Roep er eens wat van!

Wilde dieren, dierentuinshoots, vogels, huisdieren, kortom alle dieren groot en klein mogen hier geplaatst worden

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
JacoHavelaar
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2015 11:28
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding
6
Afbeelding
7
Afbeelding
8
Afbeelding
9
Afbeelding

Zoals je ziet kom ik aardig dicht bij de dieren, voor mij is dat 'half the fun'. Wil ik bij benadrukken dat de dieren niet gestoord worden in hun eigen leefomgeving, alles is vanaf een pad genomen.
Canon 7d mkII - Canon 50mm f/1.8 II - Canon 18-135mm f/3.5-f.5.6 IS - Tamron 70-200mm f/2.8 VC USD - Tamron 17-50mm f/2.8 - Sirui N-3004X - Sirui K-40X - Lowepro Flipside 400
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

Nou vooruit dan maar :-)

voorop gesteld dat ik nog nooit een stuk wild voor de lens heb gehad, kan ik me voorstellen dat het niet eenvoudig is dit spul te platen. En dat is ook wel een beetje te zien aan de foto's. Op een aantal platen (bv n0.1) stoort de voorgrond een beetje. En de kleine zwijntjes zijn wel erg schattig, maar ook wel erg klein waardoor het geheel een beetje een zoekplaatje wordt. Kleuren mogen voor mij hier en daar wel wat pittiger. Mooi om te zien dat er nog zoveel moois rondloopt in de Hollandse natuur. Dus, nette reeks, leuk om naar te kijken met nog ruimte voor verbetering :-)

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Ben het met Michiel eens. Het onderwerp valt weg in de achtergrond.
Verder zijn de foto's allemaal centraal genomen, wellicht eens in de nabewerking stoeien met de regel van derden / verschillende crops
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Ik vind het al waanzinnig dat je dit allemaal gezien hebt EN weten te fotograferen. Fotografisch kan het nog wel een tikkie beter natuurlijk, maar een leuke serie.
JacoHavelaar
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2015 11:28
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Bedankt voor de reacties!

En we zijn meteen bij de crux, wat is de beste manier om op deze manier een goede foto te maken? Het punt is, ik heb vaak maar een paar seconden om een foto te maken, en daardoor heb ik geen tijd om over compositie of de regel van derden na te denken. Mijn AF punt is dus middenspot, lichtmeting is meervlaksmeting, aperture is f/2.8 (als ik meer tijd heb niet natuurlijk, maar tijd heb ik niet vaak), ISO is auto en sluitertijd ook.

Qua crop, deze foto's zijn nog niet bewerkt. Ik wil graag tips van jullie, als experts, om van deze foto's 'goedgekeurde' foto's te maken.

Kom maar op!
Canon 7d mkII - Canon 50mm f/1.8 II - Canon 18-135mm f/3.5-f.5.6 IS - Tamron 70-200mm f/2.8 VC USD - Tamron 17-50mm f/2.8 - Sirui N-3004X - Sirui K-40X - Lowepro Flipside 400
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik deel de opmerkingen... unieke leuke momenten maar...
maar het gaat er niet om 'goedgekeurde' foto's te maken... je doet het voor je plezier hoop ik...
en ja met dit soort onderwerpen is het vaak 'on the spot' precies zoals je aangeeft... tegelijk in de nabewerking kun je wat winnen door de regel van derden toe te passen (ook dat is een keuze sommige fotografen willen eigenlijk liever niet nabewerken)
kortom mijn idee is ga eens met de gemaakte opmerken spelen en kijk wat je er van vind :-)
Apple fan, Canon volger...
Anoniem 3

Ik heb het idee dat de AWB (Automatische Wit Balans) van je 5D behoorlijk van streek was.
Met nabewerking (mits in RAW geschoten) is daar nog heel wat aan te doen.

Nabewerking is geen vies woord, maar (helaas??) een must in de digitale fotografie.
Ben je daar niet in thuis? Probeer eerst de gratis meegeleverde DPP van Canon maar eens.
Aerowswift
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 240
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2012 21:33
WoonplaatsCOLON Veghel

Heel toevallig planken wambuis?
Als de wind goed staat en je neemt je tijd dan komen er inderdaad meer dieren langs lopen dan je zou verwachten. :)
JacoHavelaar
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2015 11:28
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

De AWB stond inderdaad niet goed op de 50d, maar inmiddels gebruik ik alleen nog maar de 7d. Heb nog niets geschoten dat indrukwekkend is met de nieuwe camera, maar zodra ik dat doe gooi ik ze erbij.

De foto's zijn gemaakt in de Kroondomeinen, het Willemsbos, bij Radio Kootwijk en bij Pomphul. Planken Wambuis staat nog wel op mijn lijstje, ik heb daar heel wat rondgestiefeld in mijn diensttijd dus de mooie plekjes weet ik nog wel. Het is voor mij een stuk makkelijker om hier dichterbij te gaan rondlopen, en ik weet inmiddels dat als ik het bos inga, ik wat zie. De truc is alleen om het op de foto te krijgen, en vanaf nu wat meer aandacht te besteden aan de regel van derden...

Ik heb nog geen reacties gekregen op het middelpunt AF verhaal, wat zouden jullie adviseren om dit aan te pakken? Punt is, ik zie een dier, en heb weinig tijd voor compositie. AF is bijna altijd spot midden, hoe zouden jullie het doen?

Ben erg benieuwd, in de tussentijd ga ik vrolijk door op deze manier.
Canon 7d mkII - Canon 50mm f/1.8 II - Canon 18-135mm f/3.5-f.5.6 IS - Tamron 70-200mm f/2.8 VC USD - Tamron 17-50mm f/2.8 - Sirui N-3004X - Sirui K-40X - Lowepro Flipside 400
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Hi Jaco,

Het middelste scherpstelpunt is vaak het gevoeligst, dus die blijven gebruiken is waarschijnlijk slim.
Door achteraf in de nabewerking aanpassingen te doen kom je dan ook een heel eind.

Ik zal dit proberen duidelijk te maken aan de hand van dit voorbeeld.
Hopelijk vind je het niet erg als ik je foto van het hert hiervoor gebruikt heb.

-onbewerkt-

48722

-bewerkt-

48723

Bij de bewerking heb ik gecropt en de kop (zoveel mogelijk) op 1/3 gezet (haalde ik nu net niet).
Belichting, helderheid en contrast een beetje aangepast.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
JacoHavelaar
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2015 11:28
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Top!

Nu heb ik een plaatje bij het praatje. Ik ga eens rondsnuffelen in Lightroom.
Canon 7d mkII - Canon 50mm f/1.8 II - Canon 18-135mm f/3.5-f.5.6 IS - Tamron 70-200mm f/2.8 VC USD - Tamron 17-50mm f/2.8 - Sirui N-3004X - Sirui K-40X - Lowepro Flipside 400
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

In de nabewerking valt er nog een hoop uit te halen zo te zien, mits je in RAW hebt gefotografeerd.

Nr5 en 8 zijn wel de beste uit deze serie.

Nog terugkomen op je vraag:
JacoHavelaar schreefCOLON.... De truc is alleen om het op de foto te krijgen, en vanaf nu wat meer aandacht te besteden aan de regel van derden...

Ik heb nog geen reacties gekregen op het middelpunt AF verhaal, wat zouden jullie adviseren om dit aan te pakken? Punt is, ik zie een dier, en heb weinig tijd voor compositie. AF is bijna altijd spot midden, hoe zouden jullie het doen?

Ben erg benieuwd, in de tussentijd ga ik vrolijk door op deze manier.
De natuur laat zich niet sturen, maar als je weet waar de beesten voorbij komen kun je mbv bv. een camouflagenet alvast op de wacht gaan liggen. Laat de dieren op je afkomen.

Vwb het middelpunt AF, daar zou ik van af stappen. Ik ken de 7D zo niet, maar je kunt vast wel instellen dat je handmatig snel je focuspunt kunt verstellen mbv dat kleine joystickje bv. zonder eerst wat knoppen te hoeven in te drukken. Op deze manier kun je snel reageren als je onderwerp beweegt en kun je de compositie bepalen. Ik fotografeer ook redelijk wat vogels en dat werkt uitstekend op deze manier.
Zo doe ik het, heb het ook geleerd van anderen. :wink:

Ook zou ik hem niet op de auto-iso stand willen hebben. Vaak kiest de camera een te hoge iso, terwijl dat niet nodig is en daardoor onnodig ruis krijgt.
Ik fotografeer dit soort onderwerpen in de AV-stand, waarbij ik de iso zelf kies. De sluitertijd laat ik de camera bepalen.

Hoop je zo antwoord te hebben geven op je vraag. Anders hoor/lees ik het wel als er nog wat onduidelijk is.

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
JacoHavelaar
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2015 11:28
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Bedankt Jeffry voor je reactie! Ik heb nog eens zitten stoeien, en hier kom ik op uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgende keer dat ik het bos in ga, zal ik de ISO op 400 laten. En eens stoeien met de AF punten. Het ding heeft er 65, er zal er vast wel een zijn die in de compositie past. En anders nabewerken!
Canon 7d mkII - Canon 50mm f/1.8 II - Canon 18-135mm f/3.5-f.5.6 IS - Tamron 70-200mm f/2.8 VC USD - Tamron 17-50mm f/2.8 - Sirui N-3004X - Sirui K-40X - Lowepro Flipside 400
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Gaat vast goed komen Jaco!

Ik zie uit naar de volgende foto's
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Denk eraan dat als je gaat snijden, je de benen of teveel onderkant er niet afsnijd zoals bij de nr 2 en 3 van de foto's hierboven.

Als je met de focuspunten gaat schuiven, hoe er ook rekening mee dat je wat kijkruimte voor het onderwerp krijgt. Maar dat moet eigenlijk wel lukken als je gaat spelen hiermee.

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
LVfotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2009 23:15
WoonplaatsCOLON Weert
CONTACTCOLON

Mag ik vragen waar dit is?
Live your life, tomorrow it can be over

www.fotolv.webklik.nl
JacoHavelaar
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2015 11:28
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Dit is in de Kroondomeinen, vlakbij de parkeerplaats bij de Pomphulweg richting Hoog Soeren. Ga je ook een keer kijken?
Canon 7d mkII - Canon 50mm f/1.8 II - Canon 18-135mm f/3.5-f.5.6 IS - Tamron 70-200mm f/2.8 VC USD - Tamron 17-50mm f/2.8 - Sirui N-3004X - Sirui K-40X - Lowepro Flipside 400
Gebruikers-avatar
LVfotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2009 23:15
WoonplaatsCOLON Weert
CONTACTCOLON

Ja absoluut!!
Heb nog nooit zoveel verschillende dieren op 1 plek gezien!
Live your life, tomorrow it can be over

www.fotolv.webklik.nl
JacoHavelaar
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2015 11:28
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Welkom op de Veluwe!

Ik zou niet te lang wachten, het gebied gaat dicht van 26 september tot 26 december in verband met wildrust en jacht van het koninklijk huis. Ja, dat gebeurt nog steeds.
Canon 7d mkII - Canon 50mm f/1.8 II - Canon 18-135mm f/3.5-f.5.6 IS - Tamron 70-200mm f/2.8 VC USD - Tamron 17-50mm f/2.8 - Sirui N-3004X - Sirui K-40X - Lowepro Flipside 400
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar