Welke lens??

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Hopenlijk kunnen jullie mij helpen!
Ik heb een 5D, waar ik met heel veel plezier mee fotografeer. Omdat ik steeds meer opdrachten krijg (o.a. bruidsfotografie) wil ik er graag een body bij (voor noodgevallen)
Bij Konijnenberg adviseerden ze me om een 30D te kopen én een ander objectief. Volgens 'konijn' zou ik met een Canon lens -de witte serie- aanzienlijk in kwaliteit vooruit gaan.
Ik gebruik nu altijd mijn Tamron 28-300.
Welke lens zouden jullie me aanraden.
Ik ben hier echt niet goed in, dus voor ik mijn zuurverdiende eurootjes uit ga geven graag advies van kenners!!
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Die Tamron verbaasd me een beetje :wink:
Op http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 50/cat/all staat:
Conclusion
We've said it before, and we'll doubtless say it again in the future: If you've invested in a full-frame DSLR, it really doesn't make sense to subsequently try to economize by buying cheap lenses for it. If you only shoot snapshots with your own 5D or 1Ds Mark II, you might be happy with the Tamron 28-300mm on it (which does in that case provide truly wide-angle shots at its short end). But if you're just shooting snapshots, do you really need a full-frame DSLR?
Probeer eens ergens een 'witte' Canon te lenen en kijk dan of je verschillen kunt zien.

Ik denk dat je met één van de vier EF 70-200 uitvoeringen kwalitatief voor een verrassing komt te staan.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Hou wel rekening met de cropfactor.. Een 28-300 is ook echt 28-300 op je 5D maar op een 30D moet je dat vermenigvuldigen met 1.6.. Heeft met het sensorformaat te maken.. Dus je 28-300 gedraagt zich als een 45-480.. Niet echt een bereik waar je wat aan hebt denk ik.. Verder ben ik het met Boels eens dat een tamron 28-300 nou niet bij uitstek een objectief is die de kwaliteiten van de 5D naar voren halen.. Inderdaad zou ik al snel voor de 5D het zoeken in de 70-200 reeks van Canon.. Alleen op een 30D is die dan wel 112-320 als je het vergelijkt met de 5D.. Op zich geen probleem maar als je een fullframe naast een crop wilt gebruiken zou ik eerst eens goed kijken op welk brandpunt je het meeste schiet.. Wil je de 30D puur als backup of wil je met 2 cams rondlopen met aparte lenzen erop?? Dat bepaalt namelijk denk ik ook je keuze..
Overigens ga ik ervanuit dat je de Canon 5D bezit en niet de Konica Minolta Dynax 5D. Want dan wordt het verhaal een beetje anders...
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Persoonlijk zou ik eigenlijk alleen maar L-lenzen / L-kwaliteit lenzen gebruiken op een EOS 5D...

Vooral met die mooie full-frame sensor! Vraagt veel van je lenzen!

Maar kijk inderdaad een beetje wat je veel gebruikt...
Bijv. een 24-70 of een 24-105 werkt ERG goed op een EOS 5D (de laatste is niet voor niks de "kitlens" van de 5D)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

@ Chow: ik bedoel 'natuurlijk' de EOS 5D :wink:

Goeie tip van jullie om me af te vragen wat ik veelal gebruik!
In de praktijk komt het er op neer, dat ik veel inzoom. Dus 200 mm wil ik toch wel graag hebben.....(oh wat klinkt dat 'hebberig'..... :wink: )
Mijn voorkeur gaat nl uit naar foto's met een vage achtergrond, dus een groot diafragma heeft ook mijn voorkeur. Zelf weet ik nu inmiddels al (kijkend naar mijn verlanglijstje) dat het een duur lensje wordt...!!

Overigens even over de camera die ik 'erbij' wil kopen voor noodgevallen.
Een 30D is me aangeraden, maar zou een 400D ook niet voldoende zijn?
Ik heb me nooit bezig gehouden met één van de beide camera's; wat is jullie ervaring met deze toestellen?
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Puur als backup is de 400D voldoende hoor.. De 30D is wat steviger (body vrijwel dezelfde maat als de 5D) en de bedieningsknopjes en wieltjes op de 30D zijn gelijk aan de 5D. Maar de 30D maakt niet per definitie mooiere foto's dan de 400D..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Chow schreefCOLONPuur als backup is de 400D voldoende hoor.. De 30D is wat steviger (body vrijwel dezelfde maat als de 5D) en de bedieningsknopjes en wieltjes op de 30D zijn gelijk aan de 5D. Maar de 30D maakt niet per definitie mooiere foto's dan de 400D..
Helemaal mee eens, een camera heeft nog nooit mooie foto's gemaakt:
De man/vrouw die dat ding voor zijn/haar oog heeft.......!! :wink:
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Frevo
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2005 14:49
WoonplaatsCOLON Zoelen
CONTACTCOLON

Sterker nog, met een 400D en een perfect objectief zouden de foto's nog wel eens beter kunnen zijn dan met die 5D+Tamron..
www.fredvanommeren.com | www.autofotografie.nl
[size=75]1DmkIII | 17-40 [color=red]L[/color] | 24-105[color=red]L[/color] | 50 | 70-200 f/2.8 [color=red]L[/color] IS | 1.4x+2.0x | Flitser, tas, kaarten, huis, auto, vrouw, kind, stop maar met lezen[/size]
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

De 24-105 of de 24-70 en een van de 70-200 f2,8 doen het erg lekker op de 5D. Als je iets minder uit wilt geven dan zou ik de f4 serie kiezen of een goede lichtsterke prime op een veel gebruikte afstand.

als back up zou ik echt gaan voor de 30d, deze heeft precies dezelfde bediening als de 5D.

Gr. Jan
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Marx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1667
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 12:29
WoonplaatsCOLON Noord Holland

Nu lees ik een beetje het verhaal en ik vind het op zijn zachtst gezegd gek dat je 2500 euro aan een body uitgeeft en dan bezuinigd op de lens door een tamron 28-300 te kopen.

Ik dacht dat je beter een goedkope body kunt nemen en je geld beter kunt investeren in objectieven dan een dure body en geen centjes meer voor lenzen hebben.

Dus met de genoemde tamron haal je bij lange na niet het maximale uit je camera. een 24-105 zou heel welkom zijn, of een 24-70 F2.8, alhoewel dit wel lenzen zijn met een prijskaartje van 1000 toto 1200 euro.

En dan een 30d als backup... leuk, maar zou je niet beter kunnen kijken voor een 2e handsje 300d/350d oid. De kans dat je de backup nodig gaat hebben is niet heel erg groot en je houdt een lap meer geld over voor echt goede lenzen, bijvoorbeeld ook nog een 70-200 series erbij uit de L, wellicht een scherpe prime erbij, een 50mm of 85mm en een mooie flitser 430 of 580 EX.

No offense natuurlijk ;) en don't take it personal.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ina schreefCOLON
Chow schreefCOLONPuur als backup is de 400D voldoende hoor.. De 30D is wat steviger (body vrijwel dezelfde maat als de 5D) en de bedieningsknopjes en wieltjes op de 30D zijn gelijk aan de 5D. Maar de 30D maakt niet per definitie mooiere foto's dan de 400D..
Helemaal mee eens, een camera heeft nog nooit mooie foto's gemaakt:
De man/vrouw die dat ding voor zijn/haar oog heeft.......!! :wink:
Toch vreemd dan... mijn camera maakt toch echt de foto's hoor, niet ik. Ik druk alleen de ontspanner maar in op het juiste moment. :lol:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Het is allemaal waar, beste mensen!!
Ik heb een prachtige (dure) body en een (veel) minder goed objectief ervoor.

Het Tamron objectief had al voor ik de 5D aanschafte.
Ik heb me dat objectief ooit aan laten schaffen bij een plaatselijke winkelier. Het is me later bij diezelfde winkelier vaker opgevallen, dat hij niet luistert naar mijn wensen en gebruik :roll: . Wilde me zelfs een objectief verkopen wat niet eens op de 5D past!!

Overigens mis ik (bijna) altijd de perfecte scherpte in mijn foto's.
Ik ben al bang geweest dat dit aan mijn ogen zou kunnen liggen bij het scherpstellen. Wat tot gevolg heeft dat ik enorm lang bezig ben met scherpstellen, meestal handmatig.
Maar nu begin ik te vermoeden dat het waarschijnlijk aan de Tamron ligt??
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Een slecht objectief doet de kwaliteit van je body teniet.. Of het een verstandige keuze was met een 5D te beginnen is niet relevant. Je hebt de 5D en dat is mooi.. Alleen nu de backup en het glas.. Ik ben het volledig met Marx eens dat je eigenlijk het beste kunt investeren in goed glaswerk.. Dat is niet goedkoop als je kiest voor Canon L glas echter er zijn van Tamron en Sigma enkele objectieven die ook zeeeer goed presteren. Je kunt dan denken aan de Tamron 28-75 f2.8 wat een heerlijk bereik is op de 5D en de Sigma 70-200 f2.8 die ook veel geprezen wordt.. Kijk dus ook vooral hier naar.. Tís een beetje afhankelijk wat de backup gaat doen in de keuze voor de extra body.. Blijft ie in de tas als reserve in het geval de 5D kapot gaat dan kun je volstaan met een 2ehands 300D/350D inderdaad.. Wil je echter met 2 camera's rondlopen om lenswissels te mijden dan ligt een stevigere body meer voor de hand.. Maar zelfs dan mits je "normaal"met de spullen omgaat kun je dan prima uit de voeten met een goedkoper model..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ina schreefCOLON..Overigens mis ik (bijna) altijd de perfecte scherpte in mijn foto's.
Ik ben al bang geweest dat dit aan mijn ogen zou kunnen liggen bij het scherpstellen. Wat tot gevolg heeft dat ik enorm lang bezig ben met scherpstellen, meestal handmatig.
Maar nu begin ik te vermoeden dat het waarschijnlijk aan de Tamron ligt??
Dat ligt voor de hand, want als je de AF28-300mm F/3.5-6.3 XR Di hebt is het diafragma tussen de 200 en 300mm maar f/6.3.
Bij de 5D is de autofocus goed bruikbaar tot f/5.6, bij kleinere openingen is het maar afwachten of AF werkt.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Overigens heeft Tamron een trucje met die lens dat hij nog wel AF-t op 300mm...

Dus dat is denk ik niet het probleem...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

BasZ schreefCOLONOverigens heeft Tamron een trucje met die lens dat hij nog wel AF-t op 300mm...
Tja, aan de camera wordt f/5.6 doorgegeven terwijl het f/6.3 is.
Dat bemoeilijkt hoe dan ook de goede werking van de AF-sensor(s).

Ik vind dat dit soort ongein niet zou mogen.
Het neigt naar consumentenbedrog.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Het neigt ernaar de lens lekker in de verkoop te zetten en op zoek te gaan naar iets beters ;)
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

@ Chow: de 5D was niet mijn eerste spiegelreflex gelukkig.
Als allereerste had ik meer dan 10 jaar geleden een eos 50e, gevolgd door de eos 5, toen de overstap naar digitaal met de 10D, daarna de 20D en nu al anderhalf jaar met heel veel genoegen de 5D en die blijft ook echt nog wel even :D
Al met al ben ik dus een echt 'Canon-kanon' :D

Jammergenoeg heb ik bij m'n geboorte geen enkel technisch knobbeltje mee gekregen, dus daarin ben ik echt afhankelijk van anderen.
Lange leve het Canon forum!!!
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Ben dan wel errug nieuwsgierig wat je heeft doen besluiten over te stappen van de 20D naar de 5D..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
Marx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1667
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 12:29
WoonplaatsCOLON Noord Holland

Ina, we proberen je niet af te kraken hier hoor, we zijn alleen allemaal erg benieuwd naar deze in onze ogen vreemde situatie. Allereerst zou ik die lokale fotoboer lekker links laten liggen, als hij dit geadviseerd heeft vind ik het een slechte zaak.

Veel mensen zijn in de overtuiging dat een mooiere/nieuwere/duurdere body mooiere foto's zal maken, maar dat is slechts ten dele waar.

Met een 300d van 200 euro en een superlens erop kun je veel mooiere foto's maken dan met een 5d en de tamron die je hebt.

zie het een beetje als een ferarri auto kopen en dan qua motor een 1.0 12v met 18pk nemen omdat het geld op is. Dan ben je niet tevreden als je gaat racen op het circuit.

De 5d is een hele goede camera, maar het glaswerk is veel en veel belangrijker dan de body alleen maar.

Als je op je 20d een goede lens had gezet, had je al veel en veel betere plaatjes kunnen schieten.

Voor nu, trap de tamron zo snel mogelijk de deur uit, of hou hem voor het zoom gedeelte voor tijdelijk (of als vakantielens oid).

Koop een lichtsterke scherpe lens, afhankelijk van je budget, ofwel een tamron 28-75 F2.8 voor 300 euro, ofwel een canon 24-70L F2.8 USM etc etc van 1200 euro.

En je zult zien dat er een wereld van verschil in zit.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar