Klein Profijt op een doordeweekse namiddag.

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Jammer dat de beestjes niet geheel scherp zijn maar toch mooi gedaan :lol:
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Bedankt voor je eerlijke commentaar. Betreffende je opmerking qua scherpte, bedoel je dat de DOF te klein is ? Qua scherpte ( voor verkleinen iig ) op oogjes etc. zou het goed moeten zitten.

Ik liet ze gisteren ( na plaatsen :wink: ) aan mijn vrouw zien, haar commentaar was, die had ik niet geplaatst :cry:

Dus als het testcase materiaal is hoor ik het graag, dan mogen ze van mij zo naar de testcase toe.
MacLady
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 448
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2005 20:07
WoonplaatsCOLON Tussen de buren in
CONTACTCOLON

Behalve bij foto 4 vind ik ook de scherptediepte net iets te klein bij alle foto's.
4 vind ik wel erg mooi. :D
[size=75]Groetjes Anita
Vanaf nu met de Canon EOS 30D! En een hele rugzak vol spulletjes.
[url=http://home.planet.nl/~tieleman.foto/fotografie/]Mijn eigen website![/url] [/size]
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

MacLady schreefCOLONBehalve bij foto 4 vind ik ook de scherptediepte net iets te klein bij alle foto's.
4 vind ik wel erg mooi. :D
Hier sluit ik me bij aan....wel jammer van het torretje op foto 1.:wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Hallo Sander,

Je zit toch maar met een scherptediepte van enkele mm's en dan denk ik dat een foto zoals #1 niet lekker zal kijken. Zit het diertje andersom dan kan het wel lukken omdat de toeschouwer dan ook de kop die dan scherp is als eerste beschouwd. Nu zie je meteen de onscherpte van het achterlijf en valt de scherpte op het kopje eigenlijk niet meer op.

Ook voor wat betreft de overige foto's denk ik dat je moet zorgen dat het object zoveel mogelijk binnen de scherptediepte valt. Bv. een vlinder die je van de zijkant fotografeert zal grotendeels binnen de scherptediepte vallen maar een vlinder die je van voren (zoals bv. foto #2) fotografeert kan tegenvallen omdat alleen de voorkant scherp is.

Verder vind ik de achtergrond zoals in foto #4 en #5 iets te druk maar dat is wellicht een kwestie van persoonlijke smaak.

Groet,
Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
arierebel

Wat mij bij sommige opvalt is de extreem hoge sluitertijd, waarom is dat? Met 90 mm moet 1/100 toch voldoende zijn. Een beanbag doet wonderen, dan kan je wel tot 1/50 gaan. Met als gevolg dat het diafragma naar 16 ofzo kan , dan heb je ook meer scherptediepte volgens mij.
Ik zit zelf nog in het beginstadium van die macro-opnames dus vergeef me als het eigenwijs overkomt.
gr,
arierebel
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Wat mij bij sommige opvalt is de extreem hoge sluitertijd, waarom is dat? Met 90 mm moet 1/100 toch voldoende zijn. Een beanbag doet wonderen, dan kan je wel tot 1/50 gaan. Met als gevolg dat het diafragma naar 16 ofzo kan , dan heb je ook meer scherptediepte volgens mij.
Ik zit zelf nog in het beginstadium van die macro-opnames dus vergeef me als het eigenwijs overkomt.
Opbouwende kritiek spuien mag altijd !

Opzich vind ik persoonlijk een kleine dof en de `weglopende` scherpte wel mooi. Maar dat is een kwestie van smaak :wink: De hoge sluitertijden komen door het eenvoudige feit dat ik het goed stilhouden van de camera+lens bij macro niet eenvoudig vind. Dat komt ook omdat je soms in van die rare posities staat/ligt :shock: Gevolg is idd. dat je een kleine dof hebt.
Ik ben momenteel wat aan het zwalken ( fotografisch ). We tobben gewoon door :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar