Groepsportret.

Voor alle foto's die in een (thuis)studio omgeving zijn gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Hoi iedereen,

gisteren heb ik foto's gemaakt van mijn dochter met haar verloofde, haar aanstaande schoonzusje en haar vriend . Het eindresultaat moest een simpele, frisse foto zijn die als kerstkado gegeven kon worden. Het was leuk om te doen en ik hoop dat iedereen tevreden is met het resultaat. Ik plaats hierbij één van de foto's die het uiteindelijk geworden zijn. Ik heb er veel van geleerd, onder andere dat ik haren en kleding in de gaten moet houden en dat ook hangertjes bij de dames zichtbaar of onzichtbaar moeten zijn. Ik vind zelf de hanger bij het meisje rechts, die maar half in beeld is, storend. Ik heb het niet gezien toen ik de foto maakte, en gelukkig vonden de mensen zelf het geen probleem. Wat me zelf opvalt aan deze foto is dat de schaduw in de achtergrond toch nog wat donker uitvalt. Ik vind het wel leuk als er wat schaduwachtigs in de achtergrond is, maar dit vind ik eigenlijk iets teveel. Volgende keer haal ik de groep wat verder naar voren, zou dat het probleem oplossen? Ik vind zelf ook de achtergrondkleur niet zo mooi, ik had denk ik toch liever wit gehad. Maar ik heb twee studiolampen, zou ik dan de achtergrond wit kunnen krijgen en toch mijn modellen goed belicht? En wat vinden jullie van deze foto? Kan iemand me tips geven waardoor het beter kan? Ik sta open voor alles......

Groetjes,
Elsbeth.

49285

Laatst gewijzigd door 1 op madelief, in totaal 13 keer gewijzigd.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik denk dat zij niet zo pietlutterig kieskeurig zijn als jijzelf en er heel blij mee zijn. Dat zou ik ook zijn! :)
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Dankjewel, Jonggolde....
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Marco van Eck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 21:09
WoonplaatsCOLON Uden
CONTACTCOLON

Hoi Elsbeth,

Ja, best lastig mensen fotograferen. Je moet echt "alles" zien op het moment van afdrukken. Haren, kleding, attributen als hangers, achtergrond, houding, evenwicht/verhoudingen en zo kunnen we nog wel even door gaan.

Dat gezegd hebbende vind ik dat je een heel erg leuke en frisse foto heb neergezet! Dat was het doel van je foto en daar ben je naar mijn idee prima in geslaagd.

Om de achtergrond perfect wit te krijgen zul je de groep verder van de achtergrond af moeten plaatsen en zal je hier extra licht op moeten laten vallen. Hiervoor heb je vaak twee extra lampen nodig om het licht evenredig op de achtergrond te laten vallen. Meer ruimte dus en separaat licht op de achtergrond.

Het hangertje bij het rechter meisje (voor ons links) stoort mij niet, als deze precies in het midden had gehangen dan was dit raar geweest. Immers staat het model schuin van jou weggedraaid, als het hangertje precies in de v-hals van de blouse had gehangen dan was er iets raars met de zwaartekracht aan de hand. Wel vind ik het minder dat het sluitinkje zichtbaar is, deze had achter haar nek moeten zitten.

Als laatste puntje zou je nog kunnen kijken naar verhoudingen. De heer rechtsachter (voor ons links) komt er het slechts van af qua ruimte. Hierdoor lijkt hij smal. Dit heeft ook te maken met de lengte van de dame die naast hem staat. Vanuit zijn perspectief had hij een klein stapje naar rechts moeten doen zodat het geheel in evenwicht was. De foto had dan iets breder genomen moeten worden.

Maar dat zijn details. Een geheel witte achtergrond vind ik niet mooi en doet steriel aan, niet echt fris... dus of je hier voor moet gaan...

Nogmaals prima foto, mag gezien worden.
Groet, Marco

Flickr
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Dankjewel voor je uitgebreide commentaar, Marco, daar ben ik heel blij mee. Ik moet nog heel veel leren op dit gebied, en met name je uitleg over het evenwicht in de groep, dus het feit dat mijn arme aanstaande schoonzoon er wat betreft de ruimte wat bekaaid vanaf komt is iets wat ik volgende keer goed in de gaten ga houden.

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Marian Korte
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2014 17:05
CONTACTCOLON

Hoi Elsbeth, meerdere mensen tegelijk schieten is niet gemakkelijk!
En ja dan zie je vaak achteraf iets dat je denkt...mmm..niet gezien.
Ik schiet altijd wat foto's en lees ze dan meteen in de mac in. En dan met z'n allen even kijken of we iets over het hoofd zien:)
Met 2 lampen zal je altijd wel wat schaduw houden en heb je idd nog 1 extra lamp nodig om die weg te krijgen.
De mensen iets verder weg zetten helpt wel, maar zal het niet geheel oplossen.
Toch vind ik deze schaduw niet storend hoor!
De foto zou idd van mij ook iets frisser kunnen.
De blouse van de dame rechts heeft een creme tint waardoor dit niet lekker kijkt bij de witte blouse.
Ik zou deze persoonlijk witter maken. Ik weet niet of je daar handig in bent?
Maar ik zou de blouse selecteren, dan via selectieve colors het witte kanaal nemen, en de geel tint eruit halen.
Is zo gedaan en dan oogt de foto meteen frisser.
De gehele foto zou van mij een iets wat warmere kleurtoon mogen krijgen, dan is hij helemaal af:)
Have fun in life :)
www.mariankorte.nl
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Leerzaam om mee te lezen met dit topic. Je merkt dat ervaren ogen veel meer zien :D

Ik vind het een net groepsportret wat netjes belicht is met twee lampen. Schaduwen storen mij niet en geven foto de juiste diepte mee.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Anoniem 4

Het belangrijkste is wel gezegd inmiddels. Voor een lichtere achtergrond heb je alleen al daarvoor twee lampen nodig. Een grotere afstand tot de achtergrond vermindert schaduwen.
De groep had vooral links een beetje meer ruimte kunnen gebruiken.
Ja en achteraf zie je vaak pas van die kleine dingetjes die net even anders hadden kunnen zijn. Neem van mij aan, dat ga je nog vaker meemaken. Je gaat letten op het ene dat de vorige keer fout ging en dan is het nu iets anders wat aan je aandacht ontsnapt is.
Voor een groepsportret dat met twee lampen is uitgelicht, vind ik het een prima resultaat.
In tegenstelling tot Marian vind ik de kleurbalans prima en hoeft die voor mij niet warmer.
Ook wil ik je een compliment maken voor de bril. Geen reflectie en heldere ogen erachter.
Toch kun je in de nabewerking nog wel iets verbeteren, maar dat vraagt toch om een behoorlijke kennis van Photoshop. Zeker de moeite waard om je ook daarin te verdiepen.
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Mooie poging hoor!

Lampen op de achtergrond is al genoemd.

Omdat je graag wil leren nog minor detailpuntjes;

- Probeer de dames zo te laten kijken dat er geen plooien in de nek zijn
- het meisje met de bril op heeft vochtige ogen - daar zou je een druppel die reflecteert uit kunnen shoppen
- nu heeft overduidelijk enkel de dame rechts wat visagie gehad, dat is *live* niet erg - maar op een foto is het contrast wat groot. Dame links had wat lippenstift op mogen doen (of de dame rechts minder...)
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Mooi resultaat!
Van mijn kant eigenlijk op of aanmerkingen, ik zou hier blij genoeg mee zijn :-)
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Dankjewel, iedereen. Ik ben heel blij met alle tips. Er zijn heel wat dingen bij waarvan ik nu denk : Hé, ja... niet gezien......
Marian, ik had het inderdaad gezien, dat de éne blouse wat geler was dan de andere. Ik heb er niet aan gedacht dat met Photoshop aan te passen, daar ga ik volgende keer wel aan denken.
Illuminatus, er zat wel een reflectie in de bril, hoor, maar die heb ik met Photoshop weggewerkt. Was nog best een klus maar foutjes verdoezelen heb ik intussen wel een beetje geleerd.... :)
Hari, die lippenstift is een goeie tip. Het schoonzusje van mijn dochter ziet er altijd tiptop uit, mijn dochter is daar niet zo mee bezig. Ik had me al vaag afgevraagd of ik daar iets mee kon zodat het contrast iets minder groot was. Jij brengt denk ik een oplossing. En nekplooien komen ook op het lijstje.....

Iedereen nogmaals bedankt,

groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Marian Korte
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2014 17:05
CONTACTCOLON

Madelief, digitale visagie is ook handig hoor:) en heel subtiel aan te brengen.
Have fun in life :)
www.mariankorte.nl
Anoniem 4

Is goed te doen, maar het moet wel bij de persoon passen.
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Hoi,

Marian, ik heb dat weleens geprobeerd maar ik ben daar dus absoluut niet goed in. Ik kan het in het echt niet goed en met PS al helemaal niet... het blijft er naar mijn idee heel raar uitzien. Maar het zou een oplossing kunnen zijn. Alleen zou ik het dan zo moeten doen dat mijn dochter het ook mooi zou vinden..... en dat zou weleens een probleem kunnen zijn.
Want Illuminatus heeft gelijk, het zou bij haar moeten passen en ik heb geen idee wat ze dan zou willen..... :)

Bedankt voor het meedenken, en misschien dat ik me toch eens bezig zou moeten houden met het make-uppen ( is dat een woord? ) met Photoshop, ik denk dat daar best tutorials over te vinden zijn.

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Marian Korte
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2014 17:05
CONTACTCOLON

Ben ik helemaal met je eens. Want iemand voor een shoot ineens gaan opmaken en laten poseren, zal de persoon onwennig maken.
Ik zal mijn tutorial eens opzoeken voor je:)
En dan kan je het echt heel subtiel in lagen doen, dus je kan altijd minderen als de persoon het teveel zou vinden.
Have fun in life :)
www.mariankorte.nl
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Dankjewel, dat zou fijn zijn... en altijd leuk om eens te proberen!

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Mensen moeten op de foto staan zoals ze zijn.
Als eentje veel make up draagt, en iemand niks (of zo goed als niks) dan is dat zo.
Ook als ze naast elkaar staan dan hoeft dat niet te matchen naar mijn idee.
Een portret zou op realiteit gebaseerd moeten zijn, niet op kunst/gelijkheid/opsmuk.

Dat wilde ik toch even delen :-)
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

MichielBroerse schreefCOLONMensen moeten op de foto staan zoals ze zijn.
Als eentje veel make up draagt, en iemand niks (of zo goed als niks) dan is dat zo.
Ook als ze naast elkaar staan dan hoeft dat niet te matchen naar mijn idee.
Een portret zou op realiteit gebaseerd moeten zijn, niet op kunst/gelijkheid/opsmuk.

Dat wilde ik toch even delen :-)
Als je puur wil registreren heb je helemaal gelijk. Volgens mij ligt er aan dit portret een idee ten grondslag en dan zijn het nuttige tips om een mooie "gebalanceerd" geheel te krijgen.

Als ik gevraagd word om een foto van iemand te maken en de spinazie van gisteren zit nog tussen zijn tanden zal ik ook vragen dit even weg te halen, dan houd ik mij ook niet aan de realiteit :D
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Anoniem 4

Bij een portret bespreek je dit soort zaken vooraf met je "klant". Haar/zijn wil is bepalend, want die bezit ook het portretrecht.
De fotograaf geeft aan wat mogelijk is, ook qua retouche en de klant kiest.
Het eindresultaat moet voor beiden bevredigend zijn.
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Rijk,

Daar geef ik je ook wel gelijk in.
De meeste mensen zullen toch ook netter gekleed komen dan ze normaal thuis op de bank hangen.
Maar make up gaat denk ik verder dan dat, dat is persoonlijkheid, en een hele bewuste keuze of ze het gebruiken en hoeveel.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar