30V of 33V??

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Coen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 275
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2007 17:29
WoonplaatsCOLON Wateringen

Hallo allemaal!! :D

Ik fotografeer al een tijdje digitaal (EOS D60) maar na mijn stage (zit in 3 VMBO) zij m'n stagebergeleider (fotograaf Jeroen Van Der Meyde) tegen me dat je ook goed analoog moet leren.

Mijn keus is gevallen op de 30V maar je hebt ook de 33V maar ze zien er hetzelfde uit en met de spec's is het net zo.
Wat is het verschil dan? weet iemand dat?

Groeten Coen Van Winkelhoff
Gebruikers-avatar
digicanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 854
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Hooghalen

type op Google 30v en 33v in en je vind er van alles over.
M.vr.gr Bert
Gebruikers-avatar
Wietse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2006 23:10
WoonplaatsCOLON Emmeloord

effies gegoogled en hier terecht gekomen en op Photozone staat nog meer informatie.
En we laten Bob Atkins ook nog even een duit in het zakje doen.
The 30V (Elan 7NE) has Eye Control focus point selection. The 33V (Elan 7N) doesn't. Eye control doesn't seem to work for everybody but I've had good luck with it. If it doesn't work for you, you can always switch it off anyway. RE the second part of your question, these are Canon's 'top' film bodies with built-in flash...the next level up would be the EOS 3, which as you note does not offer this. Terry
Laatst gewijzigd door 1 op Wietse, in totaal 8 keer gewijzigd.
Canon EOS 400D + div. speeltjes / [url=http://www.flickr.com/photos/sjaool/]Flickr Gallery[/url] / [url=http://gallery.zoom.nl/user/19924/sjaool/myimages/]Zoom Gallery[/url]
Gebruikers-avatar
Coen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 275
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2007 17:29
WoonplaatsCOLON Wateringen

ah vandaar, 33 is een hoger cijfer dan 30 dus zou je iets beters verwachten! bovendien zijn de 33V's duurder dan de 30V.
Zou het ook mogenlijk zijn om die datumvermelding uit te zetten? en wat is dat eigenlij zo'n datumvermelding? een getalletje rechtsonderaan?

Groeten Coen Van Winkelhoff
Gebruikers-avatar
Niet Kennen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 259
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2006 15:25

Kijk eens in de Canon Brochure voor meer gegevens.

http://www.brochures.canon-europe.com/p ... 804447.pdf
Gebruikers-avatar
Coen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 275
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2007 17:29
WoonplaatsCOLON Wateringen

Ja die heb ik allemaal thuis liggen, maar er staat alleen wat in over de 30V, dus volgens mij word de 33V niet eens meer verkocht!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Kijk ook op de Canon-NL site: http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fi ... index.asp#
En natuurlijk op marktplaats enz.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Coen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 275
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2007 17:29
WoonplaatsCOLON Wateringen

Ja heb ik al gedaan, heb er al een gevonden :P
Ik kijk ook nog naar een 18-55MM kan die op een 30V? en is de beeldkwaliteit OK?
Gebruikers-avatar
kwanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Heiloo

Een 18-55 is een EF-S lens, die kan niet op analoog.
Let op dat analoog "full frame" is dus een 24mm lens is al wijd genoeg op analoog.
Tip: kijk eens 2e hands. Ik heb een bijna nieuwe 30 met grip gekocht voor 70 euro op MP.
30D en spul...
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Coen schreefCOLON... zij m'n stagebergeleider (fotograaf Jeroen Van Der Meyde) tegen me dat je ook goed analoog moet leren.
Wat blijft dat toch een verschrikkelijke onzin. :evil:

Mensen een beetje op kosten jagen.

Wat is er nou zo "anders" aan een analoge camera dat, wanneer je de techniek van fotografie uitstekend beheerst, je geen foto's zou kunnen maken met een analoog als je het op een digitale SLR geleerd hebt?

Over een jaar of 7 bestaat er überhaupt geen anloge camera meer, en is er al helemaal geen ontwikkelcentrale op deze aardbol over.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

niet mee eens...

met digitaal zijn we enorm geneigd na het maken van de foto's te kijken of hij is gelukt. zo niet, ff beetje bijsturen (we weten soms niet eens waarom maar het histogram zegt ons dat gewoon) en nog een keer maken. Beetje trial-and-error-fotografie. Is'ie te donker... joh... overbelichten we toch nog een keer. Waarom? geen idee, maar hij's toch goed...

daarvoor is analoog heel goed, back 2 basic, weer weten waarom je moet corrigeren, weer weten wat fotografie en techniek is...
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

niet helmaal onwaar wat je zegt, maar met een digiflex kun je dit veel sneller leren, mits je oplet wat je doet en niet lukraak aan een wiletje gaat draaien, voordeel van digitaal is nou eenmaal het polaroid effect, direct klaar, probleem met analoog blijft toch altijd het rolletje, ontwikkelen, afdrukken etc..
Voorwaarde is wel zoals ik al zei, opletten wat je doet en weten wanneer je dit doet, eigelijk hetzelfde met analoog, maar dan direct klaar.
Vind dat ze dit op fotovakscholen ook maar eens zo moesten benaderen, gaat allemaal veel sneller, foto is direct klaar voor beoordeling en kan direct bijgestuurd worden.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Coen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 275
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2007 17:29
WoonplaatsCOLON Wateringen

@musicjohn

Nou nou! wel en heftige reactie zeg! bovendien heeft hij me er 100 euro voor gegeven (wat voor m'n stage helemaal niet hoefde)

wat voor groothoek kun je voor ongeveer 70 euro kopen dan?
Gebruikers-avatar
kwanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Heiloo

Coen schreefCOLON@musicjohn

Nou nou! wel en heftige reactie zeg! bovendien heeft hij me er 100 euro voor gegeven (wat voor m'n stage helemaal niet hoefde)

wat voor groothoek kun je voor ongeveer 70 euro kopen dan?
Volgens mij kan je voor dat geld alleen de oude kitlens 28-80 kopen, maar om die nou groothoek te noemen...
30D en spul...
Gebruikers-avatar
Coen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 275
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2007 17:29
WoonplaatsCOLON Wateringen

Nou ik heb al een oude 28-80MM, maar je hebt er toch wel degelijk meer aan dan een 28-80 op digitaal.
Maar valt die 18-55 ook niet alleen MF te gebruiken? want dan kan ik hem wel gebruiken (landschapsfotografie) :?
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Coen schreefCOLON@musicjohn

Nou nou! wel en heftige reactie zeg! bovendien heeft hij me er 100 euro voor gegeven (wat voor m'n stage helemaal niet hoefde)

wat voor groothoek kun je voor ongeveer 70 euro kopen dan?
Coen, niet heftig, gewoon hoe ik het voel, in het algemeen. Je hoort wel vaker dat er van een leerling verlangd word dat hij/zij een analoge SLR aanschaft voor (slechts) een klein onderdeeltje van de opleiding.

Studenten / stagaires hebben (meestal) al helemaal geen cent te makken. En om dan nog eens te gaan verlangen dat ze (in mijn ogen) onnodige investeringen moeten maken "for the sake of nostalgy"....

Jouw leraar c.q. begeleider zal het nooit toegeven, maar in de basis is het natuurlijk hardstikke onzin dat je "het ook op een analoge camera moet leren". Analoog of digitaal: een SLR is een SLR, belichting is belichting, D.O.F. is D.O.F.

Het enige verschil is het ontwikkelen, en dat ga je (waarschijnlijk) toch niet zelf doen. Dus ik begrijp het allemaal niet zo goed. :?

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Coen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 275
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2007 17:29
WoonplaatsCOLON Wateringen

Nou, het MOET niet maar ik kreeg dus 100 euro van mijn werkgever omdat ik aan het einde van mijn stage goed werk had geleverd.
Mijn stagebergeleider vond het een goed idee als ik het bestede aan een analoog toestel omdat hij het ook zo geleerd had.

@musicjohn
soms is dat inderdaad so wat je zegt, maar deze keer niet hoor...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

musicjohn schreefCOLON...Wat blijft dat toch een verschrikkelijke onzin. :evil:
Toch heeft het z'n nut, "back to basics" zoals Schoffie al opmerkte.
Het gaat om verdieping van kennis, het intuitief weten waarom het gaat zoals het gaat.
Eigenlijk een algemeen probleem, vrijwel alles gebeurt automatisch en slechts een (zeer) beperkt aantal mensen weet nog wat er zich echt achter al die mooie "decors" afspeelt.

Met analoog ben je veel meer aangewezen op keuzes voorafgaande aan een "sessie": ISO, kleur of zwart/wit.
Daar moet je het dan mee doen.

Wat niet wil zeggen dat ik terug verlang naar het gedoe in doka's :lol:

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONToch heeft het z'n nut, "back to basics" zoals Schoffie al opmerkte.
Het gaat om verdieping van kennis, het intuitief weten waarom het gaat zoals het gaat.
Eigenlijk een algemeen probleem, vrijwel alles gebeurt automatisch en slechts een (zeer) beperkt aantal mensen weet nog wat er zich echt achter al die mooie "decors" afspeelt.

Met analoog ben je veel meer aangewezen op keuzes voorafgaande aan een "sessie": ISO, kleur of zwart/wit.
Daar moet je het dan mee doen.
Jan, ik begrijp wat je bedoelt. Maar zeg nou zelf... je kunt die berpekingen ook opleggen aan een leerling / student met een DSLR. Aan hand van de EXIF is alles controlleerbaar.

Opdracht: Schiet in Z/W met een 400 ASA rolletje in de "M" stand en handmatige scherpstelling.

DSLR: in het menu naar Z/W (al dan niet met filtertje) en ISO naar 400 en er mag geen opname gewist worden (ook controlleerbaar d.m.v. bestandsnummering).

En uitvoeren maar, die opdracht. Met een DSLR kun je ook "back to the basics"" . Niks anders dan met een analoge SLR.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Ik ben het met MusicJohn eens en niet met Schoffie en Boels69. Juist met een digitale cam heb je in de vorm van het resultaat (de foto) meteen feedback op hoe je je cam instelde. Met analoog lijkt me dat veel lastiger, moet je ergens op papier noteren welke instellingen je bij welke foto (moet de nummering maar kloppen op het rolletje) je hanteerde. Bij digitaal heb je meteen feedback in de vorm van de foto, maar kun je zelfs met de ingebakken exif ook nog eens op je gemak alles nagaan. Ga maar eens een workshop organiseren met alleen analoge cams, moet je eerst naar een éénuurservice om alles te laten ontwikkelen voor je kunt evalueren Schoffie :D
Analoog fotograferen kan best nog wel wat voordelen hebben t.o.v. digitaal, maar m.i. niet op didactisch gebied.
Boels69 en Schoffie, jullie zijn erg 1954 :wink: :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar