belichting niet goed; wat kan de oorzaak zijn?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
wpoelman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2007 18:33

Ben duchtig met mijn onlangs verkregen 300D aan het experimenteren
Natuurlijk probeer ik ook zoveel mogelijk met de manuele standen van mijn camera overweg te kunnen; maar heb toch nog paar problemen hoor; vooral met belichting...

Kijk maar eens naar volgende foto;

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=72536[/img]

Deze is genomen bij bewolkt weer (opklaring op het moment dat foto is genomen)

Sluiterstijd 1/100sec
Diafragma f/22
Iso : 100
Lichtbalans stond op AWB

Toch is hij veel te donker; enig idee wat ik kan hebben mispeuterd??

Greetz

Wes
[/img]
Gebruikers-avatar
wpoelman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2007 18:33

Moet er misschien nog bijzeggen; deze foto's zijn genomen met mijn oude standaard 28-55mm lens die ik gebruikte op mijn analoge 300. Zou het probleem daarmee te maken kunnen hebben?
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Is mijn vermoeden juist dat deze foto in M stand gemaakt is. Ik vindt het namelijk een vreemde combinatie van sluitertijd en diafragma als dit het resultaat was van een (semi)automatische stand.
Gebruikers-avatar
wpoelman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2007 18:33

Inderdaad; is in de M stand genomen; nu moet er bijzeggen ben nog maar aan het experimenteren hoor; heb mij wijselijk laten inschrijven voor cursus digitale fotografie; maar wil zelf toch al beetje proberen...
Gebruikers-avatar
c0okie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 245
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 10:07
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

wpoelman als ik jou was zou ik me even gaan verdiepen in diafragma waardes. Ik heb namelijk een beetje het vermoeden dat jij t een en ander daarmee omdraait.
Toch is hij veel te donker; enig idee wat ik kan hebben mispeuterd??
Terwijl dit heel logisch is met deze instellingen, ik heb het vermoeden dat jij de fout maakt te denken dat f/22 een groot diafragma is terwijl er eigenlijk 1/22 staat en dit dus juist heel klein is. Waardoor er weinig licht op je sensor komt, waardoor de foto donker wordt.

Hoop dat je er wat mee kunt :lol:
Schilderen doe je niet met verf, maar met licht.
Gebruikers-avatar
wpoelman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2007 18:33

Dan zal het dat wel zijn; moet toegeven dat ik diafragma's (zoals vele beginners hoor ik) nogal ingewikkeld vind

Bedankt voor je hulp!!
Gerwin
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 03 Dec 2005 12:49
WoonplaatsCOLON Hellendoorn

in M-stand regel jij de diafragma en sluitertijd als ik jou was zou ik eerst een lekker gaan spelen met de TV-sluitertijd of AV-diafrafma

Stel je TV-stand maar eens in op 100 dan zul je zien dat je Rond de F8 zit met mooi weer aan boordt natuurlijk draai je sluitertijd langzaam op dan zul je zien dat je F-waarde (getal) steeds kleiner wordt

Als je de AV-stand gebruik en de F-waarde op F22 insteld zul je zien dat de TV waarde onderbelicht wordt stel je F waarde in op een Lager F-waarde getal F4.5 B.v zul je zien dat de sluiter ophoog gaat.

zou zeggen speel eerst daar een mee en als je dat onder de knie hebt kun je de M-stand wel gebruiken

Hoop dat ik het een beetje goed uitgelegd hebt succes ermee
Canon 30D canon 70-200 is L canon 17-40 L
en nog van alles wat
Gebruikers-avatar
wpoelman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2007 18:33

fantastisch uitgelegd; ga even de theorie aan de praktijk leggen; prachtweertje buiten!!
Tom_Almere
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 835
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 23:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

nog een paar tips, die me zo te binnen schieten

Ook in de M stand kan je de belichtingsmeter van je camera laten helpen.
Onderin je zoeker (en waarschijnlijk ook ergens op je dispay) zie je de belichtings compensatie, dit is een schaal die er ongeveer zo uitziet

-2..-1..0..1..2

in de M stand zal je camera in deze schaal aangeven wat hij denkt van de ingestelde combinatie van sluitertijd en diafragma.
Als de camera een negatieve waarde aangeeft krijg je een onderbelichte foto, bij een positieve waarde een overbelichte foto en als de schaal op 0 staat een (volgens je camera) goed belichte foto.

Een andere manier om een beetje bekend te met verschillende combinaties van sluitertijd en diafragma is trouwens de P stand.
Als je in deze stand je ontpanknop half indrukt en vervolgens aan je instelwieltje draait zie je een aantal combinaties van sluitertijd en diafragma voorbij komen die (volgens je camera) in dez omstandigheden een juiste belichting zouden opleveren.

Succes
Gebruikers-avatar
redmar
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1433
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2005 21:26
CONTACTCOLON

Lichtbalans stond op AWB

Toch is hij veel te donker
Mag ik hieruit concluderen dat je denkt dat de 'lichtbalans' (juiste term is witbalans) iets te maken heeft met de belichting?

De Witbalans zorgt voor de kleurtemperatuur, heeft invloed op de kleur.

Belichting (exposure) is wat anders, deze foto is onderbelicht - lees hiervoor de tips van Tom_Almere.

Maar waarom in deze situatie in M-stand werken? Av/Tv werken veel makkelijker en geven in principe dezelfde creatieve vrijheid...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Durf inderdaad wel te zeggen dat deze foto mislukt (te donker) is door te weinig kennis van de camera.
Standje M is, zoals eerder vermeld niet DE stand voor dit soort foto's. Er moet teveel bij nagedacht worden. Het kan natuurlijk wel, maar dan moet het door Tom genoemde trappetje wel in de gaten gehouden worden.
Bij de genoemde sluitertijd en diafragma moet er wel heel erg veel licht aanwezig zijn voor een correct belicht exemplaar.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
wpoelman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2007 18:33

Mag ik hieruit concluderen dat je denkt dat de 'lichtbalans' (juiste term is witbalans) iets te maken heeft met de belichting?
Inderdaad, bedoelde witbalans; ben nog regelrecht groentje ivm fotografie; daarom probeer ik er zoveel mogelijk over te lezen en van andere mensen te leren...
Gebruikers-avatar
shutterbug
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2005 18:54
WoonplaatsCOLON Tilburg

wpoelman schreefCOLONben nog regelrecht groentje ivm fotografie; daarom probeer ik er zoveel mogelijk over te lezen en van andere mensen te leren...
Zijn we allemaal geweest hoor!

Blijf lezen en leren dan gaat het wel over.
Shutterbug
[size=75]30D/EF-s 17-85mm f1:4-5.6 IS USM/ EF 28-80 f1:3.5-5.6/ EF 50mm f1:1.8 II/ EF 70-200mm f1:4 L USM/ EF 100 f1:2.8 macro USM/ TC2X II/ 580 ex[/size]
Gebruikers-avatar
nielsvantol
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 07 Apr 2007 22:19
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Hey wpoelman hoe vergaat het fotograferen je inmiddels? Ben je wat wijzer geworden met al die handmatige instellingen etc? Ik heb wellicht nog een tip voor je: je kunt er in het begin voor kiezen om in plaats van de M-stand te kiezen voor Av of Tv: je focust je dan op hetzij diafragma (Av), hetzij sluitertijd (Tv). Je camera regelt dan de andere helft. Bovendien kun je dan alsnog wat onder- of overbelichten door het Av knopje op je camera ingedrukt te houden en aan het instelwiel te draaien.

Je zult zien dat je gaandeweg, zeker als je een cursus gaat volgen, een vast denkpatroon gaat ontwikkelen waarbij je een compositie die in je hoofd ontstaat gaat vergezellen van een bepaald diafragma en/of sluitertijd. In de praktijk denk ik altijd eerst aan diafragma, vanwege de scherptediepte die ik in een foto wil. De sluitertijd wordt eigenlijk pas belangrijk als deze dusdanig langzaam wordt dat fotograferen uit de hand niet meer echt mooi wordt (ongeveer vanaf 1/50).

Succes en veel fotografeerplezier! :wink:
Gebruikers-avatar
nielsvantol
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 07 Apr 2007 22:19
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

[sufferd mode] Sorry, het is al laat, iedereen was al met die tip van Av/Tv gekomen, tja had ik kunnen weten. [/sufferd mode] :oops:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar