Dynamisch bereik verschil

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

Op DXO mark staat een overzicht met cameras en dynamisch bereik van hun sensor. Canon komt er nogal bekaaid van af. Nikon D610 heeft 15 punten (koeien?) in de overall rating meer dan 5d2.
Hoe serieus is dat ( als je nogal sterk verschillende licht/ donker situatie fotografeert?)

low light ISO
Nikon D610 2925
5D2 1815

dyn range
Nikon D610 14,4 EVS
5D2 11,9 EVS

color depht
Nikon D610 25,1 bits
5d2 23.7 BITS

Overall Score
Nikon D610 94
5D2 79

10 kg meer dragen of 10 km langer lopen kan ik me wat bij voorstellen. Valt dit 15 punten verschil ook helder aan te geven? Is het "opvallend"?
Laatst gewijzigd door 2 op One-Eye-Jack, in totaal 14 keer gewijzigd.
Is ut nau me camera of muh camera?!
Anoniem 3

In de modelspoorwereld heet dat: Nieten zählen.
In gewoon Nederlands 'mierenneuken'.
Gebruikers-avatar
Pasquald
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2013 09:34
CONTACTCOLON

DXOmark is wat raar in die overal scores voor hun sensoren als je het mij vraagt. Die overall scores zeggen wat dat betreft heel weinig. 4 van de 5 categorieën worden bepaald bij ISO 100 of in ieder geval de laagste native ISO. Dus heb jij een Sensor welke bij ISO 100 niet best is maar na ISO 400 wel heel erg goed dan zie je dat bij DXOmark niet terug in de eindscores. Daarnaast wat geeft die score aan inderdaad? Er worden nooit voorbeelden bij gedaan waarbij je het verschil tussen 11,9 EV vs 14,4 EV kunt bekijken.

Die overall DXO scores zijn alleen interessant als je alleen op ISO 100 schiet. Wil je beter vergelijken zul je uitgebreider naar de measurement grafieken moeten kijken.

Dan zul je zien dat Canon voornamelijk wat punten laat vallen bij de lage ISO's. Maar na ISO 400 ofzo wordt over het algemeen het verschil kleiner en is het in het geval van een zelfde generatie sensor bijna niet terug te zien in de scores resultaat.

Daarnaast wordt er tegenwoordig heel makkelijk over deze cijfers gepraat dat Canon het slecht doet en andere het beter doen alleen met gewoon dagelijkse foto's wordt er bijna nooit een vergelijk gemaakt. Er worden altijd extreme situaties opgezocht waarin een Nikon sensor minder ruis vertoond als je shadows behoorlijk gaat ophalen.

DPreview is nu wat meer testjes aan het doen om DR aan te tonen in real world examples. Ik moet zeggen dat laat toch wel beter zien waar in sensor toe in staat is. Dat zegt veel meer dan die getallen van DXO. Echter is het de vraag of je zo wilt pushen als ze ook in de DPreview voorbeelden doen. In veel gevallen ben je ook met de betere DR sensoren nog beter af door bracketing te gebruiken.

Hier een voorbeeld van de DPreview testen:
http://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-7-s/13" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De foto's in dit topic zijn met een 5D mk II gemaakt: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0&t=117563" onclick="window.open(this.href);return false;
Een pand in de volle zon en met schaduw. En van die schaduw staat er ook een detail.
Je ziet, op iso 100, dat de schaduw eigenlijk te donker is voor de camera. Dat zal op modernere camera's beter werken (weet zo niet hoe oud de D610 is)

Is het een ramp op mijn 5D mk II? Nee. In de studio werk ik met kleinere dynamische verschillen, hoewel ze groter overkomen.
En alles wat me niet bevalt aan optische kwaliteit in de foto word gecorrigeerd.
Wanneer je een camera hebt die technisch alweer een paar generaties oud is dan zijn er verschillen met de camera's van nu. Dat heb je eigenlijk maar te accepteren
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

Het blijft dus onmogelijk om goede (vergelijkbare) tests te vinden, zowel over lenzen (die per exemplaar verschillen) als over bodys...
Welk bedrijf heeft daar ook belang bij...
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een bedrijf misschien niet, jij als consument wel
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

Het vinden van exacte en vergelijkbare gegevens blijft onmogelijk. De keuzes kun je slechts op natte vingerwerk baseren.
Grote overduidelijke verschillen zijn natuurlijk te vinden. Maar nauwkeurige verschillen blijven een mysterie.
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Is het ook niet zo dat Canon een offset gebruikt in haar raw kleuren/helderheid data.
en dat alle software (muv DPP) dit negeren en dus een vergelijk in Dynamic range bij voorbaat onzinnig is, als dit gegeven genegeerd wordt?

http://www.clarkvision.com/articles/can ... ocessing1/" onclick="window.open(this.href);return false;
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

One-Eye-Jack schreefCOLON Hoe serieus is dat ( als je nogal sterk verschillende licht/ donker situatie fotografeert?)
Op dit forum hebben we soms wel eens de neiging om verschillen die ons niet goed uit komen wat te bagatelliseren. We roepen al snel dat het maar cijfertjes zijn en dat het in het veld allemaal meevalt. Gelukkig heeft een jonge blogger zich er wat in verdiept:

https://photographylife.com/nikon-vs-ca ... amic-range

Dus, om antwoord te geven op je vraag: Bij nogal sterk verschillende licht/donker situaties zijn de verschillen nogal aanwezig.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar