Maanverlicht landschap

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Jaja, een echt maanverlicht landschap.
Twee opnamen: eentje van 30 seconden voor de voorgrond en eentje van 30 seconden voor de lucht (respectievelijk ISO1600 en ISO640)
En te bedenken dat op een maanloze nacht een voorgrond met beide instellingen aardedonker is - zo veel licht geeft de maan.
Helaas zien onze ogen in het donker geen kleuren - de camera echter wel.

Genoeg gekletst. Als iemand zijn ongezouten mening wil geven, luister ik graag.

Afbeelding
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Echt heel heel mooi. En om te zeuren, :wink: je zou misschien kunnen proberen (toch 30 sec de tijd) om de maan een beetje af te schermen zodat deze wat minder fel wordt.
Wat een kleuren zijn er nog in de nacht.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik vind de uitgebeten maan deze verder fraaie opname toch wel enigszins ontsieren.

Gr. Henriëtte
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

wow!

Maar ook hier... maan iets te fel.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

kiran schreefCOLON Wat een kleuren zijn er nog in de nacht.
Hier twee foto's die bij maanlicht zijn gemaakt. Bij de tweede foto ben ik zelfs nog voor de camera langs gelopen.

http://www.arjanmein.nl/2011/dag22/slides/IMG_9992.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.arjanmein.nl/2011/dag22/slides/IMG_9999.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Thuis heb ik in een winter met sneeuw ook eens midden in de nacht gefotografeerd, ook toen was ik verbaasd over de hoeveelheid kleur die het maanlicht geeft (gefotografeerd uit de hand, iets teveel bewegingen onscherpte om ze hier te plaatsen). Maar eigenlijk is het ook niet zo gek, de maan is grijs, en hangt in het luchtledige, de afstand die het licht door de atmosfeer aflegt is vergelijkbaar met gewoon zonlicht, alleen veel minder intens.
Japiofoto
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2014 17:48

Leuk dat je de moeite neemt om 's avonds ook op stap te gaan. Wel een beetje een statisch beeld, los van de al genoemde opm. van de overstraling. En die kleuren... mij een beetje te veel HDR of curveswerk. Maar ja, als je het graag zo wilt laten zien oké. En... als je de bovenste helft van de foto wegknipt -zo, dat je horizon plm. op 1/3 vanaf onder komt te liggen waardoor je een panorama krijgt-, (ben je gelijk die overstralende maan, die hier wel een zon lijkt, kwijt), vind ik je foto heel wat sterker. En, wat ik jammer vindt dat is dat de uitkijktoren (vertekend door je groothoek?) het beeld wat rommelig maakt. Of meer, of helemaal niet in beeld zou ik zeggen. Bepaal je tot de essentie van wat je wilt laten zien!
Verder veel succes met je fotografie, van een ouwe rot in het vak.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

ik vind het een bijzonder fraaie foto.
De maan stoort mij hier geenzins en doet mij heel erg denken aan een vervanging voor de zon als lichtbron. Soort van nachtzon zeg maar.
Ook de vlak verdeling vind ik fijn, geen 13 in dozijn werk. De bomen komen mooi dreigend over, ondersteund door de lichtval!

Als ik dan toch een puntje van kritiek mag noemen: ik zou hem mooier vinden als de lichtvlek rechts boven de bomenrij iets minder geel was:)
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Ik vind het een hele mooie foto. De felheid van de maan stoort mij totaal niet, die is deze dagen gewoon zo fel.
Het doorkijkje tussen de bomen, de kleuren op de voorgrond, de tegen de lucht aftekenende bomen... heerlijk om naar te kijken!
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
Brakel
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2164
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 18:29
WoonplaatsCOLON Joure

Kan mij niet vinden in de bovenstaande commentaren.
Persoonlijk vind ik hem zeer prettig kijken,mooie compositie, mooie foto..


Groet
Ronald
Niet geschoten is zeker mis...
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Een sfeervol geheel.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Ik vind hem mooi. De kleuren combineren tot een mooi harmonieus geheel.
De felheid van de maan stoort mij niet. als je die zou terugschroeven ben ik bami dat het heel onnatuurlijk gaat ogen.
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Maan stoort mij totaal niet, integendeel. En zou ze VOORAL niet wegcroppen, want lijkt het gewoon op een onderbelichte 'dag'-foto, zo zonder die sterretjes.

C'
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Blijft gaaf, fotograferen bij maanlicht, mag het zelf ook graag doen. De maan stoort mij allerminst. Sterker nog het voegt wel iets toe.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ik blijf maanlicht prachtig vinden!
als ik naar huis rijd vanuit werk moet ik ook altijd het eerste stuk in het donker rijden.. dan geniet ik gewoon keer op keer!
gezien ik 5-6 dagen in de week werk en zeker 10maanden dit doe.. heeft het toch iets aparts gezien ik blijf genieten.. ;)

zo ook deze foto Nando! prachtig gemaakt!
dat de maan zo fel is weet ik niet of ik dat erg vind.. de lucht is verder wel erg(!) mooi! ;)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
D!ck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 666
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 09:26
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Erg mooi. Ook een leuk idee om 2 foto's over elkaar te zetten.
Maan misschien wel iets te wit.
Lijkt mij ook een poging waard.
Kritiek graag opbouwend ;)
En wat er (wel) goed gaat hoor ik graag

Eos 80D

kijk ook op http://www.dick-bosman.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

mooie sfeerplaat inderdaad, dat de maan zo wit is, stoort mij ook niet, het schept de sfeer voor de foto.
gaaf om ook nog sterren aan de hemel te zien. De schaduwen op de grond van de bomen en de kleuren geven de plaat een aparte 'look'.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Brell

Grappig, zoveel mensen, zoveel wensen.
Mij kan deze foto ook bekoren, misschien ietsjes minder vel maar het blijft een mooie foto.
Brell

Japiofoto schreefCOLONLeuk dat je de moeite neemt om 's avonds ook op stap te gaan. Wel een beetje een statisch beeld, los van de al genoemde opm. van de overstraling. En die kleuren... mij een beetje te veel HDR of curveswerk. Maar ja, als je het graag zo wilt laten zien oké. En... als je de bovenste helft van de foto wegknipt -zo, dat je horizon plm. op 1/3 vanaf onder komt te liggen waardoor je een panorama krijgt-, (ben je gelijk die overstralende maan, die hier wel een zon lijkt, kwijt), vind ik je foto heel wat sterker. En, wat ik jammer vindt dat is dat de uitkijktoren (vertekend door je groothoek?) het beeld wat rommelig maakt. Of meer, of helemaal niet in beeld zou ik zeggen. Bepaal je tot de essentie van wat je wilt laten zien!
Verder veel succes met je fotografie, van een ouwe rot in het vak.
Nieuw op het forum?
Dan welkom Japiofoto!!
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Dank jullie voor alle kritiek, opmerkingen, suggesties en lovende woorden.

Even een korte reactie op de helderheid van de maan; die is zo helder. Het strooilicht maakt het onmogelijk om die helderheid terug te dringen zonder de omliggende lucht te beïnvloeden. Een korte belichtingstijd zal de nachtelijke lucht zo donker maken dat de foto's niet samen te voegen zijn zonder het realistisme geweld aan te doen. Dat heb ik heel vaak geprobeerd, zonder mooie resultaten te behalen. Ook de maan afdekken verandert niets aan de helderheid van de maan, en de directe gloed daar omheen.
Japiofoto schreefCOLONEn die kleuren... mij een beetje te veel HDR of curveswerk.
Nee, Japiofoto. Dit is geen HDR of extreem gebruik van curves. Die genoemde tweede foto met een lagere ISO is alleen gebruikt voor het bovenste deel van de foto (met een masker). De kleuren zijn reëel, maar ons menselijk oog is onder deze omstandigheden niet in staat om kleuren te zien (heeft alles met staafjes en kegeltjes te maken). Maar dat betekent niet dat ze er niet zijn. Ik ben het wel eens met je dat het een in eerste instantie vreemd overkomt.
jichem schreefCOLON Als ik dan toch een puntje van kritiek mag noemen: ik zou hem mooier vinden als de lichtvlek rechts boven de bomenrij iets minder geel was:)
Daar stoor ik me als astrofotograaf ook continu aan. Het is de lichtvervuiling die daar debet aan is. Helaas niet te voorkomen.

Voor de liefhebber: ik heb een blog online gezet over de foto's die ik deze avond heb gemaakt, over het hoe, waarom en alles wat nog meer interessant is over maanlicht in een donkere omgeving. Wie wil kan een kijkje nemen. :)
http://www.nandoonline.com/?p=3049
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
wallisman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 15:27

mooi en helder :) verhaal, Nando.
Thanks for sharing!

Jan
allerlei glaswerk en zo'n klikapparaat
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar