Stof op de sensor! Wat nu?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
ebloksma
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 121
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2012 13:10

Help!
Vandaag foto's gemaakt bij driften en karten, en bij het zien van de foto's thuis zit van de een op de andere foto stof op de lens! (en niet zo'n beetje ook!)
Lens is wel verwisseld door de dag heen. (alleen niet op het moment dat het stof ineens op de foto's staat)

Wat kan ik nu het beste doen. Ik kom uit hoogeveen en hier hebben we wel een foto zaak (Anno bakker). Geen idee of ze hier ook reinigen. Is er iemand die ervaring hiermee heeft?


Afbeelding
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Anno Bakker ken ik niet, maar je zou het wel kunnen vragen of ze reinigen. Vraag dan ook of ze dat zelf doen, of dat ze opsturen naar een service center. Dat kost nl tijd extra..
Met zelf doen heb ik (nog) te weinig ervaring om dat al dan niet aan te bevelen.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Heb je het Verzameltopic sensor reinigen ook al gezien?? :)
Daarin staan alle tips vermeld waar je op moet letten als je het zelf gaat doen, wat tot op zekere hoogte prima te doen is overigens
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Hoogeveen-Den Ham is prima te doen :D Eventjes buurten bij foto Konijnenberg.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
ebloksma
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 121
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2012 13:10

Bedankt voor de reacties/adviezen, ik durf het eigenlijk niet echt zelf te doen. Lees ook veel horror verhalen.
De body heb ik net 2 weken, gekregen voor mijn verjaardag (van marktplaats). Hoop dus niet dat die verprutst is door de vorige eigenaar!
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

In mijn jonge jaren was Anno Bakker een zeer respectabele zaak. Je kan altijd ff vragen. Hetvalternatief is hier boven al genoemd, Den Ham
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

probeer eens zelf gewoon met een blaaspeertje, soms helpt dit best goed, gewoon een een redelijk stofvrije kamer, meestal de badkamer, toestel een beetje omlaag en stevig erin blazen met dit peertje, zo blaas je best veel stof weg, mocht dit niet helpen kun je altijd nog langs de fotoboer voor een cleaning.
Fotograferen is kijken niet klikken.
ebloksma
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 121
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2012 13:10

Net even aan de slag geweest met een blaasbal.
Hieronder het resultaat. Volgens mij heb ik alleen het stof verschoven naar een ander gedeelte ;)
Denk dat ik hem toch maar moet wegbrengen. Foto Anno Bakker gebeld en zij doen het zelf, voor openingstijd zodat ze alle rust hebben.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Welk diafragma heb je gebruikt?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
ebloksma
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 121
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2012 13:10

F22
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Zijn de stofjes zichtbaar op F11 of F16?
Zo nee, dan is het wel wenselijk om een keer te "ontstoffen", maar strikt nodig is het niet.
Omdat, voor normaal gebruik, F11 of hoger niet aanbevolen wordt i.v.m diffractie die de scherpte negatief beïnvloedt.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
ebloksma
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 121
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2012 13:10

F11 zie ik niks bij, F16 2 stofjes

Die kart foto is met F16 gemaakt. Dus in dat geval heb ik wel degelijk stofjes van de sensor af gekregen denk ik?
twistersam

Als je ze allemaal hebt verplaatst met een blaasbalgje kun je ook nog een stofzuiger gebruiken (in een stofarme ruimte zals keuken of badkamer). Camera op hand reinigen zetten en de stofzuiger (voorkeur voor een regelbaar vermogen) net boven de bajonet (dus niet in de camera zelf) houden. Losse vuiltje worden zo opgezogen.
Let wel op als je dit doet in een "vuile" ruimte kan het erger worden dan het al is ivm creeren van onderdruk in de camera.

Ikzelf gebruik al jaren zoder problemen een stofzuiger om de camera zo schoon mogelijk te krijgen voordat ik met swab's aan de slag ga. (is overigens heel eenvoudig te doen).
Canonflits

Heb uitstekende ervaring met CHIPCLEAN. Maak een afspraak als je een keer in de buurt van Nijmegen moet zijn. Opsturen kan ook.
Kun je meteen je lenzen laten callibreren.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

je kunt eens met een blaaspeertje dan de camera met een terugtrekkende beweging ervan af wenden, zodat het stof als het ware uit de camera dwarrelt, maar als het alleen op F16 zichtbaar is, zou ik het voorlopig even laten zitten.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
marcel73
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2005 22:19
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

twistersam schreefCOLONCamera op hand reinigen zetten en de stofzuiger (voorkeur voor een regelbaar vermogen) net boven de bajonet (dus niet in de camera zelf) houden. Losse vuiltje worden zo opgezogen.
En dan ineens je spiegel in de stofzuiger zien verdwijnen :mrgreen: :mrgreen:
twistersam

marcel73 schreefCOLON
twistersam schreefCOLONCamera op hand reinigen zetten en de stofzuiger (voorkeur voor een regelbaar vermogen) net boven de bajonet (dus niet in de camera zelf) houden. Losse vuiltje worden zo opgezogen.
En dan ineens je spiegel in de stofzuiger zien verdwijnen :mrgreen: :mrgreen:
Nee hoor, niet zo bang zijn camera's kunnen wel wat hebben. En met een regelbaar vermogen is het al helemaal geen probleem.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Ik heb je foto even onderhanden gehad, zodat je de stofjes wat beter ziet :-).
Afbeelding

Je kunt het beste de testfoto maken van een wit, egaal vlak met een zo'n klein mogelijk diafragma, maximale zoom en focus op oneindig. Iets overbelichten is ook wel handig. Niet te veel licht, zodat je een lange sluitertijd krijgt, zodat de testfoto bewogen is. Dan zie je de stofjes goed. Dan de jpg openen in fotoshop, levels, automatisch en je ziet ze helemaal.

Als je naar Hardenberg kan komen, dan wil ik je sensor wel schoonmaken. En niet met een stofzuiger, waarmee je het stof niet weg krijgt en er aan de achterkant stof in zuigt. En waarmee je de sensor uit z'n voegen trekt, zodat de foto's niet meer scherp zijn.

Een sensor schoonmaken is goed zelf te doen en je maakt zomaar geen krasjes.
twistersam

Anko schreefCOLON En niet met een stofzuiger, waarmee je het stof niet weg krijgt en er aan de achterkant stof in zuigt. En waarmee je de sensor uit z'n voegen trekt, zodat de foto's niet meer scherp zijn.

Een sensor schoonmaken is goed zelf te doen en je maakt zomaar geen krasjes.
Schijnbaar heb je niet de moeite gelezen alles te lezen. Sensor maak ik niet met een stofzuiger schoon, alleen de behuizing (En ik waarschuwde volgens mij al een schone ruimte te gebruiken ivm de onderdruk waardoor anders vuil in de camera wordt gezogen) . Als je bang bent dat je de sensor uit zijn voegen trekt heb je schijnbaar geen idee hoe dat ding vast zit in de camera.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

twistersam schreefCOLON
Anko schreefCOLON En niet met een stofzuiger, waarmee je het stof niet weg krijgt en er aan de achterkant stof in zuigt. En waarmee je de sensor uit z'n voegen trekt, zodat de foto's niet meer scherp zijn.

Een sensor schoonmaken is goed zelf te doen en je maakt zomaar geen krasjes.
Schijnbaar heb je niet de moeite gelezen alles te lezen. Sensor maak ik niet met een stofzuiger schoon, alleen de behuizing (En ik waarschuwde volgens mij al een schone ruimte te gebruiken ivm de onderdruk waardoor anders vuil in de camera wordt gezogen) . Als je bang bent dat je de sensor uit zijn voegen trekt heb je schijnbaar geen idee hoe dat ding vast zit in de camera.
Jawel, dat heb ik wel gelezen hoor. Je zuigt toch behoorlijk als je het camerahuis schoonmaakt met een stofzuiger. En wat is een schone ruimte? Alleen een cleanroom is schoon. Maar dat is ook een beetje overkill.
En ja, ik weet juist wel hoe de sensor vast zit: erg goed, maar niet opgewassen tegen een stofzuiger. Je zuigt het er niet uit, maar kan wel de afstelling verzieken. En niet alleen die van de sensor, ook die van de AF.

Maar hoe maak jij nu de sensor schoon? Want het zal je ook wel eens niet lukken met de stofzuiger. Vanmiddag b.v. heb ik er nog eentje schoongemaakt, die je zeker niet met de stofzuiger schoon zou hebben gekregen.

Voor de liefhebber:
Hoe ik het doe: eerst goed uitblazen met de balg. Dan, als het nodig is, met de Visible Dust Arctic Butterfly er achteraan. Meestal is het dan voldoende. Als dat niet lukt, dan een wattenstaafje. Droog. Die van vanmiddag kreeg ik dus niet schoon: daarom met een wattenstaafje en een beetje alcohol 96% de sensor schoongemaakt, met een droog wattenstaafje de vlekjes weer weggehaald. Schoon. En dan echt schoon. Meestal hoef je er na de Butterfly niet meer achteraan. Maar als stof langer op de sensor zit, plakt het wel vast. Deze camera werd één keer per jaar gereinigd.
Zo heb ik het geleerd en zo krijg je echt ook geen krasjes. Met een swab is de kans op krasjes groter.
De wattenstaafjes zijn niet voor oren bedoeld, maar speciaal voor het reinigen van de sensor bedoeld.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar