Nieuwe camera

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Sandra78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 18:19
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Mijn camera een 550d is vorige week dinsdag gestolen, te leen heb ik een 10 D maar ik wil graag zsm een eigen camera.

Maar dan nu de keuze........ik ben net terug van een fotoweekend met 24 gepassioneerde fotografen :D . Daar kwam ik in gesprek met iemand over een nieuwe body. Zelf ben ik na wat lees en vergelijk werk uitgekomen op een 60 D mede ook vanwege het budget. Maar er werd mij gevraagd waarom niet de 70 d of 7d.

Op zich kan ik die vraag nog wel beantwoorden, de 60 d kan ik mij nieuw permitteren de 70 d moet ik nog langer voor doorsparen hetgeen betekent wellicht 2 mnd zonder camera ( of langer) en de 7d kan ik alleen tweedehands kopen.

Gevoelsmatig wil ik geen 2e hands body weer omdat de 550d miet scherp was met mijn lenzen. Ik merk nl nu met de 10d een waanzinnig verschil. Nu wist ik dat de 550d niet automatisch kalibreert met lenzen maar hoe zit dit met de 60/70/7d? Ik kan dat nl nergens terug vinden.

Misschien wel handig te vermelden dat ik voornamelijk vogels en landschappen fotografeer en amateur ben.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

De 60D is ook niet te kalibreren met je lenzen (front/backfocus). De 7D wel.
De 7D is overigens minimaal minderscherp dan de 550D. Deze twee hebben samen met de 60D dezelfde sensor.
De 70D is een stap voorwaarts met nieuwe technieken en een nieuwe sensor. Mja die is wel weer duurder.

Overigens heeft de 10D een behoorlijk lagere hoeveelheid pixels. Dit betekent dat deze camera minder vraagt van het tekenend vermogen van de lens.
Maw als een lens 12Mp doortekent met een 18mp 550D body, dan krijgen meerdere pixels dezelfde beeldinfo. Dit kan worden verward met onscherpte.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Sandra78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 18:19
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Ah dat wist ik nog niet, echter heb ik wel altijd twijfel gehad over de 550d ivm de scherpte zelfs na kalibratie. Ik vind het heel lastig wat te doen eigenlijk.

Ik dacht eerst doe de 60d nieuw en spaar dan verder voor nog wat glaswerk en stap dan over op een goede nieuwe body en houdt de 60 d als back up. Maar nu twijfel,ik toch, ik ben al geen held met specificaties eerlijk gezegd....de 550d die wil ik niet meer dat weet ik wel.

De 7d is me reuze meegevallen qua ligging in de hand, ik heb nog niet de gelegenheid gehad om ze allemaal even vast te houden en uit te testen, mogelijk kan dat als ik naar Rofa repair ga voor mijn lens....
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Sandra78 schreefCOLON....de 550d die wil ik niet meer dat weet ik wel.
Ieder zijn mening natuurlijk. Ik deel hem iig niet (zie onderschrift). Dat wil niet zeggen dat nieuwere en hogere segment camera's niet beter zijn natuurlijk.
Ik vind persoonlijk nog steeds dat ze met de 550d/600d/650d/700d erg veel camera aanbieden voor een schappelijke prijs.

Welke lenzen heb je in je bezit als ik vragen mag? En als je een budget kan aangeven zijn eventuele tips meer gericht.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Sandra78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 18:19
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Ik beschik over de 100 mm f2.8 , 50 mm F1.8 en de 100-400 L allen Canon. Budget nu is 400 als ik direct iets vind en ander sparen tot 1000. Dat betekent echter wel geruime tijd zonder camera want de 10d heb ik geleend alleen voor dit weekend.

Op de planning g stond ook nog een 24-105 L maar dat staat tijdelijk even in de kast.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

De keus is beperkt... Maar onderstaande zijn wel mooie camera's

700D nieuw
60D tweedehands
5D mkI FullFrame tweedehands (Als de 10D beviel is dit mijn aanrader)
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Bazzertje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2010 16:43

Ik werk al een tijdje met de 550D en 600D en ben zeer tevreden op de prijs kwaliteit, zelfs met standaard lens. Meestal gebruik ik de Canon 17 - 85 lens met IS of een tokina 12 - 24, en over scherpte geen klagen. De 60D heeft idd dezelfde sensor en processor als de 550 en 600D, je gaat er niets op vooruit maar je betaalt wel veel meer. Kijk vooral nooit naar het type camera, maar kijk welke sensor en processor er in zitten. Vergelijk ook de 6D en de 5D mark3 eens, je zult verbaasd zijn.
Sandra78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 18:19
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Beasar schreefCOLONDe keus is beperkt... Maar onderstaande zijn wel mooie camera's

700D nieuw
60D tweedehands
5D mkI FullFrame tweedehands (Als de 10D beviel is dit mijn aanrader)

Hmm ik ga eens even nadenken dank je voor de links ga ik ook op mijn gemak even bekijken.
Sandra78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 18:19
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Bazzertje, dat is best wel een eyeliner zeg!

Ik ga ook dat eens naast elkaar leggen idd gewoon om de verschillen eens goed door te nemen.
Gebruikers-avatar
FotoIwan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 201
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2014 23:20
WoonplaatsCOLON Noord Holland.
CONTACTCOLON

Bazzertje, dat is best wel een eyeliner zeg!
Hahaha LOL bedoel je niet een eye opener ? (ik vind em goed!) :wink:
“A photograph is a moral decision taken in one eighth of a second. ”

Mijn website
Sandra78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 18:19
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Ohh hahaha inderdaad moet opener zijn
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Mijn 550d maakt retescherpe foto's, of dit nu met een 18-200 is of een 70-200. De fijnafstelling eigenlijk ook nooit gemist op die body. Schakel ook nooit de factor 'fotograaf' uit, vaak ligt de fout bij de fotograaf en niet bij de camera. Waarmee ik niet zeg dat dit nu ook zo is natuurlijk. :wink:

Zou wel het advies om alleen naar de sensor en processor te kijken met een flinke korrel zout nemen. Een camera is natuurlijk veel meer dan dat, vond je de 550d lekker in de hand liggen of wil je iets groters. Ik vind de 550d te klein om comfortabel in m'n hand te hebben. De xxD of xD camera's zijn een maatje groter.
Daarnaast heeft een xxD of xD camera een schermpje bovenop (om instellingen snel te checken) en meerdere knoppen om direct iets te wijzigen zoals aantal af-punten, lichtmeting of opnamesnelheid. Ook dit vind ik zeker een toevoeging. Daarnaast zijn de xxD of xD camera's vaak sneller of hebben een grotere buffer. Die hogere prijs is dus wel degelijk ergens goed voor en is het voor mij zeker waard.

De 6D en 5D III hebben overigens verschillende sensors dus die opmerking snap ik ook niet zo...
Gr,
Remco.

Flickr
Bazzertje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2010 16:43

Ik heb alleen over de sensor en processor gesproken, als die gelijk zijn is de kwaliteit van de foto ook gelijk. over snelheid en bedieningsgemak heb ik in het geheel niet gesproken. Wat de 6D en 5D mark 3 betreft, heb ik gezegd dat die dezelfde hardware hadden????. ik heb alleen gezegd "je zult verbaasd zijn" Nu mag jij uitvogelen waar je verbaasd over kunt zijn. :-)
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Mooi, dan zijn we het eens.
Gr,
Remco.

Flickr
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Beasar schreefCOLONDe 60D is ook niet te kalibreren met je lenzen (front/backfocus).
De 60D evenals de 550D zijn prima te kalibreren, je kan het alleen niet zelf doen en zal dus even een afspraak met tech repair of zo moeten maken.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Sandra78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 18:19
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Ik heb alle specificaties even uitgeprint en zodra het kan kijk ik erna. Zit nu met een doodzieke hond die gaat even voor alles..
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Beasar schreefCOLON5D mkI FullFrame tweedehands (Als de 10D beviel is dit mijn aanrader)
Misschien mis ik iets, maar deze snap ik niet echt.
Waarom een Fullframe aanraden als een cropcamera goed bevalt?
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

De 10D is qua scherm, focus systeem en nog veel meer zaken achterhaald. Net als de 5D classic.
Als je een 70D crop gewend bent dan knap je af op de 5D ondanks dat het toch een fullframe is.

Ik hoop dat ik het zo beter verwoord. Het is absoluut geen poging om FF en crop met elkaar te vergelijken.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Beasar schreefCOLONDe 10D is qua scherm, focus systeem en nog veel meer zaken achterhaald. Net als de 5D classic.
Als je een 70D crop gewend bent dan knap je af op de 5D ondanks dat het toch een fullframe is.

Ik hoop dat ik het zo beter verwoord. Het is absoluut geen poging om FF en crop met elkaar te vergelijken.
Nou, nee, eigenlijk is dat zo niet beter verwoord.... Waarom de 5D en niet bijvoorbeeld de 30D, 40D of 50D?

Anyway, wat de TS volgens mij vooral merkt is dat een xxD camera gewoon verduvelt veel controle geeft in vergelijking tot die Rebels (xxxD cameras). Om eerlijk te zijn, die 550D, 600D, 650D en 700D zijn wat mij betreft net niet cameras: net niet goedkoop (neem de 1100D of 1200D) en net niet voldoende controle (neem een 60D of 70D).

Ik zou niet moeilijk doen: gewoon een 60D halen (al dan niet tweede hands) en besteed het prijsverschil aan een mooie lens. maar dat is mijn persoonlijke mening...
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

@Beasar: 't Is me nu duidelijk wat je daarmee bedoelt, maar zou dan (als een 10D goed bevalt) idd eerder kiezen voor een 40/50D o.i.d.
Beasar schreefCOLONAls je een 70D crop gewend bent dan knap je af op de 5D ondanks dat het toch een fullframe is.
Dat is voor mij toch anders, ik zou m'n 5D (classic) niet inruilen voor een 70D. Eenmaal gewend aan een fullframe, hoef ik geen crop meer... :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar