David en Goliath.

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Vanochtend langs een voor mij bekende mierenhoop gefietst.... Ik had geen zin om een hele fotosessie te maken maar wil alleen even aangeven (ter inspiratie) wat er in de buurt van een mierenhoop (van de rode bosmier) mogelijk is om te fotograferen.

Deze foto is gemaakt in de buurt van de mierenhoop, deze mier sleepte de oorkruiper mee naar de mierenhoop. Ik heb 1 foto gemaakt en verder alleen gekeken naar de mieren, maar echt alles wordt meegesleept, zoals kevers, takjes, vliegjes, rupsen, andere mieren et cetera.

Kortom: Voor iedereen die naar een mierenhoop gaat zijn er genoeg kansen voor leuke plaatjes. Het is overigens wel lastig om fotogenieke plaatjes te maken omdat ze door behoorlijk rommelig gebied lopen zoals, takjes/blaadjes en andere rommel wat je zoal in het bos aantreft.








Afbeelding


Rob, 8)
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Indrukwekkend om te zien Rob, heb je deze met je 100mm of met de mp geschoten?
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Svennie schreefCOLONIndrukwekkend om te zien Rob, heb je deze met je 100mm of met de mp geschoten?
Thanks Svennie...

Ik heb deze foto gemaakt met de MP-E 65mm op 1:1 dus deze foto is met elke 1:1 macrolens qua formaat haalbaar. Ik heb deze met een full frame sensor gemaakt dus 36mm breed, ik heb bij deze foto wel links en rechts een klein strookje eraf gehaald omdat nog meer blad rechts niets toevoegt aan de foto.

Om een idee te geven.
Rode bosmieren kunnen tussen de 4 en 11mm worden qua grootte... stel dat je met een crop camera/sensor (22mm) naar een mierenhoop gaat en je fotografeert een mier van 7mm op 1:1 dan neemt de mier al zo'n 1/3 van je foto in.... heb je een mier van 1cm (die lopen er ook tussen) dan wordt al bijna de helft van je foto ingenomen door de mier en dat is al beeldvullender dan je op deze foto ziet. Los van deze gegevens kun je natuurlijk ook achteraf nog wat croppen om het nog groter te krijgen.


Rob, 8)
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Dank voor je uitgebreide reactie Rob, als ik tijd heb ga ik is op pad om het kleine grut (proberen) te vangen.
Gebruikers-avatar
Erwin S
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1486
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2006 21:22
WoonplaatsCOLON Waalwijk

Pff , mooi gedaan Rob !!

Erwin.
Zien zegt meer dan 1000 woorden.

Website : http://www.erwin-stevens.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Twitter : https://twitter.com/#!/Erwin_Stevens" onclick="window.open(this.href);return false;
Facebook : https://www.facebook.com/erwinstevens3" onclick="window.open(this.href);return false;
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Leuk om te zien en te lezen
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Svennie schreefCOLONDank voor je uitgebreide reactie Rob, als ik tijd heb ga ik is op pad om het kleine grut (proberen) te vangen.
Graag gedaan, Svennie, hoewel ik het natuurlijk ook gedaan heb voor alle anderen die een normale macrolens hebben zodat ze een beetje een idee krijgen hoe groot/beeldvullend ze de rode bosmier op de foto kunnen krijgen. Dus met een iets grotere mier en een crop camera/sensor zijn ze al gauw groter dan deze foto.

In zn algemeenheid: Ik hoop natuurlijk dat deze foto inspireert/uitdaagt om er zelf op uit te trekken...... elkaar inspireren is toch iets moois...

@ Erwin en kiran
Jullie ook nog bedankt voor jullie reactie.....



Rob, 8)
Gebruikers-avatar
almanbrother
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2465
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2006 13:45
WoonplaatsCOLON Heuvelrug
CONTACTCOLON

Jouw foto's inspireren altijd! Wat jij in beeld brengt gaat vaak aan ons oog voorbij.
Ook deze foto is weer super gedetailleerd en wat een kracht moet zo'n mier hebben om de oorkruiper te verslepen.

Groet,
Aldert

Ps, maak je ook gebruik van een (ring)flitser?
Groet,
Aldert
Ik zou toch eens HIER kijken!!
Voor een account op zenfolio.com: code QHS-2X7-66B
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

almanbrother schreefCOLONJouw foto's inspireren altijd! Wat jij in beeld brengt gaat vaak aan ons oog voorbij.
Ook deze foto is weer super gedetailleerd en wat een kracht moet zo'n mier hebben om de oorkruiper te verslepen.

Groet,
Aldert

Ps, maak je ook gebruik van een (ring)flitser?
Bedankt voor je mooie compliment,Aldert. :oops: En ook heel fijn dat mijn foto's kunnen inspireren.

Met mijn MP-E65mm maak ik altijd gebruik van mijn flitser, (Canon MT-24EX) en een zelfgemaakte flitsverzachter. Bij deze foto heb ik idd ook geflitst.


Rob,
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Prachtig Rob!!!
Een naslagwerk zou een uitstekende plek voor jouw platen zijn!!!! :D :D :D
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
almanbrother
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2465
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2006 13:45
WoonplaatsCOLON Heuvelrug
CONTACTCOLON

Natuurfreak schreefCOLON
almanbrother schreefCOLONJouw foto's inspireren altijd! Wat jij in beeld brengt gaat vaak aan ons oog voorbij.
Ook deze foto is weer super gedetailleerd en wat een kracht moet zo'n mier hebben om de oorkruiper te verslepen.

Groet,
Aldert

Ps, maak je ook gebruik van een (ring)flitser?
Bedankt voor je mooie compliment,Aldert. :oops: En ook heel fijn dat mijn foto's kunnen inspireren.

Met mijn MP-E65mm maak ik altijd gebruik van mijn flitser, (Canon MT-24EX) en een zelfgemaakte flitsverzachter. Bij deze foto heb ik idd ook geflitst.


Rob,
Ook dat is dan een kwaliteit om dat niet terug te zien in je foto's.
Groet,
Aldert
Ik zou toch eens HIER kijken!!
Voor een account op zenfolio.com: code QHS-2X7-66B
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

j.jennekens schreefCOLONPrachtig Rob!!!
Een naslagwerk zou een uitstekende plek voor jouw platen zijn!!!! :D :D :D
Thanks Jo.... :oops:

almanbrother schreefCOLON Ook dat is dan een kwaliteit om dat niet terug te zien in je foto's.
Thanks Aldert....
Flitsen is idd een aparte discipline, wat mij betreft is een goede flits een flits die je zo min (zacht) als mogelijk is kan zien op je onderwerp.... Soms zie je op spiegelende insecten nog wel wat licht daar ontkom je gewoonweg niet aan net zoals je dat ook zou zien als je ze zonder flits zou vastleggen.


Rob, 8)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar