[VERZAMELTOPIC] workshop natuurfotografie 28 oktober 2006

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

In dit verzameltopic mogen alle deelnemers van de workshops natuurfotografie van 28 oktober, twee foto's plaatsen ter beoordeling aan ons allen: één van de ochtend en één van de middag.

Deze foto's zullen uitvoerig worden nabesproken... ik hoop op een prachtig verzameltopic!!!

zó... schoffie gaat van start met zijn afrondende taak als workshop leider... :wink:

@all: iedereen mag natuurlijk (graag zelfs) reageren!!

Zoals jullie gewend zijn probeer ik uitgebreid te zijn, kritisch en eerlijk... mooie/goeie dingen zal ik benoemen, maar ook punten die mss anders hadden gekund. Echter... zie dit als schoffie’s mening, en niet als een harde "wet". Ik schrijf het er niet continu bij maar alles wat je zou kunnen lezen alsof het een feit is dien je te lezen als mijn mening. Dus als je wat met mijn mening kunt, prima, kun je er niets mee of ben je het er niet mee eens.... ook prima!

Ik zet mijn commentaren in jullie posts in het GROEN erbij, scheelt zoekwerk!
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
enternu
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2005 21:07
WoonplaatsCOLON Zwolle

Zal ik dan maar het spits afbijten ;)

Ik vond de workshop ontzettend leuk om te volgen. Helaas creëer ik te weinig vrijetijd om vaker met mijn camera op pad te gaan. Zo'n hele zaterdag is dan ook een mooie gelegenheid om me eens helemaal te 'focussen' op fotografie. Het resultaat is me wel wat tegengevallen... :cry: (natuurlijk lag dat vooral aan de apparatuur en niet aan de gebruiker :lol:)

@schoffie, heel erg bedankt, zeker voor herhaling vatbaar!

1: Ochtendsessie - klein & detail
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=58667[/img]

2: Middagsessie - groots & wijds
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=58685[/img]

commentaar schoffie
#1: zalig die kleine DOF, wat een mooi paars paddotje!! Wat mij betreft mag je nog wel iets extremer zijn: ioets meer contrast, nog een kleine randje a/d linkerkant croppen (oftewel, de paddo had nog wel meer naar links mogen staan...), en de kleuer nog ietsjes meer laten knallen... Ik neem aan dat dit met de 50mm f/1.8 gemaakt is? In dat geval was ik erg benieuwd naar het resultaat met f/2.8 of zelfs nog lager. Dan was de achtergrond nog meer geblurred geweest...

#2: Lastig weer die middag (heel jammer) maar al met al nog een heel fraai tele-landschap! Mooi gewertkt met vorogrond en achtergrond (de mist doet zijn werk hier ook goed) en ook nog twee konikijntjes :wink: Kleur is mooi, plaatsing is mooi (heowel ikzelf waarschijnlijk toch nog ietsjes meer links had willen zien en de paarden nog wat krapper gekaderd zou hebben), prima resultaat!!!
[size=75]EOS 350 D | BG-E3 Battery Grip | EF 24-105 L f4 IS USM | EF 50mm f1.8 I | Sigma 70-300 f4.0-5.6 APO [/size]
Gebruikers-avatar
Pim
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2005 10:51
WoonplaatsCOLON net achter de duinen...
CONTACTCOLON

Ja, bij mij ligt het ook altijd aan de spullen helaas......

De eerste ziet er goed uit, kleur en compositie, alleen niet scherp op het juiste punt naar mijn idee,

de tweede vind ik erg mooi!

Dus vaker vrije tijd creeren om er lekker op uit te gaan :D
[url=http://www.istockphoto.com/user_view.php?id=549679]Istockphoto[/url]
[url=http://www.flickr.com/photos/pimleijenfotografie]FlickR[/url]
Frodo
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 402
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2005 11:37
WoonplaatsCOLON Schagen
CONTACTCOLON

Het was een leerzame dag en en Johan ik vond de uitleg duidelijk met zo af en toe een vleugje humor en eindelijk eens wat dogma's overboord gegooid.... :D
Het was alleen jammer dat het weer in de middag niet mee zat veel foto's zijn dan ook mislukt... :(

1
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=58720[/img]

2
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=58721[/img]

commentaar schoffie
#1: wow... heel fraai!! Prachtige herfst kleuren en met die kleine scherptediepte breng je echt spanning in je foto. Een polafilter zou de reflectie hebben weggedraaid waardoor de kleuren nog wat meer zouden zijn gaan knallen, nu glimt het allemaal zo. Ik zou nog lekker eens aan de levels gaan trekken om wat diepr contrast en kleur in je foto te brengen maar zaken als compo (goed gebruik gemaakt van de GS lijnen) en scherpte zijn erg mooi hier!!

#2: idd erg lastig weer en ik kan mij de teleurstelling van de foto's heel goed voorstellen. De lijn die je in deze foto brengt is heel mooi aanwezig maar... leidt nergens heen. Links had er wat mij beteft minder op gemogen teriwjl ik graag wat meer rechts had willen zien... een konijntje. Door de levels nog even goed strak aan te trekken kun je wel nog wat meer pit in deze foto brengen....
Groetjes Ed
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

de eerste twee hebben hun foto's laten zien en heb ik besproken, laten we hopen dat er nog veel meer prachitge platen gaan volgen!!!
www.johanvanderwielen.nl
bluecupra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 462
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 19:28
WoonplaatsCOLON Den Haag

Vond het ook een leerzame en gezellige dag. Echt top hoe enthousiast Johan verteld over fotografie. Daarnaast weet hij e.e.a door eenvoudige voorbeelden zeer helder uit te leggen.

Enigste nadeel van deze dag vond ik het weer. Zeker in de middag zou het mooi geweest zijn om wat zon te hebben. Nu heb ik alleen maar grauwe (eigenlijk) niets zeggende platen van een omgeving die met wat beter weer zeker meer tot zijn recht zou komen.

1: Ochtend

Afbeelding
2: Middag

Afbeelding

Al met al wat mij betreft een zeer geslaagde dag

commentaar schoffie
#1: Wat zijn die porseleinzwammen toch prachtig... het glimmende wit maakt belichting extra lastig maar is hier goed gedaan, je hebt ze duidelijk op de links GS-lijn gelegd maar verticaal gezien wel in het midden, door wat te snijden had je ze wat mij betreft nog verder naar onderen kunnen zetten. De shcerptediepte is nog wel groot, temeer daar de achtergrond eigenlijk kort volgt op je onderwerp, met een nog veel kleinere f-waarde had je denk ik nog meer spanning in je foto kunnen brengen,. Ook zou ik nog wat aan de levels trekken en het cotnrast ngo wat pittiger maken.

#2: wat een grauw en saai weer, het straalt er, helaas, vanaf. Je kunt er ook niet zoveel aan doen maar het resultaat is er ook wel naar. onscherpte in de voorgrond kijkt altijd lastiger dan in de achtergrond. Als je jusit de voorgrond scherp had genomen en de achtergrond onscherp, en je had de rechter schuif van de levels lekker naar loinsk gehaald was het resultaat wat fijner geweest denk ik. Overbelichting was hier in het veld de truc geweest, het geheel is nu erg donker. Denk ook aan je verbindende lijnen tussen vóór- en achtergrond, het zijn nu verschillende vlakken die achter mekaar liggen, de doorsnijding van de rietstengels op de voorgrond werkt net niet lekker genoeg. Het kasteel Amerongen werkt wel mooi als konijntje
Canon EOS 7D | BG-E7 Grip | 70-200 F2.8L IS | Canon 24-105 F4.0L IS | Canon 100 F2.8L IS Macro | 430EXII | Kata Bug-203 PL
Gebruikers-avatar
oso98
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 368
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2005 13:01
WoonplaatsCOLON Veenendaal

Johan en mede fotografen,

Een zeer leerzame en gezellige dag, ondanks het middag weer.

Mede dankzij het weer en de onwennigheid met de Sigma 175-500, die het overigens niet gaat worden, zijn er geen foto's van de middag die het posten waard zijn, vandaar alleen een foto van de ochtend.

Groeten,

René

Afbeelding

commentaar schoffie
Héél erg fraai!!! Prachtige herfst kleuren, mooi licht donker contrast en tegelijk heerlijk monotoon... schitterend, compliment. Mooi gebruik gemaakt van de GS lijn, mooie plaatsing met genoeg fundering, prachtig die glinstering... kortom, weinig op aan te merken. Mss nog een heel klein randje rechts croppen zodat de plaatsing nog net ff extremer wordt...
Gebruikers-avatar
mrich
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2006 21:38
WoonplaatsCOLON Gouda

Afgelopen zaterdag was voor mij een zeer leerzame en gezellige dag.
Johan had al gewaarschuwd om niet te verwachten dat je 'je beste foto zal maken tijdens de workshop' maar om toch vooral veel te experimenteren.
Uiteraard probeerde ik toch om die hele mooie paddo-foto te maken.
Met 'lekker lage F-waarde' gewerkt om zo een mooi 'geblurde' achter en (beetje) voorgrond te creeren.
Helaas...... Ik bleek op mijn monitor wel erg veel 'blur' gecreeerd te hebben :-( maargoed ik heb nu geleerd dat het beoordelen van de scherptediepte via je cameradisplay niet echt de meest betrouwbare methode is (vandaar wellicht al die DOF-tooltjes op internet)...
Tijdens de middagsessie was het (in ieder geval voor mij) 'moeilijk' weer.
Toch nog wel een aardig plaatje gemaakt met coulisen-effect...
Kortom... eindresultaat niet specta maar weer wat nuttige dingen geleerd (wat dacht je van die 'filmrolletjes-busje-omnibounce').
Verder heb ik me voorgenomen om me niet altijd meer af te laten schrikken door een beetje somber weer... Daar is met een beetje geduld best wat van te maken.

Voor diegene die hier meelezen en twijfelen of zo'n workshop wat is....
Absoluut gewoon een keer doen !!! Goede sfeer en absoluut leerzaam !


Bij deze dan nog mijn twee bijdragen....

groots & wijds [ een landschap in 'portrait']
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=58805[/img]

klein & detail [de 'enige' waar nog wat scherpte in zat]
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=58808[/img]

commentaar schoffie
grappig, is het een foutje? Ik zou namelijk beide foto's andersom verwachten gezien de titel... :wink: ik ga ze dan ook andersom bespreken, dus #2 als "landschap" en #1 als detail...

#1: schitterend!! detail in landschap, zie je hoe mooi die bomen op de achtergrond werken in vergelijking met de witte lucht als je naar links had gefotografeerd? De scherpte en het scherpteverloop is prachtig, mooie compositie, kortom prima plaat!!! ik zou wel nog wat aan de levels trekken om ietsjes meer contrast in de foto te brengen want hij komt nu nog wat feltsig over.

#2: leuk om een staand landschap te zien (herinner mijn betoog tegen de landschaps-dogma's), leuk gewerkt met de drie konijntjes (zonder dat was de foto echt saai geweest). Wat deze foto echter mist zijn verbindende lijnen de diepte in, nu worden (extra benadrukt door de horizontale hekken-lijnen en begroeide slootjes) het verschillende velden in de foto die niet verbonden zijn, daardoor mist de eenheid wat in de foto. ik zou wel nog even fiks aan de levels trekken voor wat meer contrast en kleur.
Spullen ?.... Bijzaak.... Wees creatief !!
Gebruikers-avatar
peterh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2006 17:14
WoonplaatsCOLON Reeuwijk

Hierbij mijn bijdrage. Na de workshop kijk ik ook kritischer naar mijn eigen foto's. Veel van mijn foto's heb ik afgeschreven omdat er wel een of andere eosdioot op de achtergrond staat.

laat we maar zeggen dat ik wat minimalistisch ben:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=58816[/img]


Groots en wijds, volgens de def van Johan moet er horizon zichtbaar of denkbaar zijn. Met een beetje moeite lukt dat wel. Het konijntje had even geen zin.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=58814[/img]

gr.

en nogmaals dank Johan

commentaar schoffie
#1: minder = meer, dat geldt hier zeker ook, heel mooi gespeeld met licht donker contrast, en hele mooie extreme plaatsing in de compositie. Jammer dat het onderwerp net niet lekker scherp is en dat het zwart volledig is dichtgelopen (PS?). Ik zou toch net ff wat meer tekening in het zwart hebben gezien, dat je nog net ff wat tekening van achtergrond kleuren had gezien, dat had ietsjes meer tekening gegeven, nu is het een doods zwart vlak geworden.

#2: mooie kleuren en details... en toch mis ik hier iets (een konijntje :wink:), de lijnen zijn erg fraai maar beginnen nergens en eindigen nergens... snap je als ik je zou vragen wat je me precies wil laten zien? ik denk dat je dat had kunnen voorkomen door met veel kleinere f-waarde te fotograferen en/of nog veel meer had ingezoomd op de mooie knoest op de eerste boom, dan had je meer het detail in gegaan en niet het landschap maar was de foto denk ik rustiger en duidelijk geworden
Het leukste komt nog...
Gebruikers-avatar
enternu
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2005 21:07
WoonplaatsCOLON Zwolle

schoffie schreefCOLON
commentaar schoffie
#1: zalig die kleine DOF, wat een mooi paars paddotje!! Wat mij betreft mag je nog wel iets extremer zijn: ioets meer contrast, nog een kleine randje a/d linkerkant croppen (oftewel, de paddo had nog wel meer naar links mogen staan...), en de kleuer nog ietsjes meer laten knallen... Ik neem aan dat dit met de 50mm f/1.8 gemaakt is? In dat geval was ik erg benieuwd naar het resultaat met f/2.8 of zelfs nog lager. Dan was de achtergrond nog meer geblurred geweest...
De f/2.8 versie heeft maar een halve centimeter scherptediepte op de rand van de paddestoel. Die zou je in de categorie 'kunst' nog geslaagd kunnen noemen.... ;) Ik vond hem niet geschikt.

Hier nog een bewerking waarin ik het paars iets meer opgehaald heb :
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=58824[/img]

commentaar schoffie
jammer van de f/2.8, maar de kleur is nu veel fraaier!
[size=75]EOS 350 D | BG-E3 Battery Grip | EF 24-105 L f4 IS USM | EF 50mm f1.8 I | Sigma 70-300 f4.0-5.6 APO [/size]
Gebruikers-avatar
Zorgeleos
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2006 10:01
WoonplaatsCOLON 't Gooi

Prachtige studies!

Schoffie, Johan, nogmaals hartelijk dank voor deze geweldige dag.
Hoewel jij door je werk toch heel dicht bij het vuur zit, vergeef ik je de regen voor deze keer...

Hier is mijn bijdrage:

1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=58827[/img]

Het was moeilijk kiezen uit de serie paddestoelen. Uiteindelijk heb ik voor de compositie van deze gekozen.
Ik vond het erg lastig om hier werkelijk op scherp te stellen. Moest dat op de rand? Op de lamellen? Ik koos voor de stam met het idee dat er dan in ieder geval ook een deel van de paddo's scherp moet zijn. Valt toch een beetje tegen, omdat ze van de stam af staan. Een kleiner diafragma wilde ik niet gebruiken om de achtergrond mooi zacht te krijgen.
Niet perfect scherpe paddo's geven deze compo wel iets dromerigs...

2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=58830[/img]

Tja, de foto's bij de echte weidsheid bij de rivier waren zó vaag en natgeregend, dat ik maar kies voor dit beregende bos met konijnenmos.
De studie was: zoek de lijnen. De foto zelf vind ik iets te druk geworden.

:? Let als het lukt maar even niet op de randen om de foto's en op het lettertype. Ik ben nog zoekende...

commentaar schoffie
#1: v.w.b. de scherpte zeg je het zelf al, ik zou altijd dce lamellen genomen hebben omdat dat het mooiste detail van de paddo is en je oog daar meestal vanzelf naartoe getrokken wordt. Scheprte ligt nu net niet lekker. Maar de compo en de kleur/licht is prachtig!!! Mooie extreme plaatsing daar rechtsonder, je kunt nog overwegen ietsjes te croppen zodat het zwart links wat minder prominent wordt. Verder prachtbeeld!!!

#2: duidelijk voorgrond en duidelijke lijn de achtergrond in. toch denk ik dat een staand beeld hier meer toto z;n recht was gekomen omdat je nu de bomen in de beuken laan zo afsnijdt. Wel heel fraai dat je de laan zo uit het midden hebt geplaatst, anderen zouden die jusit als onderwerp hebben genomen en hier zie je hem pas in tweede instantie. De boom op de voorgrond wijst heel mooi naar de laan maar komtwel erg groot en massaal over. Je hangt voor mijn gevoel nu een beetje tussen een ondersteunend object in de voorgrond die je de foto in moet leiden en een onderwerp met leuke achtergrond, snap je?
5D III | 24-70 II | 70-200 2.8 IS II | www.lionfoto.nl
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

JAAAAAAAAAA...... ik weet het weer (was ff zoeken)

De zeldzame zwam op de omgevallen beuk is de Kammetjesstekelzwam...
www.johanvanderwielen.nl
Tink
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2005 12:12
WoonplaatsCOLON Den Haag

Hierbij mijn foto's van zondag. Ik vond het een zeer geslaagde dag en heb het, ondanks de regen, heel erg naar mijn zin gehad. (lang leve de konijntjes! :wink: ) Helaas zijn ook bij mij de middagfoto's "in het water gevallen".
Ook van de detailfoto's zijn er een hoop qua compositie wel naar mijn zin maar niet qua scherpte. Mijn handen zijn niet zo steady en het statief niet altijd handig voor lage opnames. (die rijstzak gaat er zeker komen, evenals een afstandsbediening)

Detailfoto: geschoten met schoffies 50mm lens. Vind ik zelf de best gelukte foto. Vind de vlekkerigheid op de achtergrond iets te veel, had nog wat softer gemogen.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=58826[/img]

Groots en wijds: Met konijn en de "omlijsting" van de boom vind ik dit zelf de meest sfeervolle. Gelukkig was hier mijn lens nog niet nat... :roll:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=58825[/img]

Groetjes, Tink

commentaar schoffie
#1: heerlijke plaat!! wat is f/1.8 toch prachtig, zalige kleine scherptediepte en mooie dromerig gevoel. Ik vind het vlekkerige juist wat toevoegen hier, scherpte ligt precies goed, prachtig! ook erg mooi compo met mooi lijn, je zou ook iets schuiner nog hebben kunnen schieten zodat de boom niet weer de foto uit gaat maar jusit meer in de foto zelf blijft (denk aan "lijnen"). V.w.b. nabwerking is er nog wel wat te halen, het is nu redelijk vlak wat contrast betreft, trek nog even goed aan beide schuiven van de levels voor wat meer highlights en zwarte tinten, dat verlevendigt je foto enorm!!

#2: heel erg mooi ook!! Een prachtige portrait landschap met goede combi van voorgrond, achtergrond en coulisse werking van die boom, mooi dat die bovenste tak er nog op staat!! De scherpte is net niet helemaal lekker (als uit de hand: 1/25 uit de hand wil ook niet) en door de stronk precies in beeld te plaatsen creeer je wel een soort blokkade, mss had je het blok kunnen afsnijden rechts waardoor je tusssen blok en boom naar achteren had gekeken.... Ook hier weer even goed aan de levels trekken voor pittiger contrast!
Canon EOS 350D + Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6 + Tamron 18-200mm F3.5-6.3
Gebruikers-avatar
HaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 197
GeregistreerdCOLON 26 Sep 2005 22:59
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Leuk om eens op deze manier met fotografie bezig te zijn. Maar voor iemand die niet zo vaak in het bos rond loopt wel heel erg moeilijk hoor!

Hieronder staan 2 foto's van mij van afgelopen zaterdag. Was moeilijk kiezen. Ik ben nl. niet zo heel erg tevreden met het resultaat (en dat ligt alleen aan de fotograaf en niet aan m'n spullen of aan Johan :wink: )

Komt bij dat broer mij net voor was met z'n paarse paddo (die ik toch nog ff ga posten in reactie op ...) en Frodo met de beukenblaadjes ...

Ochtendsessie: Klein & details
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=58896[/img]

Middagsessie: Groots en weids (nou ja ...)
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=58897[/img]

commentaar
#1: WOW, wat is'tie mooi...wat een prachtige doortekening, wat een verrassende compo (kijk wel uit voor té centrale plaatsing) en wat een prachtige boomtoppen erboven... plaat is wel wat koel (auto-witbalans?), als je in RAW egschoten hebt zou ik cloudy of zelfs shade overwegen voor ene nieuwe bewerking. scherpte is prima en de prachtige bokeh rondjes maken de foto. Net ff oplichten (geheel is erg donker) en je hebt er één voor boven de schouw!

#2: mooie lijn met dat pad, je probeer met de onscherpe blaadje een doorkijkje te creeren. Nu kijkt onscherpote in de vorogrond altijd lastiger dan in de achtergrond en moet je daar dus extra voorzichtig mee zijn. de groene blaadjes boven vind ik mooi maar de onscherpe takjes rechtsonder vind ik toch wat storen. ik denk dat als je de scherpte veel meer naar voren had gelegd je een veel spannender beeld had gekregen, nu zie je waar je heen gaat maar neit waar je uitkomt, dan zie je waar je bent maar is de weg voor je onscherp/spannend/onbekend...
Christiaan

Ik ben helemaal niet nieuwsgierig, maar ik wil wel graag alles weten ;)
Gebruikers-avatar
HaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 197
GeregistreerdCOLON 26 Sep 2005 22:59
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

schoffie schreefCOLONcommentaar schoffie
#1: ...Ik neem aan dat dit met de 50mm f/1.8 gemaakt is? In dat geval was ik erg benieuwd naar het resultaat met f/2.8 of zelfs nog lager. Dan was de achtergrond nog meer geblurred geweest...
Bij F3.5 is dit al het (of beter: mijn) resultaat:
[[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=58895[/img]

commentaar schoffie
Heel fraai, de onscherpte is hier ontzettend prachtig en net dat ene scherpe randje maakt de foto... prachtige kleur. Wel is de voorgrond i.m.o. té nadrukkelijk aanwezig, ik zou zeker nog ietsjes croppen.
Christiaan

Ik ben helemaal niet nieuwsgierig, maar ik wil wel graag alles weten ;)
arwin
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2005 07:40
WoonplaatsCOLON Rheden

Hieronder de twee foto's die ik heb uitgekozen om te laten zien. Net als mijn voorgangers vond ook ik het een zeer geslaagde dag en kan ik het iedereen aanraden om ook eens met schoffie op pad te gaan!

1. De detailfoto:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=58907[/img]



2. De landschapsfoto; omdat ik over de middagfoto's nog niet erg tevreden ben (voornamelijk de regen als spelbreker) heb ik voor onderstaande gekozen.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=58908[/img]

commentaar schoffie
#1: heel erg fraai, mooieshcerpte en schitteredn die diagnoale lijn in de foto i.c.m. die krul. Prachtige monotone herfstkleur... prima plaat!! Je zou hem af kunnen maken door hem niet zo in het midden van de foto te zetten maar bijv. rechts en onder nog een randje te croppen, nu is hij scherp en centraal wat hem toch wat midner spannend maakt dan hij potentieel is.

#2: leuk dat bord als voorgrond, hij staat echter ontzettend in het midden en ontneemt mij als kijker de blik de achtergrond in. Had je hem meer a/d zijkant genomen dan had ik mee kunnen kijken met jou de beukenlaan in waardoro je echt diepte had gecreerd. Nu vind ik het een foto van een bord in het bos, ipv dat het bord als ondersteunend voorgrond object in een overzichtsfoto dienst doet...
Don't dream your life, live your dream!
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

ik heb weer prachtige foto's gezien en ben begonnen met nabespreken, jullie kunnen mijn commentaren terug vinden in je eigen posts. Van de volgende mensen hebben we nu foto's kunnen bewonderen:
  • Frodo
  • oso98
  • peterh
  • mrich
  • Tink
  • bluecupra
  • enternu
  • Hazee
  • Arwin
  • Zorgeleos
we wachten nog met smart op de pracht en praal van:
  • ritsaert
  • Pracer
  • EOS4ALL
  • muier
  • Anitatje
  • roonsmits
  • Wim
  • Rene
  • Jeffrey
www.johanvanderwielen.nl
arwin
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2005 07:40
WoonplaatsCOLON Rheden

schoffie schreefCOLONcommentaar schoffie
#1: heel erg fraai, mooieshcerpte en schitteredn die diagnoale lijn in de foto i.c.m. die krul. Prachtige monotone herfstkleur... prima plaat!! Je zou hem af kunnen maken door hem niet zo in het midden van de foto te zetten maar bijv. rechts en onder nog een randje te croppen, nu is hij scherp en centraal wat hem toch wat midner spannend maakt dan hij potentieel is.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=58934[/img]


Zoiets bedoel je?
Don't dream your life, live your dream!
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

veel fraaier al...
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
oso98
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 368
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2005 13:01
WoonplaatsCOLON Veenendaal

Johan,

De volgende keer zou ik het blad rechts verwijderen, zoiets ?

Groeten,

René

Afbeelding

commentaar schoffie
fraai, erg fraai... wat ik nu wel ineens zie is hetzij erge ruis, hetzij JPG artefacten.. kijk daar nog ff naar, zeker naast de stelen zieteht er minder fraai uit. Probeer ook nog ff met levels wat meer hooglichtjes eruit te halen want ik heb het gevoel dat het histogram niet helemaal tot rechts rijkt.
Laatst gewijzigd door 1 op oso98, in totaal 2 keer gewijzigd.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar