Lens met IS maar toch foto's onscherp

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
PatrickA
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 13:57

Goedemorgen,

Ik heb gisteren rond 20:00/20:30 een aantal foto's gemaakt bij het uitgebrandde gebouw van de TU Delft met een Canon 70-300 IS.

Als ik nu de foto's bekijk zijn ze toch onscherp terwijl ik volgens mij toch een redelijke vaste hand heb en de kleine trillingen die er zijn zouden toch door de IS gecorrigeerd moeten worden?! (zeker de eerste)

F5.6, ISO100, 300mm, 1/250; (focus op vloer bovenste verdieping)
1.[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=106032[/img]


F5.6, ISO100, 300mm, 1/40; (focus op sluiting van brandslang)
2.[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=106033[/img]


wat zou de oorzaak kunnen zijn (iik had niet gedronken :wink: )?
Canon 400D + BG-3 grip - Tamron XRDi 28-75 1:2.8 - Canon EFS 18-55mm - ????
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

't Zou inderdaad wat scherper kunnen, mogelijke oorzaken:

- op f/8 @300mm presteert het objectief ~10% beter
- IS stabiliseert pas na 1 to 2s na het half-indrukken van de ontspanknop.

Heb je wel wat USM toegepast?

Met een 100% crop zou het misschien wat beter te zien zijn.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Nog een mogelijkheid:
je zit op 300 mm, voor zover ik weet wordt die lens dan ook al softer. De meeste (zo niet alle) zoom-lenzen halen hun maximale scherpte niet op hun maximale bereik (primes uitgezonderd :D ).
3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
PatrickA
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 13:57

Dank je, ik heb USM nog nooit gebruikt (heb CS3 ook pas 2 maanden en weet nog maar heel weinig van wat het allemaal kan!)
met een beetje USM (wel moeilijk met al die schuifjes :oops: )
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=106034[/img]

ps. croppen weet ik wel :roll: maar wat bedoel je met 100%
Canon 400D + BG-3 grip - Tamron XRDi 28-75 1:2.8 - Canon EFS 18-55mm - ????
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

PatrickA schreefCOLONps. croppen weet ik wel :roll: maar wat bedoel je met 100%
Een uitsnede rond het scherpstelpunt van 900x600 pixels, opslaan als JPG en die laten zien :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
marcedwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 736
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2008 20:58
WoonplaatsCOLON Zeist

300 mm 1/40 ? Dat is al wat moeilijk. Ik weet niet hoe vaste hand je echt heb. Misschien een idee de ISO iets op te schroeven om wat snellere tijden te krijgen.

Ik heb het idee dat IS de foto's niet scherper maakt (bij mij althans) behalve als de sluitertijden echt langzaam worden, want dan is IS beter als een vaste had.

Als je normaal wel scherpe foto's maakt dan ligt het dus daaraan en dat je fotografeert aan teleeind (300mm- al wat softer) en je zou je diafragma wat kunnen knijpen. Maar dan moet de ISO wel omhoog.
Tsja, wat moet hier nu weer voor zinnigs voor zo'n oude knar.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Een heel gebouw fotograferen op max zoombereik en grootste opening dat is te veel gevraagd, F8 of 11 had het al beter gedaan denk ik.

En 300mm op 1/40 is wel erg radicaal, je kan geluk hebben in een burst maar inderdaad de iso wat omhoog. Je hebt maar 2 tot 3 stops winst met IS dus ga maar na welke sluitertijd je eigenlijk had moeten hebben bij een effectieve brandpuntsafstand van 450+echte mm.

Statief had hier nodig geweest of het opschroeven van je iso, IS is een hulpmiddel je moet zelf blijven fotograferen en dus ook op je instellingen letten.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
DigiJosti
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 251
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2006 15:08
WoonplaatsCOLON Barneveld

Mijn vriendin heeft deze lens ook gehad en het is gewoon een feit dat deze op 300mm soft is. Daarom hebben we deze snel de deur uitgedaan.

1/40 op 300mm is gewaagd want met mijn prime heb ik bij 1/80 veel moeite om scherpe platen te krijgen.

Als je budget er naar reikt is een 70-200 met converter een oplossing of statief erbij.
450D ||17-55 2.8 IS USM | binnenkort de 70-300 4-5.6L IS USM | Speedlite 430EX II | Velbon 250R, Manfrotto 334B Auto
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

DigiJosti schreefCOLONMijn vriendin heeft deze lens ook gehad en het is gewoon een feit dat deze op 300mm soft is. Daarom hebben we deze snel de deur uitgedaan.
Euh :? ?
Ik dacht dat deze 70-300 de "hidden" L-lens was?

Het gebouw had gewoon scherp moeten zijn. Als je de onscherpte vanwege F5.6 t.o.v. F8 op dit kleine formaat al kunt zien is het inderdaad een prutlens. Natuurlijk wordt de scherpte beter bij F8, maar bij een normaal functionerend objectief zie je dat niet op een plaatje van 600 pixels. USM biedt ook niet de oplossing, want van een onscherp plaatje maak je geen scherp plaatje. Dat wordt mooi gedemonstreerd door de brandweerslang. De USM aktie heeft het contrast wat opgepept, maar echt scherp kan ik hem nog niet noemen. De oorzaak bij deze foto is inderdaad wel duidelijk: 1/40e kan gewoon niet!

Dus ik schaar me achter Boels069 en wil ook graag een uitsnede van het gebouw zien op 100%.

Overigens, weet je zeker dat je goed gefocussed hebt? Het lijkt wel of die lampen helemaal rechtsonder scherper zijn!
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
marcedwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 736
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2008 20:58
WoonplaatsCOLON Zeist

mavlo77 schreefCOLON
DigiJosti schreefCOLON......
Het gebouw had gewoon scherp moeten zijn. Als je de onscherpte vanwege F5.6 t.o.v. F8 op dit kleine formaat al kunt zien is het inderdaad een prutlens ..........
Nou, nou. Dat is nogal stellig gebracht. Dat gebouw is misschien wel meer dan 100 meter diep. Dat zie je echt wel in je scherpte op f5.6 & 300 mm op een kleine afbeelding.

Dat er misschien scherp gesteld is op een verkeerd punt zou wel mogelijk kunnen zijn. Probeer het anders vanavond nog eens met een groter difragma (f13 of zo) en een statief. Kijken wat er dan gebeurd. En dan op 250 & 300 mm.
Tsja, wat moet hier nu weer voor zinnigs voor zo'n oude knar.
Gebruikers-avatar
DigiJosti
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 251
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2006 15:08
WoonplaatsCOLON Barneveld

mavlo77 schreefCOLON
DigiJosti schreefCOLONMijn vriendin heeft deze lens ook gehad en het is gewoon een feit dat deze op 300mm soft is. Daarom hebben we deze snel de deur uitgedaan.
Euh :? ?
Ik dacht dat deze 70-300 de "hidden" L-lens was?
Dat dacht ik dus ook want we hebben deze lens na vele goede reviews aangeschaft maar na heel wat plaatjes op 300mm geschoten te hebben was 80% toch echt onscherp dus dat viel me tegen. :(

Dan vond ik de 100-400 op 400mm betere resultaten geven die ik ook weggedaan heb vanwege de softeheid op 400 dat algemeen bekend is. Maar er zitten goede exemplaren tussen.......dus kan dit misschien ook gelden voor de 70-300 :?:
450D ||17-55 2.8 IS USM | binnenkort de 70-300 4-5.6L IS USM | Speedlite 430EX II | Velbon 250R, Manfrotto 334B Auto
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

marcedwin schreefCOLON Nou, nou. Dat is nogal stellig gebracht. Dat gebouw is misschien wel meer dan 100 meter diep. Dat zie je echt wel in je scherpte op f5.6 & 300 mm op een kleine afbeelding.
Ja ok dat ben ik met je eens, dat je dat gaan zien. Maar als ik het zo zie is het gebouw minstens 500 meter weg. Ik denk zelfs nog verder. Volgens DOF-master is de scherptediepte dan vanaf ca. 300 meter tot 1.2 km.

Ik geloof hier meer in een misfocus of wellicht front-focus.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
PatrickA
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 13:57

boels069 schreefCOLON
PatrickA schreefCOLONps. croppen weet ik wel :roll: maar wat bedoel je met 100%
Een uitsnede rond het scherpstelpunt van 900x600 pixels, opslaan als JPG en die laten zien :wink:
hoe vind ik achteraf het scherpstelpunt :oops: :oops:
Canon 400D + BG-3 grip - Tamron XRDi 28-75 1:2.8 - Canon EFS 18-55mm - ????
PatrickA
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 13:57

mavlo77 schreefCOLON
marcedwin schreefCOLON Nou, nou. Dat is nogal stellig gebracht. Dat gebouw is misschien wel meer dan 100 meter diep. Dat zie je echt wel in je scherpte op f5.6 & 300 mm op een kleine afbeelding.
Ja ok dat ben ik met je eens, dat je dat gaan zien. Maar als ik het zo zie is het gebouw minstens 500 meter weg. Ik denk zelfs nog verder. Volgens DOF-master is de scherptediepte dan vanaf ca. 300 meter tot 1.2 km.

Ik geloof hier meer in een misfocus of wellicht front-focus.
ik zie dat ik nog heel veel moet leren :D
Canon 400D + BG-3 grip - Tamron XRDi 28-75 1:2.8 - Canon EFS 18-55mm - ????
Gebruikers-avatar
marcedwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 736
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2008 20:58
WoonplaatsCOLON Zeist

PatrickA schreefCOLON
mavlo77 schreefCOLON
marcedwin schreefCOLON Nou, nou. Dat is nogal stellig gebracht. Dat gebouw is misschien wel meer dan 100 meter diep. Dat zie je echt wel in je scherpte op f5.6 & 300 mm op een kleine afbeelding.
Ja ok dat ben ik met je eens, dat je dat gaan zien. Maar als ik het zo zie is het gebouw minstens 500 meter weg. Ik denk zelfs nog verder. Volgens DOF-master is de scherptediepte dan vanaf ca. 300 meter tot 1.2 km.

Ik geloof hier meer in een misfocus of wellicht front-focus.
ik zie dat ik nog heel veel moet leren :D
Wij allemaal hoor :lol:
Tsja, wat moet hier nu weer voor zinnigs voor zo'n oude knar.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Komt er nu niemand met de gouden tip; de focustestchart even fotograferen?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
marcedwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 736
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2008 20:58
WoonplaatsCOLON Zeist

dejong1racing schreefCOLONKomt er nu niemand met de gouden tip; de focustestchart even fotograferen?
Als je DOF 1 km is, dan maakt dat toch niet uit. Of denk ik nu helemaal verkeerd? Dus of ie nu ligt op .2 - 1 km of .3 - 1.1 km.
Tsja, wat moet hier nu weer voor zinnigs voor zo'n oude knar.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Maar als je op een goede manier de focustestchart-test doet, dan weet je zo of er wel of geen afwijkingen zijn.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

PatrickA schreefCOLON....hoe vind ik achteraf het scherpstelpunt :oops: :oops:
Met de ZoomBrowser van Canon. :wink:
Ik zie met die Zoombrowser) dat je het middelste focuspunt hebt gebruikt.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

mavlo77 schreefCOLON.... Maar als ik het zo zie is het gebouw minstens 500 meter weg.
Volgens de EXIF: 57m :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar