Slim filters

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Jerome65
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2006 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Hee deskundige..Wat is het verschil tussen Slim pol circ filters en gewoon pol circ filters?
heb een 17-40mm Canon usm lens..Bedankt
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

De dikte van het filter. Voor groothoeklenzen maakt dit een verschil. In de hoeken kun je dan een donkere plek krijgen. Als ik mij niet vergis (maar maak me niet af als ik me vergis...) is de 17-40 alleen voor cropcamera's (zoals de 300d/350D/400D/10D/20D/30D) in dat geval heb je geen slimfilter nodig. Een gewoon filter is dan voldoende.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Inderdaad zijn slimfilters minder dik, dit om vignetering te voorkomen. Nadeel is dat je er niks meer bij munt schroeven. Bepaalde lenzen vereisen dat je de zonnekap in de draad van de lens schroeft.

Als je nu een gewoon fileter erop hebt, dan kun je daar de zonnekap weer inschroeven, bij een slim-line kan dit niet.

@Peije. De Canon EF 17-40 F/4.0 L USM is een normale EF-lens en past dus ook op alle EF-bod's. Het is geen EF-S lens zoals de kitlens
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Jerome65
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2006 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Bedankt allemaal voor de tips!
jago
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 07:08
WoonplaatsCOLON Drunen

dejong1racing schreefCOLON
Als je nu een gewoon filter erop hebt, dan kun je daar de zonnekap weer inschroeven, bij een slim-line kan dit niet.
Als je al vignetering krijg bij een gewoon filter dan heb je dat zeker bij een zonnekap toch??? dan is het toch logisch dat op een slim filter geen mogelijkheid zit om er een zonnekap op te plaatsen!!!! lijkt me logisch
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Peije schreefCOLON.....alleen voor cropcamera's (zoals de 300d/350D/400D/10D/20D/30D) in dat geval heb je geen slimfilter nodig. Een gewoon filter is dan voldoende.
Dat lijkt logisch, maar is het volgens mij niet helemaal.
De effecten van een niet-slimfilter op een APS-C camera beperken zich niet tot de randen (het werkt als een soort extra diafragma die je voor het objectief plaatst).
Of je het kunt zien is de vraag, maar ik zou op zeker gaan en altijd een slim-filter gebruiken bij een objectief met meer dan gemiddelde optische eigenschappen.

Met andere woorden: dan is een niet-slimfilter niet slim :D

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Ik neem aan dat je op je 17-40 een zonnekap met bajonet-aansluiting hebt, dus het maakt voor de zonnekap niet uit of je een filter neem met of zonder schroefdraad aan de voorkant.

Mocht je echter je 17-40+polar ooit samen willen gebruiken met andere filters, bijv grijs-of grijsverloopfilters, dan ga je de schroefdraad wel missen.

Ook je lensdop past niet op een slimlinefilter, daar zijn aparte doppen voor (die er altijd afvallen :-( )
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Ik heb net de 17-40 / 4.0L gekocht en geen slim-filter. Dat hoefde ook niet, omdat ik geen Full Frame camera heb. Vignettering is danook geen probleem.

Echter, in een verre toekomst wil ik mogelijk toch wel eens mijn 300D vervangen en dan naar een FF camera toe. Voor nu heb ik om de kosten gekozen voor een niet-slim filter.
Zodra ik een 24-70 / 2.8L koop, dan doe ik zo'n slim-filter en wissel ik die even met die van de 17-40. Geen idee wanneer dat gaat gebeuren, maar misschien wel redelijk snel als ik volgend jaar mogelijk naar Afrika zou gaan.
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

@Jan ik dnek dat je diafragma verhaal opgaat voor licht uit die hoek als er van dat onderwerp een stukje te zien is. Dus alleen groothoek. Als je een slimfilter op een 70-200 zet, zal het diafragma verhaal niet opgaan (volgens mij) omdat de kijkhoek van zo'n objectief veel kleiner is.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@Peije: Klopt helemaal wat je zegt.
Zelf ben ik niet in staat om te bepalen bij welk brandpunt de neveneffecten al dan niet optreden.
Daarom ga ik het liefst voor zeker.

Misschien is dit een manier: kijk langs de rand van de zonnekap naar de frontlens van het objectief; zit de ring van het filter "in de weg", dan heb je de verkeerde :wink:

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Ga ik met mee :!: lijkt me een eenvoudige manier om te controleren of jer er misschien last van kan hebben
Jerome65
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2006 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Ok :D , maar 17-40mm USM is wel een wide angle lens, hoewel ik weet dat de EOS 350D een 1.6 crop heeft dus, geen slim-filter maar een gewoon ...toch? Ik heb inmiddels veel 'verwarrend'en tegenstrijdige reviews en tips gelezen, ben ik de draad kwijt :roll:
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Jerome65 schreefCOLONOk :D , maar 17-40mm USM is wel een wide angle lens, hoewel ik weet dat de EOS 350D een 1.6 crop heeft dus, geen slim-filter maar een gewoon ...toch? Ik heb inmiddels veel 'verwarrend'en tegenstrijdige reviews en tips gelezen, ben ik de draad kwijt :roll:
Misschien heb je iets aan mijn laatste suggestie?:
Misschien is dit een manier: kijk langs de rand van de zonnekap naar de frontlens van het objectief; zit de ring van het filter "in de weg", dan heb je de verkeerde!

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

jongens jongens jongens... over slimline met schroefdraad is niet helemaal waar. Ik weet het niet van B&W maar de Hoya HMC en Super HMC slims hebben geen schroefdraad... de Pro 1 echter wel!! Scheelt maar 10 euro meer maar toch een hoop lol omdat je lensdop er ineens ook nog op kan.
www.johanvanderwielen.nl
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

schoffie schreefCOLONjongens jongens jongens... over slimline met schroefdraad is niet helemaal waar. Ik weet het niet van B&W maar de Hoya HMC en Super HMC slims hebben geen schroefdraad... de Pro 1 echter wel!! Scheelt maar 10 euro meer maar toch een hoop lol omdat je lensdop er ineens ook nog op kan.
He, die moet ik onthouden!
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Jerome65 schreefCOLONOk :D , maar 17-40mm USM is wel een wide angle lens, hoewel ik weet dat de EOS 350D een 1.6 crop heeft dus, geen slim-filter maar een gewoon ...toch? Ik heb inmiddels veel 'verwarrend'en tegenstrijdige reviews en tips gelezen, ben ik de draad kwijt :roll:
Klopt helemaal, wat mij betreft! Pas als je de 17-40 L op een Full Frame camera zet, krijg je wat meer last van vignettering / vervorming. En dus adviseerde de verkoper bij Konijnenbelt mij danook om dan een slim-filter te gebruiken. Ik heb hem echter nu nog niet gekocht (nu nog EOS 300D), scheelde ongeveer 60 Euro (?) op een gewone B&W met MRC.

Als ik een 24-70 L koop, dan doe ik wel een B&W slim-filter en wissel even met die 17-40. Geen idee trouwens of dan het lenskapje er nog op kan, lijkt me handig.

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

wat moet je met 2 pola's van 77mm? Ik ben zelf ook voor de slim gegaan omdat ik ook analoog schiet met de 17-40 maar gebruik hem ook op mijn 70-200. 2 pola's zie ik het nut niet van in omdat je hem niet zo vaak gebruikt
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

B&W slim filter en lenskap gaat in ieder geval NIET werken...
Dan weet ik wel naar aanleiding van mijn B&W slim filter op mijn 10-22...

B&W levert er wel een soort van rubberen kapje bij die je er wel opzetten ipv je orginele lenskap. Maar je orginele lenskap blijft wel beter zitten...

Dus mocht je voor keuze staan en perse je lenskap erop blijven zetten dan zou ik toch voor Schoffie's keuze gaan en voor de Pro 1 van Hoya gaan!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar