Reacties nieuwe indeling van het forum

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Moderator
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2004 11:33

In de mededelingenrubriek zijn de wijzigingen bekend gemaakt, die we binnenkort gaan doorvoeren.
Hieronder kun je eventuele opmerkingen kwijt.

Hier staat dus de hele tekst: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=39838
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik zie dat de foto's met showcase-waardigheid voortaan beoordeeld gaan worden door een commissie. Kun je daar misschien iets meer over vertellen.

Dit riekt mijns inziens ook deels naar smaakgevoeligheid. Naast het beoordelen van technische aspecten komt dan namelijk het stukje smaak om de hoek kijken. Ik kan me indenken dat technisch iedereen wel een bepaald niveau heeft voor showcase, maar dat dit qua smaak nog wel eens kan verschillen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Als dit ook kan betekenen dat een technisch perfecte, goed gecomposeerde foto van een kakkerlak afvalt en een net niet lekkere foto van een juichend kind wel, dan is het mijn soort niet.

Elke jury beoordeling geeft foutkansen. Tenzij je strikt beoordeeld naar (bijvoorbeeld) het schema van Soron.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Manny
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1540
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2005 20:24
WoonplaatsCOLON West-Brabant

De laagdrempeligheid die behouden wil worden gaat zo teniet door het opsplitsen ben ik bang. Ik ga mijn foto's niet in een Testcase plaatsen, maar ook niet laten beoordelen voordat ze in een Showcase mogen, en zo verdwijnt voor mij persoonlijk al het laatste beetje zin om foto's te plaatsen, en ik denk zo dat ik niet de enige ben.

Zodra je zelf niet meer mag beslissen of je iets Testcase materiaal vind of Showcase maak je de drempel te hoog en streef je meer naar een fotoclub dan een openbaar forum. Ik kan zelf wel bepalen wat goede foto's zijn, de mening van anderen vind ik belangrijk, maar die van een ballotagecommissie gaat me te ver.
[color=silver]18-55[/color]
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

Op een ander forum waar ik wel kom is een afdeling voor gevorderden. Als je laat zien dat je dat bent, mag je in het gevorderden deel posten. Zeg maar als jullie ballotagevoorstel, met als voordeel dat je iedereen slechts 1x hoeft te beoordelen. Dus bijv. 1x laten zien dat je foto's van niveau maakt en je bent gemachtigdvoor de toekomst.

Ideetje?
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

We streven al een hele tijd naar een indeling die zo veel mogelijk mensen aanspreekt. We dachten dat een tijd terug te hebben gevonden in een onderverdeling in 2 groepen, showcase en testcase. We merken echter dat dit niet het gewenste resultaat heeft.

Wat we met de nieuwste indeling eigenlijk doen is de hele showcase/testcase splisting opheffen, terug naar de oude situatie in principe dus, en er een uitdagend stukje aan toe te voegen in de vorm van een deel van hoger niveau. De reden dat dit stukje verbonden is aan een beoordeling voor plaatsing is om dit deel ook daadwerkelijk naar een hoger niveau te krijgen en daarmee leden die tot op heden op een gegeven moment het 'plafond' bereiken van EOSdigitaal en hun heil ergens anders gaan zoeken (en dat gebeurt) een uitdaging te bieden om verder te blijven ontwikkelen op ons forum.
Gebruikers-avatar
digicanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 854
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Hooghalen

fistkikker schreefCOLONOp een ander forum waar ik wel kom is een afdeling voor gevorderden. Als je laat zien dat je dat bent, mag je in het gevorderden deel posten. Zeg maar als jullie ballotagevoorstel, met als voordeel dat je iedereen slechts 1x hoeft te beoordelen. Dus bijv. 1x laten zien dat je foto's van niveau maakt en je bent gemachtigdvoor de toekomst.

Ideetje?
Ik ben bang dat dit niet werkt, wanneer iemand dus na 1X al word toegelaten op het gevorderen forum met één goede foto, wat gebeurd er dan als men één slechte foto plaatst die niet overeenkomt met het gevorderen forum (regels) word je er dan weer uit geknikkerd?
M.vr.gr Bert
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

5 foto's posten die minimaal 1 week uit elkaar liggen maar binnen 3 maanden zijn gemaakt? Exif verplicht.

Is op zich wel een aardige eis om de kwaliteit te waarborgen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Hmmm.... ik zie dat e.e.a. iets anders wordt geïnterpreteerd als bedoeld. Hoewel ik geen crewlid meer ben kan ik nog wel zeggen dat ook ik aan de wieg heb gestaan van dit idee en er helemaal achter sta. In het verhaal staat dat "beoordeel mijn foto" de oude testcase is... maar zo hadden we dat destijds niet bedoeld. Juist de testcase gaat verdwijnen omdat dat niet werkt. De showcase blijft gehandhaafd en ook de kwaliteitseisen, dus CF-dumps mogen nog steeds niet :wink: Dit is en blijft het hart van het forum. Verplaatsen zal niet (meer) gebeuren.

Als extra uitdaging komt er boven de showcase nog een "bekijk mijn foto". Dit is gewoon bedoeld voor je allermooiste foto's waar je zelf echt fier op bent. Om de kwaliteit te bewaken zal er inderdaad gewerkt worden met een ballotage commissie die overigens niet uit 1 of 3 maar veel meer leden zal bestaan. Een oneven aantal zorgt er ook voor dat er altijd en uitslag zal komen. Wie er in deze commissie plaats zal nemen is nog niet duidelijk.

Ik heb destijds meegeholpen aan dit idee en zie er echt heel veel in. Het lijkt mij een enorme uitdaging om als beginnende fotograaf je zelf in de "beoordeel" deel zoveel te bekwamen dat je op een gegeven moment ook een post gaat wagen in "bekijk". "Bekijk" is echter niet om te leren maar om te exposeren... heel ander doel dus!

Ik hoop dat mijn mede leden deze nieuwe structuur een kans willen geven , ik zie het echt zitten en hoop jullie ook!!!
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
digicanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 854
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Hooghalen

het word al meer duidelijk, maar er word een foto geplaatst door iemand, de commssie wijst met meerderheid de foto af. wat dan? word de foto verwijderd of....
M.vr.gr Bert
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

In een reject-topic met uitleg erbij. Kunnen we allemaal kijken en commentaar geven en iets leren.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Nee, er komt geen reject topic. Een foto of serie die niet positief geballoteerd wordt voor de expositie kan altijd in de 'beoordeel mijn foto' geplaatst worden door de inzender. Niemand zal te weten komen dat deze foto of serie aangeboden is voor de expositie.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Ik houd niet zo van commissies en groepjes mensen die over mij (en anderen) moeten oordelen of ik wel goed genoeg ben om iets te mogen plaatsen in een bepaald hokje. Op DPZ gingen ze destijds toen wel erg ver en ik hoop dit forum dat niet na gaat doen. Je zit verder inderdaad met de kwestie smaak. Maar zolang iets als mijn scheme beeldanalyse aan word gehouden, dan komt het wel goed denk ik. (zoals iemand anders ook al zij).

Iig goed dat de crew over deze kwestie heeft nagedacht. Echter is het aan de gebruiker (de leden) of het aanslaat of niet. Maar daar is maar 1 ding om er achter te komen. De tijd zal het leren.
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

De kwestie van smaak hopen en verwachten we op te vangen door een goeie samenstelling van de commissie. Deze zal moeten gaan bestaan uit een ruime groep fotografen die alle voorkomende fotocategorien dekt.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

In de expositie mag pas geplaatst worden na goedkeuring. Net als bij een echte expositie. Je loopt ook niet zomaar met je werk een ruimte binnen, om aan het eerste de beste haakje wat op te hangen.

En de ballotage gaat best wel meevallen. Het wordt echt geen national geographic, die standaard alle werk 5 keer terug stuurt.
Ook zijn het allemaal mensen die ook een foto objectief kunnen beoordelen, als het niet helemaal hun smaak is.
Zal er dan nooit iets ten onrechte geweigerd worden? De tijd zal het leren, we blijven mensen en zijn dus niet foutloos. Maar zo'n inzending kan natuurlijk daarna altijd nog in de "beoordeel mijn foto" worden gezet, met waarschijnlijk een hele interessante discussie, waar we allemaal weer wat van kunnen leren. En er zullen vast wel mensen boos worden. Maar we hebben nu ook al genoeg topics, waarvan de starter heel erg boos de foto's heeft weggehaald na de eerste wat kritische opmerking.

En als je dat niet wilt? Dan blijf je gewoon lekker in de rubrieken posten, waar je nu ook al in post.

We kunnen het nooit iedereen voor de volle 100% naar de zin maken, maar ik hoop, dat iedereen gaat proberen, het positieve er van in te zien en deze opzet een kans gaat geven!
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ik heb weinig aan het betoog van eos4all toe te voegen en kan alleen maar dit initatief toe juigen!
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
pinkie and some brain
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 458
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2006 21:50
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Ook van mijn kant een aantal dingen, zie ze als aandachtspuntjes:
1. De testcase gaat er aan, goede zaak! Houd er alleen wel rekening mee dat in het gedeelte dat nu de showcase is het niveau zal dalen. Er is immers geen testcase meer.
2. De oprichting van de ultime showcase, ook een goede zaak. Ook hier een aandachtspuntje: stop niet alleen maar gevestigde fotografen in de ballotagecie. Stop er ook in ieder geval 1 fotograaf in die niet zo heel veel ervaring heeft, maar die wel kritisch is. Dit zorgt ervoor dat er geen gemierenneuk plaats gaat vinden en dat foto's niet alleen maar vergeleken worden binnen een top referentiekader. Oftewel maak het denkraam voor de ultime showcase zo ruim mogelijk! Dit komt niet alleen de kwaliteit ten goede maar ook de het doel van dit forum laagdrempelig zijn.
3. zorg dat de ballotagecie onderbouwde commentaren geeft over de weigering. Dit komt het niveau alleen maar ten goede. (ja, ik besef dat dit veel tijd kost voor de ballotagecie. Maar ik denk ook dat het de enige manier is om het te laten werken)
4. Houd er rekening mee dat dit leden gaat kosten! en geloof mij, dat gebeurd, ik heb het meerdere malen gezien, ook bij dingen die buiten de scope van dit forum vallen (evt toelichting wil ik wel geven per PB)

Ten slotte: dit is gewaagd! Maar ik hou wel van gewaagd 8) Er zit in ieder geval een groep mensen achter dit forum die er over nadenkt en er mee bezig is om dit forum tot een succes te maken. Het is de bedoeling hier dat we leren en niet een beetje vrijblijvend foto's dumpen. Zelfkritiek is een belangrijk iets! Zo wordt er onbetwist zelfkritiek gegenereerd!

Voor nu, slaap lekker allemaal en mocht ik morgen nog wat hebben, dan kom ik terug.

Simon
Ik rust mijn koffer :wink:
Geen Canon meer, maar Fuji...
X-M1, XF18-55mm F2.8-4 R LM OIS, XF27mm F2.8
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Oneshot heeft mij afgelopen zaterdag uitleg gegeven, en ik ben ook wel voorstander. Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk gaat uitdraaien, maar ik heb er wel vertrouwen in :-)
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Ik denk dat als je een bepaald niveau op sommige onderdelen van een forum wilt kunnen handhaven, een selectie MOET plaats vinden. Mensen die foto's kunnen beoordelen dan laten beslissen of een foto wel of niet een goede foto voor hier is, is volgens mij dan ook een goede beslissing.
Jet M
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 12:13
WoonplaatsCOLON Opende (gr)
CONTACTCOLON

Elke aanzienlijke verandering op een forum zal reacties oproepen. Blijkbaar is over deze goed nagedacht en het lijkt mij niet meer dan fair om het een kans te geven. Het komt vast goed allemaal!

Lets go for it!
Hij wilde de wereld zien ; zij installeerde google earth.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar