Een kluns in fotobewerking

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Sandra78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 18:19
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Ik ben echt met recht een kluns als het om fotobewerking gaat..

Ik heb de software van Canon zelf/ PS ik meen 5 en LR 4 en ik snap er echt maar dan ook echt geen ene jota van. Tevergeefs heb ik op YouTube filmpjes bekeken maar het in de praktijk kunnen uitvoeren hoe maar. Het kan bij mij zelfs zo erg gaan dat ik het voor elkaar krijg de hele boel op de hobbel te krijgen.

En toch wil ik het graag leren... Ik vraag me af welk boek hier voor misschien toch geschikt is om erbij te gebruiken?
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Lightroom voor digitale fotografen door Scott Kelby
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Sandra, als het regent mag je wel een dagje langkomen hoor!
Sandra78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 18:19
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

HDB dank ik ga eens kijken of ik dit boek ergens kan inzien en wellicht kopen..

Jonggolde haha dank je maar je zit precies aan de andere kant van NL maar wie weet :) want misschien is dat nog wel de beste leer
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Voor een inkijkexemplaar zie Bol.com
mdbphotography

Vaak zijn er ook wel basis cursussen te vinden waar dit deel in besproken wordt, voor het geval een boek ook geen soelaas bied :)
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Je zou eens kunnen kijken op de site van Kelbyone.com. Je kunt hier een account aan maken om het uit te proberen. Hier staan veel training videos. En ook de basis voor Lightroom. die stap voor stap laten zien hoe het werkt. Wel in het Engels. (eerste 24 uur mag je gratis kijken (proef abonnement)

kwa boeken is Lightroom 5 ontmaskerd. Piet Van den Eynde een leuke optie.
Zelf heb ik paar korte filmpjes gemaakt op mijn blog met basis handelingen. Dit gedaan op verzoek van wat cursisten.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Wat ik gebruikt heb is een boek van scott kelby. Plus heelveel youtube kijken en dan nadoen.
Mijn tip begin met eenvoudige handelingen en herhaal die tot je ze kunt dromen ... Ik bouw zo stap voor stap op... Anders verzuip ik in de details en verfijningen.
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Sandra78 schreefCOLONIk ben echt met recht een kluns als het om fotobewerking gaat..

Ik heb de software van Canon zelf/ PS ik meen 5 en LR 4 en ik snap er echt maar dan ook echt geen ene jota van. Tevergeefs heb ik op YouTube filmpjes bekeken maar het in de praktijk kunnen uitvoeren hoe maar. Het kan bij mij zelfs zo erg gaan dat ik het voor elkaar krijg de hele boel op de hobbel te krijgen.

En toch wil ik het graag leren... Ik vraag me af welk boek hier voor misschien toch geschikt is om erbij te gebruiken?
Absolute aanrader. Serge Ramelli
https://www.youtube.com/user/cmoeu/videos" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Sandra78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 18:19
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Dank allemaal voor de tips. Ik ga ze zeker bij langs allemaal.

Ik had ook aan een cursus gedacht maar op dit moment is dat allemaal niet meer te combineren met werk en privé. Ik werk in de onregelmatigheid en daarnaast heb ik een vaste avond voor de fotoclub en moet ik mijn 3x sporten in de week heel goed inplannen. De andere vrije momenten spendeer ik aan manlief, hond en fotografie :).
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Niet moeilijk doen: laat man en hond los! :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Sandra78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 18:19
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONNiet moeilijk doen: laat man en hond los! :lol:
:mrgreen:

Tip van het jaar hahahaaha dat is het dus!! Ik wist wel dat ik iets moest laten vallen..
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Ik was (ben... :oops: :oops: ) ook een PS kluns, maar ga met WIBO mee: begin met de eenvoudige dingen en breidt daarna uit. Anders verdrink je echt in de mogelijkheden. Overigens gebruik ik PS nog maar sporadisch sinds ik Lighroom (5) gebruik. En in dat programma heb ik weer veel gehad aan het boek van Piet van den Eynde.
En voor Photoshop CS 6 heb ik ooit het boek van Joke Beers Blom gekocht. Niet te diepgaand, maar precies goed om de eerste stappen in het programma te zetten. En daarna staat de hele wereld wel ergens op youtube!

Maar je zit bij een fotoclub.... is het niet leuk om met een groepje de programma's stap voor stap te doorgronden?
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Sandra78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 18:19
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

XXXL schreefCOLON Maar je zit bij een fotoclub.... is het niet leuk om met een groepje de programma's stap voor stap te doorgronden?

Ja.......... we hebben dat 1x gedaan en geen succes... Een aantal werk met PS, die werkt weer met LR.
De gene die het uitlegt krijgt de groep niet echt mee ( dat is an zich al een kunst, uitleggen en blijven triggeren voor een groep) dan ben je eindelijk zover dat je er " iets" van snapt gaat de ander met de beste bedoeling de hele uitleg weer anders doen omdat het makkelijker kan en dan ben ik er al klaar mee ( en de rest ook). Daarom zullen we dit niet snel weer doen....

Ik heb even een mapje apart gemaakt en alle links er in op geslagen... mooi zoals ik net ergens las, je opent LS en schrikt je rot van de knopjes en schuifjes, nou idd dat was ook zo..


De boeken wil ik ook even via bol.com inkijken..
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Advies focus je niet op alle sliders en knopjes die Lightroom heeft. Bij het bewerken van de foto zul je in begin meer dan genoeg hebben aan de volgende modules Standaard, details en lenscorrectie. Heb je deze drie modules onder de knie kun je verder gaan kijken. Stap voor stap en je zult merken dat Lightroom niet zo moeilijk is, ondanks al die sliders en knopjes ;-)

Bij standaard kun je al heel veel basis bewerkingen doen om je foto te verbeteren. De sliders lijken lastig, maar zijn uiteindelijk vrij makkelijk te doorgronden.
Op mijn blog kort filmpje wat je kunt met de sliders.

De detail module gebruik je voor verscherpen en de ruis reductie. Ook dit is niet zo moeilijk om onder de knie te krijgen.
Hier ook kort filmpje voor gemaakt.

De laatste module die ik noemde lenscorrectie. Hier kun je aantal vinkjes zetten voor de lens correctie. Dit is erg handig. Zover bij mij bekend staan nagenoeg alle Canon camera's en objectieven daarin.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Mestal kijk ik even bij onderstaande dame :)

https://www.youtube.com/user/ellenprojects/videos" onclick="window.open(this.href);return false;
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
erikjanneman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2014 21:11

Ik vind deze tutorial erg goed:

http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... MyXWXd3yF7" onclick="window.open(this.href);return false;

Hij overdoet zijn bewerking wel heel erg, maar je kan daardoor heel duidelijk zien wat het effect is van bepaalde zaken.
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

Als je Adobe Creative Cloud hebt, moet je een mail hebben gekregen over te volgen webinars over fotobewerking.Zijn op 22 en 24 juli. Moet je dus wel een abonnement hebben.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Ik heb de mail ontvangen zonder dat ik CC heb. Ik heb alleen een account bij Adobe.
Zodra je iets wil downloaden (bijvoorbeeld de probeer versie van LR) moet je een account aanmaken.

Hans.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar