35mm Prime op Full Frame ter walkaround?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Joffreyon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2013 14:31

Beste allen,

Zoals in de titel luidt overweeg ik sterk om de Sigma 35mm F1.4 als walkaround lens te gaan gebruiken op een Canon 6D.

Mijn doelstelling is om alleen deze lens te gaan gebruiken op vakantie en op automeetings. Ik wil hierbij veel spelen met de scherpte diepte, mag graag details vast leggen en hoop ook goede landschapsfoto's te kunnen maken.


Zelf schiet ik nu ruim 3 jaar met een APS-C camera en heb al vele lenzen gehad. Oa: 10-22, 17-55, 50mm, 24-70 & 70-200. De 24-70 en 50mm hadden daarin altijd mijn voorkeur, hoewel de 24-70 weinig scherpte diepte bood.

Graag hoor ik jullie advies en ervaringen :D
Just my opinion.

Gr. Joff
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Als de 50 mm goed bevallen is op je APS-C, dan zou je kunnen overwegen om een Sigma/Canon 85 aan te schaffen. Je zit qua beeldhoek dan zo'n beetje op wat jou goed bevalt + hebt ook nog het voordeel dat je extreem met scherptediepte kunt spelen door ten eerste het FF-voordeel en ten tweede de aangename dunne scherptediepte van een 85mm.

Als walkaround denk ik echter niet dat je blij gaat worden met een 85mm. Het is verdomd lastig om met dit objectief alle foto's te maken die je waarschijnlijk zou wilt maken. Je zult eerder naar een 35 of misschien een 24mm prime moeten. Er is al veel geschreven over de Sigma 35, het is inmiddels voor iedereen duidelijk dat dit in alle opzichten superlatief is aan de 35L.

Daarbij komt nog de kwestie of je wel een prime wilt. Gezien je objectievenkeuzes tot dusverre lijk je misschien eerder het type dat veel waarde hecht aan zooms. Ik weet niet waar je de auto's gaat fotograferen, maar ik zou me kunnen voorstellen dat er bij automeetings veel mensen aanwezig zijn. Ik zou me juist dan kunnen voorstellen dat je een zoom wilt hebben. Ik denk dat het ook een beetje persoonlijk is: voor de een kan een 35mm een perfect walk-around objectief zijn, voor de andere is het te beperkt.

Kortom: ja, het genoemde objectief is een prima objectief, maar of ik je dit zou kunnen aanraden als walk-around is denk ik meer een persoonlijke kwestie.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
PaulKo

..
Laatst gewijzigd door 1 op PaulKo, in totaal 24 keer gewijzigd.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Dan hebben we het wel natuurlijk over de 35mm ART versie.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Flevospotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
WoonplaatsCOLON Almere-Stad
CONTACTCOLON

Voor landschappen zou ik ook even voor de Samyang 14mm kijken. Voor de centen hoef je het niet te laten en optisch is het een goed objectief.
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
Gebruikers-avatar
Joffreyon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2013 14:31

Zelf vind ik zoom lensen wel prettig, maar het grote nadeel is het DOF. met een 35mm F1.4 ART van Sigma kan ik hier veel meer mee spelen.
Op dit moment heb ik nog in het bezit de 50mm F1.8, de Tamron 24-70 F2.8 en de Canon 70-200 F4 is.
Just my opinion.

Gr. Joff
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar