Wat doet u met uw mislukte foto's?

ModeratorCOLON Global Moderators

Wat doet u met uw mislukte exemplaren

Ik bewaar alles, je weet maar nooit wat voor software er komt
13
11%
Ik maak geen mislukte foto's
6
5%
De mislukte foto's worden op de camera al gewist
24
21%
Mislukte foto's sla ik niet op op mijn harde schijf
71
62%
 
Aantal stemmenCOLON 114
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Bewogen, onscherp, te donker of te licht.

We maken allemaal honderden foto's en daarvan zullen er ongetwijffeld ook wel wat mislukken. We zijn per slot van rekening allemaal maar mensen. Ondanks dat de optie erbij staat geloof ik niet dat iemand alleen maar gelukte foto's maakt.

Maar wat doe je er dan mee? Bewaar je ze en hoop je dat er ooit nog software op de markt komt die die gruwelijk bewogen foto met een druk op de knop weer perfect maakt, of neem je er gewoon afscheid van
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Ik ben een realist, mislukt is mislukt.
Heel jammer als dat zo is. Ik ben amateur, maak foto's voor mijn lol en zeg nee tegen mensen die vragen o.a. HET momnet van hun leven vast te leggen. Daar zijn anderen veel beter in, dus waarom zou ik.

Dus ik dump ze, net al de foto's die ik vroeger bij de fotograaf achterliet (mooi dat dat kon he) als er weer een rolletje van 36 uit het mapje kwam.

En wachten op herstellende software ? Onzin, die zal alleen een eigen interpretatie van de foto kunnen maken. Dus mislukt is mislukt, het momnent helaas voorbij.
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
Pim
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2005 10:51
WoonplaatsCOLON net achter de duinen...
CONTACTCOLON

Alles op de harde schijf, daarna op mijn gemaktje doorlopen en alles waarvan ik denk dit kan weg gaat ook weg.

Ook als twee foto's bijna het zelfde zijn moet er een het veld ruimen.

Dus opruimen en weggooien is mijn motto (dit natuurlijk zo weinig mogenlijk)
[url=http://www.istockphoto.com/user_view.php?id=549679]Istockphoto[/url]
[url=http://www.flickr.com/photos/pimleijenfotografie]FlickR[/url]
Gebruikers-avatar
redmar
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1433
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2005 21:26
CONTACTCOLON

Pim schreefCOLONAlles op de harde schijf, daarna op mijn gemaktje doorlopen en alles waarvan ik denk dit kan weg gaat ook weg.

Ook als twee foto's bijna het zelfde zijn moet er een het veld ruimen.
Idem hier.
Gebruikers-avatar
Aad1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1810
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Hillegom
CONTACTCOLON

Ik zet gelijk de foto's van mijn kaartje op de HD kijk dan even wat er tussen zit wat niets is gooi ik gelijk weg.
Vervolgens maak ik een nieuwe map waar ik de goede foto's bewaar, en dan gaat er een Back-up van van die map naar mijn externe hardeschijf. :wink:
Gebruikers-avatar
niels tacoma
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 387
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2006 18:30
WoonplaatsCOLON breda
CONTACTCOLON

weggooien, zonden van de ruimte op je HD.
MVG
niels Tacoma
canon 350 D, canon 17-40 L, canon 50mm 1.4, canon 60mm macro, sigma 70-200 2.8...
en een pracht van een bronica !
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Ik moet idd ook hoognodig gaan opruimen...
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Bartjebart
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2113
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 15:13
WoonplaatsCOLON Coevorden
CONTACTCOLON

De foto's die echt niets zijn gooi ik weg. Waar ik twijfels over heb, laat ik maar staan voor de zekerheid.
[url]http://www.bartgrendelman.nl[/url]
PeeTee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2005 23:38
CONTACTCOLON

Meestal gooi ik ze pas weg als alles op m'n harde schijf heb overgezet. Als ik niet met een deadline te maken heb, dan gooi ik de missers al in de camera weg.
350D wannabe
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 27 Feb 2005 13:31
WoonplaatsCOLON Heiloo

Het moeilijkste onderdeel van fotograferen voor de meeste onder ons is ongetwijfeld het weggooien.
Maar wel het beste, anders kom je gewoon om in de foto's.

Ik gooi niet alleen de niet gelukte weg, maar ook foto's die minder zijn dan andere.
Het heeft geen zin om van bijvoorbeeld een portret 10 of 20 foto's te hebben met dezelfde belichting en hetzelfde standpunt.
Gewoon even goed voor gaan zitten en dan weggooien.
Ik doe wel de schifting vanaf de PC / Labtop, want vanaf de camera is het moeilijk beoordelen.
Mvgr, Hans.

[size=67]Canon 350D + Canon 70-200 f:4L + Tamron 28-75mm f:2.8 + Canon 50mm f:1.8 + Tokina 12-24mm f:4 + Sigma 18-125mm f:3.5-5.6 + Canon Speedlite 430EX met omnibounce[/size]
Boldy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 478
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 16:41

Mislukte foto's gaan onherroepelijk de vuilbak in, mocht ik een mislukte foto nodig hebben, dan maak ik zo die weer opnieuw! Een goeie daarentegen... :wink:
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

onscherp, bewogen oid gaat gelijk weg, onder en overbelicht nog even kijken wat er in zit.. verkeerde compo's bewaren, want op rare momenten kan je ineens een onderdeel gebruiken en van 2 slechte foto's 1 leuke maken....

En ruimte op de HD.... BInnen een jaar zal ik wel boven een TB zitten aan opslag ruimte.... Een handige manier van archieveren is meer het probleem....
Canon Jack
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2459
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2005 19:37
WoonplaatsCOLON Beek (LB)
CONTACTCOLON

Slecht foto's gaan direct van de hd weg. Ik kopieer eerst alles naar de hd en kijk dan binnen photop of er nog iets mee te doen is. Zo niet weg ermee.

Gr
Jack
[url=http://www.one-eyephoto.nl]Mijn website[/url] [b][color=red]UPDATED!![/b][/color]
Verkoop je foto's op [b][url=http://submit.shutterstock.com/?ref=54595]Shutterstock[/url][/b].
Max-Ser
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 132
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2007 10:05
WoonplaatsCOLON Benidorm (Spanje)
CONTACTCOLON

Mijn mislukte foto's...........die zet ik hier in de testcase en vraag wat er aan verbeterd kan worden :D :D :D :D

Nee hoor, die gaan onverbiddelijk in de prullenbak, figuurlijk dan. Zelfs zonder die mislukkingen is het al moeilijk om het overzicht te bewaren :lol:
Perfect freedom is reserved for the man who lives by his own work, and in that work does what he wants to do.
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

Foto's waarvan ik bij voorbaat weet dat ze mislukt zijn gaan delete ik direct. Thuis gekomen gaan foto's die echt niet te redden zijn er ook af en de rest gaat op de HD
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Als ik op de camera al zie dat het niets is, verwijder ik hem direct.
Thuis zet ik ze over en verwijder dan de onscherpe, foutief belichte en foto's met slechte composities.
Dubbele laat ik ff staan en zoek die uit tijdens het bewerken, de beste blijft dan over.
Of te wel, alleen de foto's waar ik zeer tevreden over ben bewaar ik op mijn hardeschijf en backup. :lol:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
SwederD70
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Eindho

Op de camera-lcd vindt de eerste shifting plaats, bewogen of verkeerd compositie eraf...geeft weer ruimte voor wel gelukte!
Je slaat je voor de kop als je een opname net niet kunt maken omdat je kaartje vol is terwijl er 20 bewogen foto's opstaan die thuis toch als eerste de prullenbak ingaan....

Op de HD vindt de 2de schifting plaats. Twijfel gevalletjes laat ik nog ff staan.
En omdat het meestal toch teveel foto's zijn om in 1 dag na te bewerken loop ik de de dagen erna gewoon nog eens door en kom je tot de conclusie dat dat ene twijfel gevalletje toch niks is en de ander nou juist wel.
En soms staan series een half jaar op mijn pc en kijk ik na een half jaar er nog eens doorheen dan vallen er meestal wel weer af....(voortschrijdend inzicht en smaak).

---------

Ehm, interresante vraag is mischien ook wie bewaart van de gelukte exemplaren de originele RAW-file?? (het negatief)
- Mischien is er over een aantal jaar wel geavanceerde software om die foto die nu een drama is tot een perfect plaatje te maken?
- Of mischien ben ik over een jaar wel zo'n Photoshop goeroe dat ik er wel iets fatsoenlijk uit kan toveren....?
Gebruikers-avatar
redmar
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1433
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2005 21:26
CONTACTCOLON

SwederD70 schreefCOLONEhm, interresante vraag is mischien ook wie bewaart van de gelukte exemplaren de originele RAW-file?? (het negatief)
Van wat ik bewaar, bewaar ik ZEKER de RAW-files. Nemen opzich nog relatief weinig ruimte in - ik bewaar namelijk in principe ook de (bewerkte) TIF's/PSD's.
MadMarty
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2006 21:34
WoonplaatsCOLON Zaltbommel

Opruimen op de cam doe ik nooit. Kost om te beginnen veel te veel tijd, in verhouding. En geheugen heb ik over het algemeen voldoende mee (als ik van te voren weet dat ik wellicht te weinig heb, dan gaat de imagetank van 100Gb mee ;)). De tijd die je kwijt bent met het opschonen van je CF kan je ook besteden aan het zoeken naar de volgende compositie.

Op disk (thuis) uiteraard wel weggooien. Dezelfde dag gaan alle "fouten" eruit, dwz alle foto's waar je echt niets mee kan door bijv verkeerde belichting waardoor er extreem over/onder belicht is (aan het histogram is dan ook duidelijk te zien dat er dik verlies is). De eerste serie gelukt platen worden dan ook meteen in .PSD gezet en opgeslagen (eerste bewerking over het algemeen via Bridge voor kleur balans e.d.). Alle foto's die niet meteen bewerkt zijn bewaar ik. De dagen daarop nog een paar keer doorheen kijken (een nachtje slapen doet wonderen). Weg gooien van (een gedeelte van de) twijfel gevallen doe ik pas minimaal een week later, soms loopt dat op tot enkele maanden.

Wanneer een foto in RAW is geschoten, dan bewaar ik altijd het orgineel.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ik wil graag even vragen of ik bij één van de 4 fotografen in de leer mag die gestemd hebben: "Ik maak geen mislukte foto" :shock:

Be real !

Zelfs de meest ervaren en doorgewinterde pro's schieten wel eens een foto die mislukt. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar