Need for speed

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
merlin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2006 07:39
WoonplaatsCOLON Riethoven
CONTACTCOLON

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=57416[/img]

Graag jullie mening over dit resultaat.
Tv 1/200Sec. AV F8.0 ISO Speed 160 Lens EF100-400mm f/4.5-5.6L IS USM Focal Length 260,0 mm
Canon 30D, en wat lenzenspul.
Canon Jack
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2459
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2005 19:37
WoonplaatsCOLON Beek (LB)
CONTACTCOLON

Leuke foto, maar ik mis wat scherpte en wat kleur. Vind de plaat wat flets... maar voor de rest een leuke plaat.

Gr
Jack
[url=http://www.one-eyephoto.nl]Mijn website[/url] [b][color=red]UPDATED!![/b][/color]
Verkoop je foto's op [b][url=http://submit.shutterstock.com/?ref=54595]Shutterstock[/url][/b].
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Goeie foto, zit duidelijk snelheid in. Goed meebewogen met het onderwerp.

De plaats van je onderwerp in beeld vind ik goed gekozen. Op ongeveer een derde van rechts. En duidelijk meer ruimte aan de voor dan aan de achterkant. Mooi gedaan. Jammer van dat reclame bord op de achtergrond. Reclameborden horen bij de sport, maar nu het er half opstaat geeft het voor mij een snapshot gevoel, en ik dnek niet dat dat he bedoeling is geweest. Ik dnek dat het mooier is als je de foto een beetje cropt en die er afhaalt.

Ik ben het met Jack eens dat de foto nog een beetje na bewerkt moet worden. De kleuren kunnen wat frisser. Als je naar het histogram kijkt, zijn inderdaad alle niveaus gebruikt, maar als je een beetje met gamma speelt (verhouding donkere/lichte tinten) kunje er meer uit halen. Ook saturation kun je nog even gebruiken om er iets meer kleur in te krijgen.

De scherpte ontbreekt denk ik niet in je orginele foto, maar wel een beetje in deze kleinere. Veel foto's lijken een beetje onscherp te worden na het verkleinen. Dit kun je oplossen door nog even USM te gebruiken na het verkleinen.

Ik heb eens gekeken naar je foto en ik heb de indruk dat er zeker iets van te maken is in de nabewerking:

http://www.klooster.dds.nl/Kart.jpg


Hopelijk kun je hier iets mee.
Gebruikers-avatar
merlin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2006 07:39
WoonplaatsCOLON Riethoven
CONTACTCOLON

Wat betreft de kleuren en dergelijke is het wat moeilijlk voor mij omdat ik momenteel met een laptop bezig ben. Om de kleuren echt goed te krijgen moet ik denk ik aan een gecalibreerde monitor.
Qua scherpte is de orginele foto idd een stuk beter, kun je USM nog een keer toepassen al de foto al verkleind is?
Maar met al deze tips ben ik weer een stukje wijzer, ik zal morgen eens kijken of ik het resutaat van jou kan evenaren qua kleur en reclameborden.
Canon 30D, en wat lenzenspul.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Als je de foto veel verkleind (zoals voor posting hier op het forum) zou ik altijd even USM gebruiken.... Succes ermee
Gebruikers-avatar
merlin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2006 07:39
WoonplaatsCOLON Riethoven
CONTACTCOLON

En zie hier..... het resultaat volgens de gegeven tips.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=57534[/img]

Wat me intussen wel is opgevallen is het volgende, als je je foto klaar hebt in PS en je slaat hem op voor web, dan veranderen de kleuren. De kleuren worden fletser, wat is hiervan de oorzaak?

En als ik nu het resultaat qua scherpte bekijk blijft de orginele 16bit TIF toch beter. Ik denk dat je bij het comprimeren naar JPG toch kwaliteit verliest, of heb ik het niet helemaal goed gedaan?
Canon 30D, en wat lenzenspul.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

16 bit tiff is altijd beter dan 8 bit JPG als die 16 bit TIff vanuit een 12 bit RAW is uitgerekend. Een oorzaak van de fletse kleuren kan zijn dat je foto nog op AdobeRGB staat ipv SRGB Heb ik ook mee zitten rommelen.... En bij mij is het ook regelmatig verkeerd gegaan....

Voor de scherpte kun je in PS soms ook nog sharpen Edges gebruiken. Soms geeft dit een beetje een overdreven effect, en soms net dat beetje dat je nodig had... Het betere Trial and error werk....

De kleuren en de uitsnede vind ik veel mooier. Als ik nu echt ga Mierenn****n , dan zie je rechts boven nog 2 keer de aanzet van de reclameborden. Die kun je better even wegclonen....
Gebruikers-avatar
merlin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2006 07:39
WoonplaatsCOLON Riethoven
CONTACTCOLON

Heb in een andere topic gelezen dat je de kleuren idd naar sRGB moet zetten als je je foto's op internet wilt zetten. Dit had ik niet gedaan, ik heb daar nu wat mee geexperimenteerd en ik denk dat ik daar nu uit ben.
De paaltjes rechts boven moet ik idd weghalen, in al mijn enthousiasme heb ik die over het hoofd gezien.

Qua scherpte volg ik nu ook de discussie die monteel gaande is op dit forum tussen de 100/400 IS USM (die ik gebruik) en diverse alternatieven. Tot op heden ben ik overigens heel tevreden over deze lens, vooral omdat ik het zoomberijk erg waardeer. Maar als er betere alternatieven blijken te zijn........

Al met al heb ik weer een aantal nuttige tips die ik vandaag eens in de praktijk ga proberen te brengen, met extra aandacht voor scherpte.
Het resultaat zal ik uiteraard weer laten zien.
Canon 30D, en wat lenzenspul.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Veel plezier, ik ga het proberen in de gaten te houden :-)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar