Vestedatoren Ehv

Voor al je foto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Hallo,

Voor een cursus een ton foto's van de Vestedatoren in Eindhoven geschoten. Bovendien ook de eerste keer dat ik met een polarisatiefilter heb geschoten (eens niet op de hei uitgeprobeerd). Ik zou graag op- en aanmerkingen over zowel techniek als compositie.
De laatste foto laat een moiré effect zien. Ik heb hem toegevoegd omdat ik niet weet hoe dit te voorkomen. In het orgineel is het veel minder, maar ook zeker aanwezig, Kwam ik thuis pas achter natuurlijk (op het schermpje van de camera zie je het wel vaker, maar is het orgineel ok). Kan dit door het polafilter komen?

Marc

1)
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=85448[/img]

2)
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=85449[/img]

3)
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=85450[/img]

4)
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=85451[/img]
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
apo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2007 19:43

hoi, welke lens heb je bij deze foto's gebruikt, en welke instellingen ?

mvg apo
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Beste Apo,

Alles met m'n sigma 18-200 met een Marumi circular polariser geschoten in raw. De exif zit als het goed is bij de foto's, maar om je een plezier te doen:

1) AV, f11, 1/100, iso 100, 48mm (-0.3 EV)
2) idem, 1/160, 24 mm (0 EV)
3) idem, 1/50, 18mm (-0.3 EV)
4) idem 1/250, (-0.7 EV)

Het onderbelichten heb ik gebruikt om uitgebeten wolken te voorkomen.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Friso
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1064
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 20:45
WoonplaatsCOLON Voorhout

1 Ik zou de asfaltweg aan de onderkant eraf croppen. Bovendien had je net een stapje naar links moeten doen, zodat de lantaarn niet voor de toren zou staan.

2 De toren is hier mooi in beeld gebracht. Mooie contrasten met dit licht en lucht. Het groen in de voorgrond is mij ietsje teveel aanwezig.

3 Spreekt mij niet echt aan, sorry.

4 Sterker dan de vorige. Ik zou denk ik net een stapje naar links gedaan hebben, zodat de roosters volledig rechts van het midden terecht zouden komen. Dan heb je een mooi assymetrisch element in verder een perfect symmetrisch bouwwerk.

In de serie als geheel vind ik 1 niet passen, omdat de lucht daar zo heel anders is als in de andere foto's.
Het moiré effect is misschien minder als je op een andere manier verkleint. Gebruik eens een andere modus (bicubic sharper ipv bicubic smoother of juist andersom).
Dan zul je ook zien dat je de kartels op schuine lijnen (zoals in foto 3 te zien) kunt voorkomen.

Friso
Camera Obscura
Tinus
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1945
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2004 18:34
WoonplaatsCOLON Goudswaard
CONTACTCOLON

klopt het dat 2 een HDR is ? :)
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

@friso, Dank voor je commentaar. Ik herken veel van je opmerkingen en heb daar ook mee gestoeid. Ik heb uiteindelijk deze gekozen omdat die me het best bevielen.
Ik heb overigens alle aanwezige verkleinings filters in elements geprobeerd, maar daar werd het niet beter van.

@Tinus, neen, mis gegokt. Met een pola filter een beetje onderbelicht en verder alleen met schaduwen en hooglichten gespeeld (+een beetje levels, verzadiging, en contrasten).
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar