Welke lens als aanvulling?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
rvs
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2014 10:19

Ik ga binnenkort de EOS 70d aanschaffen. Ik ben in het bezit van twee objectieven, namelijk de Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM en de Canon EF 50mm f/1.8.
Ik zou graag iets toevoegen aan mijn lenzen, maar weet niet goed welke. Hebben jullie tips? Welke maakt mooie foto's en met welke hebben jullie goede ervaringen?

Ik maak vooral veel foto's van mijn kinderen, zowel buiten als binnen. Ik heb een 75-300 lens gehad, maar gebruikte deze niet heel vaak. 300 was net te veel zoom voor mij.

Alvast bedankt voor de reacties!
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Het lijkt hier wel de zoete inval met allemaal nieuwkomers met vragen de laatste tijd.
Misschien is jezelf ook even voorstellen in de daarvoor bestemde topic een goed plan?

Wat de vraag betreft;

Wat is je budget, wat fotografeer je nog meer dan je kinderen en wat mis je aan je huidige 2 lenzen dat reden is voor een aanschaf van een derde? Want alleen voor de heb is iedere lens te duur.
Gezien je materiaal en voorgenomen aanschaf van een nieuwe cam zou ik logischerwijs als aanvulling de 70-200L F4 zonder IS aanbevelen. Betaalbaar, Zeer veelzijdig en zeer goed. Goed voor mooie portretten van je kinds en heel veel andere doeleinden. De versie met IS is overigens zeker zo goed, maar kost het dubbele of meer.
Of het formaat, gewicht en vooral de "witte" kleur jouw ding is moet je zelf bepalen.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Koos2
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2014 17:14
WoonplaatsCOLON Delft

Hi RVS,

De 70D is een goede keuze, ik heb ook een tijd "geworsteld" met de vraag wat is een goede lens als aanvulling.
Ik heb zelf nu de 50mm F1.4 besteld.
Canon 70D, 50mm f1.4 USM, 18-55mm f3,5-5,6 IS STM, 10-18mm f4,5-5,6 IS STM, 70-200mm f4 L USM, 430EX II
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Frank64 schreefCOLON.....
Gezien je materiaal en voorgenomen aanschaf van een nieuwe cam zou ik logischerwijs als aanvulling de 70-200L F4 zonder IS aanbevelen. Betaalbaar, Zeer veelzijdig en zeer goed. Goed voor mooie portretten van je kinds en heel veel andere doeleinden. De versie met IS is overigens zeker zo goed, maar kost het dubbele of meer......
Dit ondersteun ik van harte, met dien verstande dat ik wel voor IS zou kiezen.
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Eigenlijk kunnen wij die vraag helemaal niet beantwoorden. Met het bereik dat je nu beschikbaar hebt, zou je kunnen kiezen voor uitbreiding op het tele-bereik, of uitbreiding op het groothoek-bereik, of zelfs voor een macrolens. Waar liggen je interesses? En in welke situaties kom je bereik te kort?

Telelens gebruik je vooral in de natuur, voor wildfotografie, of in die dierentuin bijvoorbeeld. Ook vogels worden hiermee graag gefotografeerd. En in de sport is een (snelle) telelens ook onmisbaar.
Een extreme groothoeklens gebruik je voor landschappen en architectuur, in de stad (straatfotografie, maar ook stadslandschappen), of voor concerten bijv. Ook fotograferen in kerken en huizen, musea, is met een groothoek gemakkelijker.
Een macrolens gebruik je dus vooral voor macrofotografie, de bloemetjes en de bijtjes om het maar even te chargeren. Maar vaak is een all-round macrolens ook geschikt voor portretten.

Waar zou je meer aandacht aan willen besteden? Daar zou ik een nieuwe lens op afstemmen.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Welkom!
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Welkom op ons forum

Ik denk gezien de lenzen die je nu hebt een 70-200 het beste aansluit bij je huidige lenzen. Grote vraag is natuurlijk wat je nu mist en waarom je een nieuwe lens wil aanschaffen ? Met het antwoord op die vraag kunnen we je veel beter adviseren.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Welkom.
Ik zou geen nieuwe lens kopen tenzij je iets mist. Als je merkt dat je meer wilt inzoomen dan je nu kunt met je 17-55 koop dan bijvoorbeeld de Canon 70-200/4. Als je merkt dat je meer wilt uitzoomen dan je nu kunt met je 17-55 koop dan bijvoorbeeld de Canon 10-22. Dus: wat mis je en wat wil je uitgeven?
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
rvs
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2014 10:19

Bedankt voor al jullie tips. Ik zal me op de daarvoor bestemde plek inderdaad voorstellen. Hier even kort; Ik ben Renske, 35 jaar, moeder van drie kinderen. Mijn grootste hobby is fotografie. Het hoofdonderwerp van mijn foto's zijn mijn kinderen. Verder maak ik graag wandelingen en maak daarbij ook natuurfoto's.
Hierbij weer terug komend op de vraag voor een nieuw objectief.

Heel eerlijk gezegd ben ik er zelf nog niet helemaal uit wat ik als aanvulling wil. Ik dacht zelf inderdaad richting de 70-200.
Maar ik maak eigenlijk net zo lief foto's van een mooie paddestoel of bloem, als van een landschap. Misschien is het datum inderdaad een goed idee om op deze manier met twee lenzen die te gaan en te komen wat ik mis, zoals een aantal van jullie aangeeft.
Bedankt voor jullie tips en jullie zullen vast vaker van me horen!
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Afhankelijk van je budget kun je natuurlijk ook twee objectieven kopen. Hieronder werd al de 70-200 met IS genoemd: in plaats daarvan zou je ook de versie zonder IS en een mooi macro-objectief kunnen kopen. Om het je nog lastiger (of juist makkelijker) te maken ;-)

En, als je twijfelt of het objectief dat je op t oog hebt iets voor jou is, kan je 'm vaak ook huren. Sommige winkels trekken de huurprijs van de koopprijs af als je 't objectief na de huurperiode koopt.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar