Canon 70D en draadloos flitsen

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Sinds kort ben ik in het bezit van een Canon 70D. Een geweldige camera waar ik echt ontzettend blij mee ben!

Afgelopen weekend wilde ik weer een keer mijn externe flitser (580EX II) gebruiken, los van mijn camera (strobist dus). Voor aanschaf van de 70 had ik de 40D en aangezien deze geen draadloze flitsaansturing heeft, heb ik een setje van Cactus (V4). Leuk speelgoed, binnen doet hij het geweldig goed en buiten gaat ook prima, tot het weer wat kouder wordt (zoals nu dus). Dan werkt mijn Cactus niet. Ook niet met nieuwe batterijen in de ontvanger. Zodra ik weer naar binnen ga, doet hij het weer prima. Na even Google'n kwam ik erachter dat dit een bekend probleem is. Maar goed, de 70D heeft draadloze flitsaansturing dus ik was in de veronderstelling dat ik ook zonder mijn Cactus setje aan de slag kon.

Helaas, dat bleek niet zo te zijn. Een uur lang gezocht op internet en heel veel geprobeerd, maar ik kreeg de flitser niet aan de praat. Voor ik dadelijk dingen kapot ga maken of allerlei dure dingen ga kopen die later onnodig blijken te zijn: wat heb ik nodig? Een receiver, kan dat van elk merk of moet het per se eentje van Canon zijn? Of zou ik toch nog aan de slag kunnen met mijn Cactus setje?

Wie helpt mij, want ik voel me best wel dom... :oops:
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

heb je de interne flitser wel open?
deze stuurt de externe aan
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Zoals Jichem al zegt, je externe flitser krijgt het signaal van de interne flitser van je camera.
Dat betekend dat de externe flitser binnen bereik zal moeten staan van je camera en dat er niets in de weg mag staan. De ontvanger van je externe flitser moet je camera kunnen "zien".

Verder moet je ook met de 70d neem ik aan in het menu de instellingen doen om je camera als master en de 580 als slave te gebruiken. En die ook als zodanig in de stellen.
Mogelijk heb je dat al gedaan, maar zeg het toch maar even..

Zelf gebruik ik een set phottix stratos (versie 1) Triggers.
Wel eens gebruikt bij temperaturen net boven het vriespunt en toengeen problemen gehad.
Maar garanties dat dit altijd zo is kan ik uiteraard niet geven.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Er zijn hier wel wat instructiefilmpjes van te vinden op internet. Ik heb een 7D met dezelfde functie dus zoek ook een op 7D dit zal in de basis qua instellingen hetzelfde zijn. (kan helaas nu even geen linkjes voor je zoeken) Belangrijk is inderdaad dat je in het interne flitsmenu de juiste keuze aanzet en je flitser op slave staat. Interne flitser moet je gebruiken maar als het goed is gaat deze vanzelf open.

Succes,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Bedankt voor de reactie. Dat het zo werkt, had ik niet begrepen eerlijk gezegd :D Ik moet ook zeggen dat ik met de handleidingen van beide apparaten niet echt verder kwam.
Ik wist overigens ook niet dat de 7D ook zo werkt, sorry. Anders had ik daar wel even gekeken. Ik heb alleen op de 70D gegoogled maar dan kom je nog maar heel weinig gebruikerservaringen (en problemen) tegen...

Werkt dat dan eigenlijk ook met een flitsparaplu ervoor of is dat dan weer teveel gevraagd? En anders toch maar eens gaan sparen voor nieuwe triggers. Maar goed, als ik toch eens een geldboompje had... :D
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Hoi hier een paar filmpjes met uitleg:

http://www.youtube.com/watch?v=iKYDFHYZg3o
http://www.youtube.com/watch?v=gn1xioiYgpg

Op deze site van canon is ook veel te vinden over flitsen wat erg nutig kan zijn.

http://cpn.canon-europe.com/content/education

Veel kijkplezier :D

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar