Heide....

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

2 plaatjes gemaakt op de heide...

De 1e foto heb ik 2 dagen geleden gemaakt en de 2e foto gisterenavond...
Bij de 2e foto heb ik achteraf de voorgrond iets lichter moeten maken omdat ik mijn belichting op de lucht heb gericht, ik ben nog geen held in al dat kunst en vliegwerk met nabewerking, dus dat kan nog altijd beter, het is me in ieder geval gelukt om de voorgrond iets te lichter maken, had wellicht niet gehoeven, maar ik vond het net iets mooier.


Reactie’s op- of aanmerkingen zijn natuurlijk welkom?


1) Dit berkenboompje stond er zo mooi bij in het avondlicht...
Afbeelding




2) Gisteravond was er een hele fraaie kleurrijke lucht op de hei te zien, en iets links van het midden zie je nog een heel klein regenboogje, (voor de oplettende kijker)...
Afbeelding



Groet,
eos10D
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 15:33
WoonplaatsCOLON surhuisterveen

Hey natuurfreak

Ik vind deze platen echt prachtig, je doet je naam echt eer aan .
nummer een kan zo een lijst omheen.
Ik wil je wel tips en kritiek geven maar ik zou niet weten wat, ik kijk uit naar je volgende serie.

groeten Bert
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Bert was me vóór (ik was eerst nog even je website aan het bekijken: WAT MAAK JIJ MOOIE FOTO'S!!! :shock: )
Ook ik vind je platen prachtig en ik kan met geen mogelijkheid een puntje van kritiek verzinnen!

Groetjes
Diana

PS mag ik vragen welke camera en lens/lenzen je gebruikt?
En schiet je altijd vanaf statief? Ik verwonder me namelijk over de scherpte van (met name) de macro foto's
zimple
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 809
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2005 21:17
WoonplaatsCOLON Drenthe

#2 is echt een topfoto zeg! Heel erg mooi gedaan, erg mooie kleuren
[size=75]EOS 40D | Canon 50mm 1.8 | Sigma 17-70mm f2.8-4.5 DC[/size]

[url=http://getfirefox.com/Reloaded/][img]http://www.mozilla.org/products/firefox/buttons/firefox_80x15.png[/img][/url]
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers. Erg mooie platen! Ik vraag me al lang af hoe je heide plaatjes interessant kunt maken. Zo dus, ik zal eens gaan oefenen.
De voorgrond van foto 2 is inderdaad wat licht, maar komt niet erg onnatuurlijk op me over. Sterker nog, het maakt de foto compleet. Heel anders dan die waarvan ik er nog honderd heb liggen. Mag ik vragen hoe je dit gedaan hebt? Schaduwen/hooglichten met een maskertje of zo? Heb je de foto onderbelicht om de lucht in orde te krijgen?

Ik heb alleen het regenboogstukje nog niet ontdekt. (zoekplaatje?)

MMK
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
petra66
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 345
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2005 12:46
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Mooie foto's lekker scherp, goed van kleur en compositie. Ik vraag mij alleen af of je bij foto 1 de bomen nog wat meer schuin in lijn had kunnen zetten. Misschien was de foto wat spannender geworden.

gr. Petra
[size=75][color=bleu]Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voor je valt.[/color][/size]
http://foto.petraderuiter.nl
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Mooie foto's Rob.
Vooral de 2e, met de kleur van de heide in combinatie van de lucht, is schitterend.
De Regenboog zie ik ook effe niet...

Grt Caspar

P.S. Net nog in Eemnes geweest, veel gezien, maar niet tevreden over wat ik geschoten heb. Ook geen landschapplaatjes :wink:

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Hoi Rob,

Als ik schrijf de gebruikelijke kwaliteit dan zegt dat wellicht al voldoende! :wink:
En ja ik sluit me aan bij de voorgangers voor wat betreft het regenboogje ... dus ook nog niet ontdekt. :(

Groetjes,
Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Ik denk dat alles mooi gelukt is al zeg je geen held te zijn. maaaaar je hebt het voor elkaar gekregen :lol:
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
arsarlat
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2450
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2005 22:27

#2 is werkelijk een heerlijk plaat. Gewoonweg zalige kleuren in het wolkendek....en dat zonder regenboog, want ook ik zie 'm niet. Dat ene hoge struikje is voldoende om het vlak te breken en om je oog naar toe te leiden.
We live together in a photograph of time.
----------------
[size=75]Canon: 40D & 50D / MP-E65mm /EF-S 17-55 f2.8 IS USM / 430EX - Sigma: 105mm Macro f2.8 / 70-200 f2.8 / EM-140DG - Tokina AT-X Pro 12-24 f4.0 - Tamron SP AF 200-500 f5.0-6.3[/size]
eos10D
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 15:33
WoonplaatsCOLON surhuisterveen

Mensen de regenboog staat als je excact het midden van de foto pakt en dan een cm naar links en dan nog een cm naar onderen. ik zie hem toch echt heel duidelijk, kan ook aan mijn monitor liggen ik heb nog geen tft maar zo'n oude koelkast dus dat zou het mischien kunnen zijn.

Groeten Bert
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

2de een heerlijke plaat, zowel voorgrond als lucht fijne kleurtjes. De regenboog is mooi meegenomen, hij viel me al vrij snel op. :D
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

@eos10D
Bedankt voor je reactie en compliment.. Leuk dat je al naar mn volgende serie uitkijkt, ik zal daarbij zeker mn best gaan doen... :)


@ Gtranquillity
Bedankt voor je compliment... Leuk dat je een kijkje op mn site hebt genomen, ik heb sinds kort ook een weblog... Mijn macrofoto’s maak ik vrijwel altijd uit de hand, dus gebruik geen statief... Bij mijn landschapsfoto’s gebruik ik wel regelmatig een statief, dat geeft o.a. wat rust zodat je wat beter over de compositie kunt nadenken.. Ik heb al regelmatig mn lensmateriaal in de topics vermeld, maar als je specifieke vragen hebt (bijv. over bepaalde foto’s op mijn site) en welke bijbehorende lenzen ik daarbij heb gebruikt dan kun je altijd een prive berichtje sturen, dan zal ik je uitgebreid antwoorden. Mijn camera is overigens een Canon eos 350D...


@ zimple
Thanks.. voor je reactie... De kleuren waren idd heel mooi op de hei, wel jammer dat je vaak snel moet handelen, want echt lang duren deze luchten vaak niet.. Na 1 a 2 foto’s was de lucht vrijwel helemaal weg..


@ mmk
Bedankt voor je reactie.... Wat o.a. ook belangrijk is om een foto iets interessanter te maken, is het juiste licht afwachten, het licht moet zeker niet te hard zijn... Ik fotografeer het liefst met avondlicht, of heel soms in de ochtend.. Als ik deze berkenboom bij daglicht had gemaakt dan was het wellicht iets meer een doorsnee plaatje geworden.. Het juiste moment afwachten is (voor mij) een essentieel onderdeel om iets aan de foto toe te voegen, dat maakt het zeker spannender om naar te kijken..
v.w.b. het regenboogje, als je een verticale lijn door het midden trekt dan zie je links van het midden een heel klein verticaal streepje, dat is een regenboogje..
Ik had het liefst bij de 2e foto een grijsgradatiefilter gebruikt, maar daar had ik geen tijd meer voor.. Ik heb de belichting op de lucht gedaan, (zonder onder- of overbelichten) en het was niet nodig om de lucht achteraf bij te werken. Maar de voorgrond wou ik wel iets lichter hebben.. toen heb ik een tijd op internet zitten speuren hoe ik de voorgrond iets lichter kan maken zonder dat ik de lucht verander.. Maar bij de meeste tutorials liep ik vast omdat ze met termen slingerde waar ik geen kaas van gegeten heb.. Ik doe meestal de kleine standaard dingetjes, vandaar.. Na een tijd zoeken en uitproberen heb ik uiteindelijk een gedeelte van een tutorial gebruikt die ik nog had liggen, en dat is, (met 2 belichtingsfoto’s, een layer en erase tool) de donkere voorgrond na selectie wegpoetsen zodat de lichtere voorgrond te voorschijn kwam.. Aan de lucht heb ik niets gedaan... Is overigens wel een lastige methode (vind ik) want de donkere voorgrond selecteren en dan wegpoetsen valt bij de overgangen van lucht naar voorgrond niet mee..


@ petra66
Thanks, Petra... Ik heb daar nog wel aan gedacht over die lijn.... eigenlijk weet ik niet meer precies waarom ik dat niet gedaan had.. (volgens mij was dan het 3e boompje niet meer goed zichtbaar).... En ik had ook best haast want het warme avondlicht was al bijna weg... Maar ik snap wel wat je bedoeld.. die lijn heb ik er op deze manier toch een beetje ingebracht.. Wat ik ook leuk vond, was het halve boomstronkje wat in de richting van de volgende bomen wijst..


@C@sp@r
Thanks, man... jammer dat je niet een paar mooie platen hebt kunnen vastleggen... Komt bij mij ook regelmatig voor dat ik niets heb kunnen platen, dat hoort er ook bij.... Maar we zien binnenkort vast weer een paar fraaie platen uit jouw hand..

@ Miccie
Thanks, Michel..
Het regenboogje zit in het midden.. het is ook maar een klein streepje.. Trek een verticale lijn door het midden, en iets links van het midden zie je een klein streepje... het stelt idd niet veel voor, maar het was wel een regenboogje.. (althans een klein stukje)..

@ EOSKOP
Thanks..
Voor een echte photoshopguru is het wellicht een super-eitje om met een layer de donkere voorgrond weg te poetsen zodat de lichte voorgrond te voorschijn komt, maar als je dat nog nooit gedaan hebt dan is het wel even zoeken op internet.. De meeste tutorials zijn niet lekker geschreven (vind ik).. Ze slingeren vaak met termen waarmee je als photoshop-leek snel vast kunt lopen.. Maar ik heb er dit keer weer wat bijgeleerd, en dat kan weleens van pas komen..

@ arsarlat
Thanks, man... Dat struikje was idd mijn mikpunt... dat was het enige struikje wat boven de vlakke heide-massa uit stak..


@ joboris
Thanks voor je reactie... Da’s goed gezien van jou... Zelf zie ik hem ook heel duidelijk (oké, het is geen hele grote regenboog, eigenlijk meer een kleine gedeelte) daarom zal het voor de meeste wel even zoeken zijn, maar als je eenmaal weet waar je moet kijken, is hij (volgens mij) voor iedereen wel te zien.


Groet, Rob..
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Hallo, Rob

Ondanks dat ik dat regenboogje niet zie, vind ik het toch 2 prachtige platen. Vooral de lucht van foto 2 heb je goed gezien.
Zoals gewoonlijk van jou.... Topplaten !

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
Gebruikers-avatar
BraCom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2876
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 15:27
WoonplaatsCOLON Dirksland
CONTACTCOLON

twee hele mooie foto's, maar vooral nr 2 wow.

Leuk dat je ook even verteld hoe je foto twee bewerkt hebt om hem er zo uit te laten zien.
Maar het is de moeite wel waard geweest, ik zou deze zo inlijsten en ophangen.
M.vr.gr.[b]Bram[/b] .....[url=http://www.bracom.nl/][Mijn foto album ][/url]..... [url=http://www.bracom.nl/about.html][camera en lens info][/url].....
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Natuurfreak: NDgrad is nog wel redelijk eenvoudig te doen in PS, op DPZ staat in de bibliotheek een tutorial van Bakman met een duidelijke uitleg. http://www.dutchphotozone.com/viewtopic ... ht=nd+grad
Gebruikers-avatar
BraCom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2876
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 15:27
WoonplaatsCOLON Dirksland
CONTACTCOLON

Idd erg goede uitleg, bedankt voor deze link.
M.vr.gr.[b]Bram[/b] .....[url=http://www.bracom.nl/][Mijn foto album ][/url]..... [url=http://www.bracom.nl/about.html][camera en lens info][/url].....
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Het zijn wederom twee mooie foto's Natuurfreak.
1. dit is inderdaad een landschap waar je overdag aan voorbij zou lopen en door het avondlicht kleurt de boom en de heide mooi op en is het absoluut geen doorsnee plaatje meer.....dat heb je goed gezien.
Zal ook weereens een keertje op een later tijdstip op pad gaan. :wink:
2. een erg mooie foto met mooie kleuren en een goede sfeer.....een lekker rustig landschapje.

gr. Bart

ps: @joboris: dank je voor de tip/link van Bakman.....altijd handig.
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

@ Petuut
Bedankt voor je reactie en compliment, Ruud... Fijn om te lezen dat je ze mooi vind...

@ BraCom
Bedankt voor je reactie.... fijn dat je deze foto’s de moeite vindt om op te hangen..
Door de bank genomen doe ik niet zoveel aan nabewerking, op de kleine dingetjes na.. Als ik bij de 2e foto mijn ND-grad filter had gebruikt dan had ik vrijwel geen nabewerking hoeven doen, dan was de lucht en voorgrond goed belicht... Maar ik kwam hier net aanfietsen en de lucht en het regenboogje was al aan het wegtrekken en dan heb je geen tijd meer om alles op te schroeven en dan is het zonde als je de foto niet zou maken, maar gelukkig kun je dan achteraf toch nog wat regelen met de nabewerking, hoewel de voorgrond op het origineel nog best redelijk goed was omdat de lucht niet zo fel was.


@ joboris
Super tutorial, Thanks...... (en erg duidelijk uitgelegd) Ik heb hem even uitgeprobeerd, gaat heel goed...!!
Eigenlijk zou je ook een mogelijkheid moeten hebben om in RAW een virtuele ND-grad filter aan te kunnen brengen, lijkt mij ook wel wat... dan kun je met de exposure knop werken i.p.v. levels.. Maar goed, misschien zeg ik nou wel iets raars, maar aan de andere kant moet het ons ook weer niet te makkelijk gemaakt worden, want fotografie moet natuurlijk wel een vak blijven.. :lol:

@ BartjeD
Bedankt voor je reactie en compliment, Bart..
Je zal zien dat als je bijv. s’avond (of s’ochtends) het geschikte licht afwacht dat je foto’s er veel spannender van worden.. Ik let ook altijd op het licht voordat ik van huis wegga.. Als het bijv. een mooie dag is geweest dan heb je s’avonds weleens een mooie rode zon en vlak voor zonsondergang onstaat er dan meestal een hele mooie rode warme lichtgloed , als je dan zorgt dat je op een mooi plekje aanwezig bent en een mooie compo maakt dan heb je al voor 80% een mooie foto.. Je hoeft natuurlijk niet altijd mooi weer te hebben, want ook met zware bewolking zijn er mooie lichtmomenten.




Groet, Rob..
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

@Natuurfreak: Heb net nog wat met een tiff bestand geprobeerd, met de virtuele nd grad is bijv perfect de lucht perfect te dramatiseren met exposure in PS. Dus een hele goede tip van jou!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar