Ik zit op de basisfotocursus en heb vorige week een les over diafragma en belichting gehad. Nu had ik voorheen mijn camera (300D) altijd op automatisch staan omdat ik er echt geen verstand van heb hoe al die knopjes werken (vandaar de cursus). Nu dacht ik het hele verhaal van de diafragma en de belichting te begrijpen en ging enthousiast aan de slag. Maar ik snap er dus nog steeds niets van. Is er iemand die in "Jip en Janneke" taal kan uitleggen hoe dit nu precies werkt en waar de standen P, Tv. Av, M en A-dep voor zijn en wanneer je ze gebruikt? Ik wil ook graag weten wat de cijfertjes precies betekenen die ik in de verschillende standen in het display zie. Ik heb natuurlijk wel een gebruiksaanwijzing maar als je echt niet weet hoe het werkt dan is de gebruiksaanwijzing ook niet echt tot hulp.
Alvast bedankt!
Belichting & Diafragma
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Oei... als ik dit allemaal ga vertellen schrijf ik weer een ontzettend verhaal op (en daar ben ik al zo goed in) maar ik moet eigenlijk weg.
v.w.b. de standen zou ik bijna willen zeggen: lees de gebruiksaanwijzing van de cam nog eens goed door, daar is dat allemaal duidelijk uitgelegd.
v.w.b. de vragen over de "getalletjes" kun je o.a. de tutorial over stops eens doornemen:
http://www.eosdigitaal.nl/index.php?opt ... &Itemid=36
Verder zou ik ook aanraden om een basisboek te kopen, een hele goede is het boekje "fotografie onderweg" van Frank Muller (http://www.frankmullerfotografie.nl).
veel succes
v.w.b. de standen zou ik bijna willen zeggen: lees de gebruiksaanwijzing van de cam nog eens goed door, daar is dat allemaal duidelijk uitgelegd.
v.w.b. de vragen over de "getalletjes" kun je o.a. de tutorial over stops eens doornemen:
http://www.eosdigitaal.nl/index.php?opt ... &Itemid=36
Verder zou ik ook aanraden om een basisboek te kopen, een hele goede is het boekje "fotografie onderweg" van Frank Muller (http://www.frankmullerfotografie.nl).
veel succes
www.johanvanderwielen.nl
Vooral de tutorial die schoffie geeft, moet je de cijfertjes duidelijk maken!
Wat betreft de standen (die ook in de handleiding wel staan):
P: 'Automatisch' (wel vrijheid om de sluitertijd of belichting aan te passen, maar de camera compenseert dit automatisch met het juist diafragma). Je kunt hier dus nooit over- of onderbelichten (tenzij je de belichting aanpast, maar dan kun je nooit onder of boven die ingestelde belichting gaan).
Tv: Sluitertijdvoorkeuze: vrije keuze in sluitertijd. De camera zoekt hier zelf het goede diafragma bij. In geval van onder/overbelichting knippert het diafragmagetal.
Av: Diafragmavoorkeuze: vrije keuze in diafragma (en daarmee controle over scherptediepte). De camera zoekt hier zelf de goede sluitertijd bij. In geval van onder/overbelichting knippert het sluitertijdgetal.
M: Manual, zelf zowel sluitertijd als diafragma instellen. Volledige controle over het samenspel hiertussen. Mate van onder/overbelichten is te zien aan het verticale streepje onder het balkje met -2...1...|...1...+2
A-dep: De camera kiest een dusdanig diafragma dat alle gebruikte scherpstelpunten in het scherpe gebied liggen en kiest hier zelf de juiste sluitertijd bij.
Wat betreft de standen (die ook in de handleiding wel staan):
P: 'Automatisch' (wel vrijheid om de sluitertijd of belichting aan te passen, maar de camera compenseert dit automatisch met het juist diafragma). Je kunt hier dus nooit over- of onderbelichten (tenzij je de belichting aanpast, maar dan kun je nooit onder of boven die ingestelde belichting gaan).
Tv: Sluitertijdvoorkeuze: vrije keuze in sluitertijd. De camera zoekt hier zelf het goede diafragma bij. In geval van onder/overbelichting knippert het diafragmagetal.
Av: Diafragmavoorkeuze: vrije keuze in diafragma (en daarmee controle over scherptediepte). De camera zoekt hier zelf de goede sluitertijd bij. In geval van onder/overbelichting knippert het sluitertijdgetal.
M: Manual, zelf zowel sluitertijd als diafragma instellen. Volledige controle over het samenspel hiertussen. Mate van onder/overbelichten is te zien aan het verticale streepje onder het balkje met -2...1...|...1...+2
A-dep: De camera kiest een dusdanig diafragma dat alle gebruikte scherpstelpunten in het scherpe gebied liggen en kiest hier zelf de juiste sluitertijd bij.
-
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5315
- GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
- WoonplaatsCOLON Gouda
- CONTACTCOLON
Uhm.... sorry, maar in makkelijker "Jip en Janneke" taal dan de gebruiksaanwijzing komt het bijna niet.Dushi schreefCOLONIs er iemand die in "Jip en Janneke" taal kan uitleggen hoe dit nu precies werkt en waar de standen P, Tv. Av, M en A-dep voor zijn en wanneer je ze gebruikt ..../.... ik heb natuurlijk wel een gebruiksaanwijzing maar als je echt niet weet hoe het werkt dan is de gebruiksaanwijzing ook niet echt tot hulp.
Alvast bedankt!
Wellicht dan toch een vraag voor de cursus-leider (-ster) ??? Daar is zo'n cursus tenslotte ook voor.Dushi schreefCOLONIk zit op de basisfotocursus en heb vorige week een les over diafragma en belichting gehad
Succes,
John
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
-
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 548
- GeregistreerdCOLON 09 Okt 2004 20:52
- WoonplaatsCOLON Houthulst
Jip&Janneke is niet zo direct m'n ding....maar toch een poging:
-Een foto moet je zien als een emmer.
-De foto is goed wanneer er voldoende water in de emmer is. (voldoende water = voldoende belichting)
-Je kan de emmer vullen op 2 manieren:
--Je laat de kraan traag druppelen voor lange tijd.
--Je draait de kraan vol open voor een korte tijd.
---In beide gevallen is de hoeveelheid water hetzelfde, echter op een andere manier bereikt.
Het opendraaien van de kraan is je diafragma.
De tijd dat je de kraan openzet is je sluitertijd.
De perfecte foto is altijd een verhouding tussen de kraan en de tijd (diafragma en sluitertijd).
Het leuke aan fotografie is nu net dat die verhouding tussen diafragma (hoe ver draai ik de kraan open) en sluitertijd (hoe lang laat ik het water lopen) altijd een ander beeld oplevert.
Je vraag omtrent P, Av, ....
P: de camera stelt zelf sluitertijd en diafragma voor, door aan het wieltje voor je ontspanknop te draaien verander je de verhouding ( hier kom ik nog op terug !)
Av: Hier stel je het diafragma vast in, de camera zal zelf de passende sluitertijd uitrekenen.
Tv: Hier stel je de sluitertijd in, de camera zal zelf het passende diafragma uitrekenen.
M: Hier kies je zelf hoever je de kraan opendraait (diafragma) en hoelang die open moet (sluitertijd)
(Adep: Wanneer je bovenstaande goed begrijpt ben ik zeker dat aan de hand van de handleiding je zelf wel zal uitvlooien hoe en waarvoor dit dient...)
P: hier kom ik dus op terug zoals beloofd-->
-Ik heb helemaal geen idee welke lens je tot beschikking hebt, draai er in ieder geval iets met een brandpunt van 50mm of meer op. Liever meer dan minder en geen zoomlens als het kan.
-Als onderwerp nemen we een tuintafel boordevol met spullen en het liefst dicht op elkaar, kaarsenhouders , borden, bloemen , tassen , de koffiekan,....en niet vergeten centraal 1 kaars. ( die mag je ondertussen aansteken )
-Zorg dat je camera niet kan bewegen (een statief is hiervoor perfect, anders een vast kussen (ik gebruik hiervoor een rijstzak) of iets waardoor je camera stabiel staat).
-Verander de positie van de kaars en de camera niet meer maar zorg dat je tamelijk veel in beeld hebt!
-Kijk nu door je zoeker en richt op de brandende kaars druk de ontspanknop half in, je camera stelt scherp en in je zoeker (en op je display achteraan) zal je 2 getallen zien.
Links is je sluitertijd, rechts je diafragma. verdraai nu de draaiknop (zit voor de knop waarmee je afdrukt) naar links tot de getallen niet meer veranderen.
-Neem nu een foto!
-Neem nu een aantal foto's waarbij je telkens de draaiknop één stapje terugdraait naar rechts. (Je zal zien op het schermpje dat de combinatie tussen diafragma (kraan open) en sluiter (hoelang open) telkens veranderd).
-Neem foto's tot verder naar rechts draaien van de draaiknop geen enkele verandering in de getallen meer brengt.
-Bekijk nu deze foto's één voor één aandachtig op je PC. (Foto 1 is lange sluitertijd & gesloten diafragma, de laatste foto is korte sluitertijd met open diafragma).
Welkom in de wondere wereld...
Mvg
Patrick
-Een foto moet je zien als een emmer.
-De foto is goed wanneer er voldoende water in de emmer is. (voldoende water = voldoende belichting)
-Je kan de emmer vullen op 2 manieren:
--Je laat de kraan traag druppelen voor lange tijd.
--Je draait de kraan vol open voor een korte tijd.
---In beide gevallen is de hoeveelheid water hetzelfde, echter op een andere manier bereikt.
Het opendraaien van de kraan is je diafragma.
De tijd dat je de kraan openzet is je sluitertijd.
De perfecte foto is altijd een verhouding tussen de kraan en de tijd (diafragma en sluitertijd).
Het leuke aan fotografie is nu net dat die verhouding tussen diafragma (hoe ver draai ik de kraan open) en sluitertijd (hoe lang laat ik het water lopen) altijd een ander beeld oplevert.
Je vraag omtrent P, Av, ....
P: de camera stelt zelf sluitertijd en diafragma voor, door aan het wieltje voor je ontspanknop te draaien verander je de verhouding ( hier kom ik nog op terug !)
Av: Hier stel je het diafragma vast in, de camera zal zelf de passende sluitertijd uitrekenen.
Tv: Hier stel je de sluitertijd in, de camera zal zelf het passende diafragma uitrekenen.
M: Hier kies je zelf hoever je de kraan opendraait (diafragma) en hoelang die open moet (sluitertijd)
(Adep: Wanneer je bovenstaande goed begrijpt ben ik zeker dat aan de hand van de handleiding je zelf wel zal uitvlooien hoe en waarvoor dit dient...)
P: hier kom ik dus op terug zoals beloofd-->
-Ik heb helemaal geen idee welke lens je tot beschikking hebt, draai er in ieder geval iets met een brandpunt van 50mm of meer op. Liever meer dan minder en geen zoomlens als het kan.
-Als onderwerp nemen we een tuintafel boordevol met spullen en het liefst dicht op elkaar, kaarsenhouders , borden, bloemen , tassen , de koffiekan,....en niet vergeten centraal 1 kaars. ( die mag je ondertussen aansteken )
-Zorg dat je camera niet kan bewegen (een statief is hiervoor perfect, anders een vast kussen (ik gebruik hiervoor een rijstzak) of iets waardoor je camera stabiel staat).
-Verander de positie van de kaars en de camera niet meer maar zorg dat je tamelijk veel in beeld hebt!
-Kijk nu door je zoeker en richt op de brandende kaars druk de ontspanknop half in, je camera stelt scherp en in je zoeker (en op je display achteraan) zal je 2 getallen zien.
Links is je sluitertijd, rechts je diafragma. verdraai nu de draaiknop (zit voor de knop waarmee je afdrukt) naar links tot de getallen niet meer veranderen.
-Neem nu een foto!
-Neem nu een aantal foto's waarbij je telkens de draaiknop één stapje terugdraait naar rechts. (Je zal zien op het schermpje dat de combinatie tussen diafragma (kraan open) en sluiter (hoelang open) telkens veranderd).
-Neem foto's tot verder naar rechts draaien van de draaiknop geen enkele verandering in de getallen meer brengt.
-Bekijk nu deze foto's één voor één aandachtig op je PC. (Foto 1 is lange sluitertijd & gesloten diafragma, de laatste foto is korte sluitertijd met open diafragma).
Welkom in de wondere wereld...
Mvg
Patrick
Laatst gewijzigd door 1 op Topcat, in totaal 24 keer gewijzigd.
Wat je niet probeert, weet je niet...
[size=75] EOS--EF 28/2.8--EF 50/1.8 II--EF 65 MPE--EF 85/1.8 USM--EF 100/2.8 Makro USM--EF 200/2.8L USM-- EF17-40/4L USM--EF 70-210/3.5-4.5 USM--EFS 18-55--Tamron 2X C-AF--550EX--MR-14EX-- veel geduld -- [/size]
[size=75] EOS--EF 28/2.8--EF 50/1.8 II--EF 65 MPE--EF 85/1.8 USM--EF 100/2.8 Makro USM--EF 200/2.8L USM-- EF17-40/4L USM--EF 70-210/3.5-4.5 USM--EFS 18-55--Tamron 2X C-AF--550EX--MR-14EX-- veel geduld -- [/size]
Wellicht is de volgende link ook wel leerzaam voor jou: http://web.canon.jp/Imaging/enjoydslr/
Hier wordt de theorie die Topcat en Redmar naar voren is gebracht nog eens ondersteund door voorbeelden. Ik denk dat je vooral eens goed moet kijken naar deel 3 van deze tutorial.
Grtjs, Friso
Hier wordt de theorie die Topcat en Redmar naar voren is gebracht nog eens ondersteund door voorbeelden. Ik denk dat je vooral eens goed moet kijken naar deel 3 van deze tutorial.
Grtjs, Friso
Camera Obscura
- Dushi
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 112
- GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 22:28
- WoonplaatsCOLON Den Helder
Tijdens de les dacht ik, dit is easy, totdat ik zelf aan de slag ging De meeste cursisten hebben een compact camera dus ik kan me voorstellen dat die er misschien niet op zitten te wachten dat ik wéér met mijn vragen kom. Ook heb ik pas donderdag weer les en ik wil nu al aan de slagmusicjohn schreefCOLONUhm.... sorry, maar in makkelijker "Jip en Janneke" taal dan de gebruiksaanwijzing komt het bijna niet.Dushi schreefCOLONIs er iemand die in "Jip en Janneke" taal kan uitleggen hoe dit nu precies werkt en waar de standen P, Tv. Av, M en A-dep voor zijn en wanneer je ze gebruikt ..../.... ik heb natuurlijk wel een gebruiksaanwijzing maar als je echt niet weet hoe het werkt dan is de gebruiksaanwijzing ook niet echt tot hulp.
Alvast bedankt!
Wellicht dan toch een vraag voor de cursus-leider (-ster) ??? Daar is zo'n cursus tenslotte ook voor.Dushi schreefCOLONIk zit op de basisfotocursus en heb vorige week een les over diafragma en belichting gehad
Succes,
John
Canon 400d + 18-55mm + 75-300mm + 430EX Flash
Op http://www.photonhead.com/simcam/ kun je nog even "droogschieten". Leuke site om de interactie van diafragma en sluitertijd door te krijgen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
- JostI
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 654
- GeregistreerdCOLON 03 Feb 2006 10:59
- WoonplaatsCOLON Klijndijk (Drenthe)
- CONTACTCOLON
Na mij weken "ingelezen" te hebben op diverse forums en boeken denk ik dat ik wel begrijp hoe het in elkaar steekt en hoop ik geen domme vragen te stellen . Toch blijf ik met de vraag zitten, waarom zie ik het effect van DOF niet met mijn camera?? Ik ben nog aan het sparen voor een "echte" camera, dus tot die tijd moet ik het nog even redden met mijn 2MP Canon Powershot A60. Ik zal mijn probleem illustreren met twee foto's. Ik heb de camera op AV staan en wil met het diafragma invloed hebben op de DOF. Toch lijkt het bij mijn beide foto's alsof ik bij zowel een f/8 als f/2 een grote DOF heb. Ligt dat nu aan mijn camera of doe ik iets verkeerd. Ik snap het even niet meer. Alvast bedankt voor de moeite.boels069 schreefCOLONOp http://www.photonhead.com/simcam/ kun je nog even "droogschieten". Leuke site om de interactie van diafragma en sluitertijd door te krijgen.
Groeten, Jos
- JostI
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 654
- GeregistreerdCOLON 03 Feb 2006 10:59
- WoonplaatsCOLON Klijndijk (Drenthe)
- CONTACTCOLON
Bedankt MacEd, ik was er al bang voor. Groeten, Josmaced schreefCOLONHet grote nadeel van een compact (heel kleine sensor) is dat de scherptediepte altijd heel erg groot is. Dat is een bekend fenomeen...
-
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1137
- GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
- WoonplaatsCOLON YGT360
- CONTACTCOLON
Het wil wel eens helpen om dan iets verder te gaan staan en dan in te zoomen. Dan wil de scherptedieptewerking (scrabble!) wel eens beter worden. En in de macrostand natuurlijk, maar daar heb je niets aan bij een paard(je).JostI schreefCOLONBedankt MacEd, ik was er al bang voor. Groeten, Josmaced schreefCOLONHet grote nadeel van een compact (heel kleine sensor) is dat de scherptediepte altijd heel erg groot is. Dat is een bekend fenomeen...
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 125
- GeregistreerdCOLON 19 Dec 2004 19:55
- WoonplaatsCOLON Zaltbommel
- CONTACTCOLON
Bij alle goede raad hier al gegeven wil ik je toch graag de mijne niet onthouden. Pak je camera en de gebruiksaanwijziging, lees daar niet alleen in maar probeer ook onmiddellijk uit wat er staat. En let gelijk op de verschillen. Het beste is ook je PC (of laptop) bij de hand te hebben en de foto's gelijk terug te zien. aanschouwelijk onderwijs werkt nl. meestal het beste. Het kost je een weekend of een paar middagen maar ik heb op die manier al heel veel van mijzelf kunnen leren (en leer er nu weer dagelijks bij, door vervolgens veel van anderen op te steken op deze site.
Veel doen (en dus ook veel fout doen) is hierbij het moto denk ik zo.
Succes en neem je tijd ervoor.
Veel doen (en dus ook veel fout doen) is hierbij het moto denk ik zo.
Succes en neem je tijd ervoor.
[size=75]300D+kitlens, EF 75-300mm USMIII, EF 50 f/1,8II, Canon Speedlite 580 EX[/size]
- RenateG
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3032
- GeregistreerdCOLON 15 Jan 2005 00:20
- WoonplaatsCOLON Zaanstad
- CONTACTCOLON
[color=green][b]groetjes Renate[/b]
[size=67][i]*Canon 30D - EFS 18-55mm - EF 24-105/4,0 L IS USM - EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM - EF 50/1.8 ll -Speedlite 580EX - Falcon Eyes 6102 statief - Elinchrom D-Lite Flitsset* [/i][/color][/size]
[size=67][i]*Canon 30D - EFS 18-55mm - EF 24-105/4,0 L IS USM - EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM - EF 50/1.8 ll -Speedlite 580EX - Falcon Eyes 6102 statief - Elinchrom D-Lite Flitsset* [/i][/color][/size]
Dit is dus een vaak gehoord misverstand. Als je jezelf verplaatst en dan zo zoomt dat je steeds dezelfde kadering krijgt, blijft je DOF gelijk. In het volgende linkje wordt dat geillustreerd met voorbeelden:Mike Philippens schreefCOLONHet wil wel eens helpen om dan iets verder te gaan staan en dan in te zoomen. Dan wil de scherptedieptewerking (scrabble!) wel eens beter worden.
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/dof2.shtml
Grtjs, Friso
Camera Obscura
-
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1137
- GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
- WoonplaatsCOLON YGT360
- CONTACTCOLON
En inderdaad...ik had het kunnen weten want ik heb dat stukje al een keer eerder gelezen. Domdomdom...en op Dofmaster kun je het zelf uitrekenen. De DOF op 100mm bij 5m afstand is identiek aan 200mm op 10m afstand.Friso schreefCOLONDit is dus een vaak gehoord misverstand. Als je jezelf verplaatst en dan zo zoomt dat je steeds dezelfde kadering krijgt, blijft je DOF gelijk. In het volgende linkje wordt dat geillustreerd met voorbeelden:Mike Philippens schreefCOLONHet wil wel eens helpen om dan iets verder te gaan staan en dan in te zoomen. Dan wil de scherptedieptewerking (scrabble!) wel eens beter worden.
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/dof2.shtml
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]