Tips gevraagd: foto's van boeken

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Vraagje van mijn vader. Hij wil voor een presentatie wat dia's van pagina's uit een boek hebben. Intussen heeft bij een ISO-400 diafilm gekocht, en ze hebben een eenvoudige camera. Statief kon hij niet vinden, maar ik heb al gezegd dat dat wel handig is!
verder dacht hij aan zonlicht, maar dan niet direct, bijv als de zon net achter een muurtje is verdwenen of zo. Ik suggereerde een eenvoudige lichttent van een wit laken.

Iemand nog tips? De dia's moeten op 6 januari vertoond worden.
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
wierdeau
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2004 19:12
WoonplaatsCOLON Badhoevedorp
CONTACTCOLON

Zorg dat je achtergrond donker, of liefst zwart is.
Maarruh andere vraag....is scannen geen idee?
nieuwe website!
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

wierdeau schreefCOLONZorg dat je achtergrond donker, of liefst zwart is.
Maarruh andere vraag....is scannen geen idee?
Bij gebrek aan een scanner... nee..
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Cyberon
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2005 23:25
WoonplaatsCOLON Oss - NL

Fokke,

Ik ken het budget niet, maar wat je ook nog kunt doen is gewoon schieten met je digitale camera (meteen resultaat en je kunt nog nabewerken) en de geschikte foto's bij een vaklab op dia laten zetten.
[size=75]CANON EOS 350D - Sigma 18-50mm, Sigma 55-200mm, Tamron 28-75mm, Canon 50mm II, Speedlite 580 EX[/size]
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Cyberon schreefCOLONFokke,

Ik ken het budget niet, maar wat je ook nog kunt doen is gewoon schieten met je digitale camera (meteen resultaat en je kunt nog nabewerken) en de geschikte foto's bij een vaklab op dia laten zetten.
Is ook een idee, maar:
- het boek is bij mijn ouders, en de camera met diafilm ook
- zij wonen redelijk ver weg (100 km of zo)
- het is bedoeld als een low-budget opzetje, als foto's bij een presentatie voor een hobby-club (fries-taligen)

Eigenlijk wil mijn vader dus gewoon zelf die foto's maken, maar dan wel zo goed mogelijk! Ik ben dus alleen wat tips voor hem aan het verzamelen, da's alles.
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Fokke,

ik heb dit in het verleden een paar keer moeten doen voor een vriendin: een diapresentatie met oude foto's en stukken uit boeken.

Wat ik altijd deed (met m'n oude pentaxje):

Gewoon binnen in een redelijk lichte omgeving (geen kunstlicht). De sluitertijd mag best wat langer zijn, de meeste boeken liggen redelijk stil ;-).

Ik ben altijd van de belichtingsautomaat uitgegaan, belichting is dan ok.
Voor details moest ik gebruik maken van een tussenring omdat m'n 50 mm lens geen macro heeft.

Erg handig is een statief waar je de middenzuil kunt omkeren, zodat de camera onder het statief hangt.

De boeken en foto's plat neerleggen, en eventueel met papierklemmen/ gewichten of wat dan ook zo plat mogelijk proberen te krijgen. Boeken echt parallel aan de camera.

Altijd iets binnen de rand proberen te fotograferen, dia's zijn moeilijk te croppen ;-) (al heb ik zwart tape waar dat wel mee kan). En dia's waarop je de randen van boek of foto ziet zijn niet mooi.

Onmisbaar hulpstuk: de draadontspanner!

Sorteer vooraf de objecten op grootte, scheelt veel instelwerk.

Kijk uit voor de schaduw van de statiefpoten!

Bij repro's van oude foto's: details uit foto's doen het altijd erg goed.

Veel succes (je vader dan)

ps: ik bedenk me net dat ik wel een zwart-wit diafilm gebruikte, is wel iets makkelijker met witbalans natuurlijk.
Hou er rekening mee dat dia's laten ontwikkelen tegenwoordig best wel lang duurt.

Henk
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar