Gebruikerservaringen met 1D MK III

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

jandb schreefCOLONEn John, is de 1d bevallen?
Jan,

Da's een hele makkelijke, en tegelijkertijd hele moeilijke vraag.

Het antwoord is dus even zo makkelijk als moeilijk.

Laat ik voorop stellen dat je aan iedere camera moet wennen. Ook moet je de instellingen en functies ontdekken die het beste bij een ieders behoefte passen.

In die zin is de tijdsduur te kort geweest. Gistermiddag opgehaald, vandaag gebruikt, en morgenochtend weer retour. En alles ook nog eens zonder gebruikers-handleiding.

Nu ben ik best wel technisch onderlegd wat camera's betreft, dus de meeste instellingen in het C-FN menu kwam ik wel uit. Echter, om alles zo te testen en in te stellen zodat de cam helemaal naar mijn wensen zou presteren... dat liet de tijd helaas niet toe.

Hier dan in ieder geval mijn bevindingen:

Als eerste... zodra je de cam in de hand neemt, ervaar je meteen dat het een DIJK van een camera beteft. Alles voelt solide en degelijk. De cam houd erg fijn vast, en ik heb niet eens echt grote handen.

Na wat gesnuffel in de custom-functions heb ik een aantal dingen kunnen ontdekken die ik meteen naar mijn eigen hand kon zetten. Dat gaf uiteraard meteen voordeel tijdens het schieten vandaag. Echter, ik zal (op dit moment) nooit weten of de fine-tuning nog beter had gekund. Bijvoorbeeld, je kunt de "tracking speed" van de AI-servo focus zelf instellen. Ik had hem één stapje uit het midden naar rechts gezet (sneller). Maar misschien presteert deze functie nog wel beter in de snelste stand, of misschien word hij dan juist zeer on-accuraat. Ook heb ik geen kans gehad om met de verschillende picture-styles te spelen, dus heb ik voor "neutraal" gekozen. Wellicht dat een persoonlijke instelling tot nog mooiere resultaten had kunnen leiden.

De bediening van de cam is zeer intuïtief, ondans dat vrijwel alle knoppen en functies op een andere plaats zitten dan ik gewend ben van mijn 30D en 40D. Binnen 10 minuten was ik geheel gewend aan de bediening van de 1D-mkIII

Nu dan het resultaat:

Na een hele dag aan één stuk gefotografeerd te hebben in een binnenbak van een manege, van 09:00 tot 17:00 uur, zonder pauze, zonder statief of monopod, met een 1D-mkIII plus 70-200 f/2.8 "L" erop geschroefd, ben ik behoorlijk "gaar". Uiteraard heb ik na thuiskomst de beelden even vlug bekeken. De eerste indruk is toch wel een "wauw" gevoel. Niet zo zeer over de beeldkwaliteit, maar in de eerste instantie over de geringe ruis bij hogere ISO waarden. Dat was dan ook de reden waarom ik deze cam gehuurd had. Zoals jullie weten zijn de lichtomstandigheden in een binnenbak van een manege aller-belabberst. Ik heb dan ook alles met ISO 1600 geschoten. Mijn eerste indruk is dat ISO 1600 op de 1D-mkIII overeen komt met ISO 640 op de 30D / 40D

Een enkele shot was genomen met ISO 1000 en 1250 en daar heb ik zo op het eerste oog nauwelijks ruis in kunnen ontdekken.

Ook heb ik een aantal shots buiten gemaakt op ISO 100

Daarbij is het "wauw" gevoel bij mij absoluut minder. Niet negatief hoor, maar ik ben natuurlijk al ontzettend verwend door de uitstekende beeldkwaliteit van de 30D en 40D bij lagere ISO waarden. In die zin zou de overstap naar een 1D-mkIII voor mij in ieder geval niet gebaseerd zijn op de beeldkwaliteit bij ISO 100 tot 400

Ook de AI-servo focus modus leek mij niet merkbaar sneller of nauwkeuriger dan wat ik van mijn 40D gewend was. Ook de snelheid van de "one shot" focus-modus was naar mijn gevoel niet spectaculair veel sneller dan ik van mijn 40D gewend ben (met de 70-200 f/2.8 "L" )

De 10 frames per seconde is leuk. In sommige situaties kan het wel degelijk verschil uit maken m.b.t. "het thuiskomen met dat éne perfecte moment". Echter, ik schiet regelmatig sportevenementen, en met de 6,5 frames per seconde van de 40D kom ik niet echt wat tekort.

Kortom, je moet je afvragen of je het verschil tussen 900 euro (40D) en 3400 euro (1D-mkIII) kunt rechtvaardigen voor jezelf, aan hand van de toepassingen waarvoor je de cam wilt gaan gebruiken. Puur op beeldkwaliteit bij ISO 100 tot ISO 400 moet ik concluderen dat ik het prijsverschil niet terug zie in de beelden.

Als ik voor de 1D-mkIII kies (en dat ga ik zeker doen, nog even in afwachting van wat de opvolger van de 5D ons gaat brengen) dan doe ik dat vanwege de robuustheid van de cam, maar in hoofdzaak vanwege zijn uitstekende prestaties bij hoge ISO waarden. Niets meer en niets minder.

Echter, als de geruchten over de specs van de opvolger van de 5D blijken te koppen (we zouden dat op 22 april a.s. moeten weten) en deze nieuwe cam is inderdaad in staat is om 6 frames per seconde vast te leggen bij volledige kwaliteit, en als de ISO prestaties inderdaad nóg indrukwekkender zijn (er word gesproken over ISO 12.800 en "high" ISO 25.800) dan komt er toch een heuse kandidaat bij op mijn lijstje van korte-termijn inversteringen. (tussen nu en 4 maanden)

Kort samengevat voor mij:

De 1D-mkIII voldeed aan mijn wens om betere beelden vast te kunnen leggen bij buitengewoon hoge ISO waarden. Maar puur op beeldkwaliteit bij normale ISO waarden zou ik deze cam niet verkiezen boven een 40D omdat het prijsverschil van € 2.500,00 niet direct terug te zien is in de beelden.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Mooi geschreven bevindingen ! Eerlijk en objectief.

Vwb de instellingen voor traking snelheid, heeft dat niet te maken met de gevoeligheid (hoe snel `verliest`de AF het onderwerp zodra er iets tussen komt)? Ik meen dat de daadwerkelijke AF snelheid niet veranderd.
Gebruikers-avatar
Kleintje Pils
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1626
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 11:54
WoonplaatsCOLON Leusden
CONTACTCOLON

Leuk verslag John, herken mijn eigen bevindingen in jouw verhaal. Vooral hoge snelheid in combinatie met de hoge beeldkwaliteit op hoge ISO waardes gaf voor mij de doorslag om de camera aan te schaffen.

@Sander, je hebt gelijk. Met die functie stel je in hoe lang de camera de focus moet vast houden indien er een ander onderwerp tussendoor komt. Bij het volgen van een voetballer is het een uitkomst om deze functie laag te zetten. De focus verspringt dan niet zo snel op de andere voetballer indien die er voor langs komt lopen. Zodra de camera besloten heeft toch van focus te veranderen dan gaat dat met gelijke snelheid, ongeacht de instelling van die custom functie.
Mzzls Remco

[url=http://www.touchdown-aviation.com][img]http://img718.imageshack.us/img718/8660/tda.jpg[/img][/url] [url=http://www.twitter.com/tda_tweet][img]http://img20.imageshack.us/img20/1516/twitterlogoheadern.png[/img][/url]
NieuwZuid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2006 07:48
WoonplaatsCOLON thuis

Welke instelling had je bij FN III 9 gedaan?
19 punten, binnenste 9 of buitenste 9???
Ik weet nog steeds niet wat nu de beste is hiervoor.
Al doende leert men.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

NieuwZuid schreefCOLONWelke instelling had je bij FN III 9 gedaan?
19 punten, binnenste 9 of buitenste 9???
Ik weet nog steeds niet wat nu de beste is hiervoor.
Dat weet ik niet meer. Ik geloof alle 19 punten.

Echter, ik maakt altijd uitsluitend gebruik van het middelste AF punt, ook in AI-servo.

Het is mij ook nooit duidelijk geweest (ook nooit een duidelijk antwoord op kunnen vinden !!!) of AI-servo beter werkt met alle AF punten geselecteerd, of uitsluitend het middelste. In het eerste geval weet de cam namelijk nooit waar hij als eerst op moet scherpstellen bij (bijvoorbeeld) een groepje voetballers.

Wie weet het juiste antwoord? (met toelichting en verwijzing graag!)

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Volgens de handleiding van de 40D, blz. 77:
When the AF point selection is automatic, the camera first uses the center AF point to focus. During autofocusing, if the subject moves away from the center AF point, focus tracking continues as long as the subject is covered bij another AF point.
Met C.Fn II-2 op 3, blz. 158:
AF point: M->Auto/Auto->center
In the manual AF point selection mode, the button instantly switches to automatic AF point selection only while you hold it down. Convenient when you are no longer able to focus track a moving subject with a manually-selected AF point in the AI Servo AF mode.
In the automatic AF point selection mode, the button selects the center AF point only while you hold it down.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Mag ik daaruit concluderen dat het voor AI-servo modus dus niet uitmaakt of je slechts 1 focuspunt hebt geselecteerd of juist allemaal?

Ik bedoel dus... de nauwkeurigheid van het volgen van het onderwerp als je de cam eenmaal op een bepaald punt heeft gefocust?
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

John, fijn dat de 1d goed bevallen is, ik denk dat een verdere kennismaking alleen maar positiever uit zal vallen. Ik ben inmiddels 10.000 shots verder en heb nog geen dag spijt al vind ik de Nikon D3 wel erg fraai.

Prachtig is je opmerking over je eerste indruk bij het beetpakken, precies mijn gedachten toen ik hem een dag ging uitproberen. :lol:

Even over de AF
Ik merk op zich niet veel verschil tussen het middelste en alle punten automatisch. Ik heb bij het volgen van voetballers wel vaker last van scherpe reclameborden met alleen het middelste en bij alle komt dat iets minder voor. Moet er wel bij zeggen dat een en ander wel verschilt als je meer tele gebruikt zeg maar boven de 200mm of close up.

Dat van die tracking wist ik niet, ik heb hem standaard op fast staan maar dat verklaart misschien waarom ik wel eens de verkeerde voetballer scherp heb als ze in duel op je af komen stormen bij een aanval.

En een ander argument voor de 1d was voor mij ook de veel degelijkere bouw, ook van binnen zoals sluiter 300.000, 100% zoeker, 2 digic III, grote buffer, stof en waterbestendig, compleet huis uit een geheel, 45 focuspunten, snelheid zoals framerate, zoekerblackout enz.

Tegenvaller was het probleem van de AF, welke echter wel snel en kosteloos was verholpen al zal er misschien een update achteraankomen.
Tot iso 3200 prima bruikbaar en ik gebruik hierdoor veel minder mijn flitser.

Maar we dwalen af........ :wink:
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

jandb schreefCOLON Dat van die tracking wist ik niet, ik heb hem standaard op fast staan maar dat verklaart misschien waarom ik wel eens de verkeerde voetballer scherp heb als ze in duel op je af komen stormen bij een aanval.
Ach troost je, je was niet de enige die het dus verkeerd doet.
jandb schreefCOLONMaar we dwalen af........ :wink:
Weet ik niet, het begint zo wel een mooi verzameltopic van 1D MK III users te worden

--

Mijn reden voor aanschaf was destijds:
- Meer frames per seconde, inclusief grotere buffer (een verdubbeling tov de 30D en bij sport wel wenselijk)
- Betere AF
- Betere ISO performance
- Robuuste bouw

Ik heb hem nu een maand of 7 en de teller staat inmiddels op 22K.
Een bak van een camera, echt een degelijk stuk gereedschap.
Trefzeker en ook onder lastige omstandigheden een welkome vriend.
De D3 van Nikon is volgens mij ook een schitterend apparaat, maar dat betekent dat ik ook een overstap van duur glaswerk moet maken (als ik ooit nog eens teveel geld heb dan ga ik misschien wel twijffelen

Qua AF-punten gebruik ik eigenlijk altijd de middelste of ik focus manueel via het Full Time Focus gebeuren op de lenzen. Misschien in de nacompetitie eens experimenteren met alle punten. Ik gebruik wel automatisch de omliggende hulppunten. Scheelt iets als object net niet in het midden loopt.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
NieuwZuid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2006 07:48
WoonplaatsCOLON thuis

Misschien is het wel leuk/handig om elkaars instellingen te vergelijken en elkaar daardoor op een hoger plan te brengen met de Mark III.
Ik heb bijv na wat proberen en zoeken op internet de volgende instellingen bij FN III (voor voetbal):
1-0
2-midden
3-1
4-1
5-0
6-0
7-0
8-2
9-0
10-0
11-0
12-0
13-1
14-1
15-0
16-uitschakelen
17-uitschakelen
Bijna altijd op TV stand en met bijv 300mm 2.8 objectief diafragma liefst toch rond de 4 of 5, dit ivm dat ik bij close duel beide spelers scherp wil hebben. Ook alservo en Hbeelden.
Toch ben ik niet echt super tevreden met de scherpte. Mark II geeft vaak beter resultaat. Gebruik ze altijd beiden.
Dus wie heeft er beter id of ziet wat ik over het hoofd zie met deze instellingen voor het maken van voetbal foto's. Overigens altijd zaterdagmiddag (hoofdklasse A en zondagmiddag BVO).
Al doende leert men.
Gebruikers-avatar
Kleintje Pils
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1626
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 11:54
WoonplaatsCOLON Leusden
CONTACTCOLON

@Nieuwzuid, aangaande jouw opmerking met het aantal scherpe hits. Valt jouw cam binnen de eerste serie en is deze al geupdate?
Mzzls Remco

[url=http://www.touchdown-aviation.com][img]http://img718.imageshack.us/img718/8660/tda.jpg[/img][/url] [url=http://www.twitter.com/tda_tweet][img]http://img20.imageshack.us/img20/1516/twitterlogoheadern.png[/img][/url]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLON
jandb schreefCOLONMaar we dwalen af........ :wink:
Weet ik niet, het begint zo wel een mooi verzameltopic van 1D MK III users te worden
Prima ik ben voorstander van zo'n topic, dan brengen we elkaar en onze instellingen wellicht tot een hoger plan. (topic was door MJ gestart ivm probleempje met opslag en beeldformaat :wink: )
Misschien titel even aanpassen of naar een nieuw te beginnen topic lepelen.
Ik zal eerdaags ook mijn instellingen even doorgeven.

Ik ben ook wel gevoelig voor NL talige teksten Jan :wink:
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

jandb schreefCOLONIk ben ook wel gevoelig voor NL talige teksten Jan :wink:
Eéntje dan: http://www.dbnl.org/tekst/vond001gysb01_01/ 8) 8)
Maar helaas, geen links te vinden met nederlandse tekst.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

jandb schreefCOLONPrima ik ben voorstander van zo'n topic, dan brengen we elkaar en onze instellingen wellicht tot een hoger plan. (topic was door MJ gestart ivm probleempje met opslag en beeldformaat :wink: )
Misschien titel even aanpassen of naar een nieuw te beginnen topic lepelen.
Ik zal eerdaags ook mijn instellingen even doorgeven.
Ik stel voor dat een moderator dit topic even splitst vanaf reply #10 (mijn bevindingen)

De titel van het nieuwe topic zou kunen zijn: "Het grote 1D-mkIII ervaringen topic"

B.v.d.

Gr. John :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik zal morgen eens gaan uitspitten hoe ik hier kan splitsen. Kwam vandaag die optie tegen. Ben ook nog niet zo lang moderator
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
NieuwZuid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2006 07:48
WoonplaatsCOLON thuis

Kleintje Pils schreefCOLON@Nieuwzuid, aangaande jouw opmerking met het aantal scherpe hits. Valt jouw cam binnen de eerste serie en is deze al geupdate?
Valt ruim buiten de eerste serie, is geupdate en ben 2 keer bij ETB geweest.
@boels069: die linkjes had ik idd ook al gebruikt.
Maar, iemand anders die ziet of mijn instellingen niet goed zijn of andere tips heeft voor de andere FN?
Al doende leert men.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

En topic gesplitst
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Dank. Afbeelding
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Heb inmiddels dus definitief besloten dat ik SD-kaartjes ga kopen.
Plan is om RAW op SD te schieten en eventueel jpg op de CF, of CF de rug toe te keren.

2 x 4 GB SD heb je voor minder dan 50 euro en is gewoon sneller dan CF.
Heb het in beide gevallen over Extreme III, SD is ongeveer 30% sneller. Voor die paar tienen kan ik me geen breuk vallen.

De planning is zondag naar het hockey te gaan (als ik het red qua tijd) en dan ook eens te experimenteren met de AF-snelheid wat omlaag te zetten
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar