geschikte laptop

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
jis77
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2015 19:10

Mijn laptop is na 7 jaar wel erg vaak aan het sputteren dus wil een nieuwe. Is onderstaande ik voor fotobewerking?

Hp elitebook 8540w mobile workstation
15.6 inch Led Edge lit scherm
1920-1080
Nvidia quadro fx 880 M 1024MB
Intel i 7

Is al wat ouder model
heb geen geld voor het nieuwste.
Is die 1080 echt nodig of kan ik ook af met iets minder resolutie?

Graag jullie oordeel.

Groet Jis
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Heel veel software gaat lopen zeiken als ze niet minimaal 768 hebben.
En de xxxx*900 schermen kunnen dan niet in een 125% letter/beeld grootte mode.
900 zou ik me niet meer aan wagen.

Ik kon op mijn asus netbook niet eens EOS utillity draaien zonder te lopen rommelen met de display driver.

Als jij je laptop wil gebruiken voor foto zou ik sowieso niet gaan beknibbelen op het scherm/resolutie.
I3/i5/i7 of celeron is een kwestie van geduld hebben maar als de software al niet wil opstarten ben je echt de sjaak
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Anoniem 3

Als je DPP wilt draaien onder Windows 8/10, is dit een prima keuze.

Ik zou de harddisk wel vervangen door een SSD-drive. Daar behaal je heel wat snelheidswinst mee en is niet zoveel duurder.
Je zou hem eventueel zelf later in kunnen bouwen.

Mijn HP Pavilion DV7 draait al bijna 7 jaar zonder problemen met een zielige Intel Core"2 Duo.
jis77
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2015 19:10

Ssd heb ik ook overwogen maar dat is wel een stuk duurder. €100 extra voor 128 gb vind ik wel veel.
Misschien dat ik dat later doe.
Ik dacht dat i7 best goed was?
Maar lager dan 1080 is volgens jullie dus een no-go...
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Ik raad iedereen af een laptop te kopen! PUNT tenzij je niet anders kan. Het mag dan wel hip zijn, het blijft extreem weinig waar voor je geld.

Koop een normale desktop dan wordt je meteen niet zo extreem beperkt in de keuzes en liggen prijzen een stuk gunstiger.
Dan mag je zelf je scherm kiezen en kun je alles upgraden, vervangen , repareren wanneer en voor hoe duur jij wil.

SSD is extreem duur (nog steeds) maar wel lekker snel.
Een beetje opslag en werkruimte is erg kostbaar terwijl een kleine SSD nog te overzien is en Opslag gewoon op een Harddisk kan.
Maar dat past niet in die vervloekte laptop krengen. Wel zo'n onnodig dvd lezertje/brandertje terwijl daar gewoon een extra HD of SDD had kunnen liggen.
Nu moet je gaan kloten met usb flashdrives of usb-hd of nog beroerder "cloud"
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Anoniem 3

Het is maar waar je je prioriteiten legt.
Mijn laptop gaat al jaren mee naar mijn werk en op vakantie. Ik moet de eerste desktop nog tegenkomen die dat presteert.
Naast mijn laptopscherm staat thuis een Ijama, geijkt en wel.
Mijn HD heb ik zelf vervangen/cq geupdated door een SSD van 500Gb (€200). Daarnaast zit nog steeds een CD/DVD-lezer/schrijver/brander.
Met 4 USB-poorten hangen er, wanneer nodig 2 externe HD's aan. Thuis gebruik ik een netwerk met NAS via mijn 1Gbit netwerkpoort.

Ik raad dus iedereen een goede laptop aan.

En @Seoman: "vervloekt, krengen, kloten"... verkeerde been vanmorgen? ;)
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Ook ik heb een laptop, ja wel in geinvesteerd toen. Met de bekende btw actie toen 900euro betaald (3jaar geleden met i5, ssd van 128GB en Harde schijf van 750GB ingebouwd. Prima ding waar iedereen in huis op kan spelen, werken en ik foto's bewerken. Daarnaast natuurlijk een los scherm gekalibreerd en al. Net wat Telescoop zegt, laptop gaat overal mee naar toe en iedereen kan gezellig beneden op dit ding werken. Voor mij nooit meer een desktop.

SSd is wel een vereiste tegenwoordig en zorg dat je laptop schoon blijft van onzin en troep, dan gaat hij jaren goed mee.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

@Telescoop
Tav bepaalde dingen kan ik niet anders uit mijn bed stappen. Dat ligt niet aan mijn bed of been maar die dingen.

Ik heb op mijn werk een computer en een laptop, thuis een computer. Allen hebben een eigen taak. Laat dat in godsnaam gescheiden blijven
Op vakantie heb ik vakantie. Dan wil ik niets met thuis of werk te maken hebben en dan is het dus een zegen om niet je laptop bij te hebben.
Ieder z'n ding.

Je somt een hele lijst van nadelen op en je brengt ze als plus punt. Ben je verkoper of zo?
-2.5€ per Gigabyte en dan nog geen ruimte hebben
-2 externe HD's. Die dingen zijn bijna even duur als SSD's alleen traag als ..... ik zal mijn taal gebruik voor je aanpassen. Ps sjouw je die ook mee naar je werk en vakantie?
-een beeldscherm naast je laptop, je hebt dus bureau ruimte zat, jammer het dat dat toetsenbord vast zit aan het laptop scherm waardoor je en niet prettig kan typen en niet prettig op je scherm kan kijken.

Het kan, het werkt en als je geld zat hebt dan kun je idd lekker aanrommelen.

Ik verplaats mijn indien nodig workflow via mail, wetransfer of via usb disk of telefoon. Past in mijn broekzak.
Kan op mijn werk alles, thuis alles alleen niet als ik in de trein zit of in de tent. Mooi geregeld toch.

Maar goed mijn menig is er uit en het gaat niet om mij maar om jis77.
Als iemand niet zo portable hoeft te zijn dan kan ie beter een desktop nemen.
Dan krijg je gewoon meer waar voor je geld
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Anoniem 4

Misschien moet je eens wat rustiger reageren, dan wordt je verhaal begrijpelijker.
Gun iedereen een eigen mening en accepteer dat ook anderen hun eigen ervaring willen delen.
Het is vervolgens aan de vraagsteller om die adviezen en ervaringen af te wegen.
Probeer niet jouw mening op te dringen. En ja het mag iets beschaafder.
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

jis77 schreefCOLONSsd heb ik ook overwogen maar dat is wel een stuk duurder. €100 extra voor 128 gb vind ik wel veel.
Misschien dat ik dat later doe.
Ik dacht dat i7 best goed was?
Maar lager dan 1080 is volgens jullie dus een no-go...
dan haal je achteraf en SSD een 256 GB kost 119 euro . een Samsung evo 850 dat is echt een zeeer snelle schijf en ik kan het weten want draai er ook mee mijn gehele windows staat in 15 sec voor mij. ik kan je de link wel geven waar deze te koop is .
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

Telescoop schreefCOLONHet is maar waar je je prioriteiten legt.
Mijn laptop gaat al jaren mee naar mijn werk en op vakantie. Ik moet de eerste desktop nog tegenkomen die dat presteert.
Naast mijn laptopscherm staat thuis een Ijama, geijkt en wel.
Mijn HD heb ik zelf vervangen/cq geupdated door een SSD van 500Gb (€200). Daarnaast zit nog steeds een CD/DVD-lezer/schrijver/brander.
Met 4 USB-poorten hangen er, wanneer nodig 2 externe HD's aan. Thuis gebruik ik een netwerk met NAS via mijn 1Gbit netwerkpoort.

Ik raad dus iedereen een goede laptop aan.

En @Seoman: "vervloekt, krengen, kloten"... verkeerde been vanmorgen? ;)
die wedstrijd wil ik wel met je aan gaan met mijn huidige desktop hoor . ga je niet winnen ...
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

boko schreefCOLON
jis77 schreefCOLONSsd heb ik ook overwogen maar dat is wel een stuk duurder. €100 extra voor 128 gb vind ik wel veel.
Misschien dat ik dat later doe.
Ik dacht dat i7 best goed was?
Maar lager dan 1080 is volgens jullie dus een no-go...
dan haal je achteraf en SSD een 256 GB kost 119 euro . een Samsung evo 850 dat is echt een zeeer snelle schijf en ik kan het weten want draai er ook mee mijn gehele windows staat in 15 sec voor mij. ik kan je de link wel geven waar deze te koop is .
Die Samsung evo 850 is idd zeer goed. Heb hem zelf ook vorig jaar ingebouwd in mijn Laptop van 6jr oud.
LR6 en PS cc2014 draait perfect naast elkaar, dat oa. met 4GB RAM geheugen en een redelijk goede grafische kaart.
Heb ook weinig verstand van dit soort dingen, maar voor mij werkt mijn "oude" laptop perfect.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Die Samsung evo 850 is idd zeer goed.
Opgepast met de EVO's
Laat je aub geen Samsung EVO 840 aansmeren.
Die heeft nare kinderziektes.
Die wordt steeds trager naar mate de data langer op de schijf staat.
Ding blijft perfect voor scratchdisks en andere tijdelijke opslag maar niet voor systeem disk.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Anoniem 4

boko schreefCOLON... die wedstrijd wil ik wel met je aan gaan met mijn huidige desktop hoor . ga je niet winnen ...
Nou daar wil ik graag getuige van zijn. Iedere dag naar je werk en ook op vakantie je desktop meenemen. Petje af hoor. :lol:
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Werk sinds kort met SSD harde schijf. Wat een verbetering is dat! Opstarten en bewerken gaat veel sneller. Kan het iedereen aanraden, hoef niet meer te wachten ;-)
128 GB Is misschien niet heel veel en misschien wat prijzig (onder de 100,-), maar een externe harddisk is niet heel duur.
i7 prima.
werkgeheugen (RAM) ook belangrijk.
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

seoman schreefCOLON
Die Samsung evo 850 is idd zeer goed.
Opgepast met de EVO's
Laat je aub geen Samsung EVO 840 aansmeren.
Die heeft nare kinderziektes.
Die wordt steeds trager naar mate de data langer op de schijf staat.
Ding blijft perfect voor scratchdisks en andere tijdelijke opslag maar niet voor systeem disk.
hou is op...! draai al weet ik veel hoe veel jaar met de 840 en nu de 850 evo en ding is nog net zo snel als de eerste installatie .
dus das onzin .
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

Illuminatus schreefCOLON
boko schreefCOLON... die wedstrijd wil ik wel met je aan gaan met mijn huidige desktop hoor . ga je niet winnen ...
Nou daar wil ik graag getuige van zijn. Iedere dag naar je werk en ook op vakantie je desktop meenemen. Petje af hoor. :lol:
haha ik heb er van die riempjes aan gemaakt dat ik hem op mijn rug kan meenemen :P
nee maar ik dacht dat er bedoelt werd qua snelheid .
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

ik denk ook dat TS voldoende uit de voeten zou moeten kunnen met deze configuratie... (hoewel ik een Mac'er ben 2009 met intel duo core...)
wil er wel op wijzen dat de i7 spec niet veel zegt zo... het is meer de processor architectuur dan de prestatie die wordt aangeduid... er zijn vele variatie van de i7... niettemin zo de zwakste nog ok moeten zijn.. ;-)
de grafische kaart lijkt me ook ok, zeker met de 1024Mb on board...


Kortom goed testen of het ding nog werkt, en of je software (hoor ik niks over) bij het OS past.... en hup...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Na wat speurwerk gezien dat er ook laptops bestaan met meerde harddisk er in.
Zelfs eentje die er 4 kan huisvesten (waarvan er 2 in raid 0 kunnen draaien).
Dat zijn wel laptops die rond de 2000$ kosten. Heb tot nu toe alleen gaming laptops gevonden die dat bieden.

Dell biedt een HDD bracket voor in de DVD lade.

Als ik geld uit zou geven aan een laptop dan ging ik zoeken naar zo'n oplossing.
128G ssd en 0.5-1T HDD.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

boko schreefCOLON
seoman schreefCOLON
Die Samsung evo 850 is idd zeer goed.
Opgepast met de EVO's
Laat je aub geen Samsung EVO 840 aansmeren.
Die heeft nare kinderziektes.
Die wordt steeds trager naar mate de data langer op de schijf staat.
Ding blijft perfect voor scratchdisks en andere tijdelijke opslag maar niet voor systeem disk.
hou is op...! draai al weet ik veel hoe veel jaar met de 840 en nu de 850 evo en ding is nog net zo snel als de eerste installatie .
dus das onzin .
New quote from Samsung:

"We acknowledge the recent issue associated with the Samsung 840 EVO SSDs and are qualifying a firmware update to address the issue. While this issue only affects a small subset of all 840 EVO users, we regret any inconvenience experienced by our customers. A firmware update that resolves the issue will be available on the Samsung SSD website soon. We appreciate our customer’s support and patience as we work diligently to resolve this issue."

Aldus samsung
Bij de EVO 850 bestaat hebt probleem niet.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar