Hoe lees ik een histogram ?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Scherp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2007 17:47

Ik ben nu al een poosje wat aan het proberen met onder en overbelichten en ik kom nog steeds thuis met foto's die te licht of weer te donker zijn !
Het scherm op mijn camera geeft andere belichting weer dan mijn computerscherm, nu kijk ik wel eens op mijn histogram en zie dan wel eens 'grafieken' die het scherm uitlopen of links omhoog gaan of heen en weer,ik weet het niet meer ! Weet iemand een handige manier om mij dit uit te leggen,via de handleiding kom ik er niet uit.

alvast bedankt,

jan willem
[b][size=75]Canon EOS 400[color=red]D[/color]| Canon 50 mm F/1.8 | Canon 24-105 F/4 [color=red] L [/color]IS USM | Canon 70-300 F/4-5.6 IS USM[/size][/b]
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Interessante vraag :wink: ik lees mee!

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Kijk even op digitale doka Via google :lol:
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Links is zwart, rechts is wit.

Als het histogram links heel veel top heeft, is de foto onderbelicht (tenzij je iets zwarts fotografeert, natuurlijk of iets met veel donkere stukken.

Als het histogram rechts de top uitrijst, heb je ergens overbelichting. Dit wordt op de foto getoond door een knipperende vlek ergens. Vaak in de lucht. Maar ook witte vlakken kunnen dit vertonen.

Ideaal zou een van links naar rechts eerst iets oplopende, daarna iets aflopende curve zijn. Als de curve van links naar rechts loopt, heb je van alle kleuren informatie beschikbaar.

Echter.... Als je (bijvoorbeeld) een weiland met strak blauwe lucht erboven fotografeert, KUNNEN alle kleuren er gewoon niet in zitten. Heb je een histogram met gaten erin.

Echter2.... Als je een sneeuwlandschap fotografeert, MOET je overbelichten, dus zal er overbelichting aangegeven worden.

Ik fotografeer altijd met histogram, ook om overbelichte plekken te ontdekken.

(Er zullen vast wel mensen zijn, die het beter kunnen uitleggen of mij op punten kunnen verbeteren.)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Scherp schreefCOLONHet scherm op mijn camera geeft andere belichting weer dan mijn computerscherm
Geeft je camera scherm een andere sluitertijd/diafragma aan?
Dat lijkt me erg vreemd.

Op je camera scherm kan je niet goed zien of je belichting goed is, daarvoor zal je naar het histogram moeten kijken.
JePeVePe
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2007 10:16
WoonplaatsCOLON Badhoevedorp
CONTACTCOLON

Camera schermpjes 'boosten' de foto, waardoor de foto 'lichter' lijkt dan in werkelijkheid. Dit is bij alle LCD schermpjes bij camera's het geval (in ieder geval met elke camera die'k gebruikt heb, DSLR of compact was dit zo).

Hierdoor lijken bijv. onderbelichte foto's nog wel ok, tot dat je de histogram bekijkt (grafiekje heeft piek helemaal links)... en totdat je het op je PC bekijkt :wink:
Canon 5D | Canon 24-70 F2.8 L | Canon 70-200 F2.8 L IS | Canon EF 300 F4.0L IS | Speedlite 580EX II | Kenko 1.5x teleplus MC | Vosonic 6230i
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

misschien moet je het scherm van je PC dan eens calibreren.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Het belangrijkste lijkt me inderdaad dat je je scherm goed calibreert. Zonder calibratie kun je geen fotos beoordelen op kleur en/of zwarting.

Daarnaast is het histogram weliswaar een belangrijk hulpmiddel, maar ook niet onfeilbaar. Ten eerste wordt het histogram op de camera gemaakt naar aanleiding van de thumbnail die in de JPEG of RAW file opgenomen wordt. Dat kan (zeker als je RAW schiet!) aardig varieren van het histogram van de echte data. Ten tweede: welk histogram bekijk je? Eigenlijk moet je voor overbelichting checks alleen maar kijken naar de uitgesplitste RGB histogrammen - als 1 er van clipt, heb je ergens een overbelichting en loopt je kleur weg.
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

Komt bij dat het histogram op je camera meestal niet de totale luminance is, maar het groene kanaal. Dan denk je je verlichting voor elkaar te hebben, clippen de blauwe en rode kanalen toch nog...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

fistkikker schreefCOLONKomt bij dat het histogram op je camera meestal niet de totale luminance is, maar het groene kanaal. Dan denk je je verlichting voor elkaar te hebben, clippen de blauwe en rode kanalen toch nog...
Bij sommige EOS'sen is een RGB-histogram te bekijken (bv. bij de 400D).

Nog een linkje: http://web.canon.jp/imaging/enjoydslr/p_4_007.html

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

VFRood schreefCOLON......Ideaal zou een van links naar rechts eerst iets oplopende, daarna iets aflopende curve zijn.
Dat heb je zoiets van een normale verdeling (klokvormig).
Ik twijfel er aan of de vorm van het histogram van belang is.

Ik vraag me af waarvan ik een opname moet maken om een lineaire verdeling te krijgen (horizontale rechte lijn).
Alle kleuren zijn dan met dezelfde helderheid aanwezig.
(Weer iets voor op m'n experimentenlijst)

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
myrddin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 604
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2006 13:22
WoonplaatsCOLON De Meern
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONIk vraag me af waarvan ik een opname moet maken om een lineaire verdeling te krijgen (horizontale rechte lijn).
Alle kleuren zijn dan met dezelfde helderheid aanwezig.
(Weer iets voor op m'n experimentenlijst)

Jan
Volgens mij heb je dan een perfect zwart vlak ;) Waarbij elke kleur met elke gradatie perfect is vertegenwoordigd toch?
[size=75]niets om over op te scheppen :D maar wel een aantal leuke tassen vol met spullen[/size]
Gebruikers-avatar
AvdHeijden
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 260
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Oosterbierum
CONTACTCOLON

myrddin schreefCOLON
boels069 schreefCOLONIk vraag me af waarvan ik een opname moet maken om een lineaire verdeling te krijgen (horizontale rechte lijn).
Alle kleuren zijn dan met dezelfde helderheid aanwezig.
(Weer iets voor op m'n experimentenlijst)

Jan
Volgens mij heb je dan een perfect zwart vlak ;) Waarbij elke kleur met elke gradatie perfect is vertegenwoordigd toch?
Edit: hier stond onzin (namelijk: "Nee, dan heb je grijs"). Deels klopte mn opmerking wel, want grijs is gelijke verhoudingen r, g en b. Alleen heb je met grijs niet je hele spectrum aan rgb te pakken maar slechts 1 waarde ervan. Een horizontale histogram is echter op meerdere manieren te bereiken (al is dat theoretisch makkelijker dan in de praktijk denk ik):

1. een verloop fotograferen van helemaal zwart naar helemaal wit
2. een foto maken met alle kleuren van de regenboog erin, zolang er van alle pixels bijelkaar opgeteld maar de zelfde waardes voor r, g en b uit komt (hoe doe je dat :twisted: )
3. Omdat volgens iemand hierboven je histogram alleen je groen-kanaal weergeeft is een foto van een verloop van zwart naar 100% groen ook goed. Toch?

Als je een zwarte foto analyseert, zoals m'n voorganger suggereert, zie je alleen een bijzonder smalle piek over de volle hoogte helemaal links in je histogram, alle andere "kleuren" ontbreken.
Canon EOS 600d met wat onprofessioneel glas
myrddin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 604
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2006 13:22
WoonplaatsCOLON De Meern
CONTACTCOLON

LOL nog leuker... je schiet in R G B denk je! ;)
Fout.. je maakt je foto in zwart wit.. maar over drie kanalen. Je histogram stelt eigenlijk niet meer voor dan 256 (0-255) gradaties tussen wit en zwart.... omdat het R G B is en je drie van dit soort kanalen hebt. Kan je software (processor etc...) de calculatie maken van wat de kleuren behoren te zijn.

De goedkopere camera's 300/350 en 400 laten idd alleen het groene histogram zien. Dat komt omdat het menselijk ook van alles wat ie registreerd iets van 66% groen is... 11% blauw en de rest rood. Vandaar dat voor een beginnend fotograaf (doelgroep van de instappers) het histogram groen voldoende is.

Op de overige zwaardere modellen xxD en de xD kan je wel de drie histogrammen zien.. je ziet 1 histogram met 3 lijnen ;)

Ik denk dus dat optie 1 van jou de juiste is! gewoon b/w schieten met de 256 tinten evenveel erin. ;)

René

P.S. ik ben ook nog maar een rookie met een 350D :D
[size=75]niets om over op te scheppen :D maar wel een aantal leuke tassen vol met spullen[/size]
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

boels069 schreefCOLON
VFRood schreefCOLON......Ideaal zou een van links naar rechts eerst iets oplopende, daarna iets aflopende curve zijn.
Dat heb je zoiets van een normale verdeling (klokvormig).
Ik twijfel er aan of de vorm van het histogram van belang is.

Ik vraag me af waarvan ik een opname moet maken om een lineaire verdeling te krijgen (horizontale rechte lijn).
Alle kleuren zijn dan met dezelfde helderheid aanwezig.
(Weer iets voor op m'n experimentenlijst)

Jan
Ik denk dat je met een grijstrap (256 tinten) een redelijk rechte lijn zult krijgen.
Met vriendelijke groet.
CanongLas
Gebruikers-avatar
Scherp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2007 17:47

Allemaal bedankt ,
hier moet ik er wel mee komen.
ps mijn scherm is nu ook gecalibreert,scheelde wel iets maar niet veel.
[b][size=75]Canon EOS 400[color=red]D[/color]| Canon 50 mm F/1.8 | Canon 24-105 F/4 [color=red] L [/color]IS USM | Canon 70-300 F/4-5.6 IS USM[/size][/b]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mosterd na de maaltijd :lol:
http://www.photozone.de/7Digital/histogram.htm
Duidelijker kan 'ie het niet maken......

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar