Paardensport binnenbak

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
natascha
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2007 19:18

Hallo,

Een van m'n grootste hobby's is paarden, dus vanzelfsprekend zet ik die ook op de foto.
Het grootste probleem daarbij is natuurlijk het licht in een binnenmanege, oftewel het gebrek daaraan.
Toch probeer ik het iedere keer weer, en graag hoor ik jullie mening hierover.
Ik heb heel weinig ervaring met het bewerken van foto's, maar heb toch geprobeerd deze er beter uit te laten zien :wink: met behulp van Photoshop.

Alle tips voor wat betreft instellingen en bewerken zijn meer dan welkom.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=97338[/img]
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=97337[/img]
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=97339[/img]


Alle foto's: Tv 1/250 f2.8 Iso 1600
Michaeldw

Hallo Natascha,

De beweging heb je goed weten te bevriezen met een (naar omstandigheden) snelle sluitertijd.
Bij je foto's krijg ik het gevoel dat de foto's ietwat onderbelicht zijn, ook zit er een beetje een grijze waas overheen.

Ik zie dat je op stand TV hebt gefotografeerd met tv op 1/250. De camera kiest daarbij zelf het diafragma en dat is 2.8 geworden. Volgensmij heb je gebruik gemaakt van de 70-200 f2.8. In dit geval heeft de camera het grootst mogelijke diafragma gekozen. Misschien wil de camera het diafragma nog wel verder open doen, maar dat kan de lens gewoon niet. Als resultaat krijg je daardoor te donkere foto's.

Bij slecht licht situaties en sport, gebruik ik meestal de Av stand en zet dan het diafragma helemaal open. Op die manier zie ik wat de max sluitertijd is in die situatie. Als dat niet genoeg is, zet ik de belichtingcompensatie op -1 en worden de sluitertijden 2x zo snel. In de nabewerking belicht ik de foto een extra stop.

De grijze waas krijg je weg door het contrast te verhogen.

Probeer de foto's nu eens wat op te lichten en het contrats ietsie te verhogen. Ik denk dat ze er dan al een stuk beter uit zien!

Groeten,
Michael
natascha
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2007 19:18

Bedankt voor de informatie :D

Morgen ga ik weer naar een wedstrijd, toevallig ook weer in dezelfde manege, en ik ga het meteen uitproberen!!
Gebruikers-avatar
Looijjan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2005 18:41
WoonplaatsCOLON Tiel
CONTACTCOLON

Aan deze tip heb ik ook wat :D

Ik heb nog een volgende vraag, als ik in de buiten bak foto`s maak dan heb ik heel vaak dat het paard super scherp is en de ruiter niet vooral het gezicht niet dan met name.

Als ik alleen de paarden zonder ruiter op de foto zet is er niks aan de hand en worden het mooie foto`s op zich.

Ik heb de eos 350d dan meestal op sport stand staan en gebruik mijn sigma 24-70mm ex dg 1:2.8 lens.

Hebben jullie hier dan nog tips voor?

Groetjes, Looijjan
Laatst gewijzigd door 1 op Looijjan, in totaal 5 keer gewijzigd.
Canon EOS 40D | Canon EOS 350D | Canon EF-S 18-55mm | Canon EF 70-200mm L | Sigma AF 18-200mm | Tamron AF 70-300mm | Canon EF 28mm | Canon EF 50mm | Sigma EX DG 24-70mm | Speedlite 420EX | Linkstar flitsset 400w.
natascha
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2007 19:18

Volgens mij komt dat door scherpte-dieptewerking bij een groot diafragma. Dit heb ik ook wel (vooral binnen), maar buiten wel minder omdat je veel meer licht hebt en je diafragma dan kleiner is.

Ik zou ook niet weten hoe dit op te lossen, behalve dan kleiner diafragma.
Gebruikers-avatar
Looijjan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2005 18:41
WoonplaatsCOLON Tiel
CONTACTCOLON

Hoi Natascha,

Ik denk dat ik op de sport stand niks kan veranderen aan het diafragma volgens mij.

Maar ik misschien zijn nog anderen mensen die hier een oplossing voor weten?

Groetjes, Looijjan
Canon EOS 40D | Canon EOS 350D | Canon EF-S 18-55mm | Canon EF 70-200mm L | Sigma AF 18-200mm | Tamron AF 70-300mm | Canon EF 28mm | Canon EF 50mm | Sigma EX DG 24-70mm | Speedlite 420EX | Linkstar flitsset 400w.
Michaeldw

Hallo Looijan,

Er is dan scherpgesteld op het hoofd van het paard. En inderdaad zoals Natascha zegt, is het diafragma niet klein genoeg om ook het gezicht van de ruiter scherp af te beelden.

Ik weet niet of het kan in sportmodus. Maar je zou 1 focuspunt kunnen gebruiken (middelste) en die blijven richten op het gezicht van de ruiter, met AI Servo ingeschakeld. Je krijgt dat wel het hoofd van het paard minder scherp; het scherptepunt ligt immers op het gezicht van de ruiter.
Gebruikers-avatar
Looijjan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2005 18:41
WoonplaatsCOLON Tiel
CONTACTCOLON

Hoi Michaeldw,

Thanks, ik ga dat over twee weken proberen als ik op de manege ben en het mooi weer is natuurlijk haha...

Bedankt voor jullie hulp!

Groetjes, Looijjan
Canon EOS 40D | Canon EOS 350D | Canon EF-S 18-55mm | Canon EF 70-200mm L | Sigma AF 18-200mm | Tamron AF 70-300mm | Canon EF 28mm | Canon EF 50mm | Sigma EX DG 24-70mm | Speedlite 420EX | Linkstar flitsset 400w.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar