430EX op 1DMII?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
natascha
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2007 19:18

Ik zou graag een flitser op m'n camera hebben, en kom dan bij de 430EX en de 580EX uit.
Het zal voornamelijk bedoeld zijn voor in huiskamer en feestjes ed.

Heb wel geprobeerd al wat kennis hierover te vergaren, maar ben er nog niet uit welke de beste keus zal zijn.

Heb het gevoel dat in principe de 430 voldoet, of moet ik toch nog maar even doorsparen Afbeelding

Graag hoor ik hierover jullie mening...
Gebruikers-avatar
klein-fotografie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 17:16
CONTACTCOLON

ik heb zelf de 430 op een 400d en tot nu toe ben ik er tevreden mee.
in de huiskamer geeft hij meer dan genoeg licht en ik heb hem bij een feestje gebruikt tot nu toe en dat beviel zeer goed. zal kijken of ik een foto kan plaatsen maar zit nu niet achter mijn pc dus kan niet bij mijn foto's, ben zelf een beginner maar misschien kan je hier al wat mee.
eos 400d, bg-e3, 18-55 kitlens, 28-105 sigma, 55 f1.8, ex430 speedlite en nog wat oude rommel.
Gebruikers-avatar
Aad1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1810
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Hillegom
CONTACTCOLON

IK wilde vandaag de draadloze bediening gebruiken, met de speedlite 430EX , maar dat gaat niet bij de Canon 350D :evil:

Want het gaat niet met canon toestellen zonder een transmitter

je kan externe flitsers aansturen met een ST-E2 was iets van € 195 bij konijnenberg, of met een flits die als master kan ingesteld worden zoals de 580ex
Dit kreeg ik dus ook te horen.

Dus voor mij voorlopig even geen draadloze bediening. :(

Wil over een paar maandjes de 40d kopen, zou het daar wel op gaan?

Gr Aad.
112Max
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2007 22:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Zelf heb ik de 580, en ben over alles tevreden. Binnenshuis, en ook zeker buitenshuis.

Een voordeel van de 580 is dat je deze flitser vast zet op de camera met behulp van een schuifje, en de oudere modellen vast moet zetten met een draairingetje. Mijn ervaring met draairingetjes is niet zo goed :lol:
|EOS 40d | EOS400d | 580EX II | SIGMA 18-200 | CANON 70-200L IS USM f/2,8 | en nog wat assesoires grips etc...
Gebruikers-avatar
Helmpie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 566
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2006 20:07
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Je moet naar mijn idee je keuze laten afhangen van wat je verwachtingen zijn voor de toekomst. Wil je zeker meer met fotografie gaan doen dan zou ik voor de 580 gaan. Ben je in een keer klaar. Maar verwacht je dat je hem alleen een beetje binnenshuis of bij niet al te grote afstanden dan voldoet de 430.

Ik heb voor de 580 gekozen omdat ik in een keer klaar wil zijn.

Groeten,

Henno
Henno

www.immagini-reali.nl
natascha
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2007 19:18

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb eigenlijk nog een vraag en dit gaat dan over de 580EX:

Had in andere topics gelezen dat een aantal van jullie er handig zijn in berekeningen :D

Hoeveel bereik kan ik (ongeveer) verwachten van de 580EX met een
70-200 f2.8 lens in een omgeving waar ik f2.8 ook nodig ben, en..
kan ik met deze flits ook snelle opjecten Tv 1/250 schieten??

Alvast bedankt en... Afbeelding
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

112Max schreefCOLONZelf heb ik de 580, en ben over alles tevreden. Binnenshuis, en ook zeker buitenshuis.

Een voordeel van de 580 is dat je deze flitser vast zet op de camera met behulp van een schuifje, en de oudere modellen vast moet zetten met een draairingetje. Mijn ervaring met draairingetjes is niet zo goed :lol:
Let wel: dit geldt enkel voor de 580EX II. De 580 EX heeft nog het ouderwetse (niet waterdichte) draaiwieltje.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

natascha schreefCOLONIk zou graag een flitser op m'n camera hebben, en kom dan bij de 430EX en de 580EX uit.
Het zal voornamelijk bedoeld zijn voor in huiskamer en feestjes ed.
Heb wel geprobeerd al wat kennis hierover te vergaren, maar ben er nog niet uit welke de beste keus zal zijn.
Hoe ben je op een 1DMkII uitgekomen, als je geen keuze kunt maken over een flitser? Je koopt toch geen 1DMkII voor alleen huiskamerkiekjes mag ik hopen? Wil je in 1 keer klaar zijn ook voor de toekomst, dan de 580. Als je echt alleen wat licht voor de huiskamer wilt, dan voldoet een 430 prima.

@Aad1-> dat zijn dingen waar je beter een eigen topic over kunt starten. Maar zover ik weet heeft geen enkele cam een ingebouwde transmitter, het gaat je dus ook met je 40D niet lukken. Canon wil graag de ST-E2 aan je verkopen...
wallisman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 15:27

ik weet niet of het je twijfel weg kan nemen:

als je een 580 koopt, krijg je daar nooit spijt van, als je de 430 koopt misschien wel.

maar ja, armoe is ook zo wat (zijn mijn eerste garagehouder toen hij me destijds een Golfje van 12 jaar oud verkocht)
allerlei glaswerk en zo'n klikapparaat
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Op een 1DMKII ga je toch geen 430EX zetten. Het voordeel van de 580EX II: waterdicht, meer bereik, inderdaad het aansluitwieltje. Nee niet de 430 doen in dit geval daar krijg je spijt van.

De 580EXII is echt een topper Afbeelding

Gr. Chris
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Sunnyboy schreefCOLONHet voordeel van de 580EX II: waterdicht, meer bereik, inderdaad het aansluitwieltje.
Gr. Chris
TS geeft aan de flitser binnenshuis en op feestjes te willen gebruiken. Waterdichtheid is daarbij meestal niet zo'n belangrijk item...
gr Sarpa
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Sarpa schreefCOLON
Sunnyboy schreefCOLONHet voordeel van de 580EX II: waterdicht, meer bereik, inderdaad het aansluitwieltje.
Gr. Chris
TS geeft aan de flitser binnenshuis en op feestjes te willen gebruiken. Waterdichtheid is daarbij meestal niet zo'n belangrijk item...
gr Sarpa
Feestjes, drank, gooi.... vocht.
Gebruikers-avatar
Dirk Hofstede
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 421
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 14:08

Ik ken genoeg hobbyisten die een 580 hebben gekocht en er vervolgens achterkwamen dat die overkill was en ook veel duurder dan de 430. Dus de 580 weer verkochten om er een 430 voor te kopen. Ja, een 580 II is waterdicht, kan als master fungeren en heeft een hoger richtgetal, maar ga jij dat missen ik denk het niet. Een 580 is wel ruim €200 duurder.

In tegenstelling tot de meeste anderen hier, wil ik je dan ook adviseren een 430 te kopen. Mocht deze niet voldoen (wat ik dus niet verwacht), dan kun je 'm makkelijk verkopen voor nagenoeg de aankoopprijs en er een 580 voor kopen.
Sarpa schreefCOLONHoe ben je op een 1DMkII uitgekomen, als je geen keuze kunt maken over een flitser? Je koopt toch geen 1DMkII voor alleen huiskamerkiekjes mag ik hopen?
En wie ben jij om daarover te oordelen?
[size=67]1D III | 5D II | 16-35mm f/2.8 II | 24-70mm f/2.8 | 70-200mm f/2.8 IS | 35mm f/1.4 | 50mm f/1.2 | 85mm f/1.2 II | 135mm f/2 | 300mm f2.8 IS | 1.4x | 580EX II 2x[/size]
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Gezien jouw vraag over de afstand en bereik in donkere situaties denk ik dat je wel eens de grens op zou kunnen zoeken.

Ik zou lekker voor de 580EX gaan, tenzij je echt alleen maar huiskamerkiekjes gaat maken.

Een flitser koop je in principe maar 1 keer in de 10? jaar dat kun je beter gelijk goed doen lijkt me.

Wacht even tot de nieuwe cashback er weer is, vaak zitten de biede flitsers hier in, dat scheelde mij in ieder geval 50 euro.

Gr. Jan
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Dirk Hofstede schreefCOLONEn wie ben jij om daarover te oordelen?
Oordeel ik dan??? Ik stel vragen. Een 1DMkII is nou niet de meest gebruikelijke camera voor huiskamerkiekjes, dat zul je toch met me eens zijn en de keuze voor zo'n camera heeft meestal wel een achtergrond waarom de keuze op die camera is gevallen. Meestal gepaard gaande met sterke voorkeuren voor bepaalde technieken, instelmogelijkheden etc en aangezien er geen ingebouwde flitser is, is dat meestal ingecalculeerd bij de keuze.

Anyhow, laten we TS eerst eens de gelegenheid geven om te antwoorden, want de antwoorden lopen weer mooi uiteen.

gr Sarpa
Gebruikers-avatar
Dirk Hofstede
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 421
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 14:08

"mag ik hopen" is een oordeel, dat zul je met me eens zijn. Ik wordt er zo moe van als mensen gaan oordelen over de apparatuurkeuze van anderen.
[size=67]1D III | 5D II | 16-35mm f/2.8 II | 24-70mm f/2.8 | 70-200mm f/2.8 IS | 35mm f/1.4 | 50mm f/1.2 | 85mm f/1.2 II | 135mm f/2 | 300mm f2.8 IS | 1.4x | 580EX II 2x[/size]
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Dirk Hofstede schreefCOLON"mag ik hopen" is een oordeel, dat zul je met me eens zijn. Ik wordt er zo moe van als mensen gaan oordelen over de apparatuurkeuze van anderen.
oh zo, nou nee hoor zo bedoel ik het zeker niet. Iedereen moet lekker zelf kopen wat ie wil en vooral niet kopen wat ie niet wil.
gr Sarpa
Jan van Dalen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 965
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2004 23:15
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Ik werk met een 20D met een 430 flitser ben daar zeer over te spreken :!:
[size=75]Canon 20D en 50D en 5D MK2
Canon EF 70-200mm L USM |Canon 24-105 1:4 L USM| Canon BG-e2 grip | Canon 50m 1.8
Gebruikers-avatar
Niet Kennen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 259
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2006 15:25

Wat ik eingelijk mis in deze topic is de meetmethode voor de flitser.

Bij de 430 Ex werkt AF asist beam met 9 autofocus punten, dus de consumenten camera's.

De 580 Ex werkt AF asist beam met 45 autofocus punten en dus op de 1D mark II zal deze veel beter werken dan de 430 Ex.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Niet Kennen schreefCOLONWat ik eingelijk mis in deze topic is de meetmethode voor de flitser.

Bij de 430 Ex werkt AF asist beam met 9 autofocus punten, dus de consumenten camera's.

De 580 Ex werkt AF asist beam met 45 autofocus punten en dus op de 1D mark II zal deze veel beter werken dan de 430 Ex.
Grappig, nooit geweten maar had ook geen 1d toen ik de 580 kocht en dat was dus geen doorslaggevende reden.

Maar met deze info zou ik het wel weten, tenzij je altijd op het middelste punt foto's schiet.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar