Extra licht

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
RealRedHair
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2005 19:09
WoonplaatsCOLON Wageningen
CONTACTCOLON

Even kort vraagje waar ik niet uit kom.

Wil een aantal slakken fotograferen en wil daarvoor graag klein diafragma gebruiken zodat ik voldoende DOF heb.

Dacht dan gebruik ik mijn flitser als aanvulling op natuurlijk licht. Maar als ik op T of A instel blijft de sluitertijd of diafragma hetzelfde of de flitser aan of uit staat. Maar het idee is nu juist dat ik een kleiner diafragma kan gebruiken omdat ik de flitser gebruik. Hoe stel ik dat dan in?
Canon 5D II (EF 16-35 2,8 II, 24-70 2,8, EF 100/2 en 580EX flitser, ST-E2) | Contax G2 incl diverse lenzen.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

In Tv en Av werkt je flitser als invulflits, in M als hoofdlicht.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

je kunt dit aanpassen in je customsmenu door de functie flistsynchroisatie bij Av op vast te zetten 250 ste geloof ik ipv automatisch., hierna kun je je diafragma aanpassen aan je wensen.
Maar een slak met flistlicht is al heel snel niet zo mooi vanwege het slijmerige karakter van dit beeste (reflectie is enorm). Beter is een statief of rijstzak te gebruiken met een iets langere sluitertijd, wel even zeggen dat ie stil moet zitten :wink:
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

En bij slakken moet je enorm oppassen met bewegingsonscherpte...
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
RealRedHair
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2005 19:09
WoonplaatsCOLON Wageningen
CONTACTCOLON

Tjonge wat zijn jullie super snel met het antwoord. Inderdaad dit antwoord zocht ik.

Waarom echter alleen vast 1/200 sec en niet langerzamer? Nu moet er zo veel licht bij. Langere sluitertijd zonder flitser is niet genoeg om op bijvoorbeeld diafragma 32 te komen. Dan heb je iets van 1 cm scherpte en dat is met die ogen op stokjes echt wel nodig. Ik ga de flitser op statief zetten en dan via losse trigger (st-e2)van bovenaf/zijkant flitsten. Denk wel dat ik naar iso 400 ga. :D
Canon 5D II (EF 16-35 2,8 II, 24-70 2,8, EF 100/2 en 580EX flitser, ST-E2) | Contax G2 incl diverse lenzen.
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

Zet je camera maar eens in M en stel diaf en sltrtd zoals jij wilt. als je lichtmeter een onderbelichting aangeeft is dat niet erg.
Zet nu je flitser op e-TTL. Die zal automatisch de juiste flitsduur afgeven om de foto toch goed belicht te krijgen. (uiteraard binnen bepaalde marges)
Werkt prima.
Met vriendelijke groet.
CanongLas
RealRedHair
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2005 19:09
WoonplaatsCOLON Wageningen
CONTACTCOLON

CanongLas schreefCOLONZet je camera maar eens in M en stel diaf en sltrtd zoals jij wilt. als je lichtmeter een onderbelichting aangeeft is dat niet erg.
Zet nu je flitser op e-TTL. Die zal automatisch de juiste flitsduur afgeven om de foto toch goed belicht te krijgen. (uiteraard binnen bepaalde marges)
Werkt prima.
He ja eigenlijk moet het inderdaad zo kunnen! Ik ga het proberen. Thanks!!
Canon 5D II (EF 16-35 2,8 II, 24-70 2,8, EF 100/2 en 580EX flitser, ST-E2) | Contax G2 incl diverse lenzen.
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

eos4all schreefCOLONIn Tv en Av werkt je flitser als invulflits, in M als hoofdlicht.
Ehhh...volgens mij ligt het ietsje anders. In de P stand wil ie een compleet goed belicht plaatje maken en probeert dus de gehele scene goed te belichten. In de Av en Tv stand probeert ie op een sluitertijd die met de hand stil te houden is het onderwerp (het ding waar ie op scherp stelt) goed belicht is. In het eerste geval kun je dus lekker uitgeflitste mensen krijgen met een achtergrond die ook belicht is, en in het tweede geval (goed) belichte onderwerpen, maar een donkere achtergrond. Uitgaande van een redelijk donkere ruimte natuurlijk.
In de M stand is het een echt invulflitsje. Pas echter op bij écht donkere onderwerpen. Ik heb gemerkt dat zelfs als ik de camera op M zet en de flitser helemaal terugschroef (FEC -2 op de flitser zelf) hij toch nog wel eens behoorlijk sterk bijflitst. Dat is dan in gevallen waar hij vindt dat het erg donker is. De grap is dan om de flitser ook op M te zetten en een beetje te spelen met de flitssterkte. Dit zijn echter wel de extreme situaties waar een automaatje er ook niet uit komt. Ik merkte dat laatst weer op Le Mans bij het kieken van autootjes in het donker, of bij concerten waar ik af en toe wel een bijflits.
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Mijn handleiding zegt iets anders....
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

eos4all schreefCOLONMijn handleiding zegt iets anders....
Dat klopt. In de 'EOS flash bible' leggen ze het op een iets andere manier uit. De term invulflits is sowieso net echt waterdicht:
In fact you could argue that the two cases I present above - flash as primary light source and ambient light as primary light source - are an artificial distinction and that all flash photography is fill photography in a sense; just that in the first case the ambient lighting is so low as to be insignificant, whereas in the second case it’s the reverse. This is true enough, but I think the distinction is useful to make, particularly in terms of the way full auto and P modes work versus Tv, Av and M modes.
Hij legt daarna uit hoe het EOS flits-systeem zich gedraagt in P, Av, Tv en M mode. Daar zit nl best wat verschil in. Die uitleg zegt veel meer dan dat ie in een bepaalde mode invulflits is. Het is ook belangrijk om te weten wat het systeem 'wil' als je in een bepaalde mode flitst.

En het flitsen op manual (in moeilijke omstandigheden) verhaal is iets dat ik uit eigen ervaring heb ondervonden. Het is soms gewoon niet mogelijk om een mooie flitsfoto te maken zonder alles compleet met licht te overspoelen. Als je dan naar manual gaat, neem je zelf de controle over.
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

Nu heb ik een 380 ex. Is dit een totaal andere wereld, of gelden hier dezelfde mogelijkheden.
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Ook de 380 moet je op M kunnen zetten...

Met mijn macro ringflitser ben ik ook al druk bezig om feeling te krijgen met fotograferen op M... Dus de camera op M, flitser op M...

En het fijne is, dat je met de ringflitser eigenlijk 2 flitsers (links en rechts) in 1 unit hebt.... :shock:
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
sarafouk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2006 16:04

Even bookmarken...ik had hetzelfde probleem....flitser uitklappen, maar snellere sluitertijd....ho maar...nu snap ik hem! :shock:
Canon 350d, 18-55mm kitlens, zoomlens Canon 70 - 300mm. Twee UV-filters, zonnekap, extra batterij, een statief, Lowepro schoudertas en een externe flitser met omnibounce.
Ik begin het stilletjes aan te leren...met dank aan het forum.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar