Welke lens!!

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Neliz
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 20:02

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe camera de EOS 400d
Nu is mijn vraag aan jullie welke lens ik daarbij moet kopen, want ik ben nog leek op dat gebied.

Ik wil graag een allround lens hebben.
Als voorbeeld van welke foto's ik graag zou willen maken met lens:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=35836
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=38116
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=37577


Hier een aantal lenzen waar ik naar gekeken heb:
EF-S 17-85mm f/4.0-5.6 IS USM lens
18-55 lens + Canon 55-200 lens
Sigma AF 18-200mm Lens

Graag jullie advies.

Groetjes Niels
Laatst gewijzigd door 1 op Neliz, in totaal 28 keer gewijzigd.
hennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 14:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

De foto's die je als voorbeeld geeft zijn nogal verschillend wat betreft lichtomstandigheden en gebruikt brandpunt.
Je hebt geen enkele lichtsterke lens gekozen, je keuze gaat ook niet verder dan 200 mm. Daar ga je niet mee uitkomen.

Waarom heb je de grip er tussen gezet?

Bedenk eerst of je de oplossing zoekt in één lens of in meerdere lenzen.
Ook is het handig om te bedenken hoeveel geld je nu en eventueel op termijn wilt uitgeven.
Laatst gewijzigd door 1 op hennie, in totaal 28 keer gewijzigd.
Als mijn foto's mislukken licht het meestal aan het ligt.
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

Ik heb het idee dat je geen ervaring hebt met slr camera's. Ik zou een camera met kitlens kopen, camera leren kennen, wat objectieven van andere mensen uitproberen en dan eventueel over gaan tot aankoop van een ander/beter objectief. Zorg dat je veel leest in bladen, fora en review site's.
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
Neliz
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 20:02

Onyx schreefCOLONIk heb het idee dat je geen ervaring hebt met slr camera's. Ik zou een camera met kitlens kopen, camera leren kennen, wat objectieven van andere mensen uitproberen en dan eventueel over gaan tot aankoop van een ander/beter objectief. Zorg dat je veel leest in bladen, fora en review site's.
Ik heb geen ervaring in slr camera's en ben dus druk aan het surfen op dit forum.
Er zijn zoveel soorten lenzen op de markt, dat je als leek niet weet welke je moet kiezen.

Om te beginnen zal ik de Canon 18-55 lens wel aanschaffen incl. de camera EOS 400d
Neliz
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 20:02

hennie schreefCOLONDe foto's die je als voorbeeld geeft zijn nogal verschillend wat betreft lichtomstandigheden en gebruikt brandpunt.
Je hebt geen enkele lichtsterke lens gekozen, je keuze gaat ook niet verder dan 200 mm. Daar ga je niet mee uitkomen.

Waarom heb je de grip er tussen gezet?

Bedenk eerst of je de oplossing zoekt in één lens of in meerdere lenzen.
Ook is het handig om te bedenken hoeveel geld je nu en eventueel op termijn wilt uitgeven.
Wat bedoel je lichtsterke lens?? en welke lens zou ik nodig hebben om van die mooie strand foto's te maken.
Gebruikers-avatar
Friso
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1064
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 20:45
WoonplaatsCOLON Voorhout

Neliz schreefCOLONWat bedoel je lichtsterke lens?? en welke lens zou ik nodig hebben om van die mooie strand foto's te maken.
Een statief :)
Voor zulke foto's heb je echt geen lichtsterke lens nodig. Een lichtsterke lens heeft een groot maximum diafragma, daarmee kun je de voorgrond en achtergrond onscherper maken.

Grtjs, Friso
Camera Obscura
Neliz
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 20:02

Friso schreefCOLON
Neliz schreefCOLONWat bedoel je lichtsterke lens?? en welke lens zou ik nodig hebben om van die mooie strand foto's te maken.
Een statief :)
Voor zulke foto's heb je echt geen lichtsterke lens nodig. Een lichtsterke lens heeft een groot maximum diafragma, daarmee kun je de voorgrond en achtergrond onscherper maken.

Grtjs, Friso
Welke type lenzen zijn dat....
Nicole
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 18:44
WoonplaatsCOLON Burgum

Als ik je een tip mag geven dan zou ik eerst gewoon zo'n 350d of 400d set aanschaffen , dus met een kitlens erbij. Daar erg veel mee oefenen en dan pas gaan beslissen wat je erbij wilt gaan kopen.. lenzen zijn over het algemeen erg duur en het zou zonde zijn als je er later achter komt dat die lens toch niet doet wat jij het liefst wilt.

Iedereen heeft hier een andere keuze over wat voor je lens je zou moeten aanschaffen , dat heeft allemaal te maken met wat die persoon er mee doet en van wat voor soort fotografie diegene houd.
Zolang jij niet precies weet wat voor foto's je wilt maken dan kunnen we je wel tips geven maar om nou elke lens aan te schaffen die hier wordt aangeraden, lijkt me een erg dure hobby :shock:

Als je ziet wat je ook allemaal met die kitlens kan doen , dan kan je altijd nog vragen welke je erbij zou kunnen nemen.

Het is maar een tip :wink:
[size=67] Canon 350D | EF-S 18-55 mm Kitlens | Canon EF 50 mm F/1.8 II | Sigma 70-300 mm F4-5.6 DG Macro | Een Set Soligor Tussenringen |[/size]
Neliz
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 20:02

Nicole schreefCOLONAls ik je een tip mag geven dan zou ik eerst gewoon zo'n 350d of 400d set aanschaffen , dus met een kitlens erbij. Daar erg veel mee oefenen en dan pas gaan beslissen wat je erbij wilt gaan kopen.. lenzen zijn over het algemeen erg duur en het zou zonde zijn als je er later achter komt dat die lens toch niet doet wat jij het liefst wilt.

Iedereen heeft hier een andere keuze over wat voor je lens je zou moeten aanschaffen , dat heeft allemaal te maken met wat die persoon er mee doet en van wat voor soort fotografie diegene houd.
Zolang jij niet precies weet wat voor foto's je wilt maken dan kunnen we je wel tips geven maar om nou elke lens aan te schaffen die hier wordt aangeraden, lijkt me een erg dure hobby :shock:

Als je ziet wat je ook allemaal met die kitlens kan doen , dan kan je altijd nog vragen welke je erbij zou kunnen nemen.

Het is maar een tip :wink:
Ik ga zeker de kitlens aanschaffen, maar heb van meerdere mensen vernomen dat het niet goed is om vaak de lens van de camera te verwisselen.
Een collega van mij gaf het advies om een 17 - 80 lens te kopen, hiermee kun je iets meer dan de 18 - 55 ( een iets groter bereik, vooral handig voor vliegtuigen )
Gebruikers-avatar
hippo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 569
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2006 16:22
CONTACTCOLON

Als je vliegtuigen wilt fotograferen heb je ook weinig aan hetgeen je nu voorstelt. Is de Tamron 28-300 wellicht een optie (of iets van dat bereik)?Anders gewoon de kitlens kopen en eerst kijken wat je echt wilt. Als ik dat ook had gedaan had me dat wel wat geld gescheeld :wink:
Canon 40D/BG-E2 - Canon 50 mm F1.8 II - Canon EF 24-105 mm F4L IS USM - Canon 430 EX - Panasonic Lumix TZ 10
Gebruikers-avatar
Friso
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1064
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 20:45
WoonplaatsCOLON Voorhout

hippo schreefCOLONAls je vliegtuigen wilt fotograferen heb je ook weinig aan hetgeen je nu voorstelt. Is de Tamron 28-300 wellicht een optie (of iets van dat bereik)?Anders gewoon de kitlens kopen en eerst kijken wat je echt wilt. Als ik dat ook had gedaan had me dat wel wat geld gescheeld :wink:
Ook met de Tamron 28-300 gaat het vliegtuigspotten niet lukken. Daarvoor moet je echt nog een spaarvarkentje stukslaan en een 100-400 of 70-200+TC oid aanschaffen.

@Neliz:
Denk maar aan prijzen boven E1500,- voor het spotten van vliegtuigen.
Als ik jou was zou ik gewoon lekker met de kitlens beginnen. Later kun je nog altijd van alles bijkopen.

Oh ja, SLR camera's zijn ontworpen om veel lenzen te wisselen, dus maak je daar maar geen zorgen om. Hooguit moet je af en toe eens je sensor schoonblazen met een blaasbalgje.

Grtjs, Friso
Camera Obscura
Gebruikers-avatar
hippo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 569
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2006 16:22
CONTACTCOLON

Friso schreef:
Ook met de Tamron 28-300 gaat het vliegtuigspotten niet lukken. Daarvoor moet je echt nog een spaarvarkentje stukslaan en een 100-400 of 70-200+TC oid aanschaffen.
Heb je helemaal gelijk in maar gezien Neliz voorstelt dacht ik meer aan het door hem beoogde budget.

Henk
Canon 40D/BG-E2 - Canon 50 mm F1.8 II - Canon EF 24-105 mm F4L IS USM - Canon 430 EX - Panasonic Lumix TZ 10
Neliz
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 20:02

hippo schreefCOLONFriso schreef:
Ook met de Tamron 28-300 gaat het vliegtuigspotten niet lukken. Daarvoor moet je echt nog een spaarvarkentje stukslaan en een 100-400 of 70-200+TC oid aanschaffen.
Heb je helemaal gelijk in maar gezien Neliz voorstelt dacht ik meer aan het door hem beoogde budget.

Henk
geld spielt keine rol, als het maar goed is.
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Neliz schreefCOLONIk ga zeker de kitlens aanschaffen, maar heb van meerdere mensen vernomen dat het niet goed is om vaak de lens van de camera te verwisselen.
Ik weet niet van welke mensen je gehoord had dat het niet goed is om vaak de lens van de camera te wisselen, maar ik vind het klinkklare onzin.

Lenzen wisselen is bij mij de gewoonste zaak van de wereld en ik doe het dan ook erg veel. Belangrijk is wel dat je goed weet hoe je het moet doen zodat je zo min mogelijk stof in de camerabehuizing krijgt. Eens in de zoveel tijd de behuizing en sensor (laten) schoonmaken hoort erbij. Kwestie van onderhoud. :)

De kracht van een spiegelreflex is onder andere dat je lenzen kunt wisselen. Dus je kies de lens die je bij een bepaalde vorm van fotografie nodig hebt en die daar dan ook speciaal voor gebouwd is.

De tropische foto's die je liet zien, zijn met een groothoek lens gemaakt. De vliegtuig foto's met een telelens. Twee compleet verschillende type lenzen. Wil je één lens met veel groothoek èn veel tele, dan zal dat de kwaliteit niet ten goede komen.

Dat geld geen rol speelt, is natuurlijk een prettige luxe. Maar onthoud wel dat professionele (=dure) apparatuur niet vanzelfspreken professionele foto's oplevert. Zonder ervaring met slr camera's denk ik zelfs dat je met een goede compact op dit moment betere resultaten kan halen.
Niet negatief of persoonlijk bedoeld, maar het is de fotograaf die de foto maakt, de duurdere apparatuur maakt het gewoon mogelijk in mindergoede omstandigheden toch goede foto's te kunnen maken. Belangijk daarin is dat je je apparatuur goed kent en goed kan bedienen. Het gaat erom wat je het waard vind en hoeveel waarde je hecht aan de extra features bij de toplijn van canon's L lenzen.

Over jouw vraag wat een lichtsterke lens is. Ga je eerst eens inlezen in de wereld van fotografie, voordat je onnodig duizenden euro's gaat uitgeven. Want ookal is geld geen probleem, zinloos uitgeven lijkt me ook niet de bedoeling.
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Neliz schreefCOLON...geld spielt keine rol, als het maar goed is.
Dan maar mijn voorkeuren: :lol:

- Canon EF 70-200 f/4 L IS USM + statiefhouder €1029+€109
- Canon EF 1.4x Extender II €299
- Canon EF-S 17-55mm F 2.8 IS USM €869
- Canon EF-S 10-22mm F3.5-4.5 USM €699

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Jan, ik snap jou reactie.

Maar hoe weet je dat TS aan 280mm genoeg heeft?

Zou ie niet een 500/f4 + 1.4x nodig hebben?? :wink: :wink:
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

MarkGrob schreefCOLONMaar hoe weet je dat TS aan 280mm genoeg heeft?
Dat weet ik natuurlijk niet, maar ik dacht een beetje aan wat ik zou doen als geld helemaal geen rol speelt (hoewel ik dan alleen maar voor de gein een 1D-MKIII zou kopen :lol: )

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Weer zo'n heerlijk non-topic, met een lekker duidelijk titel.

"...geld speelt geen rol als het maar goed is...", die quote moet ik onthouden...

Om even de analogie met auto's te trekken:
ik heb € 100.000 tot mijn beschikking
moet ik dan de Range Rover kopen (€ 102.000,-) of de
BMW 7-serie 730i executive aut6 (€ 101.235,-)?

Laat duidelijk zijn dat beide auto's best goed zijn...
Met beide kun je rijden
Beide hebben wielen en banden
Beiden hebben een stuur, een motor, deuren en een carroserie

Maar het blijven totaal andere auto's met totaal andere gebruiksdoelen...

Je argument dat geled geen rol speelt slaat dus, met alle respect hoor, een beetje nergens op.

Koop eerst een camera en leer die kennen, bijv. met de kitlens. Eenmaal fotograferend leer je vanzelf wat je zoekt en wat je mist, dat is het moment om verder te oriënteren... niet bij voorbaat met een grtoe zak met geld. Of je moet graag teleurgesteld willen worden...
www.johanvanderwielen.nl
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Mooi vergelijk Johan....

Ik begrijp de vraag van TS ook niet helemaal. In zijn geval was ik gewoon naar de fotowinkel op de hoek gegaan en had me iets aan laten smeren door de verkoper aldaar.

Dan loopt je met een 'goed gevoel' en financieel een stuk lichter de winkel uit.
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

'k Snap het niet helemaal :cry:
Wie wil niet in de omstandigheid zijn dat geld geen rol speelt?
Als mijn bankrekening het zou toestaan zou ik echt het beste van het beste willen hebben (op elk gebied).
Maakt me dat gelukkiger?
Nee, net zo min als een bulk geld op een of andere rekening.

Ik denk dat de meeste teleurstellingen voortkomen uit ondoordachte en te snelle aankopen met een te kleine beurs.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar