C.H.I.O. 2007 internationaal spring-evenement

Alle sportfoto's die je nergens anders kwijt kunt...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Rdam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2007 00:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Deze foto's heb ik twee weken geleden gemaakt tijdens het C.H.I.O. spring-evenement van zondag 24 Juni.

Commentaar dat me helpt om m'n foto/nabewerking techniek(en) te verbeteren is heel erg welkom Afbeelding

1)
Afbeelding

2)
Afbeelding
Gebruikers-avatar
jw19
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 208
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2005 20:17
CONTACTCOLON

Zeker niet verkeerd. Foto 1 is op het juiste moment gekozen alleen jammer van de achtergrond, maar daar kun je niets aan doen, verder vind ik de foto een tikkeletje donker. Foto 2 vind ik de beste van de 2, maar is jammer genoeg net niet op het juiste moment genomen (achter benen moeten ook los van de grond), anders was het echt een fijne plaat geweest. Verder mooie kleuren en scherp.

gr. Jan Willem
Gebruikers-avatar
Sissie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2007 09:17

Jos Lansink :D

Ik vind het 2 knappe platen! Bij de eerste is de achtergrond inderdaad wat rommelig, maar dat heb je helaas niet in de hand! De tweede had mooier geweest als je hem een fractie van een seconde later had gemaakt, hoewel het nu wel opvalt dat het paard veel moeite moet doen om erover te geraken!
Ik heb geen inspiratie voor mijn onderschrift!
Gebruikers-avatar
Rdam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2007 00:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

@Sissie, @jw19,

De rommelige achtergrond is misschien de enige reden dat ik spijt zou kunnen hebben dat ik niet voor het 70-200 F2.8L objectief ben gegaan (nu de F4L variant) maar afgezien daarvan ben ik sowieso heel blij met deze kwaliteit.

Dat de foto een tikkeltje donker zou zijn zou aan je monitor-instellingen kunnen liggen. In de nabewerking heb ik speciaal gekozen voor deze belichting en ben daarbij uit gegaan van de (gekalibreerde) monitor waar ik mee werk.

'Het juiste moment kiezen' is geen opvoudige opgave :roll: ik heb tientallen foto's van het evenement die wel exact tijdens het 'los van de grond' moment zijn gemaakt, echter deze had (in mijn optiek) iets bijzonders dat de "reguliere springfoto's" niet hadden. Vooral het wegstuiven van het zand onder de hoeven van het paard geeft veel dynamiek aan de foto, de spanning, van voor de sprong, is bijna voelbaar. Liefst had ik tijdens het maken van deze foto in de piste gezeten, preferabel op de grond gelegen vlakbij de afzet van het paard... maar die luxe was exclusief voorbehouden aan enkele persfotografen. Een bescheiden plaatsje tussen een luidruchtig heen en weer 'schuivend' publiek was helaas het beste dat ik mezelf kon veroorloven.

Dank aan jullie beiden voor het commentaar, ik neem jullie advies ter harte Afbeelding

Groeten, Raymond
Gebruikers-avatar
DigiJosti
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 251
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2006 15:08
WoonplaatsCOLON Barneveld

Het zijn mooie platen maar inderdaad een beetje aan de donkere kant. Waarschijnlijk te veel contrast toegevoegd maar als je dit terugdringt en een beetje met levels+saturation speelt dat ze er beter uitkomen. :)

En dat je de 4.0 variant hebt moet niks uitmaken want al mijn lenzen heb ik vervangen van 2.8 naar 4.0 vanwege het gewicht en de sluitertijden bleven hoog genoeg. :)
Binnen zal je er wel iet meer last van hebben maar dat is niet anders.
450D ||17-55 2.8 IS USM | binnenkort de 70-300 4-5.6L IS USM | Speedlite 430EX II | Velbon 250R, Manfrotto 334B Auto
Gebruikers-avatar
Rdam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2007 00:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Hoi DigiJosti, bedankt voor je reactie.

Nee ik bedoelde niet de sluitertijden, die zijn prima met deze lens, maar dat de achtergrond te scherp blijft naar m'n zin. Wat ik ook doe, ik krijg maar geen mooi 'bokeh'...daar doelde ik dus op toen ik schreef over m'n enigste spijt met het F4L objectief.

Maar dat de foto(s) bij jou ook te donker overkom(en)(t) :shock: Kun je aangeven of de totale foto te donker is in je beeld of alleen bijv. een gezicht of zo ?
Gebruikers-avatar
DigiJosti
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 251
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2006 15:08
WoonplaatsCOLON Barneveld

De bokeh is ook met de 4.0 objectieven net zo mooi. Behalve bij de 24-70 en de 24-105 maar dit komt door de cropfactor of hoe dat ook heet. (ook verschil in aantal mm)

In de plaatjes zie je duidelijk een groot verschil tussen licht een donker, het contrast dus. Het zwart loopt in de 2e foto een betje dicht en het wit in de 1e is iets te wit en loopt niet goed over.

EDIT: hier een voorbeeld

Er lijkt een waas overheen te zitten maar ik hier verder weinig aan doen.
Wat ik gedaan heb ik het contrast verminderd en de levels iets opgeschroefd en een beetje saturation aangebracht om toch de kleuren naar voren te verkrijgen. Verscherpen ging niet want dan kreeg je witte randen.
Met het origineel zal dit beter lukken

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=83023[/img]
450D ||17-55 2.8 IS USM | binnenkort de 70-300 4-5.6L IS USM | Speedlite 430EX II | Velbon 250R, Manfrotto 334B Auto
Gebruikers-avatar
Rdam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2007 00:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik snap wat je bedoelt, ik zal er nog eens mee aan de slag gaan teneinde een beter resultaat te verkrijgen.

Het bokeh schijn ik er maar niet uit te krijgen, ik maak hoofdzakelijk gebruik van een 70-200 F4L objectief waar ik verschillende foto's van (anderen) heb gezien die wel een mooie vage achtergrond hadden. Doe ik toch iets niet helemaal zoals nodig zou zijn waarschijnlijk, terwijl ik toch alles met F4 schiet :roll:

Ik heb bijv. ook het 50mm F1.8 objectief en met dit objectief is het bokeh altijd aanwezig in m'n foto's, ga ik toch twijfelen of er iets met het 70-200 objectief aan de hand is..

Thx DigiJosti, kan ik weer wat mee Afbeelding
Gebruikers-avatar
SwederD70
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Eindho

De 2de bewerking maakt de foto flets!
De originele is beter, enigste wat je zou kunnen proberen is om de donkere partijen wat op te lichten. Brengt wat meer details naar voren.
Verder is het opspattende zand mooi 'bevroren', geen onaardige foto's!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar