Analoge camera met moderne flitsset

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Robbert1978
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 450
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 07:44
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Even een vraagje op analoog gebied...

Ik heb vandaag een oude Canon A-1 analoge camera gekocht. Erg leuk om mee te werken moet ik zeggen ;-)

Echter vraag ik mij af of ik met deze camera mijn moderne Elinchrom D-Lite RX-4 flitsset mee kan aansturen met de Elinchrom transmitter die bij standaard bij deze flitsset geleverd wordt, of dat ik wellicht hier iets anders voor nodig heb?
Canon EOS-7D, Canon 17-55 F2,8 IS, Canon 70-200 F2.8 IS, Canon 1.4x Extender. Canon Speedlite 580EXII, Canon 100mm 2.8 macro
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Probeer het en je weet het, er vanuit gaande dat je je flitsset mbv een flitsschoentje kunt aansluiten. De automatiek tussen camera en flitser zal denk ik dan niet werken, dus handmatig diafragma (en sluitertijd) instellen.
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

TTL kun je denk vergeten maar handmatig is het zeker te doen.
Voordat je daadwerkelijk een rolletje erin doet even droog uit proberen een lichtmeter is daarbij onmisbaar.

Zelf heb ik een aantal keer mijn Bronica ETRSi samen met mijn Jinbei FL II 500 een aantal shoot gedaan dmv een cactus 4 trigger
Dit werkt prima echter dezelfde combinatie met een TLL trigger (hahnel TUFF) werkt niet omdat de trigger niet past op de hotshoe van de camera.

Aangezien we het hier over film hebben vind ik het werken met een flitskabel het meest vertrouwt werken.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

TTL kun je met een moderne camera ook vergeten; dat geeft de zende van Elinchrom simpelweg niet door.
Het enige wat hij doorgeeft van de camera is het signaal "flits". De rest moet je ook bij een moderne camera handmatig regelen.
Er veranderd dus niets voor je, want dat contactpuntje wat het hoofd-flits-signaal doorgeeft is al een eeuwigheid hetzelfde
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Ik doelde meer op de functie het High-speed sync flash
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar