet.
Afbeelding

Naderhand schroef ik de saturatie nog een beetje op, om de kleuren wat meer uit te laten komen. Die kun je vinden onder image-->adjustments-->Heu/saturatie (of Ctrl + U). Ik zet daarbij de saturatie op +3 t/m +10, net hoeveel gewenst. Deze handeling doe ik overigens niet altijd, maar vaak wel.
Afbeelding

Zoals je kunt zien heeft de foto nu meer kleur en contrast gekregen, iets wat vaak wel gewaardeerd word. Wanneer je de foto nog niet genoeg kleur en contrast vind hebben kun je eventueel de stappen over doen.

Hierna verklein ik de foto naar 900X600 pixels. Dit doe ik via image-->Image Size... Wanneer je nu de foto bekijkt zie je dat hij niet helemaal scherp oogt, terwijl het origineel dat misschien wel was.

Dan is het nu tijd om de foto nog iets te verscherpen, om hem weer scherp eruit te laten zien. Dit doe ik bij voorkeur via Unsharp Mask, te vinden onder Filter-->Sharpen-->Unsharp Mask... Het is nog best een kunst om dit goed te doen, maar oefenen helpt. Zelf start ik meestal met de instellingen van:
  • -Amount 150%
    -Radius 0.4 pixels
    -Treshold 0 pixels
Wanneer dit niet het gewenste resultaat geeft kun je de waardes nog wat aanpassen. Let echter op dat je geen "halo's" rond de donkere delen krijgt, dat is een teken van een overmatige verscherping.
Afbeelding

Het resultaat bij deze instellingen:
Afbeelding
Ik sla mijn foto's op via "opslaan als", en heb in elke map een submap "forum" waarin ik hem dan opsla onder dezelfde bestandsnaam, zodat het origineel makkelijk is terug te vinden.

Ik weet dat er nog veel meer functies in photoshop zitten waarmee je vaak nog meer mee kunt, maar ik ben van mening dat je niet te moeilijk moet willen beginnen. Verder heb ik ook geen ervaring met alle takken van de fotografie, dus wellicht zijn andere wegen beter bij andere situaties. Ik zou het dus niet erg vinden wanneer er aanvullingen of verbeteringen in dit proces geuit worden.
Laatst gewijzigd door 2 op geert h, in totaal 25 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

De respectievelijke vertalingen/benamingen in de NL-versie:

image->adjustments->curves = Afbeelding->Aanpassingen->Curven
image->adjustments->Heu/saturatie = Afbeelding->Aanpassingen->Kleurtoon/verzading
image->Image Size = Afbeelding->Afbeeldingsgrootte
Filter->Sharpen->Unsharp Mask = Filter->Verscherpen->Onscherp masker
Amount = Hoeveel
Radius = Straal
Treshold = Drempel
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Good stuff :!: Hiermee kunnen een hoop mensen mee uit de voeten.
Een aanvulling:
zelf gebruik ik heel veel de 'levels' in Photoshop. Dit gereedschap is best eenvoudig in het gebruik omdat het zo'n mooi grafisch dialoogvenstertje heeft. Schuif de schuifjes naar het midden, tot ongeveer bij het bergje dat er boven staat en in de meeste gevallen ben je al een heel eind op weg.
Jouw curves methode is zeker uitstekend, ik vind hem zelf wat lastiger werken voor de beginnende bewerker.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Hierna verklein ik de foto naar 900X600 pixels. Dit doe ik via image-->Image Size... Wanneer je nu de foto bekijkt zie je dat hij niet helemaal scherp oogt, terwijl het origineel dat misschien wel was.
Waarom verklein je het orgineel van je foto? zelf werk ik gewoon verder met het orginele formaat, zeker wanneer ik de foto's laat afdrukken, aan 900×600 pixels heb ik dan echt te weinig voor een afdruk in groot formaat (20×30 of 30×45).
Als je de foto verkleint zou ik werken vanuit een kopie van de foto, maar nooit het orgineel verkleinen.

verder mooie tutorial, die zeker voor beginners goed bruikbaar is.

Gr Annelies
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
Gebruikers-avatar
Designer
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 588
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 16:30
WoonplaatsCOLON Gaanderen
CONTACTCOLON

Anne-Elise schreefCOLON Waarom verklein je het orgineel van je foto?
dit om de foto op het forum te plaatsen.
Anne-Elise schreefCOLON Als je de foto verkleint zou ik werken vanuit een kopie van de foto, maar nooit het orgineel verkleinen.
foto wordt meestal in raw geschoten, dit bestand blijft ongewijzigd, als de foto in CS wordt geladen wordt er toch eerst een JPG of PSD van gemaakt, hiermee kun je doen wat je wilt het orgineel blijft ongewijzigd.

dit is idd een leuke tutorial, misschien een idee om steeds een andere tool nader uit te lichten. net zoals bijv. Martinphili aanhaalt de "levels"
40D | 24-105 | 70-200 | 430 EX | gereedschapskist |
Gebruikers-avatar
Clemens
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2008 18:21
WoonplaatsCOLON Oisterwijk

Dank je wel voor de heldere uitleg met voorbeelden, ik ga het dit weekend uitproberen.

Grtz

Clemens
Wat je niet ziet kun je niet vastleggen
EOS 400D | Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM | Tamron AF 70-300 LD 1:4-5.6 Macro (1:2) | Ace Close-Up set | Samsonite backpack | mijn volgende lens wordt een macro ongeveer 100mm
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Misschien is het ook iets om de onbewerkte foto erbij te zetten, dan is het verschil nog iets duidelijker.

Ook misschien leuk om een minder goed origineel te kiezen (volgens mij ook voor het eerss dat iemand vraagt om een slechtere foto :lol: ) zodat de bewerkingen wat extremer moeten en de verschillen voor en na bijvoorbeeld curves duidelijker in beeld komen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Broomer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2007 21:06
WoonplaatsCOLON Alblasserwaard

Hier ben ik echt blij mee.

Photoshoppen is voor mij nog behoorlijk onontdekt gebeid en dit soort aanzetten helpt om dit (beter) onder de knie te krijgen.
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Designer schreefCOLON
Anne-Elise schreefCOLON Waarom verklein je het orgineel van je foto?
dit om de foto op het forum te plaatsen.
Anne-Elise schreefCOLON Als je de foto verkleint zou ik werken vanuit een kopie van de foto, maar nooit het orgineel verkleinen.
foto wordt meestal in raw geschoten, dit bestand blijft ongewijzigd, als de foto in CS wordt geladen wordt er toch eerst een JPG of PSD van gemaakt, hiermee kun je doen wat je wilt het orgineel blijft ongewijzigd.

dit is idd een leuke tutorial, misschien een idee om steeds een andere tool nader uit te lichten. net zoals bijv. Martinphili aanhaalt de "levels"
Er staat niet bij dat de TS een RAW foto heeft gebruikt, dus ging ik gewoon uit van een Jpeg foto, zelf schiet ik wel in RAW, maar vooral beginners zullen nog met Jpeg werken en dan heb je dus maar 1 orgineel en als je die op de manier van TS bewerkt, heb je dus later een probleem als je de foto wilt afdrukken, omdat je dan je orgineel kwijt bent, of je moet vanuit een kopie van je orgineel werken :)

Als je met het orgineel van Jpeg werkt en geen RAW gebruikt zou ik dus altijd een kopie gebruiken en niet het orgineel verkleinen.

Dat de TS de foto verkleint om hem op het forum te plaatsen, snap ik wel :lol: maar dit staat er niet duidelijk en vooral een beginner kan dan in de problemen komen als hij zijn mooie foto bewerkt heeft en verkleint en later wil afdrukken, vandaar mijn ? denk juist dat het voor een beginner duidelijk moet zijn, jij en ik begrijpen het wel, maar iemand die net begint .......dat is nog maar de vraag. :wink:
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Abonnement, dit ga ik thuis aandachtig lezen, dank!

In eerste instantie dacht ik overigens aan een bijzondere bewerking, een soort action of zo, basisna-bewerking, met de nadruk op sis :roll: :wink: (te vergelijken met bommel-ding).

Groet

Erik
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
johanseip
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2007 17:45

Voor mij ook een abonnement! ik hoop dat je hem nog verder uitbreidt!!
400D met een paar glazen ogen erop!
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

@Builder: Bedankt voor de aanvullingen.

@MartinPhili: Bedankt. Persoonlijk vind ik "levels" niet zo eenvoudig werken, maar het is maar net wat je je eigen aanleert natuurlijk.

@Anne-Elise en Designer: Ik heb een kleine aanvulling gemaakt over mijn werkwijze, maar inderdaad nooit het origineel mee verkleinen :!: Goed punt om onder de aandacht te brengen.

@dejong1racing: Origineel erbij kan ik zeker doen, al zal die dan ook wel verkleind zijn, zonder de bewerkingen :wink: Een minder goed origineel kan is zeker een idee, je hebt inderdaad gelijk dat de bewerkingen dan duidelijker worden. Dat word dan wel zoeken, wanneer het niet scherp is gooi ik het al gelijk weg :oops:

@Broomer en Erikdignum: dan heb ik het niet voor niets geschreven :D

@johanseip: verder uitbreiden was niet de planning, ik wil het vooral duidelijk houden voor de beginner, zodat ze niet verdwalen in de termen.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

geert h schreefCOLON
Ik sla mijn foto's op via "opslaan als", en heb in elke map een submap "forum" waarin ik hem dan opsla onder dezelfde bestandsnaam, zodat het origineel makkelijk is terug te vinden.
Zoals ik dit leest slaat Geert de bewerkte foto appart op! Het orgineel heeft hij dus nog in ongeschonden staat.

Misschien ook leuk om dit aan de hand van meerdere programma's uit te leggen? En misschien ook goed om aan te geven dat het in photoshop elements op exact de zelfde manier gaat/kan.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De quote van jou was de toevoeging die ik had geplaatst vandaag Marc :wink: Verder zal ik aangeven dat in photoshop elements het op exact dezelfde manier gaat. Kan iemand iets zeggen of photoshop ligtroom ook zo werkt?
Gebruikers-avatar
Designer
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 588
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 16:30
WoonplaatsCOLON Gaanderen
CONTACTCOLON

geert h schreefCOLONKan iemand iets zeggen of photoshop ligtroom ook zo werkt?
Lightroom doet het anders

in de develop mode kunnen al deze wijzigingen ineens worden uitgevoerd,
maar ik weet niet of de "unsharp mask" in CS kan worden vergeleken met de "sharpening" in Lightroom, omdat CS ook de functie sharpening heeft.
40D | 24-105 | 70-200 | 430 EX | gereedschapskist |
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

geert h schreefCOLONKan iemand iets zeggen of photoshop ligtroom ook zo werkt?
In principe kan het daar op exact dezelfde manier echter zul je normaal gesproken eerder met een niveausachtige variant werken omdat je die als eerste tegen komt. Als je wilt wil ik dat wel even voor je uitwerken.

Lightroom moet je je voorstellen als een uitgebreide variant van de RAW converter. Alle knopjes die je daar hebt gebruik je ook in LR voor de basis bewerkingen. Het verschil is dat je ook met "gewone" JPGs kunt stoeien.

Marc

[Aanvulling] In de develop module: de curve vind je onder "Tone Curve" , saturatie onder "Basic" en verscherpen onder "Detail" Mijn standaard settings: +5/+10 voor saturatie (hangt m.n. van het objectief af dat ik gebruikt heb en het weer ;)), pointcurve op medium contrast en verscherpen 50-70%, 0.8 pxl, detail 20-40.[/aanvulling]
Laatst gewijzigd door 2 op mmk, in totaal 25 keer gewijzigd.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Het is natuurlijk leuk dat je dat wilt uitwerken, maar ik ben een beetje bang dat het onoverzichtelijk gaat worden. Direct komt de volgende met zijn uitwerking voor "the gimp", de volgende voor "corel" en dan weer een volgende voor een ander programma. Begrijp me niet verkeerd, ik waardeer het zeker. Ik ben echter anderzijds wel bang dat de beginner de verschillende termen door elkaar gaat halen, en deze tutorial zijn doel voorbij streef.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Hey jij vraagt het, als je met het antwoord hierboven tevree bent, prima, minder werk ook :D

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Kiwi
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2008 10:51

Wat een goede tutorial, bedankt voor het maken hier heb ik enorm veel aan als photoshop leek.
fluttertje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2008 22:55
WoonplaatsCOLON Rijswijk ZH

Goede tutorial! Ik ben ook een beginner en weet nog bijna niets in photoshop. Wel een beetje dingetjes geprobeerd wat ik zag staan bij foto's enzo. Ik zou het leuk vinden als er nog meer opties besproken worden. Denk niet dat het onoverzichtelijk wordt, je kan deze tutorial open laten staan als je aan het bewerken bent en dan kijken of je het nog goed doet.. :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar