Aankoopadvies 5d of 1d

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Shimai
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2006 14:08
WoonplaatsCOLON Helmond

Hallo allemaal, ik schiet momenteel met mijn 350d met 70-200 L 2,8 is usm, voornamelijk actie foto's in de paarden sport maar wil hier serieus hobbymatig in verder.
Ik ga in april de fotovakschool volgen en wil me nu orienteren op een nieuwe camera.
Ik heb wel eens met de 5d geschoten maar ben ook erg geinteresseerd in een 1d maar wat die camera betreft weet ik echt niet welk model ik moet nemen, de 1ds markii de 1d mark iiN of misschien een 1d mark ii?

Wie geeft me eens raad?
Canon eos 350d, bg-E3, 580EX, EF70-200 2.8L IS USM. eos 7d ef s15-85 IS USM
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

nou nou.....


Met je huidige camera is niets mis. Zolang jij niet aangeeft wat je nu als grenzen tegenkomt, en waarom je naar het topsegment wil, kunnen wij niets zinnigs zeggen.
victor_viersen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2007 15:00
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Vergeet ook niet dat je lens zich dan als een echte 70-200 gaat gedragen. Nu is het (door je kleinere sensor) net alsof deze lens een 112-320 lens is.
Als je geld over hebt om spullen te kopen zou ik eerst extra lenzen gaan kopen.
Canon eos 40D| EF-S 17-85 IS USM | EF 50 f1.8 II | EF 70-300 IS USM | speedlite 430 EX
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Shimai,

Dit lijkt mij niet zo'n moeilijke vraag om te beantwoorden.

Als je een beetje aan het zoeken gaat op internet dan zul je al snel merken dat de 5D een camera is die bij uitstek geschikt is voor studiowerk en bruidsfotografen.

Ook zul je merken dat de 1D mkII-N bij uitstek geschikt is voor sport en snelheid.

Nu is het antwoord wellicht meteen duidelijk. :idea:

Ik zou overigens nog even de kat uit de boom kijken. Er doen (geloofwaardige) geruchten de ronde dat de 1D mkII-N op korte termijn (1 á 2 maanden) vervangen gaat worden door een nieuwer model.

Gr. John :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Bartjebart
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2113
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 15:13
WoonplaatsCOLON Coevorden
CONTACTCOLON

Als je vooral actie en sport doet dan is de 1D mkIIN wel de ideale camera. De vraag is alleen of voor jou het verschil in functies/mogelijkheden/kwaliteit het enorme verschil in aanschafsprijs verantwoordt.

Klein beetje zoeken op dit forum naar de verschillende typen camera's en je komt schatten aan informatie tegen.

[edit]
Hier heeft al een aardige discussie gelopen waar het verschil tussen 5d en 1d mIIn al vrij uitgebreid is besproken.
[/edit]
[url]http://www.bartgrendelman.nl[/url]
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

voor sport maar een antwoord de 1d markIIn, en mede door z'n verwachte opvolger misschien interesant te kopen over een paar maanden.

voor de snelheid is de keus tussen 1d en 5d makkelijk, zelfs een 30d is al veel sneller als een 5d. (5fr tegen 3fr)

Tevens heeft de mark11N een 1,3 krop en zal dus 90-260 worden.(70-200). Maar door het grotere sensor oppervlak minderlast van ruis en iso 50 is mogenlijk, tevens zijn 45 focuspunten erg fijn en de veel betere gesloten behuizing zijn een groot voordeel. ipv losse grip en geen seal knoppen enz.

Als je het kan betalen doen!

En ik vind het een beetje raar dat mensen beginnen over lenzen terwijl de TS daar niet naar vroeg.

Gr Jan.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Shimai
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2006 14:08
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik lees niks over de 1ds mark ii, is deze totaal niet de camera voor mij soms? en waar is die dan wel geschikt voor?
Canon eos 350d, bg-E3, 580EX, EF70-200 2.8L IS USM. eos 7d ef s15-85 IS USM
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Shimai schreefCOLONIk lees niks over de 1ds mark ii, is deze totaal niet de camera voor mij soms? en waar is die dan wel geschikt voor?
Deze heeft max. 4 beelden per seconde bij continue shoot. Voor sport wellicht minder geschikt. Zelfs de 30D doet er 5 per seconde.

Voorts heeft hij een full-frame sensor met 16,7 megapixls.

Deze cam lijkt mij dan ook meer geschikt voor de (zware) grafische industrie waarbij het merendeel van de foto's moet worden opgeblazen tot muur-vullende poster formaten.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

mss ook interessant te weten wat je uit wil geven, een 1Ds kost 2,5x een 5D. Er zit nogal wat prijsverschillen in.
www.johanvanderwielen.nl
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

schoffie schreefCOLONmss ook interessant te weten wat je uit wil geven, een 1Ds kost 2,5x een 5D. Er zit nogal wat prijsverschillen in.
Zelfs als geld geen rol zou spelen dan zou ik toch de voorkeur geven aan een 1D mkII-N boven de 1Ds als het gaat om "algemene" fotografie, los van een specifiek doel. :wink:

De 1D mkII-N is in mijn ogen gewoon de ultieme cam. Alles wat de 5D kan, kan 1D mkII-N ook, maar omgekeerd niet. (even los van het 1.3 cropfactor versus full-frame verhaal)
Laatst gewijzigd door 1 op Musicjohn, in totaal 1 keer gewijzigd.
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Shimai
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2006 14:08
WoonplaatsCOLON Helmond

ok duidelijk, mijn grootste probleem is;

1. ruis bij donkere plaatsen
2. kleine zoeker
3. snelheid voor scherpstellen

algehele scherpte van de foto's en detailering indien geknipt in een relatief donkere manege!
Canon eos 350d, bg-E3, 580EX, EF70-200 2.8L IS USM. eos 7d ef s15-85 IS USM
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

als ik jou vragen zo lees zouden zowel de 5D als de 1D Mk II N een optie zijn

voordelen 5D (ik heb het nu niet over de specs, die kun je van de Canon site halen):
- minste ruis
- zeer heldere zoeker
- snelle scherpstelling (komt in de buurt van de 1D)
- stuk goedkoper
- 12Mp

nadelen 5D:
- geen body waarmee je spijkers in de muur kunt rammen (zoals de 1D)
- slechts 4 fps

voordelen 1D:
- oersterke body
- lekker zwaar uitgevoerd
- super snelle AF
- 8,5fps
- zeer goed in ruisomgang, slechts ietjes meer als de 5D

nadelen 1D:
- stuk duurder


Of zaken als FF vs 1.3x APS-C een voordeel cq nadeel zijn kan ik niet beoordelen...
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

De zoeker van de 1d is ook een stuk groter dan de zoeker die je nu gewend bent.
5d heeft toch maar 3 fr.s.
De 1ds mII is meer all round cam maar het meest geschikt voor fashion en reclame enz. waar extra mp ook gewenst zijn.
Bij sport en nieuws, reportage is snelheid meer van belang.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Shimai
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2006 14:08
WoonplaatsCOLON Helmond

qua budget mogen we alle kanten op gaan!
Is de 1d mark ii zonder N een optie of is de unanieme mening de 1d mark ii N?

Nu schiet ik per hindernis max. 1 plaatje dus 5 frames/sec. daar maak ik nu geen gebruik van maar wellicht dat dit in de toekomst wel leuk is.
Anderzijds pics die ik op kan blazen tot poster formaat is ook wel lekker natuurlijk. en misschien dat ik wel naakten ga doen in de toekomst, wie weet!
Ik wil eigenlijk wel allround zijn.
Verandert dit de mening?
Canon eos 350d, bg-E3, 580EX, EF70-200 2.8L IS USM. eos 7d ef s15-85 IS USM
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Houd wel rekening met mega grote raw en tiff bestanden, maar je kan wel lekker croppen zonder veel verlies.

De mark IIn heeft 2,5 scherm en ook de extra instellingen voor beeldstijlen, de markII heeft 2" scherm rest volgens mij redelijk idem.

Als je werk hebt voor de 1ds mark II kun je hem overwegen, ik heb echter ook wel begrepen dat een full frame ook wel nadelen heeft zoals randonscherpte en vignetering, zaken die een 1,3 of 1,6 crop camera minder treffen tenzij je extreem groothoek zit.

Tevens heeft een cropfactor in sportfotografie ook een voordeel, je hebt zo meer (dure) meters for free, die ben je op full frame kwijt dus zul je meer in mm moeten investeren.

Gr. Jan
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLONIk zou overigens nog even de kat uit de boom kijken. Er doen (geloofwaardige) geruchten de ronde dat de 1D mkII-N op korte termijn (1 á 2 maanden) vervangen gaat worden door een nieuwer model.
Dat betekent dat je dan lekker goedkoop het 'oude' model tweedehands kunt kopen. Als iedereen tenminste als een gek die nieuwe gaat kopen. Denk niet dat die nieuwe erg goedkoop zal zijn. Hij zou zomaar eens €3500-€4000 kunnen gaan kosten. En als het waar is dat de 1D en 1Ds samengevoegd worden, kan daar nog wat bij komen (1Ds=€6600)... Maak je borst maar nat.

Maar aan de andere kant kun je ook gewoon met je 350D verder kieken. Een paar goede lenzen - die je altijd nog op een duurdere camera kunt prikken - zijn nooit weg. De supersonische AF van de 1D heb je denk ik niet echt nodig om paarden mee te fotograferen.
PeterK
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2005 20:16

Shimai
Je verteld dat je de fotovak school gaat doen, moet je daarvoor een andere camera aanschaffen of wil je dat zo wie zo?

Type cam welke het beste is voor je hangt nogal af van wat je ermee gaat doen. (naast de hoeveelheid beschikbaar geld)

Moet de cam " smijt proof" zijn of zoals eerder aangegeven, een hamer kunnen vervangen, dan is de 1 serie de enige optie en zal je je keuze moeten laten afhangen van het soort werk wat je gaat doen

Als je niet per se NU een nieuwe cam moet kopen zou ik in jouw geval even wachten en kijken waar je deze voor gaat gebruiken. Natuurlijk is een 1d mkIIn een goede allround cam maar zometeen blijkt dat je je voornamelijk met portret, architectuur of landschap gaat bezig houden en daar is de 1Ds weer beter in.

Bij mij heeft de 5D gewonnen, dit na afweging van de additionele functies op de 1Ds en het prijskaartje wat daaraan hangt. De extra's van de 1DmkIIn heb ik (voor zover ik dat nu kan overzien) niet nodig en een hamer had ik nog liggen in de gereeedschaps kist. :)

Houdt rekening met het feit dat een high resolution fullframe camera eerder de aanwezige lensfouten weergeeft. Goede lenzen ( 'L' klasse of gelijkwaardig) zijn een must om de capaciteit van de cam te benutten. En wat heb je aan een supersoon autofocus systeem zonder USM scherpstel snelheid van je lenzen, dus ook op de 1DmkII(n) zal je goede lenzen dienen te zetten wil je maximaal resultaat halen uit je investering.


Peter
Gebruikers-avatar
Shimai
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2006 14:08
WoonplaatsCOLON Helmond

geld speelt eigenlijk geen rol. Het is nu dat mijn meeste foto's in de paardensport gemaakt worden maar ik denk dat ik wel allround wil worden.
Ik heb de 70-200 met usm en ben ook van plan om alleen in kwaliteit lensen uit te breiden!

Zit er nog veel verschil voor mij tussen de mark iiN en de mark II?
Canon eos 350d, bg-E3, 580EX, EF70-200 2.8L IS USM. eos 7d ef s15-85 IS USM
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Shimai schreefCOLONgeld speelt eigenlijk geen rol. Het is nu dat mijn meeste foto's in de paardensport gemaakt worden maar ik denk dat ik wel allround wil worden.
Ik heb de 70-200 met usm en ben ook van plan om alleen in kwaliteit lensen uit te breiden!

Zit er nog veel verschil voor mij tussen de mark iiN en de mark II?
De mk-II is een iets ouder model.

Als geld geen rol speelt zoals jij zegt, en je de cam grotendeels voor paardensport gaat gebruiken, dan zou ik blind voor de 1D mkII-N kiezen (of z'n opvolger, ongeacht de prijs).

:wink:

P.S. Oja... als geld geen rol speelt, doe mij er één kado voor het goede advies? :lol:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLONDe mk-II is een iets ouder model.

Als geld geen rol speelt zoals jij zegt, en je de cam grotendeels voor paardensport gaat gebruiken, dan zou ik blind voor de 1D mkII-N kiezen (of z'n opvolger, ongeacht de prijs).
Waarom de N? Het enige verschil is een iets groter schermpje en photo styles. Ik kan natuurlijk niet in de knip van TS kijken, maar waarom een paar honderd € meer betalen voor een zogenaamd 'new and improved' model terwijl er in werkelijkheid niets improved is. Op de MkII kun je zelf al 2 presets maken en eerlijk gezegd denk ik niet dat iemand met een 1D kiekt, dat soort preset dingen gebruikt.

De 1D serie is een camera die je nog heel makkelijk 2de hands voor een leuke prijs op de kop kan tikken. En omdat het net een Hummer is, loop je nauwelijks kans op een zeperd, tenzij ie in Kosovo geweest is. Maar dat kun je dan ook goed zien. Nieuwe sluiter kost je nog geen €175 dus...why bother voor een nieuwe?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar