Lightroom tonecurve: hoe doe ik dit?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

Ik ben de laatste tijd een beetje met presets aan het spelen in lightroom (5). Nu kwam ik eentje tegen, waarbij ik onderstaande tonecurve zag:
Afbeelding

Nu wil ik niet blind iemand anders zijn presets gaan toepassen op mijn foto's, ik wil zelf weten wat er gebeurd en aan de hand van die presets nieuwe ideeën op doen.
Echter, als ik zelf ga klooien met curven krijg ik dit niet voor elkaar.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit voor elkaar krijg? (met name dat het lijntje links bij de blacks niet linksonder begint maar een stuk hoger)
It's not the quality of the pots that makes food taste good
Anoniem 4

Dat is niet moeilijk. Klik op het icoontje rechtsonder. Dan verschijnt er aan beide uiteinden van de lijn een klein vierkantje.
Die kun je nu verschuiven. Verder kun je op iedere plek op de curve een nieuw vierkantje klikken (meerdere zelfs) en vervolgens verschuiven.
Als het naar je zin is, klik je weer op het icoontje rechtsonder en kom je weer in de oorspronkelijke modus.
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

Bedankt! Dat is inderdaad makkelijk! Had niet gezien dat dat icoontje ook een knopje is :)
Het lukte maar niet om erop te googelen (geen idee welke keywords ik moest gebruiken voor het vierkantje linksonder omhoog te doen).

Gebruik je het zelf ook wel eens? En waarvoor dan? Er zit waarschijnlijk nog zoveel kracht in Lightroom om tot een 'eigen' stijl te komen...
It's not the quality of the pots that makes food taste good
Anoniem 4

Voor snelle bewerkingen gebruik ik dit wel, maar meestal ga ik na wat basishandelingen in LR naar Photoshop omdat ik daarin met lagen kan werken.

In datzelfde venster zit overigens nog een knopje dat vaak niet als zodanig wordt herkend, maar heel handig is, namelijk dat kleine rondje links boven. Klik daarop en dan zie je boven en onder pijltjes daarbij verschijnen. Ga nu met je muisaanwijzer naar een kleur in je foto en beweeg je muis met ingedrukte linkermuisknop naar boven en beneden en zie hoe de geselecteerde verandert.

Veel plezier met het ontdekken van Lightroom.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar