eerste keer highkey

Voor alle foto's die in een (thuis)studio omgeving zijn gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
PDH65
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 890
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2008 23:15
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Voor de eerste keer eens ge-experimenteert met highkey. :oops:

Afbeelding

Afbeelding
Ik post minder maar leer meer.
EOS 7D / EOS 40D /Canon 70-200mm F2,8 / Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II / Canon 50mm F1,4/ Canon EF 100mm F2.8 Macro US / Illustar 300watt studioset en wat plu's
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Je hoeft er niet zo'n sip gezichtje bij te trekken hoor :)
Met name 1 vind ik best iets hebben. Heb wel het idee dat je het highkey effect met name gezocht hebt in de nabewerking en wat minder in de belichting op zich.
Een mooie highkey heeft vaak hele subtiele doortekeing in de witte partijen en hier is het bof!, knal . neemt niet weg dat het een leuk experiment is
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
PDH65
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 890
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2008 23:15
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

moet toch zeggen dat ik weinig nabewerking heb gedaan
Ik post minder maar leer meer.
EOS 7D / EOS 40D /Canon 70-200mm F2,8 / Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II / Canon 50mm F1,4/ Canon EF 100mm F2.8 Macro US / Illustar 300watt studioset en wat plu's
Gebruikers-avatar
Just Be-Art
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2006 18:20
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Hoewel ik de eerste foto qua portret het meest vind hebben, ga ik toch voor de tweede als je stelt dat het high key moet zijn. De kleuren komen in nr. twee namelijk iets zachter over, hetgeen (volgens mij) meer bij high key past.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Altijd leuk om eens wat anders te proberen.
Meningen over wat nu wel en geen high-key is cq hoe het zou moeten lopen vaak ver uit elkaar.
Na dat met een donkerharig model, kan/mag dat in kleur of moet het z/w zijn etc.
Maar de rode draad is over het algemeen toch dat er wel details zichtbaar moet zijn in ongeveer alle delen, ook de meest lichte partijen.. High key is dus vooral veel en zacht belicht, maar niet (zwaar) overbelicht tot grotendeels geheel "uitgebrand".
Het plaatje moet juist zacht ogen en zeker niet schreeuwerig worden richting kijker..
Dat is hier helaas wel teveel het geval.
Foto 1 vond ik de betere, ogen komen erg mooi uit zo en er is nog redelijk veel zichtbaar, wat bij 2 niet het geval is.

Probeer het een volgende keer eens door net op het randje van overbelichting aan te gaan zitten en in je nabewerkingen de meer donkere delen wat extra licht mee te geven en contrast wat omlaag te halen. Maar zoveel mogelijk details zien te behouden.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

mooie tweede.
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

PDH65 schreefCOLONmoet toch zeggen dat ik weinig nabewerking heb gedaan
Dan is ie gewoon overbelicht :oops:
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

de eerste vind ik de mooiste, maar de contouren gaan wat verloren.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

een van de (in mijn opinie) kenmerken van high key is, dat er tegen overbelichting aan,vooral heel zacht licht gebruikt wordt. Maar wel zodanig dat er in alle partijen details zichtbaar blijven. Hoe je dat bewerkstelligt kan op verschillende manieren. Maar gewoon maar een hele bak licht erop of je diafragma enorm open draaien om een overbelichte foto te maken is niet de manier. Dat heb je hier wel gedaan. Ga de volgende keer wat subtieler te werken probeer zachtheid te creëren. Dit is namelijk gewoon een keiharde overbelichte foto. Succes
Gebruikers-avatar
PDH65
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 890
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2008 23:15
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

de bedoeling was dan ook iets in deze trend te bekomen :

http://500px.com/photo/41184820?from=favorites/PDH65
Ik post minder maar leer meer.
EOS 7D / EOS 40D /Canon 70-200mm F2,8 / Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II / Canon 50mm F1,4/ Canon EF 100mm F2.8 Macro US / Illustar 300watt studioset en wat plu's
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

PDH65 schreefCOLONde bedoeling was dan ook iets in deze trend te bekomen :

http://500px.com/photo/41184820?from=favorites/PDH65
Die is idd ook uitgebeten ( je moet er van houden )
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar