fotovakschool versus fotoacademie help!

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Dana_69
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2005 12:40
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,
Het moet nu toch maar eens gaan gebeuren. Ik wil me verder gaan scholen in de fotografie om er vervolgens (een kleine) boterham mee te kunnen verdienen.
Maar welke opleiding moet ik kiezen?! Ik kom er niet uit.
Aangezien ik al eerder een HBO opleiding heb gedaan (in een hele andere richting) zou ik kunnen kiezen voor fotografische vormgeving aan de fotovakschool of aan de fotoacademie. Daarentegen heb ik het gevoel dat de vakopleiding (aan de fotovakschool)wat gestructureerder in elkaar zit, maar die is op MBO niveau. Wat is het verschil na afstuderen? Wat kun je er mee?
Daarnaast bieden beide scholen een basisopleiding. Wat is het verschil tussen die beide?
In januari zijn er open dagen, maar ik ben bang dat ik die niet (allebei) kan bezoeken. Wie heeft er ervaring met één van de twee opleidingen en de verschillende varianten en wil zijn/haar ervaringen delen?

groeten. Dana
eos 350D +Tamron AF-18-200mm XR 3.5-6.3 Di II zoom lens+canon 50mm F1.8
...in afwachting van 30D...met wat nieuw glaswerk...(geld teveel;))
wierdeau
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2004 19:12
WoonplaatsCOLON Badhoevedorp
CONTACTCOLON

Ik heb op de fotoacademie de basisopleiding gevolgd. Deze gaat wel erg uit van het nulpunt en dan alles uitleggen over de camera. Denk daarbij aan diafragma keuze en spelen met snelheid. Deze cursus wordt in een hoog tempo gegeven en kost ook wel een flink bedrag. Je kunt vergelijkbare curssusen volgen bij bv open universiteit die je dezelfde stof geven in een langzamer tempo en ook nog een stuk voordeliger.
Heb ik er spijt van dat ik hem gedaan heb? Nee dat niet maar de stof was niet hetgeen wat ik verwacht had, de extra uitleg van de docenten en hun tips gaf voor mij nog net een voldaan gevoel hierover.

De opleiding aan de fotoacademie is zeker het eerste jaar veel techniek opdrachten. Pas in de latere jaren wordt er gesleuteld aan het ontwikkelen van een eigen stijl.

Jouw eerste opmerking was dat je de opleiding wou doen om verolgens als fotograaf aan de slag te gaan. Fotografie is een vrij beroep dus daar heb je de opleiding niet voor nodig. Als je weet welke richting je op wilt in de fotografie is denkelijk de fotovakschool een betere keuze. Die gaan dacht ik al sneller over naar de technieken die je nodig hebt bij jouw keuze.
nieuwe website!
Gebruikers-avatar
fluppie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 797
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2005 11:35

wierdeau schreefCOLONIk heb op de fotoacademie de basisopleiding gevolgd. Deze gaat wel erg uit van het nulpunt en dan alles uitleggen over de camera. Denk daarbij aan diafragma keuze en spelen met snelheid. Deze cursus wordt in een hoog tempo gegeven en kost ook wel een flink bedrag. Je kunt vergelijkbare curssusen volgen bij bv open universiteit die je dezelfde stof geven in een langzamer tempo en ook nog een stuk voordeliger.
Heb ik er spijt van dat ik hem gedaan heb? Nee dat niet maar de stof was niet hetgeen wat ik verwacht had, de extra uitleg van de docenten en hun tips gaf voor mij nog net een voldaan gevoel hierover.

De opleiding aan de fotoacademie is zeker het eerste jaar veel techniek opdrachten. Pas in de latere jaren wordt er gesleuteld aan het ontwikkelen van een eigen stijl.

Jouw eerste opmerking was dat je de opleiding wou doen om verolgens als fotograaf aan de slag te gaan. Fotografie is een vrij beroep dus daar heb je de opleiding niet voor nodig. Als je weet welke richting je op wilt in de fotografie is denkelijk de fotovakschool een betere keuze. Die gaan dacht ik al sneller over naar de technieken die je nodig hebt bij jouw keuze.
Klopt helemaal ik heb jaren terug fotovakschool gedaan was toen nog gesplitst. Heb de richting reportagefotografie gedaan (met dit diploma mocht je alleen reportage's maken) dus niet zeggen ik ben studiofotograaf. Maar de tijden zijn veranderd :lol:Denk als je voeldoende ondergrond hebt en je gaat een jaartje om bepaalde technieken te leren.

Je reeds voldoende in je mars hebt om je in te schrijfen bij de KvK en je eigen bedrijfje te beginnen. Wat trouwens nu ook al mag zoals Wierdeau al aangaf het is geen beschermde titel meer
Canon 1D en een zwart ding met de naam 1D markII en nog een heleboel meer
Gebruikers-avatar
Dana_69
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2005 12:40
CONTACTCOLON

Bedankt voor jullie reacties!
Wat ik hieruit begrijp, zou de fotovakschool de beste optie zijn voor mij. Ik begrijp ook dat een diploma niet nodig is om je te vestigen als fotograaf.
Hoe gaat dat in de praktijk? Word je niet serieuzer genomen in het vak als je dat wel hebt? Of is het gewoon zo dat als jouw werk mensen aanspreekt en er dus een markt voor is, dat dat voldoende is?
Ik denk wel dat dit eerder geldt voor studiowerk (particulier), dan voor commerciëel werk, of zit ik daar naast?
Dana
eos 350D +Tamron AF-18-200mm XR 3.5-6.3 Di II zoom lens+canon 50mm F1.8
...in afwachting van 30D...met wat nieuw glaswerk...(geld teveel;))
wierdeau
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2004 19:12
WoonplaatsCOLON Badhoevedorp
CONTACTCOLON

Voor het begin is het wel aardig als je kunt zeggen dat je studeert aan foto(vakschool/academie). Uiteindelijk gaat het erom dat je je eigen klantenkring maakt en behoud. Daarbij geldt ook dat klanten vaak sneller tevreden zijn dan jij bent en een lading artisitieke bagage vaak niet werkt.

Als voorbeeld, kijk maar in bedrijfsblaadjes wat daar voor een foto's in staan van "kantoor"mensen. Crea vaak 0 en tevredenheid vaak 8.

Welke kant wil je eigenlijk op???
nieuwe website!
Gebruikers-avatar
Dana_69
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2005 12:40
CONTACTCOLON

wierdeau schreefCOLONVoor het begin is het wel aardig als je kunt zeggen dat je studeert aan foto(vakschool/academie). Uiteindelijk gaat het erom dat je je eigen klantenkring maakt en behoud. Daarbij geldt ook dat klanten vaak sneller tevreden zijn dan jij bent en een lading artisitieke bagage vaak niet werkt.

Als voorbeeld, kijk maar in bedrijfsblaadjes wat daar voor een foto's in staan van "kantoor"mensen. Crea vaak 0 en tevredenheid vaak 8.

Welke kant wil je eigenlijk op???
Tja, dat is een goede vraag...ik neig erg naar portretfotografie. Ik vind het erg leuk om mensen te fotograferen. Het liefst zo spontaan mogelijk, geen modellenwerk, maar de buurvrouw van de hoek. Kinderen vind ik ook heel leuk om te doen...En bewerkingen maken in photoshop (die houden me uren van de straat).
Ik denk dat ik me eerst maar eens in ga schrijven voor de basisopleiding, wie weet dat er dan vanzelf goede ideeën boven komen drijven.
eos 350D +Tamron AF-18-200mm XR 3.5-6.3 Di II zoom lens+canon 50mm F1.8
...in afwachting van 30D...met wat nieuw glaswerk...(geld teveel;))
wierdeau
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2004 19:12
WoonplaatsCOLON Badhoevedorp
CONTACTCOLON

Ik weet niet waar je woont, maar als het in de buurt is kan je de studiemap eerst eens inkijken. Of ga langs de academie en vraag er om. Tis een dure opleiding en als ik je zo hoor en je album bekijkt heb je al aardig wat ervaring.
nieuwe website!
Gebruikers-avatar
Dana_69
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2005 12:40
CONTACTCOLON

Hartstikke bedankt voor het aanbod, maar zaterdag is de open dag, dus ik ga daar mijn licht even opsteken.
Vooralsnog gaat mijn voorkeur nu uit naar de basisopleiding van de fotovakschool. Die is 7 hele dagen verdeeld over 3 maanden...daarna kan ik altijd nog beslissen hoe en waar ik verder ga.
gr. Dana
eos 350D +Tamron AF-18-200mm XR 3.5-6.3 Di II zoom lens+canon 50mm F1.8
...in afwachting van 30D...met wat nieuw glaswerk...(geld teveel;))
Gebruikers-avatar
Dana_69
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2005 12:40
CONTACTCOLON

Ik heb de keus gemaakt.
Over twee weken start ik met de basisopleiding aan de fotovakschool. Volgens mij een nononsens opleiding en heel toegankelijk. Sprak míj meer aan dan de fotoacademie... Toch goed dat er open dagen bestaan :D
eos 350D +Tamron AF-18-200mm XR 3.5-6.3 Di II zoom lens+canon 50mm F1.8
...in afwachting van 30D...met wat nieuw glaswerk...(geld teveel;))
P30D
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 13:56
WoonplaatsCOLON Gelderland

Dana_69,

Als het goed is heb je de basisopleiding nu bijna afgerond. Hoe is e.e.a. bevallen?
Canon Eos 600D, Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II, Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM, Velbon P-Max | Canon Powershot SX 230 HS
Gebruikers-avatar
Marx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1667
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 12:29
WoonplaatsCOLON Noord Holland

Toevallig, ik ben afegelopen week naar de open dag geweest van de fotovakschool te amsterdam.

Ik kwam voor een basisopleiding en na een babbel en een introductieles (waar ik overigens ook al van leerde), kwam ter sprake of ik eerste de basisopleiding zou gaan doen of meteen de volle opleiding.

Verstandiger is om eerst de basisopleiding te doen, omdat je alles opnieuw uitgelegd wordt, een stukje herhaling is inderdaad niet leuk, maar het geeft hen wel de zekerheid dat je weet waarover je praat.

Ik ken de begrippen diafragma en sluitertijd, ik weet wat ze doen, maar bijvoorbeeld expres overbelichten heb ik van gehoord, maar weet niet precies hoe ik dat doen moet.

Daarom besloten om de basisopleiding te gaan doen op zaterdag, start per augustus voor mij.
frakato
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2005 02:46
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

marx schreefCOLONToevallig, ik ben afegelopen week naar de open dag geweest van de fotovakschool te amsterdam.

Ik kwam voor een basisopleiding en na een babbel en een introductieles (waar ik overigens ook al van leerde), kwam ter sprake of ik eerste de basisopleiding zou gaan doen of meteen de volle opleiding.

Verstandiger is om eerst de basisopleiding te doen, omdat je alles opnieuw uitgelegd wordt, een stukje herhaling is inderdaad niet leuk, maar het geeft hen wel de zekerheid dat je weet waarover je praat.

Ik ken de begrippen diafragma en sluitertijd, ik weet wat ze doen, maar bijvoorbeeld expres overbelichten heb ik van gehoord, maar weet niet precies hoe ik dat doen moet.

Daarom besloten om de basisopleiding te gaan doen op zaterdag, start per augustus voor mij.

hier ook, start in aug in boxtel
[size=42]D200 | Nikkor 12-24 AF-S F4 | Sigma 30mm F1.4 [color=gold]EX[/color] DC HSM | Nikkor AF-S 70-200 F2.8 VR | Nikon TC-17 E II | Soligor Tussenringen | SB800 | en nog meer zooi[/size]
Gebruikers-avatar
Dana_69
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2005 12:40
CONTACTCOLON

Hoi,
Ik ben uiteindelijk later gestart dan gepland, omdat de groep niet vol zat. Ben ook overgestapt van Amsterdam naar Rotterdam en heb inmiddels drie dagen achter de rug. Het is leuk. (ondanks wat organisatorische knulligheden) Je leert vooral door veel te doen en naar elkaars foto's te kijken, in combinatie met de noodzakelijke theorie. Ik ben van plan om de vakopleiding er achteraan te doen...dat zegt genoeg denk ik!
Succes in augustus jullie!
groetjes, Dana
eos 350D +Tamron AF-18-200mm XR 3.5-6.3 Di II zoom lens+canon 50mm F1.8
...in afwachting van 30D...met wat nieuw glaswerk...(geld teveel;))
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Loop te dubben, ook voor basisopleiding in boxtel maar zijn toch weer een boel centjes
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
TomR
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2005 20:02
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Ik heb woensdag mn intake gesprek @ de FVS in Apeldoorn voor de vakopleiding, basis wil ik overslaan, zonde van mijn geld.
Real urbex photography > [ [url=http://www.decayedplaces.nl]DecayedPlaces.nl[/url] ] < Real urbex photography
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

En ik blijf me afvragen hoe belangrijk dat papiertje (lees: diploma) nu eigenlijk is om ergens binnen te komen.

Een goeie portfolio lijkt me veel doorslag-gevender.

Ik vergelijk het met de muziek, wat mijn vak is.

Mijn klasgenoten van het conservatorium hebben alle diploma's op zak. Ik ben vroegtijdig afgehaakt i.v.m. een emigratie naar Australië. Ik heb dus geen diploma.

Al mijn klasgenootjes werken (sinds ze van school af zijn) als autoverkoper, pianostemmer, vrachtwagenchauffer en supermarkt medewerker, om zo maar even een paar richtingen te noemen.

Ik werk al vanaf mijn 17e beroepsmatig in de muziek.

Met fotografie lijkt mij dat precies eender te liggen.

Iemand met een diploma zal zeker de theorie kennen. Maar dat betekent nog niet dat ze in de praktijk mooie foto's kunnen maken. Daar is namelijk creativiteit en talent voor nodig. En dat zijn twee dingen die je niet kunt leren.

Iemand zonder diploma of foto-vakopleiding kan in de praktijk dus mooiere foto's maken als iemand die wel een opleiding heeft genoten maar geen talent heeft.

Als ik een fotograaf zou zoeken dan is het eerste waar ik naar kijk toch zeker wel de portfolio van de betreffende persoon, en niet de kwalificaties.

Ik betwijfel daarom ten zeerste of je jouw kansen om "een boterham te kunnen verdienen" met fotografie (zoals je zelf schrijft) hiermee vergroot.

Kwaad kan een opleiding uiteraard zeker niet, het verbreed je kennis over fotografie en alles daar omheen. Maar ik denk dat je jezelf niet blind moet staren op dat éne papiertje.

Gr. John :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
JackManson
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 449
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2005 21:59
WoonplaatsCOLON Eersel

@musicjohn
Nounou, dat klinkt wel heel erg van 'je hebt het of je hebt het niet' en ik ben het daar zeker niet mee eens.
Natuurlijk is het prettig als je een natuurtalent bent en er zullen er ook zijn die het misschien nooit leren.
Maar voor het gros geldt volgens mij toch oefening baart kunst. En is, ook in de fotografie of ander creatieve beroepen, er altijd wel een acceptabel niveau te halen door hard werken, toewijding en training. (Amerikanen zullen hier vast een mooi spreekwoord voor hebben)

Een vakopleiding fotografie kan je zowel kennis bijbrengen als stimuleren om er veel mee bezig te zijn. Velen (waaronder ik) hebben met name dat laatste hard nodig.
Ik had verder het geluk dat mijn eerste leraar zo'n enthousiasteling was die iedereen bleef motiveren, ook al waren de ingeleverde resultaten vaak bagger en was de motivatie bij de cursisten regelmatig zoek.
Aan het eind van het jaar was er genoeg materiaal voor een mooie expositie.
1D MkIII | EF 50 1.8 | EF 85 1.8 | | EF 70-200 2.8 L IS | 580 EX II
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik ben benieuwd of musicjohn na 3 jaar nog dezelfde mening heeft. :wink:
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
Mijkeltje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2007 17:55
WoonplaatsCOLON Zutphen
CONTACTCOLON

Ik vind 't gewoon heerlijk om niet 't wiel telkens opnieuw uit te hoeven vinden, om contacten en ervaringen op te doen en ja, om straks ook gewoon met 'n papiertje te kunnen wapperen.
Voor mij heeft dat wel een persoonlijke meerwaarde en ik merk dat mensen in mijn omgeving ook liever een fotograaf hebben die een opleiding heeft gedaan, dan een fotograaf zonder opleiding.
Het is niet strikt noodzakelijk natuurlijk, laten we eerlijk zijn, maar 't kan deurtjes wel nét even iets makkelijker openzetten of mensen nét even over 'n drempeltje helpen...
[size=67]Camera+toebehoren+creativiteit[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Juist, netwerking en de positieve invloed die medestudenten en docenten op je kunnen hebben. :wink:

Techniek is te leren in een achterkamertje, creativiteit ontwikkel je het best door kruisbestuiving.

Nodig (in absolute zin) is het niet, maar waarom zou je het moeilijker maken dan nodig.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar