Agnus Dei..

Urban exploring in al zijn facetten

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

Agnus Dei, wat is dat dan?!
nou, dat is een vervallen kerkje, een heel mooi, oud, nog niet door "lokale" jeugd ontdekt kerkje..
in een jaar tijd enorm veel veranderd betreft "staging"..
maar gelukkig (nog) geen graffiti of ander vandalisme.. :mrgreen:

#1
Afbeeldingagnus Dei-2 by michel_nicolaes, on Flickr

#2
Afbeeldingagnus Dei-3 by michel_nicolaes, on Flickr

#3
Afbeeldingagnus Dei-4 by michel_nicolaes, on Flickr

#4
Afbeeldingagnus Dei-7 by michel_nicolaes, on Flickr

#5
Afbeeldingagnus Dei-5 by michel_nicolaes, on Flickr

#6
Afbeeldingagnus Dei-6 by michel_nicolaes, on Flickr

hope you enjoy the set.. :mrgreen:

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Ze zijn allemaal wat donker, maar de sombere sfeer past waarschijnlijk goed bij die stek....
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik vind het vaak moeilijk om iets te zeggen over dit soort foto's,
dus ik ga er voor zitten en neem de uitdaging aan. (leer ik zelf van..)

Over goed en fout kan ik niet zoveel zeggen, alleen wat mij wel en niet pakt.
Qua licht zit je volgens mij wel redelijk in de richting. Beetje donker idd, maar daardoor heb je wel een lichtsfeer te pakken.
Het zijn vaak de composities die ik ingewikkeld vind. Wat maakt dat een foto je aandacht grijpt en je even echt in die ruimte verblijft?
In foto 1 kijk ik door de deur, zie wat er te zien is, en ik ben geneigd om meteen door te lopen.
Ik vind het er te benauwd denk ik. Er zijn geen lijnen of rustpunten die me helpen in de sfeer te blijven.
Foto 2 heeft iets meer ruimte, maar eigenlijk hetzelfde gevoel voor mij. Wat is er te doen daar? Wat geeft de wauw-factor?
Ik ervaar het niet. Zou een uitdaging voor me zijn om een hele poos in zo'n kamer rond te hangen, en vanuit elke mogelijke hoek een foto te maken,
om te ontdekken wat het beste werkt. Of dit de best mogelijke foto is weet ik niet, maar ik vind het een beetje saai..
Foto 3 heeft veel meer sfeer, nodigt me veel meer uit om te blijven kijken, te fantaseren, naar details te kijken. Ik vroeg me wel meteen af of dit lage standpunt het sterkst is.
(zag pas later dat je er nog een hebt van hoger :) )
Foto 4 heeft qua licht een andere sfeer, maar de kleuren en het verval zijn mooi vastgelegd. Ik denk dat ik dit de mooiste vind! Ook hier zou ik vanuit elke mogelijke hoek foto's maken om te kijken wat het beste werkt. Soms is een detail, of een vreemde hoek een krachtiger manier om een geheel vast te leggen dan frontaal recht-toe-recht-aan.
Foto 5 dus :). Maar toch zit hier voor mij niet de sfeer in die je in de vorige foto wel hebt. Vind de muur met bladderende verf en de ramen wel schitterend!
Foto 6 doet voor mij iets meer dan foto 3.

Je hebt er waarschijnlijk niet zoveel aan, echt tips kan ik niet geven, maar dit deed de serie met mij :oops:
Ik weet niet over welke objectieven je beschikt, maar ik kan me voorstellen dat ik zelf extremen op zou zoeken.
De laatste bijvoorbeeld, van zo hoog mogelijk en dan met een enorme groothoek, alsof je bijna tegen het plafond zit geplakt en nog meer neerkijkt op de banken.
Of in andere foto's juist meer tele, zodat je details het verhaal laat vertellen.

Lastig hoor, maar al met al in elk geval een knappe weergave!! Composities zijn erg smaakgebonden.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Goed verwoord, gumpje. Ik snap wat je bedoelt.

Foto 1 en 2 mis ik een onderwerp. Wat is het voorwerp waar onze aandacht naartoe zou moeten gaan?
Het bed in foto 1 heeft links en rechts een beugeltje. Dat trekt mij, na lang kijken, de aandacht. Waarvoor dienen die beugels? Om patiënten vast te binden? Ik zie wat vlekken links op het behang. Zou dat een onderwerp kunnen zijn om een verhaal te maken?
Bij foto 2 trekt mij het deken in de hoek mijn aandacht. Mijn blik wordt helaas afgekapt door de deur. Misschien is het hoekje waar het deken ligt, interessant genoeg om als detailfoto te dienen. Ik zie een paar vlekken op de muur daar in de hoek, misschien een handafdruk. Dat soort details helpt je om een verhaaltje te maken, die je dan vast kan leggen in één foto.

De foto's van de kerk missen iets. Na even kijken ben ik er achter wat het mist. Ze staan niet perfect recht. Probeer symmetrische foto's zo symmetrisch mogelijk te maken. Foto 3 is hierin de beste, maar nog niet 100%. Probeer dus precies in de spiegellijn te staan. Gebruik een statief en zet hem waterpas. Zoek dan symmetrieën op, bijvoorbeeld de ramen. Je kan eventueel je camera hulplijntjes laten zetten in je lifeview scherm.
Later in de nabewerking kan je finetunen. Maar dan moet je bij het fotograferen al zeker weten dat je precies in het midden staat. Bij de laatste foto heb ik het gevoel dat je een metertje naar links had moeten staan. Het gangpad loopt een beetje naar rechts. Ook had ik liever meer van het plafond gezien dan van de banken. 3 rijen was genoeg geweest. Bij de 4e rij ligt een propje mijn aandacht te trekken en bij de 5e rij ligt een bankje omver. Dit verstoort de symmetrie.

Symmetrie is heel lastig te fotograferen. Het menselijk brein zoekt direct de verschillen. Bij teveel verschillen of een verstoord spiegelbeeld, vinden wij het niet meer interessant. Grappig voorbeeld zijn fotomodellen. De meesten zijn vrijwel symmetrisch. Soms met een kleine imperfectie om de symmetrie te benadrukken. Zoals een moedervlekje.

Zo, weer een lap tekst erbij. :lol:
Ik hoop dat je er iets mee kan.

We goed gevonden, die locatie!
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

dank u zeer!
heel erg blij met deze reacties!!
hier blijkt dan toch dat ik beter moet opletten op verhaal gevende foto's..
als ik door de camera kijkt lijkt het allemaal in elkaar te vallen.. maar als ik thuis kom en de foto's bekijk valt 't allemaal wat tegen..
zo ook bij deze.. TOCH maar geplaatst om dit soort reacties uit te lokken zodat ik er iets meer mee kan..
ik begrijp de reacties volkomen.. en ook helemaal met het symmetrische gedeelte..
op het moment dat ik door de zoeker keek leek het allemaal zo perfect (het was btw wel erg donker binnen dus ik kon niet goed alles zien) en dan kom ik thuis en dan blijkt het toch niet zo te zijn..
ik heb nog EXTRA de tijd genomen dit goed te krijgen.. maar helaas! :(
ach, volgende keer beter.. het is effe rijden maar dan kan ik zo weer opnieuw proberen! :D

nogmaals:
enorm bedankt voor de reacties en dit wordt de volgende keer bij foto's maken toegepast (als ik dan nog precies weet wat er niet goed was)..

gr. Michel

p.s.
ik heb een 5Dc dus helaas geen liveview dit is toch wel wat ik enorm mis gezien ik dit wel heb op de 500D ..
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik vind ze niet mislukt hoor!!
Zoek zelf alleen naar de wow-factor 8)
(daar slaag ik zelf ook niet op commando in!)
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
MxM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 107
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2011 14:45
CONTACTCOLON

Michel,

Het is een erg donkere en kleine locatie dus wellicht had jij je wat meer kunnen richten op de details. (glas in lood etc)

Hoe dan ook, hier even wat opbouwende kritiek van mijn kant waar je in het vervolg wat meer rekening mee mag houden.

Rechtzetten:
- Foto 1 (het denkbeeldige vierkant)
- Foto 4
- Foto 5

Hooglichten:
- Foto 1
- Foto 2
- Foto 3

Je kan je focussing screen (matglas) van je 5Dc vervangen door 1 met een raster: http://www.cameranu.nl/nl/p3472/canon-e ... ing-screen
En je wanneer je een hotshoe waterpas aanschaft, dan weet je in het vervolg zeker dat je camera recht staat: http://www.cameranu.nl/nl/p58104/jjc-wa ... evel-2-way

Liveview is echt niet noodzakelijk om symetrische/rechte foto's te maken.

Groet,

Maxim
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ja dat matglas heb ik al vervangen.. maar in een locatie als deze..? ik zie al weinig dus ben echt al enorm bezig met 't recht zetten enz.
ik ga volgende keer nog beter m'n best doen!

dankjewel.. :)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
WatchdogNL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2010 15:46
WoonplaatsCOLON Helmond

Leuke foto's! Ben daar een tijdje geleden ook geweest. In dat kerkje hangt ergens ook een touw uit het plafon, waarschijnlijk voor de klok. Maar ik durfde er toch niet aan te trekken bang dat ik iets kapot zou trekken (lees complete bel komt naar beneden haha) of teveel de aandacht zou trekken van buiten. Wel hele mooie locatie en inderdaad nog nauwelijks getrasched!
MxM schreefCOLONMichel,
En je wanneer je een hotshoe waterpas aanschaft, dan weet je in het vervolg zeker dat je camera recht staat: http://www.cameranu.nl/nl/p58104/jjc-wa ... evel-2-way
Goede tip! Heb er meteen 2 besteld. Wel via ebay voor een euro per stuk :lol:
Canon 60D | Canon 40D | Canon 70-200mm F/4L | Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DS HSM | Sigma 18-50mm F/2.8-4.5 HSM OS | Canon EF 50mm F/1.8 II | Metz 48 AF-1 |
Flickr
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Wat ik wel eens gehoord heb als tip, maar zelf nog niet toegepast: Het is lastig om scherp te stellen in een donkere ruimte. Je kan met een laser op het onderwerp schijnen en dan scherpstellen op het laserpuntje. Puntje scherp is onderwerp scherp.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
MxM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 107
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2011 14:45
CONTACTCOLON

@steven l: Dan gaat mijn voorkeur liever uit naar een ouderwetse zaklamp :)
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Leuk om te lezen dat er inhoudelijke reacties worden gegeven, ik kan me in de meeste ook vinden.
In tegenstelling tot Steven vind ik bij foto 2 wel direct het onderwerp, wat dat betreft voor mij wel geslaagd.
Foto 1 word ik de foto te ver ingetrokken meteen naar het raam, mijn gedachtes blijven dus niet stil staan en schieten het bed en de tv voorbij.

Bij de foto's in het kerkje heb je de sfeer goed te pakken waarbij mijn voorkeur uit gaat naar nummer 5 door het gekozen standpunt.

over het rechtzetten is al genoeg gezegd. Wel lastig dat je geen liveview hebt, ik snap dat je dan moeite hebt om door de zoeker recht te zetten :)
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

thx all voor de reacties!!

dat met het laserlampje vind ik nog wel een goede tip!
ga ik een proberen! :D

maar opzicht lukt het wel met een zaklamp en scherpstellen hoor..
(zaklamp heb ik sowieso nodig tijdens m'n tripjes.. ;) )

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar