Revitaliseren silicagel zakjes?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik heb een 40gram Hydrosent Silicagel verpakking, deze kunt je 'reanimeren' door het op 150graden celcius 3 uur lang in de oven te leggen. Ik spaar echter ook van die zakjes met silicagel die nogal eens in verpakkingen zitten. Deze gooi ik her en der door mijn foto rugzakken heen, just to be sure. Echter deze silica kan ook gerevitaliseerd worden, maar de zakjes zijn van een soort papier. Ik ben bang dat dit in de fik vliegt in de oven. Dus mijn vraag is kun je deze zakje ook revitaliseren? zo ja moet dat dan op een lagere temperatuur of moet ik deze gewoon na verloop van tijd weg gooien en nieuwe erbij doen en vertrouwen op de Hydrosent? Wie o wie heeft hier ervaring mee.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
MadMarty
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2006 21:34
WoonplaatsCOLON Zaltbommel

ff googlen leert mij dat papier al kan ontbranden bij 175 graden. Ik zou het niet in de oven leggen bij 150, dat risico is mij te groot...

Meer uitleg alhier http://www.beveiligingswinkel.nl/wim_brandkasten.htm onder het kopje "Brandwerend, inbraakwerend, brandvertragend, VDS I, S60Dis etc."
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Onbehandeld papier ontbrandt boven de 300C.
Probeer gewoon een klein stukje op 150C.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
hoi_roy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 22:53
WoonplaatsCOLON Rosmalen

Het is een afrader om dit in de oven te doen om te regenereren. Ik heb dit zelf ervaren met die papieren zakjes. Daar zit namelijk ook wat plastic achtig materiaal in. Dit wordt helemaal zwart en stinkt vreselijk als je het in de oven doet. Ik had de oven op ~180C staan.

In plaats van silicagel is droge rijst een heel goede oplossing. Dit is overal (lees in ieder land) wel verkrijgbaar, makkelijk te vervangen en het werkt ook goed. Het duurt alleen iets langer. Ik een test gelezen waaruit bleek dat silicagel sneller werkt, maar ook sneller is uitgewerkt en het is nog duur ook!
[size=75]TKA: BG-E2. Interese e-mail of PB.
BCP: EOS 20D, BG-E2, Tamron SP AF28-75MM F/2.8 XR Di LD
NEW: EOS 5D mk II, EF 24-105 f/4 L, Canon EF 70-300 F/4-5.6 IS USM, Canon EF 50 F/1.8[/size]
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

Het silicagel verhaal met die zakjes is allemaal [censored]. Als je een keer met de cam van een koude ruimte naar een warme en vochtige ruimte gaan (een vlindertuin of zwembad) dan trekt de camera zoveel vocht aan dat de silica allang verzadigd is (als die dat al niet is voor die tijd).
Silica werkt alleen als je het samen met de camera in een luchtdichte, zo klein mogelijke ruimte legt. Zo klein mogelijk omdat die zakjes een zeer geringe capaciteit hebben.

Als je weet dat je van een koude naar een warme, vochtige ruimte gaat dan kun je beter een plastic zak om de cam doen, er zoveel mogelijk lucht uit zuigen en afsluiten. Zelfs dan nog krijg je vocht in de cam.
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar